پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ناچیز شاخص کل بورس، قیمت فروش سهام عدالت پایین‌تر آمد!، ارزش دارایکم چقدر شد؟، انتقاد دبیرکل پیشین بورس از مداخلات بورسی دولت، تداوم روند کاهشی قیمت دلار، رکورد‌های قیمت بالاتری در بازار طلا شکسته خواهد شد و دزدی نهاده‌های دامی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲ 03 January 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ناچیز شاخص کل بورس، قیمت فروش سهام عدالت پایین‌تر آمد!، ارزش دارایکم چقدر شد؟، انتقاد دبیرکل پیشین بورس از مداخلات بورسی دولت، تداوم روند کاهشی قیمت دلار، رکورد‌های قیمت بالاتری در بازار طلا شکسته خواهد شد و دزدی نهاده‌های دامی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بر دارد.

رشد ناچیز شاخص کل بورس

شاخص کل با ۱۳۲۵ واحد افزایش معادل ۰.۱۰ درصد به یک میلیون و ۳۵۵ هزار و ۴۷۲ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۳۴۶ واحد افزایش معادل ۰.۱۰ درصد به ۳۵۴ هزار و ۲۰۵ واحد، شاخص کل هم وزن با ۵۴۰ واحد افزایش معادل ۰.۱۲ درصد به ۴۵۵ هزار و ۷۱۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۳۵۳ واحد افزایش معادل ۰.۱۲ درصد به ۲۹۸ هزار و ۲۹۸ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۲۱۲ واحد افزایش معادل ۰.۰۶ درصد به یک میلیون و ۹۰۷ هزار و ۱۶۸ واحد، شاخص بازار اول با ۱۲۳۸ واحد افزایش معادل ۰.۱۳ درصد به ۹۸۳ هزار و ۸۲۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۷۳۲ واحد افزایش معادل ۰.۰۶ درصد به ۲ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۹۹۲ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۱۴ دی ۹۹/ بورس مثبت می ماند؟

بورس امروز یکشنبه ۱۴ دی ۹۹/ بورس مثبت می ماند؟

قیمت فروش سهام عدالت پایین تر آمد!

ارزش پورتفوی بورسی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز ۹ هزار و ۵۲۱ تومان کاهش یافت و به ۹ میلیون و ۹۴ هزار و ۶۸۲ تومان رسید. در معاملات دیروز ارزش این سهام عدالت به ۹ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۰۳ تومان رسیده بود، اما امروز باز هم سهام موجود در سبد بورسی سهام عدالت. ۰.۱ درصد کاهش یافت. بر این اساس، ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت آزاد شده نیز به ۵ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۸۰۹ تومان افت کرد.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۴ دی ماه ۹۹
 

ارزش دارایکم چقدر شد؟

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با  کاهش ۱.۰۳ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۵ هزار و ۸۰ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۳ میلیون و ۱۶ هزار تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش ۱.۱۶ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۵ هزار تومان معامله شد.  

انتقاد دبیرکل پیشین بورس از مداخلات بورسی دولت

حسین عبده تبریزی با تاکید بر اینکه ورود مستقیم دولت به مداخلات قیمتی، نمی‌تواند کاهش قیمت‌ها و ارزانی کالا را برای مصرف‌کننده به ارمغان آورد، توضیح داد: برای روشن شدن این جریان چگونگی معاملات را مرور کنیم.

وی توضیح داد: وقتی یک عرضه‌کننده کالایی در بورس ناگزیر می‌شود با قیمتی زیر قیمت تمام‌شده یا با قیمتی دستوری و بدون رقابت محصول خود را بفروشد، بازار به دلیل کششی که دارد، شروع به ایجاد فضایی برای خرید و فروش بدون نظارت و با قیمت‌های خارج از قاعده می‌کند. در جریان این تحول، عده‌ای که محصولات خود را در بورس عرضه کرده و با قیمت دستوری به فروش رسانده‌اند، دچار زیان می‌شوند و از محل این زیان وارده، سهامداران آن‌ها نیز متضرر خواهند شد. به گفته این تحلیلگر، ازآنجاکه طی یک سال اخیر، فضای عمومی برای حضور در بورس بالا رفته و تعداد سهامداران حقیقی و خرد نیز در بورس افزایش ‌یافته، پس بخشی از این زیان دیدگان هم همان سهامداران خرد و مردمی هستند که اندک سرمایه خود را برای کسب سودی بهتر به بورس آورده‌اند. به نقل از ایسنا؛ این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اما این اتفاق، فقط یک جنبه ندارد و از محل قیمت‌هایی که در بازار سیاه شکل می‌گیرد نیز مردم دچار زیان می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، وقتی قیمت‌ها در بورس از حالت منطقی کمتر است، محصولات در بازار آزاد با قیمت‌هایی بالا به فروش می‌رسد؛ بنابراین، هدف دولت برای حمایت از مصرف‌کننده هم محقق نمی‌شود و منافع این قیمت‌گذاری‌های دستوری در حلقه‌های میانی تولید به گروهی افراد خاص که اغلب از آنان، به‌عنوان واسط‌های ویژه‌خوار یاد می‌شود، تعلق می‌گیرد. بر این اساس، مصرف‌کننده ناگزیر است محصولات موردنظر خود را با قیمت‌های بالا و بدون هیچ حمایت قیمتی خریداری کند. این در حالی است که دولت از تولیدکنندگان حمایت‌هایی مانند ارائه یارانه‌های انرژی و ... داشته؛ با این انگیزه که این حمایت‌ها درنهایت، به مصرف‌کننده برسد.

دست‌های پشت پرده در فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو

بهزاد رحیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، گفت: بازار خودرو پیش از تصمیم شورای رقابت سیر نزولی داشت که این کاهش ناشی از تعدیل نرخ ارز، به کارگیری سیاست‌های مشخص و احتمال آزاد شدن وادرات خودرو در سال آینده بود اما با تصمیم شورای رقابت بازار چهارچرخ‌ها یکباره نابسامان شد.

نماینده مردم سنقر و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو توجیهی ندارد، افزود: فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو بیانگر وجود دست‌های پشت پرده در بازار خودرو است که به دنبال افزایش حاشیه سود خود هستند. وی با بیان اینکه مصرف کننده نباید تاوان هزینه‌های سربار خودروسازان را بپردازد، اضافه کرد: ما به خودروسازان نیز بدبین هستیم چراکه شرکت‌های خودروسازی منافع خود را با افرادی که در حوزه خودرو بازارگردانی می‌کنند، مشترک می‌بینند. به زعم این نماینده مردم در مجلس یازدهم با افزایش قیمت چهارچرخ‌ها در بازار شرکت‌های خودروسازی نیز با توجیه اینکه سود به جیب دلالان می‌رود، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند. عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بسیاری از خریداران از افزایش قیمت خودرو ناراضی هستند، ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن هفته آینده این موضوع را بررسی و راهکارهای مناسب را احصا می‌کند. /خانه ملت

سریع‌ترین خودروی برقی جهان

یک شرکت خودروسازی ژاپنی توانست یک خودروی برقی تولید کند که شتاب صفر تا صد آن زیر دو ثانیه است. شرکت Aspark ژاپن با فناوری برقی خودرویی ساخته که سرعت آن می‌تواند در یک ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. تاکنون هیچ خودرویی به این سرعت نرسیده‌است. این خودرو با نام Aspark Owl سال گذشته به بازار معرفی شد و با چهار پیشرانه الکتریکی قدرتی معادل ۱۹۸۵ اسب تولید می‌کند و گشتاور آن به ۲هزار نیوتن متر می‌رسد.

این خودرو با شتاب بالایی که دارد می‌تواند به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. زمان رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای این خودرو حدود ۱۰۰ ثانیه است. هر شارژ باتری خودرو امکان طی کردن مسافت ۴۵۰ کیلومتری را برای آن فراهم می‌کند، البته با تغییراتی که قرار است در نوع باتری خودرو ایجاد شود این مسافت بیشتر هم خواهد شد. بدنه خودرو از جنس فیبر کربن بوده که در قسمت‌هایی از فلز برای استحکام آن استفاده شده است. جنس دیسک‌های ترمز آن کربن سیلیکونی است. ارتفاع این خودرو از زمین ۱۰۰ سانتیمتر است. در مرحله اول ساخت این خودرو تنها ۵۰ عدد از آن تولید می‌شود و ۲۰ دستگاه به اروپا، ۲۰ دستگاه به آسیا و ۱۰ دستگاه به آمریکا صادر می‌شود. قیمت این خودرو بسیار بالا بوده و قرار است هر دستگاه آن ۳ میلیون و ۵۶ هزار دلار فروخته شود که شاید با این قیمت بتوان به آن گران‌قیمت‌ترین خودروی دنیا هم لقب داد.

تداوم روند کاهشی قیمت دلار

در معاملات امروز (یکشنبه چهاردهم دی ماه ۱۳۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۶۷۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۲۵۵۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز شنبه، ۵۰ تومان کاهش نرخ دارد. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ ۳۰۴۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۵۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۳۱۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

آخرین قیمت سکه در بازار تهران

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص آخرین نرخ های بازار امروز طلا و سکه اظهار داشت: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش 200 هزار تومانی به رقم 11 میلیون و 920 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز به رقم 11 میلیون و 450 هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، 50 تومان گران تر شده است. هر نیم سکه نیز به رقم 6 میلیون و 250 هزار تومان رسید. همچنین ربع سکه به 4 میلیون و 250 هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی نیز به رقم 2 میلیون و 350 هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز به رقم ۵ و 15 هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به رقم یک میلیون و 158 هزار تومان رسید. وی در خصوص آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: حباب سکه از رقم 400 هزار تومان در ابتدای روز به رقم 500 هزار تومان در پایان معاملات رسیده است.

رکوردهای قیمت بالاتری در بازار طلا شکسته خواهد شد

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز گفت: اگر جهش تورمی اتفاق بیافتد، تا زمانی که بانکهای مرکزی سیاست پولی را تحکیم نکنند احتمال صعود اونس طلا به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار وجود دارد. بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ نظیر اقدامات محرک مالی، سیاستهای پولی تسهیل، ارزش ضعیفتر دلار آمریکا، نگرانیهای تورمی و نگرانی از سقوط ارزش پول همچنان به قوت خود باقی مانده اند.

ونیو یائو، استراتژیست ارشد کالا در شرکت ING در این باره به کیتکونیوز گفت: طلا موفق شد با تقاضایی که برای خرید دارایی امن در بحبوحه ابهامات سال ۲۰۲۰ به وجود آمد، در رکورد بالایی معامله شود و کاهش بازدهی اوراق قرضه و ارزش ضعیفتر دلار آمریکا به بازار این فلز ارزشمند رونق بیشتری بخشید. اگرچه خوش بینی بالایی به واکسن کووید ۱۹ وجود دارد اما ما همچنان بر این باوریم که قیمت طلا در بحبوحه رشد انتظارات تورمی و بازده واقعی منفی در سال ۲۰۲۱ بالاتر خواهد رفت. طلا در معاملات هفته گذشته از افت ارزش دلار که نزدیک به پایینترین حد در دو سال و نیم اخیر معامله شد، پشتیبانی یافت. به گفته جیم ویکاف، تحلیلگر ارشد کیتکو، خریداران نیروی کافی برای حفظ روند صعودی کوتاه مدت طلا نشان می دهند. نخستین مقاومت طلا در سطح ۱۹۰۴ دلار و ۹۰ سنت و مقاومت دوم در سطح ۱۹۱۲ دلار قرار دارد که بالاترین رکورد دسامبر است. نخستین حمایت در سطح ۱۸۸۹ دلار و ۱۰ سنت و سطح حمایت بعدی در ۱۸۷۳ دلار دیده می شود.

ادامه روند صعودی قیمت بیت‌کوین

در معاملات امروز بازار جهانی ارزهای مجازی بیت‌کوین به عنوان مشهورترین این ارزها باز هم رکورد قیمتی خود را شکست. به طور کلی بیت‌کوین از اوایل دسامبر 2020 روند صعود قیمت را آغاز کرده و در معاملات امروز از 34 هزار دلار هم عبور کرد. بر همین اساس این ارز مجازی ساعاتی پیش رقم 34 هزار و 102 دلار را لمس کرد که معادل رشد حدود 16 درصدی بوده است. حدود سه هفته پیش بود که در روز 16 دسامبر بیت‌کوین برای نخستین بار در تاریخ معاملاتی خود رقم 20 هزار دلار را پشت سر گذاشت. در واقع طی سه هفته‌ای که گذشت بیت‌کوین حدود 70 درصد رشد قیمت داشته است. این ارز در سال 2009 روند معاملاتی خود را آغاز کرد و دلیل رشد آن طی هفته‌های گذشته کاهش ارزش دلار در بازار جهانی و روی آوردن سرمایه‌گذاران به خرید ارزهای مجازی به خصوص بیت‌کوین به عنوان پناهگاهی برای در امان ماندن معضل کاهش ارزش دارایی‌ها و تورم بوده است. نکته حائز اهمیت اینکه مبادلات ارزهای مجازی به صورت کد به کد بوده و زیر نظر هیچ بانک مرکزی قرار ندارد و برای خرید و فروش آن از فناوری بلاکچین امکان اعمال قوانین پولی از سوی دولت‌ها روی آن وجود ندارد، استفاده می‌شود.

دزدی نهاده‌های دامی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی

خبرگزاری صدا و سیما: سو استفاده از عدم اتصال سامانه‌ها کار را به جایی رسانده که برخی شرکت‌های وارد کننده نهاده‌های دامی در روز روشن نهاده وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را به جای تحویل به بازارگاه راهی انبار‌های خود میکنند و کسی هم پیگیری نمیکند. اسناد واردات یکی از بزرگترین شرکت‌های وارد کننده نهاده نشان می‌دهد تنها در یک ثبت سفارش گمرک هزاران تن ذرت دزدیده شده است.حالا سئوال اینجاست، حامیان این شرکت‌ها چه کسانی هستند؟

قیمت خرید پرتقال شب عید اعلام شد

بر اساس تصمیمات جلسه آخر ستاد تنظیم بازار درباره تعیین مباشر تامین و نحوه اجرای طرح تنظیم بازار میوه شب عید تصمیم‌گیری شد و کلیات دستورالعمل تامین (خرید و ذخیره‌سازی) و توزیع (جذب سهمیه استان و عرضه) سیب درختی و پرتقال ایام پایانی سال ۱۳۹۹ و نوروز سال ۱۴۰۰ کشور و نمونه تفاهم‌نامه‌های مباشران تامین و توزیع مطرح و تصویب شد.

قیمت پیشنهادی کمیته ملی راهبری طرح تنظیم بازار برای خرید پرتقال تامسون شمال به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان با لحاظ کلیه هزینه‌های تبعی (شستشو، سورتینگ، سردخانه، حمل‌ونقل، بازرسی و...) تحویل کف کامیون در استان مبداء مطرح و تصویب شده است. همچنین استان مازندران به‌عنوان استان تامین‌کننده پرتقال تامسون شمال و اتحادیه باغداران استان مازندران به صورت متمرکز به‌عنوان مباشر تامین، تعیین شد. باتوجه به تعیین سقف پیشنهادی قیمت سیب درختی مقرر شد برای تامین سیب درختی طرح تنظیم بازار، استان‌های مقصد (مصرف‌کننده) به صورت غیرمتمرکز و در دامنه قیمتی اعلامی کمیته ملی راهبری که متعاقبا اعلام خواهد شد، نسبت به تامین با مباشران استان تولیدکننده اقدام کنند. ضمنا در صورت تشخیص مدیر طرح، تامین سیب درختی به صورت متمرکز هم بلامانع است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار