تغییر الگوی رنگ‌بندی کرونایی در مازندران از وضعیت قرمز به نارنجی و زرد ، محدودیت‌های کرونایی را با وجود روند نسبی افزایش بیماران بستری روزانه تا حد زیادی به صورت غیر رسمی به حالت تعلیق در آورده است.
کد خبر: ۹۲۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲ 25 December 2020

بر اساس آخرین ارزیابی ستاد ملی مقابله با کرونا که هفته پیش صورت گرفت ، وضعیت قرمز پنج شهرستان مازندران شامل آمل، بهشهر، گلوگاه، نکاء و رامسر به نارنجی تبدیل شد و پنج شهرستان سوادکوه ، میاندرود ، فریدونکنار ، سیمرغ و بابلسر هم از نارنجی به زرد تغییر وضعیت دادند.

اعلام این تغییر وضعیت اگر چه خبرخوشی برای تمامی مازندرانی ها بویژه کادر درمانی بیمارستان ها بود ، ولی مشاهدات خبرنگاران ایرنا طی چند روز گذشته نشان می دهد که این تغییر تا حدود زیادی سبب عادی انگاری رفتاری نه تنها در بین مردم کوچه و بازار و واحدهای صنفی رخ شده ، بلکه تا حد زیادی طرح های نظارت بر اجرای محدودیت های کرونایی را نیز کند کرده است.

کاهش حساسیت نسبت به اعمال محدودیت ها در سطوح مختلف برای شهروندان قابل احساس است. ترددهای خودرویی شبانه پس از ساعت ۲۱ نسبت به گذشته افزایش یافته است ، فعالیت اصناف سطح ۲ و ۳ تقریبا در بیشتر شهرها روال معمول یافته است و ساعت ۱۸ تعطیل نمی شود ، برخی از مشاغل سطح ۴ هم به فعالیت بازگشته اند ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک هم توسط شهروندان با کاهش محسوسی مواجه شده است.

روند حساسیت زدایی کرونایی در مناطق مختلف استان در ابعاد مختلف سبب شده است تا آمار بیماران بستری روزانه هم طی روزهای اخیر روند افزایشی به خود بگیرد و به رقم یکهزار و ۸۱ نفر تا ظهر دیروز چهارشنبه برسد. در پی این وضعیت دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم نسبت به عادی انگاری رفتار کرونایی در حالی که وضعیت ۱۷ شهرستان استان نارنجی و وضعیت زرد پنج شهرستان دیگر هم شکننده است واکنش نشان دهد و از دستگاه های نظارتی بخواهد تا با عادی انگاران رفتار کرونایی در راستای تامین سلامت سایر شهروندان برخورد شود تا روند ثبات و کنترل ویروس کرونا در استان از هم نپاشد.
افزایش احتمال آلودگی کرونایی
مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در واکنش به وضعیتی که هر روز در حال بدتر شدن است ، گفت : تغییر الگوی رنگ بندی کرونایی در استان های کشور تفاوتی از لحاظ محدودیت ها و سطح رعایت پروتکل های بهداشتی ندارد و این تغییرات بر اساس آمار بیماران بستری و برخی عوامل و معیارهای دیگر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دکتر فرهنگ بابا محمودی در گفت و گو با ایرنا افزود : متاسفانه با تغییر الگوی رنگ بندی کرونایی به نوعی عادی انگاری رفتاری در تمامی سطوح جامعه از جمله اصناف ، با وجود روند افزایشی آمار بیماران با علایم ویروس کرونا در چند روز گذشته ، قابل مشاهده است و این رفتارها برای درمانگران ما نگران کننده است.
وی گفت : اگر چه با هشدارهای درمانگران نسبت به پرهیز از دورهمی های یلدایی ، به نظر می رسد بخش زیادی از مردم به خاطر تامین سلامت خود و خانواده اشان تا حد زیادی این هشدارها را جدی تلقی کردند و دورهمی ها هم نسبت به سال های گذشته کاهش شدیدی داشت ، ولی زمانی می توان در مورد تاثیر پذیری مثبت این هشدارها به اطمینان رسید که حداقل ۲ هفته پس از این آیین از لحاظ آمار بیماران تغییر محسوسی رخ ندهند.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : میزان آلودگی کرونایی در سطح کشور و استان همچنان بالاست و با وجود دشواری که برای رعایت پروتکل ها برای مردم وجود دارد، باید این روند همچنان تا نابودی ویروس کرونا ادامه یابد. کاهش سطح محدودیت ها بیشتر با نگرش برقراری مناسبات اقتصادی برای پایین نگه داشتن خسارت های اقتصادی صورت می گیرد و دوام کاهش محدودیت ها نیز با رفتارهای مردم می تواند کاهش یا افزایش یابد.
وی اضافه کرد : این استان به دلیل مسافرپذیری نسبت به سایر استان های کشور بیشتر در معرض آلودگی قرار دارد و باید محدودیت های تردد به خصوص برخورد با پلاک های غیر بومی همانند ابتدای اجرای طرح ادامه یابد تا بتوانیم به نوعی روند بیماران بستری را در یک مرحله قابل کنترل و ثبات مدیریتی نگه داریم.
عضو کمیته مشاوره علمی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : قطعا عادی انگاری رفتاری نسبت به محدودیت ها و پروتکل های بهداشتی درگیری استان نسبت به ویروس را از لحاظ تعداد بیماران افزایش خواهد داد و باید باز هم در انتظار خستگی شدید کادر درمان از یک سو و خسارت جانی برای اطرافیان خود باشیم.
برخورد جدی پلیس
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران هم گفت : تمامی مبادی ورودی و خروجی شهرهای استان با توجه به رنگ بندی کرونایی همچنان مانند ماه آدر توسط ماموران پلیس راهور به صورت جدی تحت کنترل قرار دارد و وضعیت در خارج از مبادی شهری نیز از طریق دوربین های نظارت تصویری نطارت می شود.

سرهنگ نصرالله بیگلری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگر چه ممکن است که تصور عامه با تغییر الگوی رنگ بندی کرونایی دال بر کاهش محدودیت های تردد و فعالیت خودرویی ایجاد شده باشد ، ولی این نگرش در پلیس راهور تا زمانی که از سوی ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا به طور رسمی ابلاغ نشود، تغییری نسبت به گذشته نخواهد داشت.
وی اظهار داشت : برای اجرای طرح محدودیت های کرونایی حدود ۱۱ هزار نفر نیروی پلیس راهور در استان به خدمت گرفته شدند و تردد خودروهای با پلاک غیر بومی نیز در برخی شهرها براساس مجوز قانونی در اختیار رانندگان است و هیچ ارفاقی در این ارتباط صورت نگرفته است.
سرهنگ بیگلری اضافه کرد : بر اساس آخرین آمار ، حدود ۳۴ هزار تخلف کرونایی خودرویی از آغاز اجرای طرح محدودیت های جامع کرونایی در اول آذر تاکنون در استان به ثبت رسید و رانندگان این خودروها اعمال قانون شده اند.

وی با اعلام این که ممکن است بعضی از این خودروها دارای مجوز تردد بوده باشند ، گفت : مالکان این خودروها می توانند با همراه داشتن مجوز قانونی و مراجعه به دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ نسبت به حذف جرمیه اقدام کنند.

پیشروی کرونا و خطر پیک موج سوم
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : متاسفانه با تغییر الگوی رنگ بندی کرونایی در شهرهای استان با ارزیابی وزارت بهداشت که صرفا با معیارهای بیماران بستری و خطر آلودگی محاسبه می شود ، به نوعی عادی انگاری رفتار کرونایی در تمام سطوح به خصوص در شهرهای بزرگ مشاهده می شود.
دکتر قاسم اویس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در روزهای اخیر تذکراتی به مدیران برخی شهرستان های بزرگ استان نسبت به کاهش سطح محدودیت ها و عادی انگاری رفتاری از سوی مردم به خصوص بازاریان ، حمل و نقل عمومی و نانوایی ها داده شد و مکاتبه ای با قرارگاه عملیاتی که مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای پروتکل ها را در استان عهده دار است ، صورت گرفته است.
وی گفت : هیچ تغییری در محدودیت ها و سطح رعایت پروتکل های بهداشتی همزمان با تغییر الگوی رنگ بندی در استان از قرمز به نارنجی و حتی زرد ایجاد نشده است و تمام محدودیت ها مشاغل و تردد همانند گذشته به قوت خودش باقی است. در شهرهای نارنجی و قرمز تمام مشاغل به جز سطح یک از صبح تا ساعت ۱۸ باید فعالیت کنند و تردد نیز از ساعت ۹ تا چهار بامداد در تمام این شهرها ممنوع است و باید متخلفان نیز باید برخورد شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : در شرایط فعلی رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در فضای عمومی استان حدود ۷۰ درصد است که نسبت به وضع مطلوب ۱۵ تا ۲۰ درصد فاصله دارد. این روند در اصناف ۶۵ درصد و نانوایی و تاکسی های عمومی کمتر از این میزان است که به نوعی خطر ابتلا را می تواند افزایش دهد.
وی ادامه داد : اگر چه آمار مبتلایان به کرونا در استان مازندران بالا نیست ، ولی در زمره استان های در معرص خطر ابتلا بالا قرار داریم که هر گونه عادی انگاری رفتاری می تواند استان را از روال ثبات نسبی و کنترل بیماری خارج کند و راهی جز رعایت سفت و سخت پروتکل ها و محدودیت ها وجود ندارد.
وی با انتقاد از عادی انگاری رفتاری در واحدهای صنفی به خصوص برخی مشاغل سطح یک مانند سوپرمارکت ها ، گفت : باید برخورد دستگاه های نظارتی با فعالان این بخش افزایش یابد و در صورت عادی انگاری پس از یک تذکر، واحد صنفی متخلف را پلمپ کنند.
دکتر اویس افزود : در شرایط فعلی که به دلیل نیاز مردم به مشاغل سطح یک ، آنها تا حد زیادی از شمول محدودیت های کرونایی خارج شده اند و به نوعی کارشان دایمی شده است ، عادی انگاری کرونایی نیز در آنها با وجود تذکر دستگاه های نظارتی تشدیدشده است . ناظران باید با تشدید برخورد ها به آنها این گونه تفهیم کنند که با وجود نیاز مردمی در صورت تخلف حق فعالیت از آنها طبق قانون سلب خواهد شد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران عادی انگاری در برخی کلنیک ها و مطلب پزشکان را نیز تایید کرد و اظهار داشت : در رعایت محدودیت های کرونایی و پروتکل های بهداشتی ، هیچ تفاوتی بین این مراکز پزشکی با سایر مشاغل وجود ندارد و هر گونه عادی انگاری در این مرکز به دلیل اطمینان مردم به آنها می تواند به مراتب نسبت به سایر مشاغل تاثیرگذار تر باشد و مطالبه ما از سازمان نظام پزشکی استان برخورد شدید با مراکز پزشکی و درمانی در صورت عادی انگاری رفتار کرونایی است.
بر اساس آمار رسمی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل که عصر روز چهارشنبه سوم دی ماه منشتر شد ، آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان از یک هزار و ۳۹ نفر روز سه شنبه دوم دی ماه به یک هزار و ۸۱ نفر در روز چهارشنبه رسید. همچنین بررسی ها آمارها نشان می دهد که در پنج روز گذشته آمار بیماران بستری در این مدت نسبت به ترخیص روند افزایشی داشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار