معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تمام مراکز سرپایی استان مجهز به تست‌های سریع کرونای شده‌اند و از ابتدای دی ماه سال‌جاری نیز تست سریع از بیماران مشکوک به کرونا از در منازل اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۹۲۴۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ 16 December 2020

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی روز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم  که به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح شهید سلیمانی افزود: در این طرح که از ابتدای آذر ماه در قم اجرایی شده ، بازدید های روزانه و هفتگی در محله‌های استان در قالب این طرح به خوبی در حال انجام است.

وی گفت: یک هزار و ۲۰۰ نیروی بهداشتی در قالب تیم های نظارتی و  ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی بسیجی در این طرح فعالیت دارند.

محبی با بیان اینکه این طرح در بخش‌های تابعه استان نیز آغاز شده‌است گفت: ۳۲۰ مراقب سلامت به صورت تلفنی پیگیر وضعیت بیماران کرونایی هستند و در صورت عدم پاسخگویی نیروهای بسیجی وضعیت بیماران را به صورت حضوری پیگیری می کنند.

وی اظهار داشت: ۲۸ تیم رهگیری متشکل از کارشناس بهداشت و نیروی بسیجی ، وضعیت سکونت بیماران، گندزدایی محل، نمونه گیری سریع از اطرافیان فرد مثبت را دنبال می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: تشکیل ۱۰ تیم مراقبت از منزل، ساماندهی ۴۰۰ نیروی هلال احمر و بسیجی در قالب تیم های نظارتی و همچنین تیم های حمایتی بسیج نیز به خوبی در حال انجام وظیفه هستند.

وی با اشاره به ضرورت فعال سازی نرم افزار ماسک اظهار داشت: نرم افزاری ماسک توسط وزارت بهداشت به منظور کنتزل آمد و شد بیماران مبتلا طراحی شده‌است.

محبی گفت: با توجه به الزام داشتن کد ملی در هنگام ارائه خدمات، دسترسی به این نرم افزار برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا ضروری است که برای اجرایی شدن آن نیاز به همراهی و هماری بیشتر دستگاه ها و معرفی افراد رابط می‌باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه قم از نظر نرخ بروز بیماری در کشور رتبه ۲۷ کشوری قرار گرفته است گفت: ۲۰۳ مورد پذیرش اورژانس در هفته گذشته داشته ایم که ۱۵۰ مورد بستری شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: به طور مانگین میزان بستری‌ها به ۲۳۹ مورد کاهش یافته است و امیدواریم که این آمار در روزهای گذشته به کمتر از ۲۰۰ مورد برسد.

محبی با بیان اینکه تعداد فوتی‌های  بیماران کرونایی در قم طی یک هفته گذشته روند نزولی آن ادامه داشته است گفت: یک هزار و ۳۹ مورد نمونه گیری طی یک هفته گذشته در قم انجام شده است که ۷۲ درصد آنها در مراکز بهداشتی انجام شده‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: از یک هزار و ۳۹ مورد نمونه‌گیری حدود ۳۰۰ مورد تست آنها مثبت شده  و میزان مثبت شدن تست های کرونا در قم از ۷۲ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در دو هفته اخیر، شهرک قدس و انتهای شهید کریمی قم از وضعیت قرمز خارج شده اند، اظهار داشت: میانگین روزانه بستری، آمار فوتی های، بستری در بیمارستانها  و بیماران بدحال در قم طی هفته اخیر کاهش داشته است.

محبی اظهار داشت: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی طی یک هفته گذشته در ادارات ۷۸ درصد، دفاتر پیشخوان  دولت ۶۰ درصد، مرکز شماره گذاری ۱۰۰ درصد، جایگاه های سوخت ۶۲ درصد، جایگاه های سی ان جی ۶۴ درصد، آرامستان ها ۷۰ درصد، مراکز معاینه فنی ۳۳ درصد، پایانه های مسافربری درون شهری ۵۴ درصد، دفاتر اساند رسمی ۷۶ درصد، دفاتر ازدواج ۶۶ درصد و همچنین مراکز نگهداری سالمندان ۶۷ درصد مسائل بهداشتی بوده‌است.

وی با بیان اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مساجد قم نیازمند همکاری بیشتر است، اظهار داشت: حرم مطهر حضرت معصومه ۷۰ ، مسجد جمکران ۸۸ درصد، زندان ۵۰ درصد، اماکن بی راهی ۹۱ درصد، پاساژها ۵۱ درصد، تالارهای پذیرایی ۷۸ درصد، نانوایی ها ۵۳ درصد، آرایشگاه ها ۵۱ درصد، بستنی فروشی ها ۶۶ درصد، رستوران ها ۸۶ درصد، فروشگاه های زنجیره ای ۶۷ درصد، داروخانه ها ۶۴ درصد، مطب خانه ها ۶۰ درصد و همچنین اماکن ورزشی ۶۷ درصد طی یک هفته گذشته دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: استفاده مردم از ماسک در اماکن عمومی ۸۶ درصد، رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط اماکن صنفی ۷۴ درصد، استفاده از ماسک توسط کارکنان ادارت ۹۲ درصد و همچنین استفاده مردم از ماسک در وسائل نقلیه درون شهری ۸۲ درصد بوده است .

 وی گفت: سالن‌های ورزشی و استخرها بدون استعلام فعالیت خود را آغاز کرده اند که این موضوع یکی از چالش های مقابله با کرونا در استان است.

وی گفت: تبلغات برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره‌ها از سوی برخی دستگاه ها، برنامه ریزی برخی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی برای برگزاری آزمون های حضوری، عدم توجه به منع آمد و رفت از ساعت ۲۱ الی ۴ بامداد و همچنین عدم توجه به دستورالعمل های بهداشتی و محدودیت های مناطق نارنجی از سوی برخی مساجد و همچنین روزبازارها از جمله چالش های قم در مقابله با کرونا طی روزهای اخیر بوده است.

محبی با تاکید بر ضرورت ساماندهی روزبازارهای قم گفت: عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عرضه انواع محصولات غیرمجاز، ازدحام جمعیت، عدم استفاده از ماسک و حداقل رعایت مسائل بهداشتی از جمله چالش‌های مقابله با کرونا در روزبازارهای استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تعطیلی روزبازارها در دستور کار نیست بلکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این مناطق در اولویت قرار دارد.

وضعیت کرونا در قم از روز پانزدهم آذرماه جاری به حالت نارنجی درآمده است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.                   

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار