رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند زاکانی: چرا مردم را شرمنده خانواده می‌کنید؟ / روایت جهانگیری از ماجرای استعفای ظریف و ارتباط با سردار سلیمانی و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳ 01 January 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ترامپ به دامادش انگ زد

روزنامه نیویورک تایمز گفت‌وگوی بین معاون‌های ارشد ترامپ در کاخ سفید را نقل کرد و نوشت، رئیس جمهوری آمریکا انگشت اتهامش را به سوی دامادش نشانه گرفته و گفته که اگر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ برای کارزار انتخاباتی ترامپ خوب نبوده، همه‌اش تقصیر کوشنر است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان یک نشست در اوت ۲۰۲۰ در دفتر کار کاخ سفید درباره پاندمی کرونا بر سر جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشدش که طرفدار زدن ماسک بود، فریاد زد و گفت: تو من را کشتی! همه‌اش این است! ما همه این موارد لعنتی را داشته‌ایم. می‌خواهم کاری را که مکزیک انجام داد، انجام دهم. آنها تا زمانی که شما به اتاق اورژانس نرسید و حالتان به هم نخورد، از شما آزمایش نمی‌گیرند. این نشست گزارش شده مربوط به تاریخ ۱۹ اوت سال ۲۰۲۰ است و ترامپ پس از آن خشمگین شده که تونی فابریزیو، مشاور کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ او گزارش کرد استفاده از ماسک صورت حتی در میان حامیان ترامپ پذیرفته است.

هشدار سردار قاآنی به عاملان ترور حاج قاسم

فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم با بیان اینکه مسیر مقاومت و نیروی قدس تغییری نمیکند، گفت: آنهایی که این جنایت را کردند بدانند کاری کردند که سرتاسر عالم و هرکجا مردی پیدا شود، آمادگی دارند آنهایی که این کار را کردند، به سزای عملشان برسانند. شما با این جنایتی که کردید، کاری دیگر درست کردید برای همه آزادگان جهان و مطمئن باشید حتی از درون خانه شما ممکن است کسانی پیدا شوند که پاسخ این جنایت را بدهند.

تکذیب ملاقات احمدی‌نژاد با آیت‌الله مصباح یزدی

رئیس دفتر آیت الله محمدتقی مصباح یزدی گفت: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق با آیت الله مصباح یزدی ملاقات نداشته و به شدت تکذیب می شود. حجت الاسلام و المسلمین مهدی اسلامیان دقایقی پیش در گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: متاسفانه در فضای مجازی، خبری مبنی بر دیدار رئیس جمهور سابق با آیت الله مصباح دست به دست می شود که از اساس دروغ است. وی اظهار داشت: رسانه ها باید اخبار موثق را از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی و دفتر ایشان جویا شوند.

مطهری: ما در دنیا فقط دو دوست داریم

علی مطهری در گفت‌وگویی با پایگاه خبری انصاف نیوز درباره برجام از سیاست خارجی فعلی جمهوری اسلامی انتقاد کرد و از تاثیرات سوء آن بر اقتصاد گفت.این نماینده پیشین مجلس در این گفت‌وگو، که دهم دی ماه انجام شده است، گفت: «آیا این که ما در دنیا فقط دو دوست به نام سوریه و ونزوئلا و دو نیمه دوست هم به نام روسیه و چین داریم، کافی است؟ و این که روابط ما با اکثر کشورهای اسلامی خوب نیست، آیا امر مطلوبی است؟»مطهری در ادامه به تحریم‌ها و خسارات‌  هنگفتی اشاره کرد که مردم ایران بابت گروگانگیری، تسخیر سفارت عربستان و حمله به سفارتخانه بریتانیا پرداخت کرده‌اند و افزود: بسیاری از این رنج‌های غیر ضروری و ناشی از عملکرد غلط ما در گذشته و حال بوده است.

شریعتمداری: حکم موسوی و کروبی اعدام است نه حصر

مدیر مسئول روزنامه کیهان در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه حصر لطف بزرگی بود که نظام به سران فتنه کرد، یادآور شد: ۹ دی نظام را واکسینه کرد و برکات زیادی داشت؛ اما مهم این است که ماجرای فتنه و ۹ دی را بایگانی نکنیم چون عواملش هنوز در میدان هستند. به گزارش خبرآنلاین، «حسین شریعتمداری» در برنامه «بدون توقف» در پاسخ به این که «چرا حصر صورت گرفت» گفت: مساله حصر یک ارفاق و یک لطف بزرگی بوده که نظام به سران فتنه کرده و نظام صرفا از این جهت که می‌خواست به دلیل سوابقی که داشتند به آنها لطفی بکند آنها را در حصر نگه داشت و اگر غیر از این بود جرم آنها جرم بسیار بزرگ و فساد فی الارض بود. جرم آنها بر اساس اسناد موجود وطن فروشی و حمله به جمهوریت نظام است و خون تمام کسانی که در شورشها ریخت، بر گردن آن‌هاست و حکم اصلی شان اعدام است.

روایت ضرغامی از مشکل کدخدا با ایران

سیدعزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی درباره وضعیت خانم مخبری طی توییتی نوشت: حال طیبه خانوم را از پدرش پرسیدم. خوشبختانه خوب است.

امیدوارم این موفقیت در تولید انبوه واکسن هم تکرار شود.

مشکل‌ کدخدا سلاح هسته‌ای نیست.نگرانی از رویش نیلوفرهای ما می‌توانیم بر روی مرداب تحریم‌ هاست.

ادعای وال‌استریت‌ژورنال درباره اقدام هسته‌ای ایران

خبرنگار وال‌استریت ژورنال در پیامی توییتری نوشت، ایران در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قصد خود برای آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم خبر داده است. خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داد که امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داد که ایران در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۹) نامه‌ای ارسال کرده و در آن از قصد خود برای تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد در فردو را در راستای طرح مجلس ایران اعلام کرده است. خبرنگار وال‌استریت ژورنال ادامه داد که ایران اعلام نکرده که چه زمانی غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد و همچنین در این نامه اعلام شده که ایران تا ۲۰ درصد غنی سازی خواهد کرد و معلوم نیست این بدان معناست که آیا غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد یا کمتر از آن می‌رساند.

روسیه: فشار حداکثری علیه ایران هیچ نتیجه‌ای نداشت

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز در پیامی نوشت: چهار سال گذشته (دولت ترامپ) کاملاً اثبات کرد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است. به گزارش مهر، «میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز جمعه در پیامی توییتری اعلام کرد: چهار سال گذشته (دولت ترامپ) کاملاً اثبات کرد که سیاست فشار حداکثری به شکل‌های مختلف خود در هر جایی شکست خورد (ایران، کره شمالی، ونزوئلا و غیره). «میخاییل اولیانوف» در این باره ادامه داد: این سیاست منجر به افزایش تنش شد و هیچ نتیجه مثبتی نداشت. اکنون قویاََ زمان بازگشت به دیپلماسی در روابط بین‌الملل است.گفتنی است که روسیه پیشتر نیز در خصوص بازگشتِ دولت جدید آمریکا به توافقنامه‌ها و تعهدات گذشته خود در راستای جلوگیری از انزوای بیشتر در عرصه بین‌المللی به واشنگتن هشدار داده بود.

امام جمعه کرج: حملات سایبری پیچیده خواب را از چشم دشمن ربوده

امام جمعه کرج ضمن گرامیداشت سالگرد سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی، سیره زندگی این شهید را درس عزت و شجاعت دانست و گفت: خوشبختانه دانشمندان ستاد اجرای فرمان امام موفق به تولید واکسن کرونا شدند، که بدون شک این اقدام نشاگر جایگاه علمی کشور در جهان خواهد بود. حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج و نماینده ولی فقطه در استان البرز، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کرج، با اشاره به اینکه حملات سایبری پیچیده خواب را از چشم دشمن ربوده است، گفت: گاهی قرار نیست عملیات موشکی انجام داد. امام جمعه کرج با اشاره به موفقیت‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی، افزود: ایران هر روز دستاورد تازه‌ای را رونمایی می‌کند که مانند یک موشک بالستیک قلب دشمن را چاک چاک می‌کند. نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به ساخت واکسن کرونا جمهوری اسلامی ایران در کرج، یادآور شد: از دانشمندان و صاحبان علم ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) نهایت قدردانی و تشکر را داریم.

نماینده مجلس: اخطار ایران درباره ماجراجویی در خلیج فارس، موجب فراری دادن ناو نیمیتز شد

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اخطار جدی ایران درباره پاسخ قاطع به هرگونه ماجراجویی در خلیج فارس را موجب فراری دادن ناو نیمیتز دانست. حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «رنگ باختن جنگ روانی آمریکا و اخطار جدی ایران درباره پاسخ قاطع به هرگونه ماجراجویی در خلیج فارس و منطقه، باعث تصمیم کاخ سفید برای فراری دادن ناو نیمیتز‬⁩ و بازگرداندن ⁧‫ابوطیاره‌های B52‬⁩ به پایگاهشان در آمریکا شد.» نمایندگی ایران در سازمان ملل در پی افزایش ماجراجویی آمریکا در خلیج فارس نامه ای خطاب به رییس شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل ارسال کرد. نمایندگی کشورمان در این نامه با هشدار نسبت به اقدامات یاد شده آمریکا، تاکید کرده ضمن این که جمهوری اسلامی ایران به دنبال درگیری نیست، لیکن توانایی و عزم قاطع آن برای حفاظت از مردم خویش، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود و همچنین پاسخ قاطع به هرگونه تهدیدی یا استفاده از زور علیه ایران نباید دست کم گرفته شود. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز (جمعه) اعلام کرد که ناو هواپیمابر "یو اس اس نیمیتز" منطقه عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه را به سمت پایگاه دریایی "نورفولک" در ایالت ویرجینیا ترک کرد.

سردار نقدی: به واکسن‌های خارجی کرونا اعتماد ندارم

سردار نقدی درباره اظهارات اخیر خود در خصوص توصیه به پاسداران در زمینه پرهیز از مصرف واکسن‌های خارجی کرونا با طرح این پرسش که صاحبان شرکت‌های بزرگی که این واکسن‌ها را تولید می‌کنند چه کسانی هستند، اظهار کرد: امروز همان‌هایی صاحبان شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا هستند که معتقدند جمعیت مردم دنیا زیاد است و باید ۲۰ درصد از جمعیت دنیا کاسته شود؛ این کاهش نیز تنها از طریق افزایش مرگ و میر صورت می‌گیرد. بر اساس اسناد موجود، این موسسات خود ویروس را دست‌کاری و آلوده کرده‌اند. در این شرایط چگونه می‌توان به آنها اعتماد کرد؟ من اعتماد نمی‌کنم. وی افزود: من گفتم که نمی‌توانم جای مسئولان بهداشت و درمان کشور بنشینم و راجع به آنها قضاوت کنم؛ تصمیم با مسئولان بهداشت و درمان است و اگر من بخواهم خطاب به همه مردم حرفی بزنم به دخالت در کار وزارت بهداشت و درمان متهم می‌شوم، اما حوزه مسئولیت من پاسدارانی است که با من کار می‌کنند و مسئول اداره امور آنها هستم و می توانم به آنها توصیه‌هایی داشته باشم و در این خصوص نیز کسی نمی‌تواند به من بگوید که دخالتی در کارش کردم.

روایت جهانگیری از ماجرای استعفای ظریف و ارتباط با سردار سلیمانی

اسحاق جهانگیری: در دو سه سال اخیر سفر بشار اسد به ایران و استعفای آقای دکتر ظریف پیش آمد. دلیل این ناهماهنگی چه چیزی بود و سردار سلیمانی در این میان چه عملکردی از خودشان نشان دادند؟ بعد از استعفای آقای ظریف من هم ناراحت شدم. شاید یکی دو بار با سردار سلیمانی صحبت کردم و آخر ایشان به خانه آقای ظریف رفت. سردار سلیمانی معتقد بود در این مسأله که چگونه به ریاست جمهوری منتقل شود، نقشی نداشته است. البته آقای رئیس جمهور و دفتر ایشان واقعا تا لحظات آخر نمی دانستند که مهمانشان آقای بشار اسد است. می دانستند که مهمان مهمی دارد می آید و بین دو سه نفر تردید داشتند. علتش هم این بود که نمی خواستند تا زمانی که آقای بشار اسد به تهران رسید و وارد دفتر آقا (مقام معظم رهبری) شد، منعکس شود. البته قبلا به آقای رئیس جمهور گفته بودند، ما دنبال این هستیم که آقای بشار اسد یک سفر به تهران بیاید. فکر می کردند همان در ذهن آقای رئیس جمهور مانده و وقتی می گویند مهمانی می آید می دانند که بشار اسد است. آقای واعظی و خود آقای رئیس جمهور به من گفتند آنها هم وقتی وارد نهاد ریاست جمهوری شدند مطلع شدند و دیگر فرصت کمی بود. در این فاصله فکر نشده بود که به آقای ظریف اطلاع بدهند. هیچ طراحی برای اینکه بخواهند وزیر خارجه را دور بزنند و یا تضعیف کنند، وجود نداشت. سردار سلیمانی با آقای دکتر ظریف جلسات تقریبا ثابتی داشتند. به دلیل رابطه شخصی که من با هر دو نفر داشتم، گاهی فکر می کردم یک جلسه سه نفره بگذارم که اگر چیزی هم هست حل و فصل شود، چون کار این دو نفر خیلی به هم نزدیک بود. سردار سلیمانی در عین حال معتقد بود کارهایی که ما می کنیم و در منطقه اتفاق می افتد، امتیاز آن در میز مذاکره گرفته می شود؛ یعنی همه اتفاقاتی که در سوریه افتاد و شهرهای مختلف سوریه آزاد شد، نهایتا کشیده شد به اینکه در میز آستانه یا در ژنو چه اتفاقی می افتد. لذا ارتباط تنگاتنگی بود که مسائل با هماهنگی آقای ظریف باشد. می گفتند ما جلسات ثابت داریم و نیاز به جلسه دیگری نیست. با همین شیوه پیش می رفتند. به نظرم تا آخر هم در مسائل کاری هماهنگی خوبی با آقای ظریف داشتند.

زاکانی: چرا مردم را شرمنده خانواده می‌کنید؟

نماینده مردم قم در مجلس: وقتی مسئولان بودجه ۹۸ را بسته‌اند با ۱۶۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مجبور شدند مجوز برای اوراق بگیرند و از شبکه بانک مرکزی یا از صندوق ذخیره پول بردارند و مردم را گرفتار‌تر کنند.این‌ها حتی در سال ۹۹ متنبه نشدند و کسری را به ۲۷۳ هزار میلیارد تومان تبدیل کردند؛ بودجه امسال نیز ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.می‌گویند دولت می‌خواهد نفت زیاد بفروشد. در سال ۹۸ و ۹۹ نیز می‌خواستید نفت زیادی بفروشید؛ چرا با مردم صادق نیستید؟چرا به مردم ظلم می‌کنید؟ جیب افراد و ملت را زدن زشت است، چرا مردم را شرمنده خانواده کرده واعلام می‌کنید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌خواهیم بفروشیم؛ مگر توان تولید و فروش را داریم؟/تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار