۵۵۶ متقاضی موفق به دریافت مسکن خود نشده‌اند
با این‌که بیش‌ از ۳ سال از اختتامییه پروژه مسکن مهر در استان زنجان می‌گذرد اما هنوز ۵۵۶ متقاضی این طرح موفق به دریافت مسکن خود نشده‌اند.
کد خبر: ۹۲۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 20 December 2020

در دولت دهم استارت ثبت نام طرح مسکن مهر در کشور رقم خورد. در استان زنجان نیز بیش از 32 هزار نفر در این طرح شرکت کردند. با توجه به نابسامانی‌هایی که از لحاظ مسکن در این استان وجود داشت مسئولان به سرعت وارد عمل شدند تا مسکن‌ها را احداث و تحویل متقاضیان دهند. بنا بر اعلام مسئولان آخرین پروژه مسکن مهر این استان در تاریخ سوم خرداد 1396 تحویل متقاضیان داده شد و سرانجام این استان به عنوان پیشرو در ساخت و تحویل مسکن‌های مهر جشن اختتامیه طرح را در روزهای پایانی دولت یازدهم برگزار کرد ولی نکته جالب موضوع اینجاست که هنوز سرنوشت بیش از یک هزار و 800 متقاضی مسکن مهر در زنجان نا‌مشخص است و معلوم نیست این جشن اختتامیه بر چه مبنایی گرفته شده است.

حتی محسن محرمی یگانه، معاون وقت مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی استان زنجان شهریور ماه 97 اعلام کرده بود: "پرونده مسکن مهر تقریبا در استان بسته شده و در سال 96 تمام واحد‌ها تحویل داده شده و اگر واحدی نیز مانده باشد به دلیل عدم مراجعه خود شخص متقاضی بوده است."

پس از گذشت 10 سال از ثبت نام و بیش از سه سال از برگزاری اختتامیه مسکن‌های مهر، تعداد متقاضیان از یک هزارو 800 متقاضی به 556 نفر کاهش یافته و این افراد با بی‌مهری مسئولان هنوز نتوانسته‌اند صاحب مسکن شوند چراکه پروژه عظیم 73 هکتاری مسکن مهر به دلیل مشکلاتی که از لحاظ زیرساختی داشت به یکباره منحل شد و در نهایت بیش‌تر متقاضیان این پروژه لذت مسکن‌دار شدن را به سختی‌ها و دشواری‌های آن بخشیدند و از دریافت آن انصراف دادند. با اینکه مسئولان همواره در طول این سال‌ها اصرار بر بسته شدن پرونده مسکن‌های مهر در استان زنجان داشتند اما متقاضیان با چشم انتظاری یک دهه‌ای نظر متفاوتی دارند.

همینطور تعدادی از متقاضیان به جای مانده از پروژه 73 هکتاری مسکن مهر در گفت‌و‌گو با تسنیم اعلام کردند: در همان بحبوحه‌های آغاز طرح موفق به ثبت‌نام شده و مبلغ بیش از 4 میلیون تومان را در سامانه واریز کرده‌اند اما به دلایلی نامشخص مسکن مهر سر سازگار با آنها نداشت. با این که بعد از گذشت سال‌‌ها این رقم به دلیل کاهش ارزش پول ملی و همچنین تورم کاملا ارزش خود را از دست داده است اما در طول سال‌های قبل مبلغ قابل توجهی برای مسکن‌دار شدن بود.

در راستای توجه هر چند دیر هنگام به متقاضیان باقی مانده مسکن مهر، دولت تمام عزمش را جزم کرد و متقاضیان باقیمانده از پروژه 73 هکتاری مهر را در طرح اقدام ملی مسکن گنجاند. در حالی که اگر نگاهی به سال‌های اخیر و قیمت مسکن شود با تورمی که در حال حاضر بر مسکن وارد شده این جایگزینی نیز کاملاً ناعادلانه است چرا که در حال حاضر برای خانه‌دار شدن در طرح 99 ساله ملی مسکن با قیمت تقریبی، قریب به 300 میلیون تومان هزینه نیاز است که این روزها با توجه به شرایط اقتصادی تامین این مبلغ برای متقاضیان به جای مانده مسکن مهر دشوار است چراکه اگر مسکن‌های مهر همان زمان به این اعضا تعلق می‌گرفت علاوه بر عدم خانه به دوشی چندین ساله افراد می‌توانستند با مبلغ بسیار پایین‌تری از این رقم، صاحبخانه شوند و بعد از سال‌ها حداقل دیگر نگران تامین سرپناه برای خود نباشند.

اما سوالی که می‌شود این است؛ با گذشت 10 سال از پایان نافرجام پروژه 73 هکتاری و جایگزینی متقاضیان آن در پروژه 5.5 هکتاری طرح اقدام ملی مسکن، چه امتیازهای ویژه‌ای برای این متقاضیان در نظر گرفته شده است؟

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: در سال 89 تعدادی از متقاضیان مسکن مهر در پروژه 73 هکتاری ثبت نام کرده‌اند تا با واگذاری زمین در گروه‌های چهار نفره اقدام به ساخت مسکن نمایند. اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها در این پروژه متقاضیان باقی مانده به پروژه 5.5 هکتاری انتقال یافتند که این پروژه نیز در نهایت به سرانجام نرسید.

وی افزود: تعداد متقاضیان باقی‌مانده پروژه 73 هکتاری مسکن مهر در طول سالیان گذشته به 556 نفر کاهش یافت که با آغاز طرح اقدام ملی مسکن این افراد در طرح مذکور جایگزین شدند و در قالب گروه‌های چهار نفره اقدام به دریافت زمین با قیمت‌های پایین کردند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در راستای حمایت از متقاضیان باقی مانده مسکن مهر، پروانه ساخت مسکن تا پایان سال جاری کاملاً رایگان بوده و سازمان نظام مهندسی نیز 50 درصد تخفیف در نظر گرفته است. همچنین 100 میلیون تومان تسهیلات نیز پرداخت می‌شود.

با این حال انتظار چندین ساله متقاضیان مسکن مهر هنوز به ثمر ننشسته است چراکه با روند لاک‌پشتی که در طرح اقدام ملی مسکن و آماده‌سازی زیر ساخت‌ها در پیش گرفته شده به نظر می‌رسد این متقاضیان باید همچنان منتظر باشند بلکه شاید طرح اقدام ملی مسکن بی‌مهری مسکن مهر را با آن‌ها نداشته باشد و بالاخره بعد از سالیان دور آنان را با امتیازاتی ویژه صاحب سرپناه و خانه نماید. ولی در پایان مجددا این سوال پرسیده می‌شود چرا وقتی که تکلیف متقاضیان مسکن مهر کامل مشخص نشده است جشن اختتامیه مسکن مهر در سال 96 گرفته شد؟ آیا این هم شاهکار دیگر از اسدالله درویش‌امیری استاندار وقت زنجان بود؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار