رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:جزئیات طرح «اقدام متقابل علیه عامل اصلی ترور سردار سلیمانی» / حال آیت الله مصباح وخیم شد و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲ 31 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ارسال عکس با اسب سریعتر از اینترنت

این خبر به معنای پیروزی یک روش قدیمی بر روشی مدرن محسوب می‌شود که در آلمان رخ داد. «کلاوس پیتر کاپست» عکاسی که از سرعت اینترنت در منطقه روستایی Sauerland در غرب آلمان ناراضی بود، از طریق اسب عکسها را فرستاد و زودتر هم در مقایسه با اینترنت به مقصد رسید. بارها وی تلاش کرده بود تا با اینترنت 1.5 مگابیت برثانیه‌ای عکسها را برای مشتریان ارسال کند که موفق نشد. وی نزد مجله محلی از سرعت اینترنت شکایت کرده بود و سردبیر به شوخی به وی گفته بود از اسب استفاده کند و وی نیز به ناگهان از این روش استفاده کرده و موفق شد تا بر روش مدرن و از طریق اینترنت غلبه کند.

افزایش هزینه‌های بانکی در غیاب FATF

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور معتقد است: ️به‌دلیل عدم‌تایید لوایح FATF، در بحث نقل‌وانتقال پول با مشکلاتی مواجه هستیم و در نتیجه قیمت تمام شده کالای وارداتی افزایش معناداری داشته‌است. طبیعتا اگر کشور می‌خواهد هزینه تمام شده کالاهای وارداتی و بالطبع قیمت تمام شده محصولات تولیدی‌اش را کاهش دهد، یکی از اقدامات تایید لوایح FATF است./ایبنا

بازگشت قیمت به سایت‌ها در انتظار دستور قضایی

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: با توجه به اینکه ثبت قیمت در سایت‌های فروش اینترنتی با دستور قضایی ممنوع شده باید از همان طریق هم ممنوعیت آن برطرف شود، اما هنوز چیزی در این زمینه ابلاغ نشده است./ایسنا

ظریف: اطلاعات به دست آمده احاکی از توطئه‌ای برای جنگ است

وزیر امور خارجه: به جای مبارزه با کرونا در آمریکا، ترامپ و همپالگی‌هایش میلیاردها دلار برای ارسال بمب افکن‌های B52 و ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند. اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است. ایران به دنبال جنگ نیست، اما "آشکارا و مستقیم" از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.

قیمت یک دانه موز به ۷ هزارتومان رسید!

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه می‌گوید: فروشندگان در میدان مرکزی میوه‌تره‌بار حتی به ما هم پاسخگو نیستند. صنف ما هم به نوعی خریدار است و بابت گرانی موز واقعا ضرر کرده است. علت، کمبود عرضه است. موز به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد به سبب جهش قیمتی موز از میزان خرید مصرف‌کنندگان به شدت کاسته شده است.یکی از میوه‌فروش‌های خیابان کارگر شمالی که موز را کیلویی ۴۲ هزار تومان می‌فروشد، می‌گوید: «در میدان تره‌بار موز را از کیلویی ۳۵ هزار تومان به بالا نرخ‌گذاری کردند.» او در پاسخ به دلیل افزایش قیمت موز می‌گوید: «دلیل نمی‌خواهد»! همه‌چی گران می‌شود موز هم همین‌طور. قبلا دلار بالا می‌رفت می‌انداختند گردن دلار الان می‌گویند جنس نیست.» /دنیای اقتصاد

مسیح مهاجری: آقای مجلس! آقای صداوسیما! باور کنید قیامتی هم هست

مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: این هنر نیست که آدم‌ها را با استفاده از امکانات رسانه ملی که متعلق به ملت است، آماج حملات بی‌انصافانه و خلاف اخلاق قرار دهیم و حتی درباره افراد شریف و خدمتگزار تا انگ و برچسب وابستگی به بیگانگان زدن و جاسوسی برای اجانب پیش برویم با این هدف که خود را حق به جانب و راه خود را صراط مستقیم جلوه دهیم.صراط مستقیم آنست که پیامبر رفت و حتی با مشرکان مکه که آنهمه به آن حضرت جفا کرده بودند، با رأفت و رحمت برخورد کرد. اگر پیرو پیامبر رحمت هستیم، باید با کسانی که به این انقلاب و این نظام و این کشور خدمت کرده‌اند ولی به هر دلیل با آنها اختلاف‌نظر داریم و بعضی اقداماتشان را نمی‌پسندیم، به شیوه‌ پیامبر رفتار کنیم. از آنها در هر فرصتی انتقاد کنیم و ایرادهایمان به آنها را بگوئیم و هر قدر مایل هستیم درباره آنها روشنگری کنیم اما در حق آنها بی‌انصافی و بداخلاقی نکنیم.حتی حق آنهاست که در رسانه ملی به آنها فرصت دفاع از خودشان را هم بدهیم. سایر تریبون‌ها هم همینطور است. امام خمینی می‌فرمودند در مجلس اگر علیه کسی صحبتی شد باید به او فرصت بدهند از خودش دفاع کند. ببینید بعضی از نمایندگان از بلندگوی مجلس چگونه بی‌انصافانه و با بداخلاقی تمام هرچه بخواهند علیه این و آن می‌گویند!باور کنیم قیامتی هست. باور کنیم که «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَراً یَرَهُ». کسانی که این وعده قرآنی را باور دارند، از جاده انصاف و اخلاق منحرف نمی‌شوند.

آیا شکاف بین اصولگرایان فقط به خاطر احمدی نژاد بود؟

احمد کریمی‌اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، مدعی شده که بعد از مسئله احمدی‌نژاد، شکافی بین اصولگرایان ایجاد شده که تا امروز ادامه دارد و همین باعث شده وحدت 30‌ساله اصولگرایی با محوریت جامعتین مخدوش شود؛اگرچه او فراموش کرده به نقش شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در کنارزدن جامعتین اشاره کند؛ شورایی که سال 84 و پیش از روی‌کارآمدن احمدی‌نژاد با محوریت ناطق‌نوری تشکیل شد، اما به شکست انجامید.یکی از دلایل شکاف بین اصولگرایان همین بود که ناطق سعی کرد نقشی را که تا پیش از آن بر عهده جامعتین بود، شخصا بر عهده بگیرد. او بعد از ناکامی 76، عهد کرده بود که به پشت صحنه سیاست اصولگرایی برود و نقش راهبری و انتقال تجربه را ایفا کند.یکی از دلایل اختلاف بین او و جامعتین که چهار سال بعد به قهرش از این نهاد روحانی منجر شد، فراتر از اختلاف‌های او با احمدی‌نژاد، همین مسئله شورای هماهنگی نیروهای انقلاب بود. جامعه روحانیت مبارز معتقد بود نقش سنتی این نهاد در وحدت‌بخشی و محوریت انتخابات باید حفظ شود و ناطق نمی‌تواند به‌عنوان یک عضو این جامعه رأسا اقدام کند.

قالیباف: سوء مدیریت یعنی بد خرج کردن

رئیس‌ مجلس نحوه هزینه‌کرد برخی اعتبارات را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: سوء مدیریت یعنی بد خرج کردن.محمّدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس در یادداشتی در صفحه اینستاگرامی خود، نحوه هزینه‌کرد برخی اعتبارات را مورد انتقاد قرار داد.رئیس مجلس نوشت: سوء مدیریت یعنی بد خرج کردن؛ در برهه‌ای ۱۰ میلیارد دلار با موافقت رهبر انقلاب برای حوزه کشاورزی امنیت غذایی تخصیص یافت امّا می‌توان مشاهده کرد اعتبار هزینه شده، امّا بد خرج شده است. درواقع هم وقت و پولمان را تلف کردیم و هم پروژه‌ها بد اجرا شده است.

ظریف: بیایید شروعی تازه را آرزو کنیم

وزیر خارجه ایران در آستانه سال نو میلادی ابراز امیدواری کرد که سال 2021 سالی پر از صلح و سلامتی و پایان تضعیف چندجانبه‌گرایی باشد.«محمدجواد ظریف» در توییتی در آستانه سال نوی میلادی ابراز امیدواری کرد سال ۲۰۲۱، پایانی بر تضعیف چندجانبه‌گرایی باشد. وزیر خارجه ایران در این خصوص نوشت: همانطور که سالی همراه با درد را به پایان می‌رسانیم، بیایید امیدوار به شروع‌های جدید در سال پیش‌رو و پایان دوره دیوانه‌وار تحقیر قانون و چندجانبه‌گرایی باشیم؛ چهار سالی (دوره ترامپ) که باعث این همه خونریزی، وحشت و بی‌رحمی شد.وی در پایان عنوان کرد: بیایید به یکدیگر بپیوندیم تا سال ۲۰۲۱ را سالی پر از صلح، سلامتی و شادی کنیم.

حال آیت الله مصباح وخیم شد

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی دقایقی پیش اعلام کرد: در خلال روند درمانی آیت الله مصباح یزدی، حال ایشان رو به وخامت گذاشته است.در این اطلاعیه از تمامی مومنان خواسته شده "با تضرع به درگاه خداوند متعال و توسل به اهل بیت (ع)، خصوصا حضرت بقیة الله الاعظم (عج) برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا بفرمایید".دفتر آیت الله مصباح یزدی یازدهم آذرماه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از ضعف مفرط جسمانی آیت الله مصباح یزدی به دلیل ادامه و تشدید بیماری گوارشی و ادامه درمان زیر نظر تیم پزشکی در منزل خبر داده بود. رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، از چند روز پیش در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده است.

ادعای عجیب یک نماینده مجلس علیه روحانی

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به صحبت‌های برخی از مسئولین درباره FATF، اظهار کرد: متاسفانه شخص آقای روحانی دقتی در انتخاب اطرافیان خود در دولت ندارد در نتیجه همیشه لانه بسیار بزرگ نفوذی‌ها و جاسوسان در اطراف آقای روحانی از ابتدای انقلاب تاکنون لانه و جا خوش کرده اند.وی ادامه داد: در زمان شورای عالی امنیت ملی هم که آقای روحانی حضور داشتند اگر نگاه شود متوجه حضور جاسوسان در اطراف ایشان می‌شدیم که تاکنون نیز ادامه دار است.نماینده مردم نجف آباد در مجلس با بیان اینکه عمد یا غیر عمد بودن چنین اتفاقاتی مشخص نیست و دستگاه‌های امنیتی باید این موضوع را پیگیری کنند، گفت: متاسفانه در کشور تعداد جاسوسان و نفوذی‌ها بسیار زیاد است.ابوترابی تصریح کرد: دشمن در بحث تحریم‌ها یک حلقه مفقوده در داخل دارد که می‌خواهد از طریق FATF به آن دست پیدا کند از این رو می‌خواهد بداند که مراودات مالی در داخل کشور چگونه در حال برقراری است تا بتواند آن را تحت نظر داشته باشد و همچنین بداند که نقاط ضعف کشور در کجا قرار دارد.وی افزود: افراد نفوذی و برخی افراد در داخل عمد یا غیر عمد در داخل کشور به دنبال آن هستند که این حلقه مفقودی دشمن را در داخل به سرانجام برساند، ولی آن چیزی که مشخص است دانسته برخی‌ها در این دولت به دنبال این اقدام هستند.

آشنا: ازسخنرانی های شورآفرین انتخاباتى خبری نیست

مشاور رییس جمهور نوشت: از سخنرانی های شورآفرین خبری نیست و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و رأی دهی الکترونیک اولویت می یابد.حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور، در توییتى نوشت: برگزاری انتخابات در فضای کرونایی یا غیر کرونایی! رقابت انتخاباتی در عصر کرونا برای سیاست گذاران، برگزار کنندگان، رسانه‌ها، احزاب و رأی دهندگان جنبه‌های بدیع و ناشناخته‌ای دارد. از سخنرانی های شورآفرین خبری نیست و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و رأی دهی الکترونیک اولویت می یابد.

انتقال خودروی سردار سلیمانی به محل شهادتش

رسانه‌های عراقی از انتقال خودروهای شهدای مقاومت به محل شهادت آن‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد خبر دادند.اولین فاز از ساخت یادمان شهدای مقاومت با انتقال خودروهای شهید «قاسم سلیمانی» و «ابو مهدی المهندس» به نزدیکی فرودگاه بغداد و محل شهادت آن‌ها آغاز شد. منابع و رسانه‌های عراقی پنجشنبه گزارش دادند که باقیمانده این خودروها امروز به بلوار شهید ابومهدی المهندس که اخیرا به این نام تغییر یافته، منتقل شده است.ایجاد یادمان شهدای مقاومت (قادة النصر) چند مرحه و فاز دارد که قرار است اولین فاز آن، شنبه شب در شب شهادت (۱۳ دی) با حضور شهروندان عراقی و مقامات این کشور افتتاح شود.

جزئیات طرح «اقدام متقابل علیه عامل اصلی ترور سردار سلیمانی»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، جزئیات طرح «اقدام متقابل علیه آمریکا عامل اصلی ترور شهید سلیمانی» را تشریح کرد.فداحسین مالکی، با اشاره به اعلام وصول طرح اقدام متقابل علیه آمریکا در سالگرد ‌شهادت سردار سلیمانی، گفت: مجلس یازدهم در راستای مطالبه برزمین‌مانده رهبر انقلاب مبنی بر مقابله مجلس با خباثت‌های آمریکا، در سالگرد سردار سلیمانی و چهلم شهید فخری‌زاده، از طرح انقلابی در قالب «طرح اقدام متقابل علیه آمریکا عامل اصلی ترور شهید سلیمانی» رونمایی کرد.وی با اشاره به مفاد این طرح، اظهار داشت: ضرورت پاسخ به شرارت‌های تروریست‌های آمریکایی در کشور میزبان، ممنوعیت مذاکره بر سر توان تسلیحاتی، شکست حصر غزه و یمن، ممنوعیت واردات کالا و خدمات از آمریکا، ممنوعیت مذاکره با آمریکا تا پیش از عذرخواهی بابت خروج از برجام و محکوم کردن ترور شهید سلیمانی، از جمله مفاد این طرح است.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس متذکر شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی خود در آغاز سال ۹۸ با اشاره به مشارکت فعال مجلس آمریکا در فشار خصمانه به جمهوری اسلامی، از کم‌کاری مجلس ایران در این زمینه گله نمودند و فرمودند، «کنگره آمریکا -این آمار جالبی است- در سال‌های ۹۶ و ۹۷، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی، یا تصویب کرده یا ارائه کرده! ۲۲۶ طرحِ ضدّیّت و خباثت علیه جمهوری اسلامی؛ شرارت است دیگر. حالا البتّه اینجا من یک گِله‌ای هم از مجلس خودمان بکنم: مجلس شورای اسلامی خودمان چند طرح و لایحه در مقابل خباثت‌های آمریکا ارائه کرده‌اند یا تصویب کرده‌اند؟!»مالکی تصریح کرد: با روی کار آمدن مجلس یازدهم که آیت‌الله خامنه‌ای آن را مجلسی قوی و انقلابی خواندند، امید و انتظار نخبگان کشور به جبران فروگذاری‌های گذشته در زمینه مقابله با شرارت‌ها و خباثت‌های دشمن افزایش یافته‌است.وی اظهار داشت: در این راستا، در ایام سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و چهلم شهید فخری‌زاده، مجلس انقلابی یازدهم، گام شایانی برای این منظور برداشت، طرح مهم «طرح اقدام متقابل علیه آمریکا عامل اصلی ترور شهید سلیمانی» در قالب سه بخش در دستور کار قرار داد، که عبارت است از: « اخراج تروریست‌های آمریکا از منطقه، حمایت از مقاومت، سیاست خارجی عزتمندانه.»

قانون‌ انتخابات ۱۴۰۰ تغییر می‌کند؟

محمدصالح جوكار رییس کمیسیون شوراها:می‌خواهیم طرح اصلاح قانون انتخابات به انتخابات 1400 برسد.دوتابعیتی ها نمی‌توانند کاندیدا شوند چراکه سوگند دروغ به قانون اساسی دو کشور خورده‌اند و این نقض قانون است.تنها امید ما این است که افراد شایسته،لایق و کارآمد که بتوانند این جایگاه و سمت را پاسداری کنند، ریاست جمهوری را به دست بگیرد و در ادامه راه از قداست این جایگاه نکاهند،در واقع به گونه ای باشد که وقتی شخصی در این جایگاه قرار می گیرد و این لباس را می پوشد وی به این جایگاه قداست دهد نه اینکه جایگاه به وی وزن بدهد .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار