آیا به چگونگی رشد نوزاد خودتان فکر کرده­اید؟ یا اینکه چه کارهایی باید انجام دهید تا فرآیند رشد نوزادتان سریع­تر شود؟ اکثر پدر و مادرها از قبل تولد فرزندشان، به این موارد و سوالات مشابه آن فکر می­کنند و ممکن است بعضی شب­ها، با این سوالات خواب به چشم­شان نیاید.
کد خبر: ۹۲۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ 30 December 2020

در این مقاله از بدو تولد نوزاد تا 5 سالگی او بررسی می­شود و شما تمامی کارهایی که باید در طول این 5 سال سرنوشت­ساز انجام دهید تا فرآیند رشد فرزندتان به خوبی و با سرعت طی شود را متوجه خواهید شد.

کمک به رشد نوزاد و کودک از بدو تولد تا 5 سالگی:

برای کمک کردن به نوزاد تازه متولد شده خودتان، کارهایی هست که باید انجام دهید و این کارها اصلا سخت نیست ولی نیازمند وقت و صبر شماست. شما باید برای فرزندی که به این دنیا آورده­اید وقت کافی بگذارید تا به خوبی هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی رشد کند.

در هر مرحله از زندگی فرزندتان کارهای خاصی را باید انجام دهید که با سن، روحیات و کنجکاوی­های او هماهنگ باشد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا این کارها را یاد بگیرید.

راههای رشد سریع جسمانی و فیزیکی نوزادان

کمک به رشد نوزاد در بدو تولد با تماس پوستی:

وقتی که نوزاد شما متولد می­شود، این نکته خیلی مهم است که از همان ابتدا پوست بدن نوزاد با پوست بدن مادر تماس مستقیم داشته باشد. این تماس فیزیکی باعث می­شود تا نوزاد ارتباط بهتری با شما برقرار کند و شما هم برای شیر دادن به او راحت­تر باشید؛ به طور کلی هرچه ارتباط نوزاد با شما عمیق­تر باشد و فرزند شما وجودتان را بیشتر احساس کند، تغذیه او راحت­تر می­شود.

تغذیه نوزاد اگر بنا به هر دلیلی با شیر خشک انجام شود باید هم شیر خشک مناسب با ذائقه نوزادتان فراهم کنید و هم شیشه شیر! بدون شک یکی از مهم ترین موارد در بین لوازم تغذیه نوزاد، شیشه شیر می باشد. البته باید به نکات بسیار گسترده ای در این باره توجه کنید. به عنوان مثال قبل از خرید به سن فرزندتان و جریان سرشیشه توجه کنید تا بتوانید یک شیشه شیر متناسب انتخاب کنید.

این مورد خصوصا برای نوزادان نارس که زودتر از موعد به دنیا آمده­اند بسیار مفید و کمک کننده است؛ زیرا نوزاد مدت زمانی که باید در رحم مادر رشد می­کرد را به اتمام نرسانده و برای رشد در محیط خارج از شکم مادر آمادگی ندارد؛ برای نوزادان با این شرایط، قرار گرفتن روی پوست بدن مادر، مثل شکم او، می­تواند احساس امنیت را بوجود بیاورد و باعث تقویت سیستم ایمنی آنها شود.

یک چنین شروعی برای هر نوزاد، لازم و ضروری است؛ چرا که سلامتی را برای او به ارمغان می­آورد و به او کمک می­کند تا هم رشد فیزیکی بهتری داشته باشد و هم اینکه بهتر بتواند ارتباط احساسی برقرار کند.

کمک به رشد نوزاد تا 3 ماهگی:

مغز نوزاد از همان ابتدای تولد شروع به رشد می­کند؛ چگونگی رشد مغز کاملا بستگی به سیگنال­هایی دارد که کودک از محیط اطراف خود دریافت می­کند. از آنجایی که نوزاد با سر و صدا و گریه کردن با دیگران ارتباط برقرار می­کنند، وقتی شما به این سر و صداها پاسخ می­دهید و در این حال به کودک­تان توجه می­کنید، باعث می­شود تا یک ارتباط قوی بین­تان بوجود بیاید که این ارتباط، کودک را در مراحل بزرگسالی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران آماده می­کند.

در این سن، قرار دادن کودک روی شکم در زمان بیداری او، باعث تقویت عضلات گردنش می­شود؛ همچنین وقتی کودک در این حالت است با دست و پا زدن، برای حرکت کردن آمادگی بیشتری پیدا می­کند. بهتر است این کار را روی یک بالش شیردهی انجام دهید که شکم نوزاد روی جایی نرم قرار بگیرد به طوریکه پا و دستان او آزاد باشند و راحت بتواند آنها را حرکت دهد.

اگر برای نوزادتان وسایل و لوازم خاصی نیاز داشتید، می­توانید به سایت مادرآن مراجعه کنید؛ این سایت به صورت تخصصی لوازم نوزاد و کودک را می­فروشد.

راههای رشد سریع جسمانی و فیزیکی نوزادان

کمک به رشد نوزاد از 3 ماهگی تا 9 ماهگی:

در این محدوده سنی، کودک شما سعی دارد که اتفاقات اطرافش را شناسایی کند و در این میان شخصی که بیشترین توجه را به او دارد، منبع یادگیری­اش می­شود. در این سن، کم کم یاد می­گیرند غلت بزنند، 4 دست و پا حرکت کنند و به مرور زمان، با تقویت عضلات بدن­شان چگونه خود را به سمت بالا بکشند و بایستند.

6 ماهگی سنی است که کودک شروع به خوردن غذای کمکی در کنار شیر مادر یا شیر خشک می­کند؛ بهترین موقع برای ایجاد عادات غذایی صحیح برای حفظ سلامتی کودک، همین سن می­باشد.

بازی­هایی که در این محدوده سنی به رشد هرچه بهتر کودک کمک می­کند و مورد علاقه آنها نیز هست عبارتند از: پیدا کردن چیزهایی که شما پنهان کرده­اید، دالی بازی خودمان( یعنی جایی پنهان شوید و ناگهان ظاهر شوید ) و نگاه کردن در آینه.

کمک به رشد نوزاد از 9 ماهگی تا 18 ماهگی:

کودکان موجودات کنجکاوی هستند که هر چه بزرگ­تر می­شوند، کنجکاوی­شان نیز بیشتر می­شود. در این سن، کودک به راحتی 4 دست و پا راه می­رود و هرچه زمان بگذرد سعی می­کند بایستد و روی 2 پایش راه برود. در این سنین، کودکان سعی دارند که همه چیز را خودشان کشف کنند؛ البته این کار را با چشیدن و مزه کردن هرچیزی که به دستشان بیاید، انجام می­دهند.

این محدوده سنی دقیقا همان زمانی است که کودک شما نسبت به اسم خودش واکنش نشان می­دهد و کاملا تشخیص می­دهد که با چه اسمی او را صدا می­زنید.

از بازی­ها و کارهای مفید و جذاب برای کودکان در این سن می­توان به انواع اسباب­بازی­هایی که صدا تولید می­کنند مانند طبل­ها، پر و خالی کردن ظروف مثل چیزی را از یک ظرف به ظرفی دیگر ریختن و خزیدن و رفتن به گوشه و کنار منزل، اشاره کرد.

کمک به رشد کودک از 18 ماهگی تا 2 سالگی:

وقتی که کودک نوپای شما، سعی دارد شروع به صحبت کند و اصوات نامفهومی را ادا می­کند، شما باید وارد عمل شوید و با آواز خواندن و صحبت کردن­های مکرر با او در یادگیری نحوه ادا کردن کلمات و معنای آنها به کود­ک­تان کمک کنید.

در این سن می­توانید با کودک خود، بازی­هایی که شامل آواز خواندن، موسیقی و رقصیدن است را به عنوان بازی­های داخل منزل انجام دهید و راه رفتن در یک فضای خوش آب و هوا و زیبا یا بازی کردن در محوطه یک باغ را به عنوان فعالیت­های سرگرم کننده و آموزشی بیرون از منزل انجام دهید؛ البته بازی­های تعقیب و گریزی و گوش دادن به داستان­های صوتی نیز مورد علاقه کودکان در این سن می­باشد.

کمک کردن به والدین در منزل از علاقه­مندی­های کودکان نوپاست و نیاز دارند که شما برای این کمک­ها آنها را تشویق کنید.

راههای رشد سریع جسمانی و فیزیکی نوزادان

کمک به رشد کودک از 2 سالگی تا 4 سالگی:

در این محدوده سنی بهترین راه برای یادگیری و کمک به رشد کودک، وقت گذراندن با اوست مثل قصه گفتن برای کودک یا یاد دادن چگونه لباس پوشیدن به او. از فعالیت­های مورد علاقه کودکان در این سن می­توان به: ساخت آلات موسیقی خانگی، نقاشی و مخلوط کردن غذا اشاره کرد.

در این سن آنها هنوز در حال یادگیری احساسات هستند؛ احساساتی مثل ناراحتی و عصبانیت را شناسایی می­کنند، متوجه درست و غلط رفتار خودشان می­شوند و از این طریق سعی در کنترل کردن خودشان دارند. آنها حتی متوجه ناراحتی و غصه خوردن اطرافیان­شان نیز می­­شوند.

کمک به رشد کودک در 5 سالگی:

کودکان در این سن وقتی کار خوبی انجام می­دهند باید مورد تشویق قرار بگیرند تا برای انجام کارهای خوب ترغیب شوند. آنها در این سن از بازی­های نقش آفرینی خوششان می­آید و دوست دارند داستان­های ذهنی خودشان را بازی کنند؛ به همین دلیل به زدن ماسک شخصیت­های ابرقهرمانی و یا شخصیت­های داستانی مورد علاقه­شان، تمایل دارند.

بازی در باغ یا محیط طبیعی برایشان جذاب است و به یادگیری آنها کمک زیادی می­کند.

 

برچسب ها: مادر ، کودک ، نوزاد ، تغذیه کودک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار