به نوشته سی ان ان مقامات وزارت دفاع آمریکا درباره خطر ناشی از حملات ایران در آستانه ترور قاسم سلیمانی دچار اختلاف شده اند. 

سی ان ان می افزاید: آمریکا روز چهارشنبه دو فروند بمب افکن اتمی B-52 خود را در خاورمیانه به پرواز درآورد، این تازه ترین نمایش قدرت برای مقابله با ایران تلقی می شود.  مقامات پنتاگون – وزارت دفاع آمریکا- می گویند هدف از این قدرت نماییِ نظامی، هشداری به ایران است... اشاره این مقامات به سالگرد ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده مقتدر نظامی ایرانی است که در سوم ژانویه سال گذشته به دست نیروهای آمریکایی در عراق صورت گرفت. 

سی ان ان در وبسایت خود یادآور می شود: در همین حال، به گفته مقامات دفاعی، "کریستوفر میلر" وزیر دفاع موقت آمریکا روز چهارشنبه با تلاش برای تمدید حضور ناوهواپیمابر "یو اس اس نیمیتس" در خلیج فارس مخالفت کرد و آن را به خارج از منطقه فرستاد. این پیامی آشکار از تنش زدایی با ایران محسوب می شود. 

به اعتقاد این شبکه تلویزیونی این پیام های متناقض نشانگر اختلاف در پنتاگون است.

سی ان ان در این زمینه به اظهارات یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اشاره می کند که بر اساس آن این مقام نظامی مدعی شده است  تهدیدات کنونی ایران در سطحی است که بیشترین نگرانی را از زمان ترور قاسم سلیمانی تاکنون برانگیخته است.

وبسایت سی ان ان به ادعای دیگر مقامات نظامی آمریکا می پردازد که بر اساس آن، ایران در حال برنامه ریزی برای حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه است.

بنا بر ادعای این مقامات ایران در حال انتقال موشک های بالستیک کوتاه بُرد به داخل عراق است، و این امر آمریکا را بر آن داشته است تا حضور نظامی خود را در منطقه تقویت کند. 

سی ان ان می نویسد : در همین حال برخی دیگر از منابع پنتاگون می گویند درباره شدت این تهدیدات زیاده گویی می شود. نخستین مقام ارشد دفاعی که مستقیما در این مباحثات حضور دارد، به سی ان ان گفت "حتی یک مورد اطلاعات وجود ندارد" که تایید کند حملات ایران قریب الوقوع است. 

یک مقام وزارت دفاع دراین باره به نقل از  ژنرال مارک میلی به سی ان ان گفته است: ارتش اعتقاد ندارد که حمله ای قریب الوقوع صورت خواهد گرفت، اما در حال اتخاذ تمام اقدامات پیش گیرانه است تا هم زمان که از نیروهای آمریکایی محافظت می شود، جلویِ ایران نیز گرفته شود.

پرواز اخیر  B-52 دومین بار در این ماه بود که پنتاگون این بمب افکن های اتمی را به منطقه فرستاد. پیش از آن هم نیروی دریایی آمریکا در اقدامی نادر، در  21 دسامبر اعلام کرد یک فروند زیردریای اتمی را با پشتیبانی رزم ناوهای هدایت موشکی، در خلیج فارس مستقر کرده است. 

سی ان ان پس از اشاره به بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا درباره پرواز B-52 در روز چهارشنبه به اظهارات چند مقام وزارت دفاع که در گفتگو با سی ان ان صورت گرفته اشاره می کند که دارای تحلیل ها و پبش بینی های متناقضی است .  

نخستین مقام ارشد وزارت دفاع  ابراز نگرانی کرده است که برخی تلاش می کنند اوضاع در خصوص ایران را بیشتر از آن چه که هست، بحرانی نشان دهند؛ و ذهنشان درگیر حملات تلافی جویانه بالقوه ایران در سالگرد ترور قاسم سلیمانی است.

یک مقام دیگر وزارت دفاع مدعی شده اطلاعات جمع آوری شده آمریکا نشان می دهد حمله ایران علیه نیروهای آمریکایی در عراق "احتمالا قریب الوقوع است." گرچه در این باره هیچ قطعیتی وجود ندارد و  هر دو مقام از ذکر این که دقیقا چه اقداماتی صورت گرفته است، خودداری کردند!

انتقال سلاح های بیشتر به عراق، از جمله موشک های کوتاه بُرد بالستیک و دیدار برخی در عراق با عناصر نیروی قدس ادعاهای دیگری است که سه مقام دیگر وزارت دفاع در گفتگو با سی ان ان مطرح کرده اند.  

یک مقام دفاعی دیگر مدعی شده است "علایمی نگران کننده از برنامه ریزی پیشرفته و آمادگی برای حملات در عراق وجود دارد که ظاهرا هدف آنها ارتش و منافع آمریکا است." 

با این حال سی ان ان یادآور شده است که مقامات آمریکایی تاکید می کنند برای حمله به ایران هیچ طرح و آمادگی وجود ندارد. تلاش ها برای تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه، با هدف حملات بازدارنده صورت گرفته است، نه حمله ای پیش دستانه. الف