نماینده فسا گفت: کشور ما معادن بسیار زیادی اعم از آهن، آلومینیوم و خصوصا مس دارد اما بحث مهم و اساسی، شناسایی آنها است که خیلی روی شناسایی معادن سرمایه‌گذاری نکردیم. بنابراین باید بتوانیم بودجه خوبی در این زمینه در نظر بگریم تا این حوزه فعال‌تر شود؛ استراتژی هم که توسط مقام رهبری مطرح شده این است که درآمدهای معدن جایگزین درآمدهای نفتی شود لذا لازمه آن، مطالعات، کشف معادن جدید و استخراج و تبدیل و تکمیل زنجیره و نهایت صادرات است که می‌تواند دستاورد خوبی برای کشور باشد.
کد خبر: ۹۲۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 26 December 2020
به گزارش تابناک فارس: حجت‌الله فیروزی در خصوص دستور کار مجلس برای توسعه صادرات کشور، اظهار کرد: صادرات، مکمل تولید است یعنی اگر صادرات نداشته باشیم، چون مصرف داخلی ما محدود است قطعا تولیدمان هم محدود می شود؛ لذا باید به مقوله صادرات اهمیت دهیم. در کمیسیون صنایع و معادن، با تعاملی که با وزارت امور خارجه داشتیم، در حوزه دیپلماسی اقتصادی جلساتی را برگزار و کمیته مشترکی تشکیل دادیم که آسیب ها و ظرفیت‌های حوزه اقتصادی را شناسایی کنیم.
 
او در ادامه افزود: وزارت امور خارجه هم به این نتیجه رسیده که یکی از کارکردهای این وزارخانه در حوزه بین‌الملل، ایجاد ظرفیت‌های صادراتی است؛ بنابراین ضرورت دارد در قالب سفارتخانه‌هایی که داریم رایزنان اقتصادی که هم به اقتصاد و هم به صادرات و قوانین کشور مربوطه آشنایی داشته باشند، به کار گرفته شوند تا بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم. با توجه به اینکه ایران با ۱۵ کشور، مرز مشترک دارد باید بتواند از این ظرفیت استفاده و صادرات را فعال کنیم و این موضوع مورد تاکید وزارت صمت هم قرار دارد؛ لذا اگر دو حوزه ای که مدنظر وزارت صمت و کمیسیون صنایع قرار دارد، ساماندهی شود، ظرفیت بسیار بزرگی برای بخش تولید خواهد بود که می‌تواند موجب جهش و رونق تولید شود.
 

فیروزی با اشاره به مشکلات حوزه معادن، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور ما رخ داده این است که در سال های گذشته عده ای یک سری معادن را به نام خودشان ثبت کردند و یا پروانه بهره برداری گرفتند ولی آنها را عملیاتی نکردند. با هماهنگی که بین کمیسیون و وزارت صمت صورت گرفت، وزارت صمت ضرب‌الاجلی چند ماهه داد که اگر نتوانند معادن را فعال کنند، پروانه هایشان باطل شده و به کسانی که ذی‌صلاح هستند طی روند قانونی واگذار می‌شود و این موضوع می تواند به حوزه معدن کمک کند.

 

او در ادامه افزود: البته در حوزه معدن، بحث های مربوط به خام فروشی هم مطرح بوده که ضرری برای اقتصاد و صادرات کشور است؛ به عنوان مثال بعضی از سنگ‌های ایرانی به صورت خام به چین صادر و در آنجا تبدیل به کالای نهایی شده و مجددا به خودمان فروخته می‌شود که اگر زنجیره تکمیلی این مواد معدنی را ایجاد کنیم، قدم بزرگی برای جلوگیری از خام فروشی برداشته‌ایم. مشکلی دیگری هم که در حوزه معادن وجود دارد این است که مطالعات ما در این حوزه کم است یعنی شناسایی معادن جدید در کشور رخ نداده و بخش‌هایی هم که وجود دارد مربوط به گذشته است و این درخواست را مستمرا از ورات صمت داشتیم که با شناسایی پهنه‌های معدنی کشور، به سمت استخراج آنها برویم.

برچسب ها: نفت ، معدن ، دیپلماسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار