کافیست فقط یک مقایسه ساده میان بازنشستگان کشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی به عمل بیاوریم تا عمق تفاوت به خوبی نمودار شود؛ این مقایسه براساس سه شاخص اصلی انجام می‌شود: میزان افزایش مستمری‌ها، نحوه‌ی اجرای همسان‌سازی یا متناسب‌سازی و در نهایت، میزان و نحوه پرداخت تسهیلات نقدی و غیرنقدی.
کد خبر: ۹۲۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸ 19 December 2020

همزمان با شدت گرفتنِ بحرانِ کرونای منحوس، اوج‌گیری نرخ تورم و گران شدن بی‌امانِ سبد معیشت خانوار، مطالباتِ «بازنشستگان تامین اجتماعی» یا همان «کارگران بازنشسته» را وارد فاز جدیدی کرده است: امروز دغدغه‌های معیشت، به شدت جدی است؛ بازنشستگان کارگری با ۳۰ سال سابقه‌ی بیمه‌پردازی، بعد از افزایش ۲۶ درصدیِ پایه مستمری در تیرماه و اجرای همسان‌سازی در مردادماه، فقط ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی دارند. به دنبال تورم سرسام‌آور بخش مسکن و افزایش ۵۰۰ درصدی هزینه‌های این بخش در یک بازه زمانی دوسال و چندماهه، امروزه بازنشستگانِ بسیاری دغدغه‌ی سرپناه و خانه‌ی شایسته دارند؛ اگر همه مستمری یک بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر بدون کم و کاست قرار باشد صرف کرایه خانه شود، بازهم تامین یک آپارتمان باکیفیت برای یک خانواده‌ی چهارنفره در تهران و کلانشهرها مقدور نیست! به همه این مشکلات و مصائب، باید بحث درمان و دغدغه‌های درمانی بازنشستگان را نیز بیافزاییم؛ حال که به گفته‌ی عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران مریوان) سالها بیمه‌پردازی (که البته یک‌سوم آن قرار است صرف امورات درمانی رایگان شود)، هیچ فایده‌ای برای کارگران و بازنشستگان نداشته و دفترچه‌های درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی در یک روند بطئی و به تدریج، تبدیل به ورق‌پاره‌های بی‌ارزش شده، بدیهی‌ست که بحران کرونا، تبدیل به یک «اضطراب مضاعف» برای خانواده‌های بازنشستگان کارگری می‌شود: نه هزینه‌های تست کرونا مجانی است و نه امروز دیگر بستری شدن در بیمارستان‌ها کم‌هزینه است!
حقوق ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تصویب شد

مثلث مطالبات بازنشستگان!
[yektanet.com]

بلواسی تاکید می‌کند که اگر امروز دفترچه‌های درمانی به کارمان نیاید، چه زمان قرار است به کار بیاید؛ امروز کارگران و بازنشستگان باید بتوانند از سالها اندوخته‌ی بیمه‌ای خود برای حل مشکلات درمانی خود بهره بگیرند که نمی‌توانند!
[yektanet.com]

با این حساب، مثلثِ «معیشت-سرپناه- درمان»، شاکله‌ی اصلیِ مطالبات و خواسته‌های مستمری‌بگیران کارگری را به خوبی نشان می‌دهد اما در سطحی فراتر، این بازنشستگان امسال دغدغه‌ی مضاعفی نیز دارند: دغدغه‌ی تبعیض در رفتار دولت با گروه‌های مختلف بازنشستگان و مستمری‌بگیران.

درحالیکه صندوق تامین اجتماعی تنها صندوق عمومی و سرپای کشور است که تا امروز توانسته با اتکا به درآمدهای داخلی خود و بدون نیاز به کمک دولت (دولتی که همواره خلاف اصل ۲۹ قانون اساسی عمل کرده و هیچ‌گاه سرانه‌ی درمان را برای کارگران نپرداخته)، از پس هزینه‌های قطعی ماهانه‌ی خود در حوزه‌ی مستمری‌ها و درمان بربیاید، به نظر می‌رسد که التفات دولت به این صندوق و بیمه‌شدگان و بازنشستگان آن که بر طبق پژوهش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، ۶۵ درصد بازنشستگان کشور را تشکیل می‌دهند، بسیار کمتر از بازنشستگان سایر صندوق‌ها ازجمله صندوق کشوری، لشگری و فولاد است. کافیست فقط یک مقایسه ساده میان بازنشستگان کشوری و بازنشستگان تامین اجتماعی به عمل بیاوریم تا عمق این تبعیض به خوبی نمودار شود؛ این مقایسه براساس سه شاخص اصلی انجام می‌شود: میزان افزایش مستمری‌ها، نحوه‌ی اجرای همسان‌سازی یا متناسب‌سازی و در نهایت، میزان و نحوه پرداخت تسهیلات نقدی و غیرنقدی.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب
Yektanet: Stay Home
با روشهای به روز موی طبیعی بکار! مشاوره و ویزیت رایگان
دور ایران بگرد و پول دربیار !!
150هزار تومان تخفیف خرید کاپشن چرم شیفر! ثبت نام کن
با روشهای به روز موی طبیعی بکار! مشاوره و ویزیت رایگان
دور ایران بگرد و پول دربیار !!
150هزار تومان تخفیف خرید کاپشن چرم شیفر! ثبت نام کن
با روشهای به روز موی طبیعی بکار! مشاوره و ویزیت رایگان
دور ایران بگرد و پول دربیار !!
150هزار تومان تخفیف خرید کاپشن چرم شیفر! ثبت نام کن

تبعیض در کجاست؟!

قبل از هرچیز باید تاکید کرد که هیچ گروهی از بازنشستگان کشور در شرایط مناسب و ایده‌آل قرار ندارد و در هیچ صندوقی امروز، حداقل مستمری بازنشستگان به پایه سبد معاش ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی نمی‌رسد؛ با این حساب، همه بازنشستگان کشور از حداقل‌های معیشتی و زیستی محرومند اما بحث اینجاست که برخی گروه‌ها، ازجمله بازنشستگان کارگری به نسبت باقی، بازهم «محروم‌ترند»!
[yektanet.com]

میزان افزایش مستمری‌ها:

در اسفندماه سال گذشته بود که نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در بازبینی نهایی لایحه بودجه ۹۹، کف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را برای مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری مصوب کردند؛ به این ترتیب، از همان اولین ماه از سال، بازنشستگان کشوری و لشگری حداقل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مستمری ماهانه دریافت کردند. این درحالیست که علیرغم ساختار دولتی سازمان تامین اجتماعی و این مساله که تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به مستمری بازنشستگان توسط مدیرعامل دولتی این سازمان اتخاذ می‌شود، این کفِ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شامل حال بازنشستگان این صندوق نشد!

بازنشستگان کارگری منتظر جرح و تعدیل‌ها در مذاکرات مزدی ۹۹ ماندند و بعد از تثبیت افزایش ۲۶ درصدی حداقل مزد کارگری در جلسه هفدهم خردادماه، در تیرماه حداقل مستمری بازنشستگان کارگری نیز فقط ۲۶ درصد زیاد شد؛ با این افزایش، پایه مستمری به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت و دریافتی یک بازنشسته‌ی حداقل‌بگیر با ۳۰ سال سابقه‌ی بیمه‌پردازی، فقط به ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید!

برچسب ها: بازنشستگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار