اختلاف اقلیت شورای شهر با شهردار کرمانشاه حسابی بالا گرفته و مخالفان، شهردار را به «استیضاح» هم تهدید کرده‌اند؛ در نتیجه این تنش‌ها، جلسات شورا هم به صورت منظم برگزار نمی‌شود که همین موضوع سبب هشدار چندباره فرماندار کرمانشاه شده است.
کد خبر: ۹۲۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ 17 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،سعید طلوعی ۲۳ آبان ۱۳۹۷ به اتفاق آرای اعضای شورای شهر کرمانشاه، شهردار شد؛ در کمتر از یکسال بعد اما نظر چند نفر از حامیان او برگشت و شورا به ۲ دسته اقلیت و اکثریت تبدیل شد.

اقلیت شورای ۱۱ نفره کلانشهر یک میلیونی کرمانشاه به مخالفان جدی شهردار تبدیل شدند و اختلاف آنان با گروه اکثریت و شهردار آنقدر بالا گرفت که جلسات شورای شهر بارها برگزار نشد.

تعطیلی جلسات، گاهی به حدود ۲ ماه هم رسید از جمله در پاییز امسال. البته به گفته طیب حیدری، رییس فعلی شورای شهر کرمانشاه، مهمترین دلیل تشکیل نشدن جلسات شورا در پاییز، مبتلا شدن تعدادی از اعضا به ویروس کرونا بوده است اما این تلقی که اختلاف حامیان و مخالفان شهردار در برگزار نشدن جلسات موثر بوده، همچنان در فضای رسانه ای وجود دارد.

هشدار فرماندار و دادستان

طبق قانون، شورای شهر موظف است که ماهانه دست کم ۲ جلسه برای رسیدگی به امور شهر و شهرداری برگزار کند اما بی توجهی به این وظیفه پای فرماندار و حتی دادستان کرمانشاه را هم به میدان کشید.

فضل الله رنجبر، فرماندار شهرستان کرمانشاه اوایل آذر به اعضا شورا هشدار داد که در صورت ادامه تعطیلی جلسات، به صورت قانونی با آنان برخورد خواهد کرد و پرونده شورای شهر را به هیات رسیدگی به حل اختلاف استان ارجاع می دهد.

به گفته رنجبر «دادستان کرمانشاه نیز در این زمینه ورود پیدا کرده و تذکرات لازم را داده است.»

هیات حل اختلاف استان به ریاست استاندار و با عضویت رییس کل دادگستری، ۲ نفر از نمایندگان مجلس و نماینده شورای اسلامی استان تشکیل می شود و تعیین مهلت محدود برای جبران تخلف، تذکر، جریمه، انحلال شورا و تعیین شهردار جدید از جمله اختیارات آن است.


سعید طلوعی، شهردار کرمانشاه
با فشار دادستان و فرماندار ۲ جلسه شورای شهر در آذر ماه برگزار شد اما جلسه روز ۲۳ آذر باز هم به تعطیلی کشید.

به گفته مخالفان شهردار کرمانشاه، نیامدن طلوعی به جلسات شورای شهر برای پاسخگویی، یکی از دلایل بی نظمی در برگزاری جلسات شورا بوده است.

این موضوع به دغدغه اصلی اقلیت شورای شهر در سال ۹۹ تبدیل شده و آنها بشدت دنبال کشاندن شهردار به جلسات و سوال پیچ کردن او هستند.

غلامرضا امیری، رییس سابق شورای شهر کرمانشاه و از مخالفان شهردار چندین بار خواستار حضور طلوعی در جلسات شورا شده و گفته است شهردار کرمانشاه در حال تخلف است و باید پاسخگو باشد.

تهدید به استیضاح

سید حجت الله موسوی اجاق، دیگر عضو گروه اقلیت هم روز ۲۳ آذر گفت: بارها از شهردار برای حضور در جلسات شورا دعوت کرده ایم اما نیامده است.

او اهدای صدها میلیون تومان پول به افراد حقیقی و حقوقی، عدم پرداخت حق سنوات پرسنل شرکت خدماتی طرف قرارداد شهرداری و شبهه در واگذاری پروژه ها را از جمله تخلفات طلوعی عنوان کرد و افزود: ما مشکل شخصی با شهردار نداریم و او باید در جلسات شورا حاضر و به انتقادات پاسخ دهد اما چون حرفی برای گفتن ندارد نمی آید.

موسوی اجاق گفت: در جلسه آینده به طور قطع طرح استیضاح شهردار به رای می گذاریم.

رسول آزادی، دیگر عضو شورای شهر هم خطاب به شهردار کرمانشاه گفت: دوست ندارم استیضاح شوید و بهتر است خدمت در کرمانشاه را پایان دهید.

پاسخ شهردار

شهردار کرمانشاه اما چندین بار به انتقادات مخالفان خود پاسخ داده و آنها را متهم به منفعت طلبی شخصی کرده است.

سعید طلوعی گفته است: همین آقایانی که امروز از عملکردم انتقاد می کنند، با اصرار فراوان من را به کرمانشاه آوردند و حتی خود را سرباز من معرفی کردند اما بعد از چند ماه که باب میلشان رفتار نکردم، مخالفت‌ها شروع شد.

او افزود: سفارش پذیر نیستم و همین افراد که دیدند نظراتشان اجرایی نمی شود مخالف من شدند و شروع به انتقاد کردن کردند.

طلوعی اردیبهشت امسال هم در نامه ای به رییس وقت شورای شهر نوشت: چنانچه آن شورا سوالاتی از اینجانب دارد برابر قانون باید به صورت کتبی ارایه کند تا در صورت نیاز پاسخ مناسب داده شود. چگونه ممکن است برای توضیح سوالاتی که از آن باخبر نیستم در جلسه شورا حضور یابم و پاسخ مناسب ارایه دهم؟ این نوع سوال و جواب از شهردار با این روش در هیچ جای کشور مرسوم نبوده و مغایر با قانون است.

شهردار کرمانشاه ۱۱ آذر ماه هم با بیان اینکه نباید بگذاریم اختلاف سلیقه ها منجر به معطل ماندن ارایه خدمات به شهروندان شود، گفت: برای پست به کرمانشاه نیامدم که برای پست کرمانشاه را ترک کنم.

شهردار تغییر نمی‌کند

البته رییس شورای شهر تاکید دارد که دلیل برگزار نشدن جلسه ۲۳ آذر ارتباطی به اختلافات اقلیت شورا با شهردار نداشت: «جلسه این هفته قرار بود با موضوع سوال از شهردار کرمانشاه برگزار شود که سه نفر از اعضای شورا در مرخصی بودند و یک عضو هم به دلیل مشغله شخصی نتوانست در این جلسه حاضر شود که این موضوع سبب برگزار نشدن جلسه شد.»

طیب حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در عین حال کتمان نکرد که تعدادی از اعضای شورا با ادامه کار شهردار مخالف هستند.

او گفت: جمعی از اعضای شورا گرچه در ابتدا به آقای طلوعی رای مثبت دادند اما اکنون با ادامه فعالیت او مخالف هستند و برای این مخالفت نیز دلایلی دارند که به اعتقاد خودشان موجه است.

حیدری اظهار کرد: البته اکثریت اعضای شورا از جمله من، با ادامه فعالیت شهردار موافق هستیم و برای حمایت خود دلایل متعددی داریم.

او از تعداد دقیق مخالفان و حامیان شهردار در شورای شهر ابراز بی اطلاعی کرد اما گفت: این موضوع قطعی است که تعداد حامیان شهردار کرمانشاه از مخالفان او بیشتر است اما متاسفانه اقلیت شورا به نظر اکثریت تمکین نمی‌کنند.

حیدری عنوان کرد: شهردار کرمانشاه تا پایان عمر شورای شهر فعلی به کار خود ادامه خواهد داد.

رسانه‌ها به کمک بیایند

رییس شورای شهر کرمانشاه گفت: رسانه‌ها به ویژه خبرگزاری ایرنا برای کمک به اصلاح این وضعیت و کاهش اختلاف بین اقلیت شورا و شهردار بسیار موثر هستند و می توانند پای بزرگان شهر و استان را به حل موضوع باز کنند.

او گفت: جلسات ۲ هفته یک بار شورای شهر از این به بعد برگزار خواهد شد و شهروندان نگران این موضوع نباشند.

توصیه فرماندار به شورا و شهردار

فرماندار کرمانشاه هم درباره اختلاف شورای شهر و شهردار و تعطیلی جلسات شورا گفت: اگر جلسه بعدی شورای شهر برگزار نشود، بی شک ما پیگیری خواهیم کرد و تذکرات لازم را به شورا خواهیم داد تا جلسات آن به روال عادی و فعالانه‌ای برگردد.

فضل الله رنجبر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهردار کرمانشاه نیز وقتی به جلسات شورا دعوت می‌شود باید در آن حاضر شود.

او با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی و شیوع کرونا، کرمانشاه نباید وارد مسایل حاشیه ای بشود، تاکید کرد: من از اعضای شورای شهر می خواهم که مسایل و موضوعات مرتبط با شهرداری را در جلسات شورا مطرح کنند و آن را به فضای عمومی نکشانند؛ همچنین از شهردار کرمانشاه نیز انتظار دارم که به احترام اعضای شورا در جلسات آن حضور پیدا کند.

رنجبر غیبت موجه اعضای شورای شهر را قابل قبول دانست اما عنوان کرد: اگر بررسی‌های ما نشان دهد که عمدی در غیبت اعضای شورا وجود دارد، بی شک گزارش لازم را درباره آن به مراجع مربوطه ارایه و آن را پیگیری می‌کنیم.

فرماندار تاکید کرد: تمام جلسات شورای شهر کرمانشاه برای پیشبرد امور شهر و شهروندان باید تا آخرین روز عمر شورا تشکیل شود.

به گفته او، ملاک و معیار برای شورای شهر و شهرداری باید قانون باشد و تمام تصمیمات و موضع‌گیری‌ها نیز بر همین مبنا صورت گیرد.

شورای بد سابقه

با توجه به وعده رییس شورای شهر و هشدار فرماندار درباره ضرورت منظم شدن جلسات شورا، باید دید آیا اقلیت شورا و شهردار به یک توافق حداقلی برای اداره امور شهردار دست پیدا خواهند کرد یا باید همچنان منتظر ادامه تعطیلی شورای شهر و تشدید تنش ها در فضای رسانه ای باشیم؟

اختلاف بین اعضای شورای شهر پنجم البته سابقه ای به انداره عمر این شورا دارد؛ اختلاف بین اعضای آن در سال ۱۳۹۷ آنقدر بالا گرفت که احتمال انحلال شورا هم مطرح شد.

در این سال، کلانشهر کرمانشاه حدود ۶ ماه پس از استعفای آرش رضایی، شهردار نداشت و با سرپرست اداره شد زیرا اعضای شورای شهر به دلیل اختلاف های شخصی در مهلت سه ماهه قانونی نتوانستند شهردار جدید را انتخاب کنند تا اینکه با فشار استانداری و هیات حل اختلاف استان مجبور به توافق شدند. سعید طلوعی نتیجه این توافق بود.

شورای شهر سوم کرمانشاه هم گرفتار باند بازی در انتخاب شهردار شد و چون هیچ یک از ۲ گروه اقلیت و اکثریت آن کوتاه نیامدند، در نهایت منحل شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار