با وجود این که استان مازندران پس از مدت‌ها در ارزیابی جدید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا از وضعیت قرمز به الگوی نارنجی و در برخی مناطق به زرد کرونایی رسید، ولی همچنان آژیر قرمز کرونایی در این خطه شمال کشور بخصوص در آستانه شب یلدا شینده می‌شود.
کد خبر: ۹۲۵۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳ 19 December 2020

بررسی آمار بیماران کرونایی قبل و بعد از اجرای محدودیت ها با الگوی بندی سه گانه زرد، نارنجی و قرمز کرونایی در استان مازندران نشان می دهد که اگرچه این استان پس از حدود سه ماه همانند اکثر استان های کشور از وضعیت قرمز به نارنجی و در برخی شهرستان ها به زرد کرونایی رسید، ولی همچنان روند آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان با علایم ویروس کرونا بالا است.
آمار رسمی دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که از ابتدای اجرای محدودیت های کرونایی در این استان از اول آذر ماه سال جاری تاکنون نه تنها آمار بیماران دارای علایم ویروس کرونا روند کاهشی نداشت بلکه ۲۴ درصد نسبت به پایان آبان افزایش یافت.
تعداد بیماران بستری در بیمارستان های زر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تا پیش از اجرای طرح محدودیت های کرونایی ۷۵۱ نفر بود که پس از چهار هفته اجرای این محدودیت ها اکنون به ۹۸۷ نفر رسیده است.
دورهمی یلدا ، چالش پیش‌روی
یک پزشک متخصص بیماری های عفونی در مازندران با ابراز نگرانی نسبت به برگزاری دورهمی شب یلدا در استان به خبرنگار ایرنا گفت : اگرچه به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی ، مازندران وارد پیک موج سوم بیماری کووید-۱۹ نشد ، ولی روند افزایشی بیماران کرونایی نشان می دهد که احتمال قرارگیری در پیک این موج همچنان برای استان وجود دارد.
دکتر لطف الله داوودی افزود : بررسی آمار بیمارانی که در هفته های اخیر در بیمارستان های استان مازندران بستری شدند، نشان می دهد که آمار بیماران ما با یک شیب ملایم در حال افزایش است و و نیاز به اجرای سختگیرانه تر محدودیت های کرونایی در تمام شهرستان ها با هر وضعیت و الگوی رنگ بندی داریم.
وی ادامه داد : بر خلاف برخی تصورات ذهنی جامعه ، جهش ویروس در موج سوم نسبت به ۲ موج قبلی نه تنها کاهش نداشته که تا حد زیادی افزایش نیز داشته است. نمونه آن نیز افزایش میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور در موج سوم نسبت به دو موج قبلی است.

این پزشک متخصص بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان ساری ، یکی از بیمارستان های کرونایی استان مازندران ، گفت : در شرایطی که ما با شیب ملایم ، افزایش بیماران کرونایی را در استان پشت سر می گذاریم ، با دورهمی شب یلدا به عنوان پرچالش ترین آیین پیش روی سلامت مواجهیم که در صورت جدی نگرفتن هشدارها و محدودیت های کرونایی نه تنها در پیک سوم این ویروس که شاید به موج چهارم نیز برسیم.
دکتر داوودی هشدار داد : بیشترین آسیب دورهمی های یلدایی در صورت عادی انگاری رفتارهای کرونایی به سالمندان و بیماران زمینه ای می رسد که بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار دارند و باید با نرفتن به دورهمی یلدایی عمر دوباره به این افراد ببخشیم.
وی در مورد توجیه نداشتن علایم بیماری که توسط برخی افراد برای حضور در دورهمی شب یلدا بیان می شود ، گفت : نداشتن علایم ویروس کرونا به معنای عدم ابتلا به بیماری کووید-۱۹ نیست. زمانی افراد می توانند ادعای عدم ابتلا به بیماری را داشته باشند که بر اساس آزمایش پی سی آر آن هم در چند مرتبه این ادعایشان از سوی پزشکان و درمانگران ثابت شود.
این پزشک متخصص تاکید کرد : به جز کسانی که بر اساس آزمایش پی سی آر (pcr) نتایج ابتلا به ویروس کرونا در آنها منفی اعلام می شود ، سایر افراد حتی بدون علامت نیز احتمال ناقل بودنشان وجود دارد و این افراد می توانند بسیاری از افراد دور و اطراف خود را در دورهمی ها مبتلا به ویروس کرونا کنند و خطر را برای سالمندان و بیماران زمینه ای افزایش دهند
دکتر داوودی در مورد برگزاری دورهمی با رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و حتی ایجاد تهویه مناسب ، توضیح داد : صرفا دورهمی هایی خطر کمتری را برای افراد حاضر به دنبال دارد که همه افراد از یک خانواده محسوب شوند و در تمامی طول شبانه روز با یکدیگر نشست و برخاست داشته باشند. سایر افراد حتی در صورت ایجاد تمام امکانات و تجهیزات و رعایت پروتکل های بهداشتی ، باز هم می توانند ناقل باشند و خطر سرایت بیماری کووید-۱۹ را افزایش دهند.
کاهش توان درمانگران
عضو کارگروه مشاوران علمی مقابله با ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم یکی از دلایل اصلی افزایش سطح هشدارهای کرونایی را در آستانه آیین سنتی شب یلدا خستگی درمانگران به دلیل درگیری حدود ۱۰ ماهه با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اعلام کرد.
دکتر فرهنگ بابا محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : اکثر درمانگران ما در بیمارستان ها و مراکز درمانی به خصوص پرستاران حدود ۱۰ ماه در مراکز محل خدمتی خود گرفتار معالجه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ هستند و بخش زیادی از این افراد به جز در مدت زمان کوتاهی ، استراحت و تغذیه درست و کافی نداشتند و خودشان در معرض خطر قرار دارند.
وی توضیح داد : با اجرای محدودیت های کرونایی در سطح ملی با رویکرد الگوی رنگ بندی ، مجموعه کشور از جمله مازندران از وضعیت قرمز کرونایی خارج شد ، ولی آمار بیماران کووید-۱۹ در مازندران همچنان نسبت به بیشتر استان های کشور بالا است و خطر پذیری ما نیز به همین میزان در صورت تداوم دورهمی ها افزایش خواهد یافت.
مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران افزود : مازندران بیشترین گروه سنی سالمندان را پس از استان گیلان در کشور دارد و به جز موج اول در ۲ موج بعدی بیشترین مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا مربوط به این گروه سنی یعنی افراد ۶۰ سال به بالا بود. هر گونه بی احتیاطی و یا عادی انگاری رفتاری در شب چله پاییزی خطر جانی را حداقل برای این گروه سنی و بیماران زمینه ای افزایش خواهد داد.
دکتر بابا محمودی گفت : اگرچه توصیه به عدم برگزاری آیین سنتی شب یلدا و دوری از دوستان بخصوص والدین برای همه ما دشوار است ، ولی برای حفظ سلامتی والدین باید امسال از دورهمی شب یلدا پرهیز کنیم و امیدواریم تا سال آینده با تولید واکسن و همه گیری تزریق آن بتوانیم بر این ویروس غلبه کنیم و بار دیگر آیین های سنتی را در کنار خانواده داشته باشیم.
مازندران در شیب ملایم شیوع کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : اجرای محدودیت های کرونایی و طرح های پیشیگیرانه در جلوگیری از عادی انگاری رفتارهای کرونایی در استان که همراهی مردم را نیز به دنبال داشت ، سبب شد تا مازندران وارد پیک موج سوم ویروس کرونا نشود.
دکتر سید عباس موسوی در گفت و گو با ایرنا افزود : عدم ورود به پیک موج سوم به معنای دور شدن از منطقه خطر نیست . ما همچنان شیب افزایشی ملایم شناسایی و بستری بیماران با علایم ویروس کرونا را در استان داریم و نیازمند رعایت محدودیت ها و پروتکل های کرونایی هستیم . برپایی دورهمی ها می تواند سرعت انتقال را افزایش دهد و آمار بیماران را چندین برابر کند. در این صورت تمامی زحمات گذشته مردم و درمانگران بر باد خواهد رفت.

وی ادامه داد : دستورالعمل ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برای برگزاری آیین شب یلدا به صورت مجازی همانند دید و بازدیدهای نوروزی است و محدویت های تردد برای ۲۹ و ۳۰ آذر ماه نیز با این رویکرد تدوین و برای اجرا به استان ها ابلاغ شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی و استانی دستگاه های نظارتی موظف شدند تا سفت و سخت این محدودیت ها را برای بسته ماندن واحدهای صنفی از ساعت ۱۸ و ممنوعیت تردد خودرویی از ساعت ۲۰ تا ۴ بامداد اجرایی کنند و با متخلفان سلامت نیز قطعا برخورد شدیدتری نسبت به قبل صورت می گیرد.
دکتر موسوی در مورد افزایش آمار بستری افراد دارای علایم ویروس کرونا در بیمارستان های استان با وجود اجرای محدودیت های کرونایی ، بخشی از این افزایش را ناشی از شناسایی افراد دارای علایم در قالب طرح شهید سلیمانی دانست و گفت : با اجرای طرح ردیابی سیستمی افراد دارای علایم ویروس کرونا در این استان در قالب طرح شهید سلیمانی طبق آخرین آمار حدود ۱۰ هزار نفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد : بخش زیادی از این بیماران در داخل منزل تحت مراقبت گروه های فعال طرح شهید سلیمانی قرار دارند و تعداد اندکی نیز به خاطر داشتن علایم شدید به مراکز درمانی انتقال یافته اند.

طبق آخرین گزارش رسمی تا ۲۰ آذر ماه سال جاری ۴۰ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های مازندران بستری شدند و بیش از ۲ هزار نفر نیز به خاطر وخامت وضعیتشان جان باختند. بیشتر جان باختگان افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای بودند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار