تابناک کرمانشاه گزارش می دهد:
شیوع ویروس کرونا در کشور چهره جدیدی از زندگی را پیشرو مردم قرار داده و تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد تحت تاثیر این ویروس است که دانش آموزان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
کد خبر: ۹۲۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 30 December 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ،با شیوع ویروس کرونا در سال گذشته و تعطیلی بی سابقه مدارس و دانشگاه ها آموزش ها به صورت مجازی صورت گرفت و باعث اختلال در آموزش شده است ،زندگی در دوران همه گیری کرونا برای والدین و دانش آموزان و دانشجو ها به یک نسبت سخت است،حال دانش آموزان و دانشجو ها به الاجبار با شیوه جدیدی از آموزش روبه رو هستند که تا پیش از کرونا رواج نداشته،بنا بر تصمیم ستاد مقابله با کرونا،شورای مدارس و دانشگاه ها امتحانات به صورت مجازی برگزار می شود.

علاوه بر کرونا اضطراب ناشی از شروع امتحانات آن هم به شیوه جدید در دانش آموزان، خانواده ها و دانشجوها دو چندان شده،بنابراین دانش آموزان و دانشجوها باید با روش های کاهش استرس و اضطراب و شیوه های نوین مطالعاتی و تقویت حافظه آشنا شوند در رابطه با این موضوع با مصطفی اکبری مدرس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد:مطالعه کردن مهارتی نیست که به طور طبیعی در شخص وجود داشته باشد، بلکه مهارتی است که باید کسب و تمرین شود و بهبود یابد.دانشجویان و دانش آموزان که درس می خوانند و یا می خواهند در دانشگاه قبول شوند، با شیوه مطالعه و مقدار آن آشنا نیستند و نمی دانند چگونه از وقت‌شان به شکل صحیح استفاده کنند.شاید این به ذهن‌شان خطور نکرده باشد که بهتر است برای مطالعه‌مطالب متفاوت، از روش‌های متفاوتی استفاده کنند.

وی در ادامه افزود:مباحث تقویت حافظه و روشهای مطالعه یکی از مهمترین ارکانی است که برای دانشجویان، دبیرستانی ها ،دانش آموزان و حتی برای پیشگیری از آلزایمر افراد سالمند ضرورت دارد، یادگیری و آموزش این روش ها در دانشگاها و دبیرستان ها و مراکز مختلف باید جز اصول اولیه باشد، یکی از مشکلات عمده دانشجویان این است، زمانی که وارد فضای جدید می شوند، متودهای، خوب درس خواندن را بلد نیستند و حتی اگر کنکوریها متودهای مطالعه را یاد بگیرند تسلت ومهارت شان ‌در مطالعه بالا میرود و در زمان نیز صرفه جویی میکنند.

اکبری در ادامه تصریح کرد:این روش ها طیف وسیعی از آموزش ها هستند که در مقاطع و سنین مختلف در جزئیات متفاوت است، اما در کلیات باهم اشتراک دارند،که باید به آنها توجه شود، ای کلیات نه تنها روش مطالعه، بلکه یک‌نوع روش زندگی محسوب می شود،زیرا روش تغدیه،خواب و حتی رفتارهای اجتماعی میتوانگد در حافظه و یادگیری بسیار نقش مهمی ایفا کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در ابتدا باید بدانیم که حافظه چگونه شکل میگیرد و یادگیری چگونه اتفاق می افتد،در کل یادگیری حافظه، مهارت و عادت یک مجموعه هستند که خیلی به هم شبیه هستند وقتی مطلبی را میخوانیم یا،گوش می دهیم یا اجرا میکنیم با اعضاو جوارح مان به صورت کدهای در قشر خاکستری مغز ودر بخش هیپ و بخصوص در هیپو کامپ ابتدا شکل میگیرد و حافظه کوتاه مدت به وجود میاید و این حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت،حسی، تبدیل میشود و برای تبدیل شدن این حافظه های کوتاه به حافظه بلند مدت دقت و توجه بسیار مهم است.

مکان آموزش و مطالعه و داشتن خواب کافی بسیار مهم است که بعد از اینکه کدها در نورون های مغز ی ما شکل گرفت به صورت ماندگار و طویل مدت در مغز ما باقی خواند ماند و اگر چندین سال هم استفاده نشود در حافظه نا خوداگاه قرار میگیرد و به یاد آوردنش سخت است ولی از بین نمیرود.حال اگر در مراحل اولیه حافظه حسی باقی بماندبه سرعت از بین میرود و به عنوان اطلاعات غیر ضروری مغز آن را پاک‌میکند این مکانیسم مغز بسیار مهم است.


اکبری در خصوص اینکه اکثریت افراد انسانها از نظر هوش تفاوت معنا داری باهم ندارند،گفت: همیشه این سوال مطرح می شود، دانشجویان، دآنش اموزان و افراد مختلف فکر میکنند که شاید تفاوت های از نظر هوش و ژنتیک با بقیه دارند که نمیتوانند یک مطلب را خوب یاد بگیرند، این خیلی واقعیت ندارد و اکثر افراد از نظر هوش تفاوت معنا داری با هم ندارند و بیشتر به پشتکار و روشهای مطالعه و زندگی افراد برمیگرده که متفاوت است.

وی در ادامه روشهای علمی صحیح مطالعه ذکر کرد:از نظر علمی چگونه مطالعه درسی داشته باشیم که مطالب در ذهن نقش ببندد،در ابتدا باید کتاب ها را تقسیم بندی کنیم برای مثال بهترین زمان برای یادگیری مطالب حفظ کردنی و مفهمومی اول صبح ها بهترین است و مطالبی که حالت یادگیری دارند معمولا در عصر و اوخر شب بهتر در حافظه ماندگار است و مطالب بین نا بین مانند روانشناسی و... رامیشود در طول روز مطالعه کرد.همچنین محیطی که در آن مطالعه میکنید حتما یک محیط ثابت و مشخص باشد تا تداعی به وجود بیای و هورمون های مغزی لازم در زمانی که هست به وجود بیاید.

در ادامه افزود:باید را به جهت فراموش نکردن باید تکرار کنیم زیرا یکی از بزرگترین مشکلات فراموش کردن مطالبی است که مطالعه میکنیم و تبدیل حافظه کوتاه مدت به بلند مدت اتفاق نیفتاده است و ما باید این فرآیند را انجام دهیم، برای این کار باید ابتدادر فاصله کمتر از یک روز مطلب را یک بار دیگر مطالعه کنیم و بار سوم با یک‌فاصله بیشتر حدود یک هفته در این صورت مطلب در ذهن باقی میماند و اگر یاد گیری فقط از طریق شنوایی باشد تا حدود ۲۵ درصد اطلاعات نقش میبندد و با بینایی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد و اگر ‌از طریق بینایی و شنوایی باشد ۹۵ درصد اطلاعات در مغز ثبت میشود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رابطه با اثر تغدیه در زمان مطالعه گفت: هیچوقت گرسنه یا خیلی سیر شروع به مطالعه نکنید و از مویز ، خرما و عسل بیشتر استفاده شود،زیرا غذای مغز گلوکز خالص است و مثل عضلات نیست که چربی هم بسوزاند،روزانه حدود نیم ساعت ورزش کنید تا گردش خون بدن به مغز خیلی بهتر شود و در مواقع خستگی چشمان را بسته و تصویر سازی ذهنی انجام دهیم که در اصل یک نوع ورزش مغز است، که هم مطالب را مرور میکنیم و هم به سیستم تقویت حافظه ‌کمک میکند.

 نبی بستان روانشناس با اشاره به استرس دانش آموزان و دانشجویان در  دوران امتحانات می گوید: این استرس ها معمولا در زمان برگزاری امتحانات پایان ترم به بالاترین حد خود می رسد که در بحران پاندمی کرونا و در ادامه قرنطینه و آموزش‌های مجازی، نگرانی ها به بالاترین حد خود رسیده است.

این روانشناس با اشاره به انجام پژوهش های بین المللی درباره ارتباط آموزش های مجازی و رابطه آن با دوران قرنطینه خانگی ناشی از کرونا می افزاید: با توجه به این که دانشجویان در دوران قرنطیه توسط آموزش مجازی اقدام به یادگیری  دروس کرده اند، این مهم می تواند استرس ناشی از کرونا را به بالاترین حد خود برساند.

بستان، تبعیت نکردن دانشجویان از ساختاری مشخص حین آموزش های مجازی را یکی از علل اصلی بروز استرس در دانشجویان می داند و می گوید: در آموزش های مجازی یا از راه دور صرفا شرکت در کلاس های آنلاین از زمان بندی و قانون مشخصی پیروی می کند.

وی افزود: در تمام جوامع فقدان ساختارها همواره تغییرات و دردسرهایی را به دنبال دارد و از آنجایی که دانش آموزان و  دانشجویان آموزش دیده اند که از ساختاری مشخص برای درس خواندن و حضور در کلاس تبعیت کنند،  تلاقی این عادات با بروز پاندمی کرونا می تواند زمینه های استرس را بیش از پیش در زمان امتحانات فراهم کند.

بستان تصریح می کند: در محیط زندگی ابزارهایی همانند کامپیوتر، موبایل، تلویزیون، صدای زنگ تلفن و یا درب منزل می تواند مشخصا عامل حواس پرتی باشد و اعمال محدودیت  و مرز بندی در منزل کار بسیار سختی است و از سوی دیگر بسر بردن دانشجویان در انزوای اجتماعی و دوری از همکلاسان می تواند بر استرس ها دامن بزند.

وی می گوید: باید دانش آموزان دانشجویان در گام اول برنامه ای منظم را طراحی و تنظیم کنند و در این برنامه ساعات خواب و بیداری مشخص شود.دانشجویان و دانش آموزان به حداقل هفت ساعت خواب در طول شبانه روز احتیاج دارند و اگر آنها کمتر از این میزان بخوابند، بدنشان مستعد و آماده آسیب‌های روحی - جسمی خواهد شد،  هرگونه بی‌نظمی در برنامه خواب یا کم‌خوابی موجب کاهش کارایی مغز و افزایش استرس می‌شود.

بستان در پایان تصریح کرد: کتابهای زیادی در خصوص شیوه های مطالعه و تندخوانی به رشته تحریر درآمده  اگر با مطالعه بهترین شیوه های یادگیری و مطالعه را فرابگیرید، سرعت یادگیری تان را افزایش می دهید و این مورد به کاهش استرس امتحانات منجر می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار