خانه هایی بدون حداقل های زندگی
با طرح مسکن ملی، مشکل امکاناتی شهروندان منطقه پردیسان بیش از پیش میشود چرا که قرار است زمین‌های خالی با کاربری آموزشی، تفریحی و... که اهالی این منطقه چشم امیدی به آنها بسته بودند که دیگر کیلومترها راه را برای رسیدن به یک فضای آموزشی یا غیره طی نکنند، برای ساخت مسکن ملی مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۹۲۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۳ 20 December 2020

به گزارش تابناک قم، هرگاه شهری با رشد جمعیت مواجه می‌شود، شروع به ساخت و ساز و ایجاد مسکن در مناطقی که زمین‌های خالی بیشتر و توانایی بیشتر برای خانه سازی را دارد، می‌شود و به این ترتیب برای شهروندان اضافه شده محیط زندگی ایجاد می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست؛ چرا که شهروندان تنها به یک سقف بالای سر نیاز ندارند و خانه تنها یک قسمت از نیازهای آن‌هاست. ساخت مدرسه، درمانگاه، محیط تفریحی، تجاری، آموزشی و فروشگاه از دیگر موارد مهمی است که در حین خانه سازی باید به آن توجه شود.

منطقه مسکونی پردیسان قم در سال 74، 75 با مدیریت سازمان مسکن و شهرسازی وقت طراحی و شروع به ساخت شد و در سال 77 توسط وزارت مسکن و شهرسازی تأسیس و در سال 90 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

بخاطر تاسیس مسکن مهر، همه همشهریان به عنوان یک منطقه تازه تاسیس برای زندگی با آن آشنا شدند. چند سالی گذشت و با استفاده شهروندان از ساختمان‌های مسکن مهر و ساختمان‌های دیگر جمعیت پردیسان افزایش یافت به طوری که در سرشماری سال 95 جمعیت این منطقه 121 هزار و 890 نفر برآورد شد.

حال این آمار جمعیت که قطعا در سالهای بعد بیشتر هم می‌شوند، نیازمند امکاناتی هستند که متاسفانه با وجود زمین‌های خالی بسیار با کاربری همان امکانات، برایشان ایجاد نمی‌شود و همچنان آن زمین‌ها صرف ساختمان سازی می‌شود.

وقتی صحبت از مناطق تازه تاسیس و نوساز می‌شود، تصورات بر این است که این مناطق برای زندگی مثل بهشت هستند و تمامی امکانات مناسب به بهترین نحو و دسترسی راحت در اختیارشان است اما متاسفانه گویا در این مناطق هدف صرفا ساخت منازل و ساختمان‌های نوساز است و توجه نمی‌شود که ساکنین این منازل نیازهایشان را چطور برطرف کنند. یکی از جدی‌ترین نیازهای اهالی پردیسان نیاز نیاز به افزایش مدارس و ساخت محیط‌های آموزشی است.

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان قم یکی از دلایل اصلی کمبود مدارس در چنین مناطقی این است که در حال حاضر کاربری‌های آموزشی در دست اشخاص است، درگذشته این‌طور نبوده و در اختیار خود شهرداری قرار می‌گرفت و شهرداری زمین را در اختیار آموزش‌ و پرورش قرار می‌داد.

اکنون با در اختیار نداشتن زمین آموزشی به دلیل تفکیک نشدن زمین‌ها در منطقه پردیسان قم با مشکل جدی کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم، با اینکه در هر هزاره این منطقه سه مدرسه نیاز است.

البته اعتقاد مدیر کل راه و شهرسازی استان قم بر این است که زمین‌های خالی که کاربری مسکونی ندارند، در مناطق پردیسان کاربری جهت ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی زیاد است و برای ایجاد امکانات واگذار شده ‌است اما سرعت ساخت و ساز به دلیل بودجه های پایین کند است.

اکنون با طرح مسکن ملی، مشکل امکاناتی شهروندان منطقه پردیسان بیش از پیش میشود چرا که قرار است زمین‌های خالی با کاربری آموزشی، تفریحی و... که اهالی این منطقه چشم امیدی به آنها بسته بودند که دیگر کیلومترها راه را برای رسیدن به یک فضای آموزشی یا غیره طی نکنند، برای ساخت مسکن ملی مورد استفاده قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر قم در این باره بیان کرد: آمار و وضعیت امروز استان نشان می دهد زمین های مختلفی می تواند برای طرح اقدام ملی مسکن در قم مورد توجه قرار گیرد که از آن جمله می توان به زمین 22 هکتاری پردیسان اشاره کرد که کاربری آموزشی، ورزشی و فضای سبز داشت و با رأی کمیسیون ماده 5 برای تأمین مسکن متقاضیان تغییر کاربری داد.

عبدالله جلالی گفت: زمینی 50 هکتاری هم در کنار آن زمین 22 هکتاری وجود دارد که در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان است و البته زمین 48 هکتاری دیگری هم در پردیسان که پیش از این برای ساماندهی اطراف حرم حضرت معصومه (س) در نظر گرفته شده بود، امروز برای خانه دار شدن هم استانی ها مورد توجه است.

وی افزود: شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم، تخصیص زمینی 63 هکتاری را نیز به عنوان ضرورت تأمین نیاز متقاضیان مسکن ملی مصوّب کرده است که این زمین هم از دیگر امکانات موجود است و همه این زمین ها می توانند در کنار هم، تأمین کننده نیاز متقاضیان واقعی طرح اقدام ملی مسکن در استان قم باشند.

تغییر کاربری زمینهایی که برای رفع نیازهای آموزشی و درمانی و تفریحی اهالی پردیسان است، آن‌ هم برای ساخت ساختمان ها و خانه های دیگر که مساوی افزایش جمعیت و کمبود بیشتر امکانات است، کاری دور از عقل است.

ابتدا باید راهی برای نیازهای به این مهمی این تعداد از جمعیت کرد و سپس جمعیت را افزایش داد و غصه کمبودهای امکاناتی آن‌ها را نخورد. با این کار، فقط گره مشکلات پردیسانی‌ها از قبل کورتر می‌شود و ناامیدی ها از انجام وظایف مسئولان بیشتر.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار