رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:اظهارات گستاخانه مقام لهستانی علیه ظریف / طعنه نیش دار آقای سخنگو به پمپئو / و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹ 19 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مجلس بجای حرف‌های کلی دقیقا بگوید کدام یک از هزینه‌های دولت را قبول ندارد؟

سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی، گفت: مجلس اگر می‌خواهد به موضوع بودجه به صورت کارشناسی نگاه کند و نه سیاسی، خواهد دید که در مقایسه با دیگر کشورها با وجود این که ایران دارد بدترین و شدیدترین تحریم طول تاریخ‌اش را طی می‌کند، عملکرد بودجه‌ای و مالی دولت و سازمان برنامه و بودجه بسیار بهتر از بقیه بوده است. وی معتقد است در سه سال اخیر علی‌رغم تحریم وحشتناکی که اجرا شد، ایران یکی از بهترین کشورهای خاورمیانه از حیث بودجه بوده‌ است و این با یک بحث کارشناسی قابل اثبات است.

عدم تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ به ضرر دولت آینده است


عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده سابق مجلس گفت: عدم تصویب لایحه بودجه به ضرر دولت آینده است، چنین اتفاقی باعث می‌شود تا دولت آینده با شروع کار خود بودجه‌ای در اختیار نداشته باشند و همین امر مشکلاتی را در برخی از عملکردها با خود به همراه دارد. با واقعی بودن لایحه بودجه می‌توان نسبت به مثبت بودن آن امیدوار بود، این در حالیست که لایحه بودجه همیشه همراه با احتمالات بوده است و نمی‌توان آن را واقعی است. به دلیل شرایط اقتصادی کشور، بودجه سالانه؛ هر سال که می گذرد به واقعیات نزدیک شده که باعث ایجاد امیدواری‌هایی در کشور می‌شود./ایرنا

کرونا حدود یک و نیم میلیون شاغل بخش گردشگری ایران را بیکار کرد


علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بیش از یک و نیم میلیون نفر در حوزه گردشگری کشور فعالیت داشتند که بخش اعظم این شمار هم اکنون به خاطر شیوع کرونا بیکار قطعی و یا خانه‌نشین شده‌اند. تا پایان شهریور ماه امسال میزان خسارت وارده ناشی از کرونا به صنعت گردشگری کشور بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است. موضوع کرونا و شیوع آن یک موضوع عالم گیر بود که صنعت گردشگری همه کشورها از جمله ایران را دچار چالش جدی کرد. فعلا همه برنامه‌های این وزارتخانه در این رابطه با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم می شود. وزارت بهداشت با توجه به شرایط شیوع بیماری در آن زمان و ضرورت حفظ سلامتی مردم توقف این برنامه را خواستار شد./ایرنا

مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان: بودجه باید بودجه کارآمد، واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد و باید همه بخش‌ها را در بر بگیرد. امسال هم خواهش ما این است که این مسائل با دقت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرد. البته شورای نگهبان تفسیری در این زمینه دارد و اینکه اختیار تقدیم لایحه بودجه بر عهده دولت است. پیرو این تفسیر آورده شده که مجلس نمی‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد و باید تغییراتش به گونه ای باشد که شاکله بودجه تغییر نکند لذا اگر این مسئله براساس چارچوب تفسیر شورای نگهبان باشد، این شورا ایرادی را به بودجه خواهد گرفت./ایرنا

بلعیده شدن هزاران میلیارد تومان در سایت‌های شرط بندی


وسوسه یک شبه پولدار شدن و تبلیغات زندگی لاکچری که این روزها در فضای مجازی بسیار به چشم می‌خورد باعث شده تا برخی افراد به سایت‌های قمار و شرط‌بندی اعتماد کنند و حالا پس از هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازارهای دارایی، این وبسایت‌های حاوی محتوا و مکانیسم شرط‌بندی است که پول‌های خُرد را می‌بلعد. این «پول‌های خُرد» برای فردی که در این وبسایت‌ها فعال است؛ ‌شاید عدد بزرگی نباشد، اما سایت‌های شرط‌بندی از همین مکانیزم استفاده کرده و سودهای بزرگی به جیب می‌زنند. گفته می‌شود الگوریتم سایت‌های شرط‌بندی به گونه‌ای طراحی شده که در نهایت فردی که پول خود را در این کار سرمایه‌گذاری کرده، سود اندکی می‌برد./اعتماد

"رئیس مجلس حداقلی" را تحمل می کنیم، "رئیس جمهور حداقلی" را نه


مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:این روزها که طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد، انتقادهای زیادی به تصمیمات اعلام شده نمایندگان در مورد مواردی از این طرح در رسانه‌ها دیده می‌شود. نمی‌توان گفت تمام این انتقادها واردند ولی نمایندگان مجلس نباید طرح مورد نظر خود را بگونه‌ای به پیش ببرند که تصور عمومی این باشد که آنها با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری درصدد هموار کردن راه برای رئیس‌جمهور شدن فرد خاصی هستند. نمایندگان مجلس یازدهم باید این واقعیت تلخ را درک کنند که تدوین قانون با تاریخ مصرف خاص و موقت، مشارکت مردمی را کاهش خواهد داد و بشدت نظام جمهوری اسلامی را متضرر خواهد کرد. مردم اگر رئیس مجلس حداقلی را تحمل کنند، قطعاً زیر بار رئیس‌جمهور حداقلی نخواهند رفت.

برخی از باقی ماندن ایران در لیست سیاه راضی هستند


حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده پیشین مجلس گفت: معتقدم تصویب دو لایحه CFT و پالرمو به تصمیم سیاسی کلان نیاز دارد نه لزوما اجماع درباره آنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام. فضای سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در شرایط فعلی برای بررسی کنوانسیون های پالرمو و CFT مناسب نیست. الان در این مجمع عملا کسانی که از مجلس حضور پیدا می کنند، نظرشان درباره این لایحه مثبت نخواهد بود.واقعیت این است که بخشی از کشورها از قرار گرفتن نام ایران و باقی ماندن آن در لیست سیاه FATF راضی هستند. ما در مجلس معتقد بودیم که با ملاحظات و شروط می توان لوایح را تصویب کرد و برای همین هم هزینه های زیادی پرداختیم. واقعیت این است که خیلی ها از این که کشور در تحریم باشد سود می برند و دلشان برای ملت نمی سوزد. "اف ای تی اف" یک امر مناسب برای چانه زنی نیست. ایران ۵ گام برای کاهش تعهداتش برداشته است که هر کدام می تواند بنیانی برای تقویت توان چانه زنی ایران به حساب بیاید. سعودی ها، اسراییل و آمریکا تلاش کردند در این سال ها رابطه ایران با مجموعه مقررات مربوط به FATF مبتنی بر لیست سیاه باشد./ایسنا

ظریف: ایران هنوز طالبان را از لیست تروریستی خارج نکرده


وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با شبکه طلوع نیوز افغانستان بار دیگر بر لزوم خروج آمریکایی‌ها از منطقه تاکید کرد. صفحه توییتر شبکه طلوع نیوز با پخش بخش‌هایی از این گفت و گوی، اعلام کرده مشروح مصاحبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ساعت ۲۱ از این شبکه پخش خواهد شد. ظریف در توضیح این که ایران پس از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا، تاکید کرده که آمریکایی‌ها باید از منطقه خارج شوند، گفت: ما همیشه این را گفته ایم. وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری در پاسخ به این سوال مجری که تعریف شما از طالبان چیست، بیان کرد: در قوانین ما هنوز طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده ایم. ظریف همچنین در پاسخ به سوال مجری درباره نیروهای فاطمیون و اینکه ایران آنها را از مهاجران افغان ایجاد کرده گفت: این نیروها می‌توانند بهترین نیروهایی باشند که اگر دولت افغانستان تمایل داشته باشد به افغانستان کمک کنند.

روزنامه جوان درمورد منع کاندیداتوری نظامیان در انتخابات: امام به سپاهیان «نظامیان» نمی‌گفت


روزنامه جوان در یادداشتی به قلم مدیرمسئول خود در مخالفت با منع کاندیداتوری نظامی ها در انتخابات نوشت که امام هیچوقت سپاهیان را نظامی خطاب نمی کرده است. در یادداشت روزنامه جوان آمده است: چند ماهی است رسانه‌های غرب و طیفی از اصلاح‌طلبان نسبت به حضور نظامیان در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار می‌دهند و آن را خطرناک می‌دانند. مگر نظامیان می‌توانند با هویت خود وارد انتخابات شوند؟ مگر کسی می‌تواند بدون تشریفات قانونی کاندیدا شود؟ اگر در محفلی خصوصی از هشداردهندگان بپرسید آیا نظامیان می‌توانند وارد انتخابات شوند؟ حتماً خواهند گفت بله، اگر لباس از تن درآورند و خود را در معرض انتخاب ملت قرار دهند، مانعی ندارد. حال سؤال این است که مگر راه دیگری برای ورود یک نظامی به انتخابات وجود دارد؟ بدون تردید منظور آنان از نظامیان سپاهیان است، چه سپاهیانی که قبلاً در سپاه بوده‌اند و چه آنان که بخواهند اکنون استعفا دهند و وارد انتخابات شوند. خوشبختانه هردو طیف از نسل اول سپاه هستند. درست است که به جهت حقوقی نظامی‌اند، اما از جهت رفتار و منش کمتر کسی سپاهیان را نظامی به معنی عرفی آن می‌داند.

رکورد لایو عادل فردوسی پور: ۸۰۹ هزار بیننده


لایو عادل فردوسی پور از بازی فینال پرسپولیس - اولسان موفق به ثبت رکوردی کم نظیر شد. 908 هزار بیننده با رجوع به صفحه ی فارسی «ای اف سی» گزارش فردوسی پور از بازی فینال را تماشا کردند.این تعداد بیننده توانست رکورد پربیننده ترین لایو در ایران را به فردوسی پور اختصاص دهد.همچنین، گفته می شود تعداد لایو فردوسی پور در بین پنج لایو پربازدید دنیا نیز قرار گرفته است.لازم به ذکر است که فقط ایرانی های داخل کشور قادر به تماشای لایو فردوسی پور بودند، محدودیتی که اگر وجود نداشت، می توانست تعداد بازدید لایو فردوسی پور را به مراتب بیشتر کند.

واکنشی به انتقادات تند ضرغامی از پدرسالاری

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، گفت: اختلاف نظر در میان گروه های سیاسی طبیعی است اما برای وحدت تا آخرین فرصت تلاش خواهیم کرد و از رسیدن به وحدت ناامید نیستیم.پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا پیرامون مساله وحدت در بین نیروهای اصولگرا در انتخابات آتی و اینکه گفته‌ می‌شود علیرغم فعالیت‌های جامعه روحانیت مبارز، شورای ائتلاف در نظر دارد که به صورت مستقل وارد انتخابات شود، گفت: این اتفاق یک موضوع تازه یا عجیبی نیست و در مسائل سیاسی و انتخاباتی معمولا مسبوق به سابقه است. ما در انتخابات گذشته هم شرایطی مشابه این را داشتیم که با بعضی از گروه‌ها در آخرین روزهای نزدیک به انتخابات و با صرف زمان زیاد به نتیجه رسیدیم. اکنون هم همین گونه است ما به عنوان شورای ائتلاف همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا بتوانیم با همه گروه‌ها و شخصیت‌های درون جناحی و دلسوز برای مردم به یک ائتلاف حداکثری برسیم و طبیعتاً این طرح ادامه خواهد داشت.وی افزود: تاکنون جلساتی را با دوستان داشتیم اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و به همین دلیل تلاش ما ادامه خواهد داشت، اما همانطور که در دوره‌های گذشته هم چنین مواردی نیازمند زمان بیشتر برای بحث، گفتگو و دستیابی به یک ائتلاف حداکثری بود، به تحقق این مساله امیدواریم.

توئیت مطهری درخصوص بیانات رهبر انقلاب در مورد رفع تحریم‌ها

در پی بیانات رهبر انقلاب در مورد رفع تحریم ها، علی مطهری برداشت خود در این خصوص را مطرح کرد.علی مطهری نماینده تهران در مجلس دهم در پیامی توییتری نوشت: «رهبر انقلاب فرمودند اگر بتوانیم تحریم را برطرف کنیم یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم.آقای روحانی هم قبلا همین حرف را گفته بودند. دوستان موسوم به "انقلابی" اگر این سخن حق را از آقای روحانی قبول نمی‌کنند، از رهبری قبول کنند و با کارشکنی در راه رفع تحریم،رنج غیرضروری برای مردم درست نکنند.»به گزارش جماران؛ هفته گذشته رهبر انقلاب اسلامی گفتند: «البته نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تأخیر شده و از سال ۹۵ که بنا بود همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته شود، تا امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد.»حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به مسئولان گفتند: «اگر بتوان با روش درست، عاقلانه، ایرانی- اسلامی و عزتمندانه تحریم‌ها را برطرف کرد باید این کار را انجام داد اما تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به دست شما است.»

رئیس دولت اصلاحات نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان را تایید کرد؟

عضو شورای هماهنگی اصلاحات گفت: نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با اظهارنظر خاتمی و اعمال نظرات او رسمی و نهایی می‌شود.«علی باقری»، عضو شورای هماهنگی اصلاحات، درباره سازوکار اخیر اصلاح‌طلبان برای اجماع در انتخابات 1400 به برنا گفت: به هر حال برخی ابعاد جمع بندی نهایی شورای هماهنگی، درباره ترکیب و چگونگی شکل گیری نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان منتشر شده است. این نهاد ترکیبی از احزاب سیاسی است که از مشورت شخصیت‌های حقیقی ملی و شناخته شده، بهره می برند و این‌ها با هدایت و تایید خاتمی، مجموعه فوق، پکیج نهاد اجماع ساز را شکل می دهند. البته این جمع بندی مقرر بوده همچنان برقرار است و جزییات آن پس از اظهارنظر خاتمی و اعمال نظرات احتمالی او نهایی می‌شود و در نتیجه به شکل رسمی، منتشر خواهد شد.او افزود: در خصوص این مصوبه، به طور کلی، قرار این است گزارشی به خاتمی داده شود و پس از تایید و دریافت نظر او، این مصوبه، رسمیت پیدا کند.

اولین واکنش شورای نگهبان به حضور نظامیان در انتخابات 1400

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درنشست خبری با خبرنگاران، در خصوص حضور نظامیان در انتخابات گفت: اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد.وی افزود: اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایین ترین درجه را داشته باشد اما ثبت نام هم کند.‌ بنابراین نه‌تنها درجات تأثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد بلکه بایدبا نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.

طعنه نیش دار آقای سخنگو به پمپئو

سخنگوی وزارت خارجه با انتشار توئیتی به ادعاهای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد.سعید خطیب زاده در توئیتی نوشت: آقای «ما دروغ گفتیم، فریبکاری کردیم و دزدیدیم» که دوره‌اش رو به اتمام است، باز هم دچار وسواس ذهنی‌اش نسبت به ایران شده است.‌واقعیت: رژیم‌های ایالات متحده مدت‌هاست که علیه مردم ایران و همسایگان آن‌ها کودتا و جنگ به راه می‌اندازند. افراد بی‌شماری را کشته‌اند. و آسیب‌پذیرترین اقشار آمریکا به عنوان سپر انسانی خود مورد سواستفاده قرار داده‌اند.این ذات حقیقی رژیم متبوع اوست.

جریمه روزنامه کویتی به دلیل اهانت به ایران

یک روزنامه کویتی به دلیل اهانت به جمهوری اسلامی ایران ۶۰۰۰ دینار کویتی جریمه شد.به گزارش روزنامه وطن، دادگاهی در کویت روزنامه السیاسه این کشور را به دلیل اهانت به ایران ۶۰۰۰ دینار کویتی جریمه کرده است.در حکم‌ این ‌دادگاه آمده است: موضوعاتی که در این روزنامه منتشر شده است خارج ‌از قوانین روزنامه نگاری است و نباید در روزنامه ها به اموری پرداخته شود که دولت مورد انتقاد قرار گیرد. موضع دولت کویت ‌در رابطه با درگیریهای منطقه بی‌طرفی و خویشتنداری است.بر اساس این گزارش، سردبیر روزنامه السیاسه احمد الجارالله است که پیش از این نیز چندین بار در مطالبی به جمهوری اسلامی ایران و مذهب تشیع اهانت کرده بود.

اظهارات گستاخانه مقام لهستانی علیه ظریف

نماینده لهستان در پارلمان اروپا با طرح ادعاهایی بی‌اساس، به بیان اظهاراتی خصمانه علیه ایران پرداخت.به گزارش العربیه، رادوسلاف سیکورسکی خطاب به دیپلمات‌های اروپایی گفت: مراقب باشید دفعه بعد که با وزیر خارجه ایران با آن لبخندی که بسیار شبیه یواخیم فون ریبنتروپ است، دیدار کردید متوجه باشید که وی نماینده چه «رژیمی» است.وی مدعی شد : رژیم ایران ادعای اسلامی بودن دارد و اگر جمهوری نماینده خداست چه نیازی به سرکوب است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار