دندان مصنوعی که به آن برساخته نیز گفته می شود نوعی اندام مصنوعی محسوب می شود. دندان های مصنوعی برای افرادی که دندان های خود را در اثر حوادث مختلفی همچون پوسیدگی، شکستگی و... از دست داده اند راه حلی بسیار مناسب می باشد. جنس دندان های مصنوعی یا از فلز بوده و یا.....
کد خبر: ۹۲۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷ 27 December 2020

دندان مصنوعی که به آن برساخته نیز گفته می شود نوعی اندام مصنوعی محسوب می شود. دندان های مصنوعی برای افرادی که دندان های خود را در اثر حوادث مختلفی همچون پوسیدگی، شکستگی و... از دست داده اند راه حلی بسیار مناسب می باشد. جنس دندان های مصنوعی یا از فلز بوده و یا پلاستیکی هستند که برای افراد مختلف به صورت سفارشی تهیه می شوند. دندان مصنوعی هم برای افرادی که کل دندان هایشان را از دست داده اند و هم برای کسانی که تنها چند دندان خود را از دست داده اند روش جایگزین مناسبی می باشد. دندان های مصنوعی دارای انواع گوناگونی هستند که اکنون به بررسی هر یک از آن ها به صورت جداگانه می پردازیم.

انواع دندان مصنوعی

  • دندان های مصنوعی کامل

دندان های مصنوعی کامل در دو نوع 1-معمولی2-فوری تهیه می شوند. تفاوت این دو نوع دندان های معمولی و فوری در مدت زمان قرارگیریشان در دهان فرد بیمار می باشد به گونه ای که دندان های فوری از قبل آماده شده و همین که دندان های بیمار کشیده شد در دهان فرد قرار می گیرند اما دندان مصنوعی معمولی بعد از کشیدن لثه ها و همینطور بهبود بخشیدن آن ها به طور حدودی 8 الی 12 هفته بعد در دهان بیمار قرار داده می شوند. دندان های مصنوعی کامل برای درمان افرادی مورد استفاده قرار می گیرند که یا تمامی دندان های موجود در فک بالا و پایینشان را و یا دندان های هر دو فک را از دست داده باشند.

  • دندان های مصنوعی ثابت

منظور از دندان های مصنوعی ثابت همان ایمپلنت های دندانی هستند که بسیاری از افراد آن ها را به عنوان یک جایگزین مناسب برای دندان های از دست رفته ی خود انتخاب می کنند. از آنجایی که ایمپلنت دندان به گونه ای عمل می کند که باید به استخوان فک متصل شوند، به همین دلیل باید حدود 6 الی 7 ماه پیش از اقدام به ایمپلنت دندان یک قلاب از جنس فلز به صورت همیشگی درون استخوان فک کاشته شود.

دندان مصنوعی

دندان مصنوعی و انواع آن

  • دندان های مصنوعی درون کاشت دندانی

دندان مصنوعی درون کاشت دندانی همان ایمپلنت است که از جنس تیتانیوم بوده و سازگار با یاخته های بدن می باشد. در بسیاری از کتب، مقالات و... گفته می شود که ایمپلنت بهترین روش برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته ی افراد است. کاشت دندان توسط دندان پزشک در داخل استخوان فک قرار داده و سپس بخش تاج و روکش دندان تهیه شده را بر روی آن قرار می دهد. از جمله مزایای ایمپلنت می توان به نبود جراحی و شکافته شدن لثه اشاره کرد.

  • دندان های مصنوعی تکه ای

دندان های مصنوعی تکه ای که به آن ها دندان های جزئی نیز گفته می شود برای افرادی مناسب است که برخی از دندان های طبیعی خود را از دست داده و علاقه ای به استفاده از روش درمانی ایمپلنت یا پل ندارند. البته این نکته نیز فراموش نشود که کسانی می توانند این نوع از دندان های مصنوعی را انتخاب کنند که چند دندان طبیعی در فک بالا و یا فک پایینشان باقی مانده باشد.

روش های مراقبت از دندان مصنوعی

  • خودداری از جویدن غذا با دندان های جلو: تا جایی که می توانید بهتر است از طریق دندان های عقب غذا ها و انواع خوراکی را بجوید چرا که جویدن از طریق دندان های جلو می تواند باعث جدا شدن دندان های مصنوعی شود.
  • قرار دادن دندان ها در آب: هنگامی که شب ها قبل از خواب دندان هایتان را از دهانتان درمی آورید حتما آن ها را داخل آب قرار دهید تا حجم آن ها تغییر نکرده و ثابت بمانند.
  • شست و شوی مرتب: دندان های مصنوعی را حداقل باید روزانه به صورت یک مرتبه شست و شو داده و تمیز کنید.
  • مراقب باشید از ارتفاع پرت نشود: در حین درآوردن دندان مصنوعی مواظب باشید تا از دستتان نیفتد چرا که این دندان ها شکستنی می باشند.

دندان مصنوعی

مراقبت از دندان مصنوعی

  • خودداری از خوردن غذا های سفت: وقتی گفته می شود از خوردن غذا های سفت و محکم خودداری کنید منظور تنها روز های اول می باشند، در نتیجه در روز های اول سعی کنید از مایعات و غذا های آبکی استفاده شود.
  • حفظ نظافت دندان پس از هر وعده ی غذایی: پس از خوردن شام و ناهار دندان های مصنوعی خود را با استفاده از صابون و آب ولرم تمیز کنید.
  • پرهیز از مصرف لوازم بهداشتی ضد جرم: به هیچ وجه برای تمیز و براق کردن دندان های مصنوعی خود از مسواک و خمیر دندان های ضد جرم استفاده نکنید.
  • خارج کردن دندان ها از دهان ضروری است: اگر دندان های مصنوعی را از دهانتان خارج نکنید می تواند سبب تحلیل رفتن استخوان های دهانتان شود. در نتیجه بهتر است حدود 7 الی 8 ساعت آن ها را از دهان خود خارج کنید.
  • پرهیز از استفاده ی خلال دندان: برای تمیز کردن دندان هایتان از خلال دندان دوری کنید.
برچسب ها: دندان مصنوعی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار