واکسن کرونا مهمترین راه برای مقابله با ویروس بوده و ایران هم پای کشورهای جهان اقداماتی برای خرید و تولید واکسن انجام داده است.
کد خبر: ۹۲۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷ 28 December 2020

به گزارش تابناک سمنان این روز‌ها واکسن کرونا به صدر اخبار رسانه‌های دنیا تبدیل شده است، بسیاری از کشور‌ها واکسیناسیون گسترده عمومی را آغاز و برخی هم در کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌ها برای اخذ تاییدیه‌های تزریق شرکت کرده اند.

تاکنون چندین واکسن کرونا از جمله واکسن فایزر، مدرنا و دو واکسن چینی مجوز گرفته اند و کشور‌ها به تدریج با بررسی داده‌های واکسن‌ها تاییدیه‌های لازم را برای تزریق این واکسن‌ها صادر می‌کنند.

به دنبال آغاز واکسیناسیون در کشورهای جهان،  مطالبه عمومی مردم خرید تا دستیابی به واکسن کرونای ایرانی است چرا که مردم نگران عزیزان در معرض خطر خود به ویژه گروه‌های سالمندان و بیماران زمینه‌ای هستند از طرفی کادر درمان بیشترین مواجهه با ویروس کرونا را دارند و از این رو خواستار خرید واکسن هستند، در این شرایط رسانه‌های فارسی زبان در لندن و واشنگتن سعی کردند بر خواسته عمومی مردم در خرید واکسن موج سواری کنند، اما این بار هم تیر آن‌ها به سنگ خورد.

در نهایت رئیس جمهور، وزیر بهداشت و مسئولان ستاد فرمان اجرایی حضرت امام خمینی (ره) اخبار خوشی از خرید و تولید واکسن اعلام کردند، واکسن ایرانی کرونا به زودی مرحله تست انسانی را آغاز می کنن و امیدهای زیادی به این واکسن وجود دارد تا جایی که مسئولان ستاد فرمان اجرایی حضرت امام خمینی (ره) در تلاش هستند تا خط تولید انبوه واکسن کرونا را راه اندازی کنند.

از طرفی ایران از طریق کوواکس سازمان جهانی بهداشت با سبدی متنوع واکسن خریداری کرده است همچنین ۲ مناقصه ملی برای ورود بخش خصوصی به خرید واکسن اعلام شده است ، هلال احمر هم از طرف وزارت بهداشت مامور واردات بخشی از واکسن های کرونا شده است.

سایه تحریم‌ها بر سر واکسن کرونا

تحریم های ظالمانه آمریکا برخلاف ادعای مدعیان حقوق بشرنباید مشمول دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن‌ها شود اما  همه اینها دروغی بیش نیست همانطور که شاهد تاثیر تحریم ها در تامین واکسن آنفلوانزا بودیم و واکسن ‌ها در فرودگاه یک کشور اروپایی بلوکه شدند و به موقع به دست مردم ایران نرسیدند، تحریم‌ها در تامین واکسن کرونا هم مشکلاتی ایجاد کردند و بانک‌های اروپایی حاضر به نقل و انتقال پول بدون مجوز آمریکا نبودند.

حسن روحانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه رسانه‌های معاند خارجی بسیار پر رو هستند، اظهار کرد: اوایل شروع کردند که علیه ما بگویند جمهوری اسلامی واکسن نمی‌خرد، بعد گفتند جمهوری اسلامی توان نگهداری واکسن را ندارد، بعد گفتند اصلا جمهوری اسلامی پول خرید واکسن را ندارد که همه این موارد هم دیدند که رد شد، اما دست‌بردار نیستند.

روحانی تصریح کرد: مردم ما بدانند که ما اولاً به دنبال خرید واکسن رفتیم در ثانی در همین مرحله نیز فعالیت خبیثانه و رذیلانه آمریکا جریان داشت و هیچ شک نکنید که در زمان خرید واکسن هم برای ما مشکل ایجاد کردند. اصلا جایی نیست که ما بخواهیم خرید انجام دهیم و آمریکا خباثت به خرج ندهد.

وی با بیان اینکه تاثیر تحریم در خرید واکسن ممکن است موجب گران‌تر شدن خرید ما شود، اظهار کرددر خرید البته مشکل داریم، اما روزانه و مورد به مورد از این تحریم‌ها عبور می‌کنیم و این کار را تاکنون هم انجام داده‌ایم و بعد از این هم انجام می‌دهیم. حالا کاری هم به این نداریم که FATF تأثیری بر خرید واکسن دارد.

 خرید و تولید واکسن کرونا

وزارت بهداشت اعلام کند واکسن می‌خریم

وی افزود: البته این را هم بگویم که واکسنی به غیر از کواکس را هر زمان وزارت بهداشت ما اعلام کند که مورد اعتماد است ما حاضریم آن را خریداری کنیم، اما اینکه ما مردم خود را بدل به نمونه آزمایشی شرکت‌های خارجی کنیم، نه. یک شرکتی در دنیا برای خود واکسنی درست کرده و حالا می‌خواهد آن را روی مردم دنیا آزمایش کند، اما به هیچ وجه وزارت بهداشت ما چنین کاری را هرگز درباره مردم ایران انجام نخواهد داد.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در نقل و انتقال یا نگهداری واکسن هیچ مشکلی نداریم، گفت: اگر روزی واکسن به کشور وارد شد وزیر بهداشت باید روزانه گزارش دهد که چه مقدار واکسن وارد شده است، به چه کسانی تزریق شده و اولویت‌ها با چه کسانی است. این را باید هر روز اعلام کند. چون بازهم بعد از ورود واکسن به کشور این را خواهیم داشت که دشمنان بهانه‌جویی کنند و با سوء استفاده از این مسائل بگویند که «واکسن در بازار سیاه است»، «معلوم نیست به چه کسانی تزریق شده»، «معلوم نیست کجا رفته»، پس برای جلوگیری از این بهانه‌جویی‌ها باید گزارش روزانه توسط وزیر بهداشت در این زمینه برای مردم انجام شود.

مشکل خرید واکسن کرونا پس از چالش‌های بسیار حل شد

درست است که سنگ اندازی‌های آمریکا در نقل و انتقال پول واکسن کرونا مشکلاتی به وجود آورده بود و اواسط مهرماه هم مسئولان بانک مرکزی و وزارت بهداشت از سد راه ایران برای خرید واکسن کرونا سخن گفتند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره مشکل انتقال پول واکسن کرونا در سایه تحریم‌های ظالمانه آمریکا پیش تر گفت: به دلیل فشار‌هایی که آمریکایی‌ها بر بانک‌های مختلف اروپایی آورده اند و آن‌ها را از کار با ایران ترسانده و جریمه‌های بسیار سنگینی را علیه آن‌ها تحمیل کرده اند، بانک مقصد در صورتی حاضر است پول را دریافت کند که مجوز اختصاصی و موردی توسط آمریکا صادر شود و تمام مراحل انتقال پول به صراحت در آن ذکر شود.

در نهایت تلاش های مسئولان به بار نشست و  مشکل انتقال پول واکسن کرونا برای خرید از سازمان بهداشت جهانی حل شد و ۴ دی ماه عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی از حل مشکل خرید واکسن کرونا خبر داد و نوشت: در یکی از پست‌های قبلی‌ام تاکید کردم که تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده است تا مسئله خرید واکسن کرونا از کوواکس (covax) با مشکل و تأخیر رو به رو شود. در این خصوص چند نکته را برای اطلاع مردم عزیز اعلام می‌کنم: «موافقت اولیه برای انتقال از حساب یک بانک (غیر از منابع بانک مرکزی در کره) بامداد امروز دریافت شد و دستور پرداخت وجه را صادر کردیم. پیگیری‌های لازم در این زمینه بی وقفه ادامه دارد.

بانک مرکزی ایران برای خرید واکسن کرونا در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص داده است. در صورت نیاز، منابع بیشتری نیز تأمین خواهیم کرد.

هماهنگی لازم را با وزارت بهداشت در این خصوص داریم و مردم عزیز مطمئن باشند که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام خواهد شد.

در کنار اقدام برای تخصیص ارز خرید واکسن کرونا، حمایت و پشتیبانی لازم، برای تامین ارز تجهیزات مورد نیاز خط تولید برای تولید داخلی واکسن را با اولویت خاص، پیگیر هستیم. به همه تلاشگران این عرصه خسته نباشید می‌گویم.»

واکسن کرونا

اخبار واکسن کرونا را فقط از وزیر بشنوید؛ واکسن کرونا را از بهترین منابع می‌خریم

این روزها خبرهای ضد و نقیضی درباره خرید و تولید واکسن کرونا در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود،  تا جایی که این خبرها واکنش وزیر بهداشت را به دنبال داشت.

سعید نمکی وزیر بهداشت اظهار کرد: مردم اخبار واکسن کرونا را فقط از وزیر بهداشت بشنوند و یکی به دلیل تخصص و یکی به دلیل اطلاع. بسیاری از صحبت‌ها می‌شود که اذهان عمومی را به هم می‌ریزد و باید بدانید همانطور که دارو‌های موثر و بی تاثیر را به محض اعلام اندک اثرگذاری برای مردم تهیه کردیم و حسرت و داغی به دلیل تحریم‌ها به دل مردم نماند، واکسن را تامین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: علی رغم همه فشار‌ها روی ایران و مضایق ایجاد شده در حال خریداری واکسن کرونا از بهترین و مطمئن‌ترین منابع دنیا هستیم البته هیچ جای دنیا هنوز روی واکسن قسم نخورده است و هیج جای دنیا قرار نیست با شتابزدگی واکسن تزریق کند و اگر هم تزریق را شروع کرده اند، عالمانه نیست؛ همین موتاسیونی که ایجاد شد ذهنیت را در مورد واکسن و پلتفرم‌های آن در دنیا تغییر داده است.

نمکی گفت: گروه‌های آسیب پذیر را واکسینه و در آینده جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد و این هفته اولین گروه برای تست بالینی واکسن کرونای داخلی انتخاب می‌شوند و امیدواریم با همدلی، وفاق و صمیمیت این راه را طی کنیم.

تامین ۱۶ میلیون دوز واکسن از سازمان جهانی بهداشت

همچنین یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی ادعا کرده بود که به دلیل تاخیر ایران در پرداخت پول سهمیه ایران در کوواکس سازمان جهانی بهداشت از بین رفته است و این موضوع خبرساز شد.

نمکی با رد از بین رفتن سهمیه واکسن کرونا در سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: سهمیه ما در کوواکس از بین نرفته است البته نقل و انتقال پول طول کشید، اما ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز سهمیه داریم و باید بدانید که معتبرترین منابع واکسن‌های جهان در اتحادیه کوواکس زیر نظر سازمان جهانی بهداشت در دسترس است و در اسرع وقت و طبق جدول توزیع، واکسن به دست ما خواهد رسید.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ۲ مناقصه ملی برای تامین واکسن کرونا برگزار و تعدادی شرکت‌های خصوصی برنده مناقصه شده است و به زودی واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد البته باید توجه داشت واکسن استامینوفن نیست که بتوان از هر کشوری وارد کرد و باید سازنده آن معتبر و تست‌های مختلف را پاس کرده باشد و برخی ادعای واکسن کووید ۱۹ از هیچ جای دنیا تاییدیه اخذ نکرده اند.

واردات یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین

یکی از نهادهای مسئول در واردات دارو و واکسن هلال احمر است، این نهاد حالا از طرف وزارت بهداشت مسئول واردات بخشی از واکسن های کرونا به کشور شده است.

کریم همتی رئیس هلال احمر گفت: در مورد واکسن تلاش‌هایی انجام شد و پس از دستور وزیر بهداشت نیز ما به جد تلاش‌های خود را آغاز کردیم. ما از منابع معتبر و البته سورس شرقی برای واردات یک میلیون دوز واکسن اقدام خواهیم کرد چرا که شرایط نگهداری این واکسن‌ها با شرایط ما هماهنگ‌تر است.

همتی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر یک میلیون دوز واکسن را خریداری خواهد کرد، گفت: مابقی واکسن‌ها که حدود ۲۰ میلیون دوز خواهد بود از سوی وزارت بهداشت تامین خواهد شد.

واکسن کرونا 3

اهدای ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر به ایران

وی درباره میزان واکسن اهدایی به هلال احمر ایران گفت: حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دوز واکسن فایزر هم از طرف یکی از خیرین خریداری و به ایران اهدا شده است.

همتی ادامه داد: در مورد واکسن‌های اهدایی از کشور‌های غربی نیز ما پیگیر موضوع هستیم، اما بحث نگهداری این واکسن‌ها مشکل است و ممکن است امکان انتقال آن با هواپیما وجود داشته باشد، اما با توجه به دمای منفی ۷۰ درجه در عرضه مشکل خواهیم داشت.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به برخی نگرانی‌ها پیرامون توزیع واکسن تاکید کرد: سازمان غذا و دارو مانند همیشه بر این موضوع نظارت خواهد کرد و واکسن به دست نیازمندان خواهد رسید.

به چند میلیون دوز واکسن کرونا نیاز داریم؟

در حال حاضر به نظر می رسد درباره جمعیت مورد نظر برای تزریق واکسن در ایران مناقشاتی وجود دارد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره میزان ایمنی زایی واکسن و نیاز یک کشور اظهار کرد: فرض کنیم کشوری موفق شود ظرف یک ماه تمام جمعیتش را علیه کرونا واکسینه کند، این تازه دوز اول است، باید ۴ هفته صبر کند و دوز دوم را بزند و حداقل دو ماه تا حصول ایمنی کامل زمان می‌برد. اما مگر کشورها می‌توانند ظرف مدتی کوتاه برای همه مردمشان واکسن تهیه کنند؟ مگر ما در کشور به همه واکسن آنفلوآنزا می‌زنیم؟ برای ویروس قبلی یا همان کووید۱۹ حدود ۶۶ درصد افراد جامعه باید ایمن شوند تا زنجیره قطع شود در ویروس جدید باید ۸۰ درصد افراد ایمن شوند تا زنجیره قطع شود. اما آیا اثربخشی واکسن ۱۰۰ درصد خواهد بود؟ خیر هیچ واکسنی در دنیا ۱۰۰ درصد اثربخش نیست.

این در حالی است که رئیس هلال احمر نیاز کشور را  ۱۹ تا ۲۹ میلیون دوز واکسن اعلام کرده و گفته است:  قرار نیست کل کشور واکسینه شوند بلکه افراد آسیب پذیر باید آن را دریافت کنند.

از طرفی ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی در این باره گفته بود: برای قطع زنجیره انتقال کرونا باید ۶۵ درصد مردم کشور واکسن بزنند.

ثابت می‌کنیم واکسن ایرانی از برخی واکسن‌های دنیا ارجح است

خوشبختانه در کنار واردات واکسن کرونا دانشمندان ایرانی با توانمندی بالای خود توانستند به فناوری تولید واکسن کرونا دست پیدا کنند و خبرهای خوشی در این زمینه هر روز به گوش می رسد.

نمکی وزیر بهداشت درباره واکسن کرونای ایرانی گفت: کار عظیم و حماسه‌ای عزیزان ما در داخل کشور انجام می‌دهند و آن هم تولید واکسن داخلی است. خوشبختانه مراحل تست انسانی از این هفته آغاز می‌شود و منبع دیگری هم از هفته آینده مجوز تست انسانی را دریافت می‌کند.

وی افزود: مردم باور کنند که ما اینکاره هستیم و قدمتی به طول یک قرن در تولید واکسن در رازی و پاستور داریم. مردم بدانند که ما توانمندی این کار را داریم. ما در آینده نزدیک اثبات می‌کنیم‌که واکسن داخلی مان نسبت به بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا می‌سازند، ارجح است.

آمادگی برای تولید ماهیانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن کرونا

یکی از اقدامات مهم پس از دست یابی به فناوری تولید واکسن، تولید انبوه است و خوشبختانه خط تولید انبوه واکسن در کشور در حال راه اندازی است.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان ستاد اجرایی فرمان امام از آمادگی این ستاد برای تولید ۱۲ میلیون دوز واکسن ظرف ۶ ماه پس از تأیید نهایی آن خبر داد، گفت: یک مرکز جامع تولید انواع واکسن راه‌اندازی خواهیم کرد که آمادگی تولید ۹۰ درصد واکسن‌های کشور در آن وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: واکسن ایرانی کرونا، هیچ چیزی کمتر از واکسن‌های ساخته شده در سایر نقاط جهان ندارد و تقریبا واکسن تولیدی توسط دانشمندان ستاد کمترین عوارض را خواهد داشت.

مخبر با اشاره به توان تولید واکسن در این مجموعه گفت: ظرف ۴۰ روز آینده به ظرفیت تولید ماهیانه ۱.۵ میلیون دوز خواهیم رسید و از ۶ ماه دیگر این ظرفیت به ماهیانه ۱۲ میلیون دوز خواهد رسید و پس از تأمین نیاز کشور، قادر خواهیم بود که واکسن را به خارج از کشور هم صادر کنیم.

واکسن کرونا 4

زمان آغاز تست انسانی واکسن کرونا

وی با اشاره به مراحل تست انسانی واکسن کرونا گفت: علیرغم تبلیغات سو شبکه‌های معاند و رسانه‌های ضدانقلاب تا امروز ۶۰ هزار نفر برای داوطلبی تزریق واکسن با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته‌اند و ۳۶ هزار نفر پس از اطلاع از شرایط لازم، ثبت‌نام خود را قطعی کرده‌اند، اگرچه ما بیشتر از ۵۶ نفر را نمیتوانیم بپذیریم.

مخبر افزود: این ۵۶ نفر از یک منطقه یا یک جنس و سن هم نخواهند بود و به صورت متنوع و پراکنده انتخاب خواهند شد و تزریق هم به صورت یکجا و همزمان نخواهد بود و در یک دوره زمانی تزریق انجام خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام درباره زمان آغاز تست انسانی بیان کرد: ظرف دو سه روز آینده اولین تزریق انجام خواهد شد، جان انسان‌ها برای ما اولویت اول است و کار پیچیده و حساسی است ولذا بسیار سخت‌گیرانه‌تر از استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی تمام ملاحظات و نکات را رعایت میکنیم و هیچ اصراری برای جلوافتادن هیچ فرایندی نداریم.

فاز یک کارآزمایی واکسن ایرانی در محل هتل ارم تهران (تجهیز شده برای کارآزمایی بالینی) انجام خواهد شد. داوطلبان پس از دریافت تصادفی دوز ۳ یا ۵ میکروگرم واکسن یا پلاسبو (بر اساس دو مرحله مطالعه دوز کم و دوز زیاد) دو نوبت در روز‌های صفر و ۱۴ واکسن را دریافت می‌کنند و تا روز ۲۸ از جهت عوارض و ایمنی پیگیری اولیه می‌شوند و تمام افراد پس از پایان مطالعه تا ۳۶۰ روز پیگیری طولانی مدت خواهند شد.

زمان احتمالی آغاز واکسیناسیون به دنبال ورود واکسن کرونا به کشور

رئیس انستیتو پاستور ایران از زمان احتمالی آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران خبر داد و گفت: در کنار خرید از کواکس تحویل و تزریق واکسن‌ها در حدود ۶ تا ٨ هفته آینده آغاز می‌شود، همچنین با هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت‌های مطمئن مذاکره برای تهیه واکسن کرونا آغاز شده است و واکسن کواکس زودتر به دست ایران خواهد رسید.

بیگلری افزود: کشور ما نپذیرفت از واکسن‌های ناشناخته برای تزریق مردم استفاده کند، اما برخی کشور‌ها پذیرفتند این آزمایش بالینی بر روی مردم آن‌ها انجام شود تزریق واکسن را به صورت آزمایشی فقط برای واکسن‌هایی اجازه دادیم که تولید داخل و یا تولید مشترک باشد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: نخستین واکسن تولیدی داخل، این هفته وارد آزمایش بالینی می‌شود و در طی سه تا چهار هفته آینده حداقل دو واکسن وارد فاز یک کارآزمایی بالینی می‌شود.

بیگلری افزود: خبر بسیار خوب این است که یکی از واکسن‌ها که تولید مشترک بین ما و کشور دیگر است مراحل حیوانی را به خوبی گذرانده شده است و خوشبختانه فاز یک کارآزمایی بالینی آن هم جواب بسیار خوبی گرفت و مرحله دوم هم در آن کشور در حال انجام است و امیدواریم در بهمن بتوانیم فاز آخر کارآزمایی بالینی را با افتخار به عنوان تولید ایرانی تقدیم مردم کنیم.

واکسن کرونا در ایران

 اولویت بندی دریافت واکسن کرونا؛ واکسن به ژن خوب ها و مسئولان می رسد؟

رحمانی فضلی فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا گفت: وزارت بهداشت طبقه‌بندی‌هایی انجام داده است تا اولین گروه افراد بالای ۶۵ سال و با بیماری‌های زمینه‌ای واکسن را دریافت کنند چراکه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در این گروه قرار می‌گیرند، اما حدود ۷۵ درصد فوتی‌های ناشی از این بیماری نیز از همین افراد هستند. در مرحله بعد کسانی که بیشترین مخاطره با توجه به تماس با افراد بیمار دارند همانند کادر درمان در اولویت بعدی هستند و همینطور اولویت‌بندی برای دریافت واکسن انجام شده است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم یک روز زودتر از هر جای دنیا واکسن معتبر و موثر تامین و وارد کنیم، یک لحظه هم درنگ نخواهیم کرد، گفت: حتماً مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت دستورالعمل‌های شفافی تدوین و اعلام خواهد کرد.

جهانگیری افزود: و احدی خارج از آن دستورالعمل‌ها نمی‌تواند به واکسن دسترسی پیدا کند. هیچ مقام دولتی و خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از آن دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار