مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت: در هشت ماهه امسال ۲۴ نفر در این استان به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۹۲۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ 30 December 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:گاز گرفتگی و یا خفگی بر اثر استنشاق گاز‌های سمی سالانه جان تعدادی از هموطنانمان را می‌گیرد بر اساس آمار‌های موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عمدتا در فصل پائیز و بیشتر در زمستان اتفاق می‌افتد.

با آغاز فصل سرما خطرات ناشی از گازگرفتگی مونوکسیدکربن بیشتر می‌شود؛ با استفاده خانواده‌ها از بخار‌های گازی و نفت‌سوز برای گرم نگهداشتن فضای منازل خود، علاوه بر خطر آتش‌سوزی خطر دیگری نیز جان خانواده‌ها را تهدید می‌کند و آن مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است، خطری که هر ساله مسئولان در خصوص آن هشدار می‌دهند.

نیرو‌های امدادی اورژانس، آتش نشانی، پزشکی قانونی و شرکت گاز بار‌ها از مردم خواسته‌اند که قبل از روشن کردن وسایل گرمازا در فصول سرد حتما وسایل گرمایشی، به ویژه بازبودن دودکش‌ها را کنترل کنند و از اقدامات غیراصولی از جمله روشن کردن وسایل گرمازا در فضای محدود و روشن گذاشتن اتومبیل در پارکینگ برای گرم کردن ماشین خودداری کنند.

بیشتر افراد از خطرات گاز منواکسیدکربن آگاهی لازم را ندارند به همین دلیل همه ساله علی رغم تمام هشدار‌ها و توصیه‌های ایمنی بویژه در فصل سرما تعدادی از هموطنانمان بر اثر مسمومیت با این گاز جان خود را از دست می‌دهند.

خبر‌ها حکایت از آن دارد که تهران با ۵۰ فوتی و استان فارس با ۲۴ فوتی بالاترین آمار حوادث فوت و خفگی ناشی از استنشاق مونوکسید کربن را در کشور دارند.

علیرضا درودچی مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبانماه امسال ۲۴ نفر به دلیل مسمومیت با گازمنواکسید کربن (CO) فوت کردند و به پزشکی قانونی ارجاع شدند.

او افزود: بر اساس این گزارش از تعداد فوتی‌های امسال ۳ نفر زن و ۲۱ نفر مرد بودند.

درودچی با هشدار نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن بر رعایت نکات ایمنی در نصب و بکارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و به شهروندان توصیه کرد در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

بهناز رستگارفر معاون اورژانس و مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس، گفت: در ۹ ماهه امسال ۳۱۱ مورد گاز گرفتگی به اورژانس ۱۱۵ فارس گزارش شده است که ۱۳۹ مورد از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند و ۱۷۲ نفر به صورت سرپایی در محل درمان شدند.

او افزود: بخاری‌های بدون دودکش غیراستاندارد، اجاق‌های گازی، موتور‌های بنزینی و گازوئیلی، کباب پز زغالی، شومینه و نظایر آن می‌توانند مونوکسید کربن تولید کنند.

رستگارفر ادامه داد: سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تاری دید، خواب آلودگی، عدم تحمل فعالیت یا ورزش مختصر، تپش قلب و تحریک پذیری از علائم عمومی مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است.

معاون اورژانس استان فارس اظهار داشت: نخستین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسیدکربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه به سرعت وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کنید.

رستگارفر تصریح کرد: در صورت برخورد با مسمومان گاز منوکسید کربن منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و بلافاصله دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی بگیرید تا دچار گازگرفتگی نشوید، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید. تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته ندهید؛ چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب‌دیده‌ها کمک کنید.

اداره هواشناسی استان فارس از کاهش چند درجه‌ای دمای هوا اطلاع رسانی کرده است، قاتل خاموش بی صدا و آرام در کمین تک تک ما نشسته است بنابراین با کمترین هزینه و افزایش دانش ایمنی خانواده‌ها می‌توان از وقوع حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کرد و ردپای این قاتل نامرئی را از زندگی پاک کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار