طرح زراعت چوب که یکی از طرح های مهم از جنبه های اقتصادی و محیط زیستی است در سال ۹۹ مورد توجه ویژه قرار گرفته و به صورت رسمی آغاز شده است.
کد خبر: ۹۲۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ 03 January 2021

مزایای اقتصادی و کاهش فشار بر روی جنگل ها با اجرای طرح زراعت چوب

به گزارش «تابناک البرز» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ نیز با اشاره به اینکه در سال ۸۹ قانون توسعه زراعت چوب در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و از سال ۹۲ به بعد برنامه ریزی برای اجرای این قانون صورت گرفته، گفت: قانون توسعه زراعت چوب برای افزایش بهره وری بخش کشاورزی منابع طبیعی و کاهش فشار بر روی جنگل ها مصوب شد تا چوب مورد نیاز از طریق زراعت چوب تامین شود. اکنون برنامه‌ریزی‌های اجرایی بسیاری برای اجرایی شدن این طرح در حال انجام است.

ایرج الماسی افزود: همچنین رهبر انقلاب نیز این کار را به عنوان یکی از نیازهای کشور به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ و مورد تاکید قرارداده اند، بنابراین این موضوع به یکی از سیاست های جهاد کشاورزی تبدیل شده است.

الماسی با اشاره به اینکه در این زراعت، گونه های درختی سریع الرشد مانند صنوبر مورد استفاده قرار می گیرند، ادامه داد: هم اکنون نهال های تولیدی جهت بهره برداری آماده تحویل به متقاضیان واجد شرایط می باشند.

وی افزود: بعد از اینکه متقاضیان درخواست خود را مطرح کنند این درخواست ها با بررسی عرصه پیگیری می شوند و بعد از بررسی تمام جوانب تعداد نهال مورد نیاز تعیین شده و بعد از واگذاری نیز نظارت ها از روند نگهداری درخت ها انجام می شود.

الماسی با اشاره به اهمیت اجرای طرح زراعت چوب برای حفاظت از منابع جنگلی و تامین نیاز صنایع چوبی کشور، گفت: برنامه های ترویجی توسط جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان در این زمینه انجام می شود و تا کنون نیز چندین متقاضی وجود داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به اینکه این زراعت به عنوان درآمد جانبی برای مزرعه داران و کشاورزان سودآور است، گفت: اکنون اولین مزرعه زراعت چوب در ساوجبلاغ افتتاح شده است.

زراعت چوب از لحاظ اقتصادی قطعا برای کشاورزان مزیت های زیادی دارد و تمام سود نهایی برای کشاورزان است. اجرای چنین طرحی در شرایط کنونی که منبع عمده تامین چوب کشور از طریق واردات انجام می شود با توجه به افزایش نرخ ارز یکی دیگر از مصادیق اقتصاد مقاومتی در داخل است. از طرفی وابستگی به جنگل های طبیعی شمال کشور برای تامین چوب در آینده را کاهش می دهد. بنابراین توسعه عملی آن نیاز به توجه ویژه دارد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار