رامسر به عنوان غربی‌ترین شهرستان مازندران که تا پیش از اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی وضعیت نارنجی داشت ، پس از سه هفته اجرای این طرح به وضعیت قرمز رسید تا این پرسش برای شهروندان ایجاد شود که چرا محدودیت‌های تاثیر معکوس گذاشته است ؟
کد خبر: ۹۲۴۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷ 15 December 2020

رامسر به عنوان غربی‌ترین شهرستان مازندران که تا پیش از اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی وضعیت نارنجی داشت ، پس از سه هفته اجرای این طرح به وضعیت قرمز رسید تا این پرسش برای شهروندان ایجاد شود که چرا محدودیت‌های تاثیر معکوس گذاشته است ؟

به گزارش ایرنا ، شهروندان رامسری طی سه روز گذشته که با اعمال محدودیت های قرمز کرونایی مواجه شدند ، این پرسش را مطرح می کنند که چطور با وجود اعمال محدودیت های وضعیت نارنجی رنگ کرونایی این شهر قرمز شده است ، پرسشی که برخی پاسخ آن را ورود بیماران کرونایی از شهرهای مجاور و در عین حال ضعف نظارت بر صنوف می دانند و برخی دیگر هم منتظر دریافت پاسخ مشخص تری هستند.

استان مازندران که از آغاز اجرای طرح محدودیت های جامع در اول آذر ماه امسال با پنج نقطه قرمز به استقبال اجرای این طرح رفته بود ، در پایان ۲ هفته نخست اجرا به ۶ شهر قرمز رسید و در پایان هفته سوم هم با جا به جایی چند شهر ، همان پنج شهر قرمز اولیه را حفظ کرد.

طبق آخرین ارزیابی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان هفته سوم اجرای محدودیت های جامع ، وضعیت شهرستان های رامسر در غرب ، گلوگاه و بهشهر و نکاء در شرق و آمل در مرکز مازندران قرمز و محدودیت های سختگیرانه به مدت یک هفته تمدید شد. این در حالی بود که در پایان همین هفته شهرهای ساری ، نور و محمود آباد از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی رسیدند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت زمانی وضعیت یک منطقه جغرافیایی قرمز ارزیابی می‌شود که تعداد بیماران بستری روزانه در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیشتر از ۱۰ نفر باشد. شرایط نارنجی نیز به وضعیتی گفته می‌شود که تعداد بیماران کرونایی بستری در هر شبانه روز بیشتر از ۶ نفر باشد. وزارت بهداشت شرایط زرد را هم کمتر از چهار نفر ارزیابی می‌کند.

در این میان شهرستان رامسر در حالی از نارنجی به قرمز تغییر وضعیت داده است که در زمان اعمال محدودیت‌های وضعیت نارنجی قرار داشت و از ورود مسافر که تا پیش از این مهم‌ترین عامل انتقال ویروس به شمار می‌رفت نیز جلوگیری شد، شرایطی که حالا افکار عمومی این شهر را دچار سردرگمی و ابهام کرده است که چطور با وجود اعمال محدودیت‌های وضعیت نارنجی، نبود مسافر به میزان سابق و تعطیلی فعالیت بیشتر کسب و کارها از ساعت ۱۸ به بعد حالا این شهر در وضعیت قرمز قرار دارد و تمام واحدهای صنفی به جز مشاغل سطح یک هم به تعطیلی رفته اند.

برخی از شهروندان رامسری انتقاداتشان را در قالب طنز بیان می کنند و اینگونه می گویند که گویی کرونا با همه محدودیت های شرایط نارنجی اعمال شده در رامسر کارش را کرد و راه میانبر برای رساندن وضعیت شهرستان به قرمز پیدا کرد ، انتقادی که بیشتر از هر چیزی نشانگر خطرناک بودن ویروس کرونا است ، ویروسی که دست به دست شدن را دوست دارد و به هر دلیلی در شهرستان رامسر میزبانی خوبی برایش فراهم شد تا اینگونه بی صدا و آرام می خزد و قربانی می‌گیرد، به طوری که حالا آمار بستری‌های این منطقه تا لحظه انتشار این گزارش به تعداد ۳۴ نفر افزایش یافته است.

اما در عین حال شهروندان رامسری در فضای مجازی و حقیقی در واکنش به قرمز شدن این شهرستان اظهار نظرهای متفاوتی داشتند، برخی انگشت اتهام را به سمت بیماران ورودی از شرق گیلان و تنکابن می‌دانند، تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از انتشار این خبر بر این باورند که مسؤولین می‌بایست از ورود بیماران شهرهای دیگر به رامسر به صورت جدی تری جلوگیری کنند، تا افزایش تعداد بستری‌ها با احتساب بیماران غیربومی رامسر، این منطقه را در وضعیت قرمز قرار ندهد.

یکی از کاربران در این باره نوشته است : باید یک فکر اساسی کرد، آمار بیماران بیمارستان رامسر در شرایطی افزایش داشته که اغلب بیماران از شهرهای مجاور هستند، آیا شهرهای اطراف بیمارستان ندارند، یعنی شهرهایی مثل عباس آباد بیمارستان ندارند، پس کرونا هم ندارند؟

عده‌ای نیز همچنان معتقدند رفت و آمد غیر بومیانی هستند که در این شهرستان ویلا دارند و می‌توان حضورشان را از پلاک‌ خودروهایشان تشخیص داد. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره نوشته است : مگر این همه مسافر با پلاک‌های عجیب و غریب از آسمان وارد رامسر می شوند ؟ و بعد هم بدون رعایت پروتکل ها در فروشگاه‌ها حضور دارند و هیچ نظارتی بر آنان نیست.

اما اظهار نظرها تنها در فضای مجازی نبود، برخی از کسبه بازار سنتی رامسر در این باره به خبرنگار ایرنا گفتند : این منطقی نیست، چطور پس از سه هفته اعمال محدودیت رامسر قرمز شد، پس می‌توان گفت محدودیت‌ها به کلی بی فایده بود؟ ضمن اینکه ما می‌بینیم نظارت‌ها هم ضعیف است و برخوردها به نظر سلیقه‌ای، برخی کافه‌ها و قهوه خانه ها در شرایط زرد کرونایی بعد از ساعت ۹ شب باز بودند و هیچ فشاری بر آنها نبود ولی کافه‌هایی را هم دیدیم که پلمپ کردند. وقتی اینگونه تبعیض در اجرای محدودیت ها وجود دارد ، نباید همه چیز را به گردن مردم انداخت.

با این وجود بررسی‌های خبرنگار ایرنا در سطح شهر و حضور مردم در فضاهایی که در آنجا مایحتاج ضروری به فروش می‌رسد حاکی است که با وجود این که برخی ماسک هم دارند، اما فاصله فیزیکی رعایت نمی‌شود، به طوری که در فضاهای سرپوشیده مانند میوه فروشی‌ها و سوپر مارکت های کوچک و بزرگ که تماس دست مردم با اجناس زیاد است و فاصله‌ها نزدیک، زنجیره انسانی به هم پیوسته که میزبان مناسبی برای دست به دست شدن کرونا است، در این فضاها به خوبی فراهم می‌شود.

در همین حال رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به انتقاد شهروندان در باره پذیرش بیماران کرونایی از شهرهای مجاور گفت : بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت، عدم پذیرش بیماران غیر بومی، از شهرهای دیگر خلاف مقررات است، بنابراین چه آنان مسافر باشند و چه بیمار اعزامی از شهرهای مجاور ما موظف به پذیرش همه بیماران هستیم.

حمیدرضا مبشری با اعلام این که در حال حاضر ۲۰ درصد از مبتلایان بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر غیر بومی هستند ، افزود : تغییر وضعیت شهرستان رامسر از نارنجی به قرمز نمی‌تواند معطوف به یک عامل باشد، اما مهم‌ترین دلیل آن عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است و تا زمانی که میزبانی برای گسترش زنجیره انتقال کرونا وجود دارد یقیناًً کرونا هم هست.

وی با بیان این که پس از اعمال محدودیت تردد بین شهری مسافران زیادی به غیر از ویلا داران در شهرستان رامسر حضور ندارد ، گفت : اگر شما به صف نانوایی‌ها نگاه کنید می‌بینید مردم بدون ماسک و بدون هیچ فاصله گذاری در کنار هم ایستاده اند، میوه فروشی‌ها مملو از جمعیت است و در سوپر مارکت ها بویژه سوپر مارکت های کوچک فاصله گذاری و پرتکل های بهداشتی به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود.

این مقام مسئول با بیان این که میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی صنوف شهرستان رامسر مانند صف های نانوایی ها، میوه فروشی‌ها و سوپر مارکت ها از میانگین استانی نیز پایین‌تر است افزود: چنانچه بخواهیم وضعیت رامسر از حالت قرمز خارج شود می بابیست سطح رعایت پروتکل های بهداشتی مانند اسفند سال گذشته رعایت شود و شهروندان از حضور در فضاهایی که جمعیت زیادی در ان حضور دارد ، خود داری کنند.

از طرف دیگر بخشی دیگری از انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی و همینطور مردم پس از قرمز شدن وضعیت رامسر نسبت به ضعف نظارت بر برخی از اصناف بود ، تصور اینکه اگر نظارت‌ها و یا برخوردهای سلبی با متخلفان بیشتر بود شاید رامسر در وضعیت قرمز قرار نمی‌گرفت

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت رامسر در پاسخ به انتقاد شهروندان ، ضعف نظارت‌ها و یا برخوردهای سلیقه‌ای با برخی اصناف را رد کرد و در این باره توضیح داد : ما از ابتدای شروع اعمال محدودیت‌های وضعیت نارنجی با ارسال اطلاعیه‌ای به تمامی اصناف محدودیت‌ها را اعلام کردیم و چنانچه اصنافی تخلف کردند ما نیز برخوردهای تعزیری داشتیم و تشکیل پرونده به منظور پلمب این واحدها در دستور کار قرار گرفت.

سعید فیلی افزود : در عین حال هر کدام از واحدهای صنفی که در زمان محدودیت‌ها در حال فعالیت بودند یا در همان زمان تذکر دادیم که نسبت به تعطیلی اقدام کنند و یا اینکه معرفی شدند وحکم پلمب برایشان در نظر گرفته شد به طوری که در این مدت ۵۵ واحد متخلف پلمب و ۱۳۵ مورد دیگر نیز دستور پلمب برایشان در نظر گرفته شده که حالا با وجود وضعیت قرمز بایستی تعطیل شوند.

وی با بیان این که انحرافات و نقص‌هایی در نظارت بر اصناف وجود دارد ، گفت : با این وجود نظارت برای اعمال محدودیت‌های کرونایی به نسبت سایر شهرها در وضعیت خوبی قرار دارد.

فیلی با اظهار این که برخی از مردم رامسر معتقدند به عنوان مثال چرا بازار ابریشم محله باز است ، پاسخ داد : وضعیت ابریشم محله به این دلیل است که تعداد واحدهای صنفی که در این منطقه در تمام وضعیت‌های کرونایی مجاز به فعالیت هستند نسبت به سایر نقاط بیشتر است و عموم تصور می‌کنند که در این منطقه نظارت سلیقه‌ای صورت گرفته است.

وی افزود : برخی از صنوف نظیر کافه‌ها و قهوه خانه نیز که مورد اعتراض مردم هم بودند در جریان بازرسی‌ها تذکراتی گرفتند و زمانی که بی توجه به اعمال محدودیت‌ها به فعالیت ادامه دادند، به دلیل تخطی از دستورات و اعمال محدودیت‌ها برایشان پرونده تشکیل شد که تعداد زیادی را شامل می‌شد.

رئیس اداره صمت رامسر گفت : این درست است که برخی اصناف به اعمال محدودیت‌های کرونایی تمکین نمی‌کنند اما چرا ما به سمت آنهایی که حلقه اتصال ویروس هستند نمی‌رویم، ما در سطح شهر شاهد ان هستیم که مردم بدون رعایت پروتکل هایی نظیر ماسک و یا فاصله اجتماعی در شهر و یا این واحدهای صنفی در رفت و آمد هستند، پس این درست نیست که ما تنها عدم رعایت صنوف را عامل تغییر وضعیت و شیوع ویروس بدانیم.

وی افزود : تعداد زیادی از اصناف مانند نانوایی‌ها پروتکل ها را به خوبی رعایت کردند، با رنگ و کشیدن نقطه‌هایی به فاصله یک و نیم متر محل ایستادن مردم را مشخص کردند اما در عین حال می‌بینیم مردم در کنار هم بدون فاصله ایستادند.

این مسئول گفت : افزایش نیرو برای نظارت بر اصناف می تواند در اعمال محدودیت های کرونایی موثر باشد، اما تعیین کننده نیست زیرا حتی اگر ما تمام اصناف را تعطیل کنیم این مردم هستند که با هم در ارتباط هستند و می بایست رعایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار