شیوع کرونا امسال بر کسب‌وکار نرگس‌کاران استان مازندران هم تاثیر گذاشته و انتقال و فروش شاخه‌های گل نرگس از این استان به سایر مناطق کشور را طبق گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کاهش داده است.
کد خبر: ۹۲۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵ 03 January 2021

شیوع کرونا امسال بر کسب‌وکار نرگس‌کاران استان مازندران هم تاثیر گذاشته و انتقال و فروش شاخه‌های گل نرگس از این استان به سایر مناطق کشور را طبق گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کاهش داده است.

 ایرنا ، مازندران پس از فارس و خوزستان سومین استان تولید کننده گل نرگس در کشور به شمار می رود.

عرضه شاخه های گل‌ خوشبو و زیبای نرگس در گل فروشی ها ، بازارهای روزها و خیابان ها بویژه سر چهار راه های شهرها و حتی حاشیه جاده ها از جذابیت ها و دیدنی های مازندران در فصل سرد پاییز و زمستان است و کشت و کار کشاورزی چهار فصل را برای این استان معنی می کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که امسال سطح زیر کشت گل نرگس در استان ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته است و از ۶۰ به ۷۵ هکتار افزایش یافته است.

هادی ایزدی حمایت های دولتی در کنار آشنایی بیشتر کشاورزان با نحوه کشت گل نرگس و همخوانی آن با توالی کشت محصولات دیگر را از علل مهم افزایش سطح زیر کشت این محصول در استان برشمرد.

وی با اعلام این که بیشترین میزان سطح زیرکشت گل نرگس در مازندران با ۳۲ هکتار مربوط به شهرستان جویبار است ، توضیح داد : پس از جویبار نیز شهرستان چالوس با ۲۵ هکتار بیشترین میزان سطح زیر کشت را در اختیار دارد.

ایزدی از آمل، بابلسر، بهشهر، گلوگاه، نوشهر و ساری هم به عنوان دیگر مناطق استان یاد کرد که کشت گل نرگس در آنجا انجام می شود و رو به گسترش است.

گردش مالی ۱۵۰ میلیارد ریالی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران میزان برداشت گل نرگس در استان را هم سالانه ۷۵ میلیون شاخه و گردش مالی آن را ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی گفت : متاسفانه امسال همه‌گیری ویروس کرونا سبب شده است تا میزان فروش گل نرگس و ارسال آن به دیگر مناطق کشور کاهش یابد که این وضعیت به لحاظ اقتصادی بهره‌برداران این بخش را با مشکل مواجه کرده است.

ایزدی با این وصف پیش بینی کرد که با توجه به آغاز برداشت گل نرگس در استان در روزهای اخیر و احتمال کاهش شیوع کرونا و ورود واکسن بیماری کووید ۱۹ در آینده نزدیک ، نرگس کاران مازندران بتوانند سال پررونقی را در برداشت دوم و سوم تجربه کنند.

کشت گل نرگس در مازندران از ماه تیر آغاز می شود و تا اواسط مرداد ادامه می یابد. برداشت این محصول هم متناسب با شرایط آب و هوایی از اواخر آذر ماه آغاز می شود و تا پایان اسفند و گاهی بسته به شرایط آب و هوایی تا نیمه فروردین به درازا می کشد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که برداشت گل نرگس در بعضی از شهرستان های استان طی روزهای گذشته آغاز شد ، گفت که در سایر مناطق استان هم برداشت بزودی آغاز می شود.

وی افزود : برداشت گل نرگس در مازندران طی چند مرحله انجام می شود و یکی از دلایل استقبال کشاورزان هم چند چین بودن این محصول و کسب درآمد مناسب است.

ایزدی با توضیح این که نرگس کاران مازندران علاوه بر فروش شاخه های گل ، از محل فروش پیاز آن هم درآمد کسب می کنند ، تولید سالانه پیاز گل نرگس در استان را ۲۵۰ تن و و ارزش اقتصادی آن را ۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی گفت : هم‌اکنون ۴۰۰ بهره‌بردار به همراه یکهزار کارگر فصلی در زمینه کاشت، داشت و برداشت گل نرگس در مازندران اشتغال دارند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران یکی از ویژگی های گل نرگس کشت شده در این استان را جنبه صادراتی آن دانست ولی از وجود برخی مشکلات در این زمینه خبر داد.

وی ناهماهنگی بین‌بخشی ، ناشناخته بودن بازار هدف و ضعف دانش صادر کنندگان را از جمله مشکلات فراروی صادرات این محصول برشمرد.

ایزدی قیمت تمام شده تولید هر شاخه گل نرگس را سه هزار ریال و میانگین قیمت فروش آن را نیز در بازار ۱۰ هزار ریال اعلام کرد و گفـت : تولید و پروش گل نرگس برای فعالان این بخش از صرفه اقتصادی مطلوبی برخوردار است.

مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان هفت میلیون تن در سال ، حدود ۱۱ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

کشت گل نرگس برای بسیاری از کشاورزان مازندران کشت مکمل و یا دوم محسوب می‌شود.

گل نرگسی که در مازندران کشت می‌شود به علت رطوبت بالا از نوع درشت است و ماندگاری بیشتری در مقایسه با سایر ارقام دارد. گیاه شناسان تاکنون ۶۰ گونه گونه گل نرگس را در ۶ رنگ مختلف در جهان شناسایی کردند که چهار گونه آن در استان‌های مازندران، خوزستان و فارس کشت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار