مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم از الزام حدنگاری تمام املاک استان و دستگاه‌های اجرایی خبر داد.
کد خبر: ۹۲۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 14 December 2020

به گزارش تابناک قم، سیروس سلامتی با اشاره به عملکرد استان در اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) اظهار داشت: این قانون باید از ۱۸ سال پیش اجرا می‌شد که سال‌ها مسکوت ماند تا در سال ۹۳ این قانون مصوب شد، بر اساس این قانون باید قالب خدمات باید الکترونیک باشد هم باید تمام اسناد مالکیت مردم باید به حدنگار تبدیل شود.

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان قم افزود: تا سال ۹۸ آیین‌نامه منقضی شد ولی از سال گذشته بنا شد تمام اسناد مالکیت بر اساس حدنگار باشد، در این زمینه نیز با اوقاف، امور اراضی، وزارت اقتصاد و دارایی و عمده دستگاه‌هایی که اسناد و املاک داشتند

سلامتی با تأکید بر اینکه آخرین دستورالعمل اجرایی و مصوب از وزارت کشور بود که به استانداری‌ها برای نحوه عملکرد کاداستر در استان‌ها ابلاغ شد عنوان کرد: در استان قم بودجه خوبی مصوب شده و به استان برای حدنگاری اسناد مالکیت تخصیص‌یافته است، شورای عالی فضای مجازی استان نیز دستگاه‌ها را برای اجرای این برنامه توجیه شدند اما یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی استان است که ۹۳۰ هزار هکتار آن منابع طبیعی و مراتع است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به اینکه عملکرد خوب است اما برای استان قم باید تلاش بیشتری کرد تاکنون ۶۰ درصد املاک استان حدنگاری شده است ادامه داد: از ۹۳۰ منابع طبیعی ۵۰۳ هزار هکتار کاداستر شده و امسال نیز مابقی آن انجام خواهد شد. در این زمینه نیازمند حفاری بیشتر منابع طبیعی هستیم.

وی بیشترین ضعف استان در مسیر حدنگاری اراضی را دستگاه‌های اجرایی دانست و ادامه داد: علیرغم جلسات و مکاتبات متعدد با دستگاه‌های اجرایی و عدم تحمیل هزینه اضافی به دستگاه‌ها اما علیرغم برخی همراهی‌ها، امیدوار بودیم دستگاه‌های اجرایی همراهی بیشتری داشته باشند اما این اتفاق نیفتاد.

سلامتی بر لزوم بستن مرزهای استان تا پایان سال تأکید کرد و افزود: امسال سال آخری است که به مدیران برای اجرای قانون حدنگار فرصت داده‌شده که اگر این اتفاق نیفتد بحث ترک فعل مدیران مطرح خواهد شد، تاکنون هیچ پیگیری از سوی دستگاه قضا نداشتیم اما با توجه به افزایش حجم مراجعات امیدواریم مجموعه‌های مربوطه برای پیگیری امور مربوطه پیگیری کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار