در دیدار استاندار آذربایجان شرقی با استاندار ارزروم ترکیه مطرح شد؛
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرز ایران و ترکیه، مرز صلح و دوستی است، گفت: با توجه به افق تعیین‌شده برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور، استان‌های مرزی ایران و ترکیه می‌توانند سهم مهمی در تحقق این چشم‌انداز داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴ 30 December 2020

استاندار به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی عصر امروز (سه‌شنبه) در ارتباط تصویری با استاندار ارزروم ترکیه، بر ایجاد روابط دوستانه گسترده و مستحکم بین دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: ایران و ترکیه در شرایط سخت سال‌های گذشته در کنار هم بوده‌اند و ضروری است همکاری آنها با قوت بیشتری ادامه یابد.

وی با اشاره به حمایت کشورمان از دولت ترکیه در جریان کودتای سال 2016، ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت ترکیه بوده و دولت و ملت ترکیه نیز در دوران تحریم‌های ظالمانه آمریکا در کنار ملت ایران بوده‌اند.

پورمحمدی با بیان اینکه مرزهای بین دو کشور در حدود ۴۰۰ سال است که مرزهای صلح و دوستی است و روابط شهرهای ارزروم و تبریز پیشینه‌ای به قدمت تاریخ دارد، ادامه داد: در شرایط جاری و با تسهیل ارتباطات و تبادلات انتظار می‌رود رفت‌وآمد و مناسبات فرهنگی و تجاری بین دو طرف پررنگ‌تر شود.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم نقش‌آفرینی استان‌های مرزی در تحقق چشم‌انداز تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه، گفت: ظرفیت‌های خوبی در دو سوی مرز وجود دارد که می‌توانند مکمل هم باشد و نیازهای متقابل را می‌توان از این طریق تامین کرد.

پورمحمدی از برقراری خط هوایی بین تبریز و ارزروم استقبال کرد و گفت: راه‌اندازی این خط پروازی رونق چشمگیری در تجارت و صنعت گردشگری بین شمال غرب ایران و شرق ترکیه ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تبریز یکی از قطب‌های درمانی ایران است، خاطرنشان کرد: حوزه گردشگری سلامت از حوزه‌های مهم و موثر همکاری بین دو استان و حتی منطقه می‌تواند باشد.

پورمحمدی با اشاره به تحصیل دانشجویان ایرانی در ارزروم و حضور دانشجویانی از شرق ترکیه در دانشگاه تبریز، افزود: تقویت همکاری‌های علمی و دانشگاهی می‌تواند موتور محرکه تقویت روابط بین دو استان باشد.

وی افزود: رفت‌وآمد مقامات دو استان و تبادل هیأت‌های اقتصادی، تجاری و دانشگاهی در شرایط مناسب و بازتاب رسانه‌ای آن می‌تواند تاثیر مثبتی در تحرک بخشیدن به مناسبات فرهنگی، علمی و تجاری بین تبریز و ارزروم داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مناطق آزاد تجاری ارس و ماکو، گفت: وجود دو منطقه آزاد تجاری و صنعتی بزرگ و مهم ایران در همسایگی ترکیه و ظرفیت‌های زیرساختی و قانونی آنها، زمینه اجرای پروژه‌های صنعتی مشترک بین دو کشور را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: همکاری منطقه‌ای در زمینه آب و انرژی از دیگر حوزه‌های قابل توجه برای همکاری هستند که می‌تواند منافع زیادی برای هر دو طرف داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :