شهردار تهران گفت: نگاه آینده پژوهی پایتخت را از بحران نجات می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۴۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳ 16 December 2020

 

پیروز حناچی، روز چهارشنبه در دوازدهمین جشنواره پژوهش و نواوری در مدیریت شهری و هفتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: در سرزمینی زندگی می‌کنیم که پیش از اسلام و بعد از اسلام علم و دانش در آن عزیز بوده است، آیات مکرر در قرآن داریم که خداوند درجات ویژه ای برای کسانی که در زمینه طلب علم دارند در نظر گرفته است و یا سوال می کند آیا آنها که می دانند و آنها نمی دانند یکی هستند؟ و در ادبیات بعد از اسلام و سده های میانه هم شعر مندرج در کتاب های درسی که توانا بود هر که دانا بود نقشه راه ماست.

وی افزود: در دوره هایی این نقشه راه را فراموش کردیم، طبیعتا وضعیت حاضر و توسعه علوم و فنون تاثیر شگرفی در نحوه اداره زندگی مردم گذاشته و اخیرا هم با پدیده کرونا که چالشی در مفاهیم زندگی ایجاد کرده است و جهان را به قبل و بعد از کرونا دسته بندی می کنند.

حناچی گفت: یکی از سرمایه های ایران نیروهای جوان و تحصیل کرده است که با سازماندهی نیروهای جوان در بخش های غیردولتی در حوزه های نوآوری و دانش بنیان می شود تحولاتی را در کشور به وجود آورد.

وی به تاثیر کرونا در زندگی بشری اشاره کرد و گفت: بسیاری از مولفه های اقتصادی به خاطر شرایط جدید در حال تغییر هستند و موسسات مختلف تحت تاثیر این شرایط است و شرایط کرونایی مشکلات آنها را تشدید کرده است.

حناچی تاکید کرد: به هر صورت اشاره می کنم به صحبت مدیرعامل بنز که می گوید حذف ۸۰ درصد تردد ها چالش آینده ما در حمل و نقل است و حریف ما بی ام و و سایر شرکت ها نیستند بلکه سیسکو و گوگل و مایکروسافت رقبای ما هستند. این جهان پیش روی ماست و پژوهش های جدید با این نگاه تحولی در مدیریت ما ایجاد می کند.

حناچی تاکید کرد: در هفته پژوهش هستیم و با محوریت تاب آوری همکاران تلاش کرده اند تمام داوطلبان را در این جشنواره ارزیابی و از آنها تقدیر کنند. دیروز هم به همین مناسبت در رصدخانه تهران از سامانه هایی رونمایی کردیم که مقدمه این اتفاق هستند و به تاب آوری شهر تهران می پردازند، برای مثال جزایر گرمایی را در حوزه های مختلف و روزهای مختلف سال و آلودگی اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را به صورت دائمی روی نقشه های تولیدی و داشبوردهای مدیریتی آماده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تهران هوشمند و شهرداری هوشمند مورد حمایت ماست و ما هم به دنبال هوشمند کردن داخل شهرداری هستیم و برنامه تهران هوشمند را که با آن در رقابت های بین المللی رتبه گرفتیم و درجاتی را کسب کردیم باعث شد رتبه تهران در حال تغییر باشد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: مرکز مطالعات مامور است روی مولفه های تاثیرگذار در رنکینگ تهران اثر بگذارد و ما باید تلاش کنیم در آن مولفه ها تاثیرگذار باشیم. مدیران در دوره جدید شرایطی را در حال فراهم کردن هستند که بیشترین ارتباط را با دانشگاه ها داشته باشیم و در حوزه های مختلف، با ارایه راحت اطلاعات به دانشگاهیان به تولید مطالب جدید کمک شود. این رویه نقشه راه ماست و کارورزی دوره های کارشناسی و دوره تحصیلات تکمیلی مورد نظر است با این همکاری دانشگاه روی موضوعات خیالی کار نمی کند و شهرداری هم از تحقیقات استفاده می کند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران وظیفه حاکمیتی در پژوهش ندارد، افزود: با این حال مجموعه های ما اطلاعاتی منتشر می کنند که در پژوهش تاثیر می گذارد. اشاره می کنم به کتاب «پارکینگ رایگان» نوشته «دونالد تروپ» که مرکز مطالعات آن را منتشر کرده بود و این محقق تهران را هم مثال زده بود که چگونه پارکینگ رایگان شهر را از کیفیت زندگی دور می کند، این تحقیقات که در مسیر آینده ما تاثیر بگذارد بسیار مهم است و باید مورد حمایت قرار گیرد.

حناچی به تغییر سبک ها در فعالیت های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در بنگاه های اقتصادی فشارها را احساس می کنیم، در فروشگاه شهروند و موسسه همشهری این رقابت سنگین را بین حوزه های اقتصادی حس می کنیم شرکت زنجیره ای که حتی یک فروشگاه زنجیره ای ندارد اما با نرم افزارها با سرمایه های مردم زنجیره ای از فروشگاه ها را به حرکت در بیاورد و همشهری که بخش عمده ای از درآمدش از سازمان آگهی ها بود باید تغییر جدی در روش های خود ایجاد کند و داشتن نگاه آینده پژوهی و تشخیص آینده ما را از این بحران ها عبور می دهد.

وی تصریح کرد: در آستانه بازنگری در نگاه جامع شهر تهران هستیم و تلاش می کنیم با این نگاه برنامه ها را هدف بگذاریم. مدیران نباید درگیر مسائل روزمره شوند و نگاه و افق آینده را فراموش کنند. زمانی می گفتیم تهران، الان باید بگوییم پهنه جنوبی البرز تحت تاثیر تهران است و فشار اقتصادی ناشی از سرمایه گذاری های اقتصادی این پهنه را تحت فشار قرار داده است.

شهردار تهران در ادامه به فعالیت‌های احمد مسجد جامعی در زمینه تهرانشناسی اشاره کرد و گفت: آقای مسجد جامعی انصافا جای تقدیر دارد وقتی در وزارت راه و شهرسازی بودم ایشان به من زنگ زد و گفت آقای تختی کارمند راه آهن بود و پرونده اش را پیدا کرده است، راه آهن پرونده این قهرمان را پیدا کرد که به دنبال آن یک دنیا مدارک در خصوص تختی پیدا شد بسیاری از ارزش های نهفته تهران با پیگیری های ایشان ثبت و ضبط شده است و انشاءالله موفق باشند.

وی یادآور شد: استفاده از نیروهای متخصص تاثیر زیادی در خدمات ما دارد و این را ما تجربه می کنیم برای نمونه یکی از بانوان متخصص را در رصد خانه تهران گذاشتیم و تاثیر مستقیم این مساله را در اقدامات او درک کردیم، مطمئنم با این روش به نتیجه می رسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار