فرماندار شهرستان رباط‌کریم خواستار حذف دوربین‌‌های عوارضی تهران_ساوه در محدوده رباط کریم و پرند شد.
کد خبر: ۹۲۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 13 December 2020

 به دنبال اعتراضات شهروندان شهرستان رباط کریم و پرند نسبت به اخذ عوارض و جریمه‌های پی در پی در صورت عدم پرداخت عوارض توسط پلیس راهور در آزادراه تهران_ساوه و پیگیری‌های نماینده مردم مجلس در حوزه‌های شهرستان‌های رباط کریم، بهارستان و پرند و انتشار خبرهای متعدد و مختلف رسانه‌ها برای محقق شدن حداقل حقوق شهروندی کار به جایی رسید که  نظام ملکشاهی فرماندار رباط کریم دست به قلم برد و در نامه‌ای رسمی از استاندار تهران خواستار حذف دوربین‌‌های عوارضی تهران_ساوه و عدم پرداخت عوارض و جریمه‌های مرتبط با آن در محدوده رباط کریم و پرند شد.

فرماندار رباط کریم اظهار داشت: در این نامه و درخواست پیشنهاد جابه‌جایی و نصب دوربین‌های الکترونیکی به قبل از ورود به شهرستان رودخانه شور داده شد و تا حصول نتیجه مطلوب موضوع را پیگیری خواهم کرد.

به گزارش تسنیم شهر جدید پرند یکی از شهرهای جنوب غرب استان تهران در مجاورت شهرستان رباط کریم و فرودگاه امام خمینی (ره) است که به لحاظ مسافتی اگر از آزادگان محاسبه شود حدود 28 کیلومتری تهران است و جزو شهرهای استان تهران محسوب می‌شود.

در 23 اسفندماه 1369 شورای‌ عالی شهر‌سازی‌ و معماری تهران تاسیس شهر جدید پرند را تصویب و شرکت عمران پرند در همان سال کار ساخت و ساز را شروع کرد اما رشد جمعیت در این شهر با سرعت بسیار زیادی صورت گرفت و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک با تکمیل و تحویل الباقی مسکن مهر و مسکن ملی به انبوه جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر هم برسد. در واقع می‌توان گفت برنامه‌ها و طرح‌های متعددی برای ارتقای سطح کیفی و زیرساختی و پیشرفت و آبادانی آن در نظر گرفته شده است.

شهر پرند در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با عنوان مسکن مهر گسترش یافت و باعث رشد جمعیتی و رفاهی این شهر شد و پس از رشد چشمگیر آن مباحثی برای پایتخت اداری کشور مطرح شد و در حال حاضر عنوان پایتخت مسکن مهر ایران را به خود اختصاص داده است.

شهروندان و ساکنان این شهر جدید به‌خاطر عدم استقرار ادارات و سازمان‌ها و نبود اشتغال برای گذران امور زندگی خود مجبور به تردد به شهر تهران و شهرهای اطراف برای حضور در محل کار و بالعکس برگشت به پرند برای سکونت محل زندگی هستند و در روز ممکن است چند بار در این اتوبان و مسیرهای منهی به آن  تردد کنند.

می‌توان  از معضلات و کم و کاستی‌های این شهر که خود عامل ترددهای مازاد با تحمیل وقت و هزینه برای شهروندان پرندی و شهرهای اطراف می‌ شود نام برد, عدم استقرار ادارات و سازمان‌ها، استقرار بانک‌ها، بیمارستان، سینما، مراکز تفریحی و گردشی و سرگرمی، مراکز خرید مجهز لوازم خانگی و مبلمان و غیره همه دست به دست داده‌اند و علاوه بر وقت و هزینه باعث ترددهای مازاد شهروندان پرندی به شهرهای مجاور و تهران شده و هر بار که این مسیر را طی می‌کنند باید عوارض آزادراه تهران _ساوه و بالعکس را پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت جریمه‌های پلیس راهور ناجا شامل حال آنها می‌شود.

در هفته اخیر پلیس راهور ناجا پیامک‌های رگباری جریمه عدم پرداخت عوارضی را برای شهروندان پرندی و شهرهای اطراف آغاز کرده است.

خبرگزاری تسنیم به عنوان رسانه مطالبه‌گر حقوق شهروندی در پی تماس‌ها و ارسال پیامک‌ها و ارتباط با مدیران رسانه توسط شهروندان، برخود واجب و لازم می‌داند از این حداقل حقوق شهروندی، مردم و ساکنان فهیم  شهرستان‌های بهارستان، رباط کریم و پرند دفاع کند و حقوق شهروندی آنان را از مسئولان ذی‌ربط مطالبه کند.

در این رابطه با یکی از نمایندگان مجلس که پیگیر وضع عوارض آزادراه‌ها به ویژه آزادراه تهران - ساوه بوده است گفت‌وگو کرده‌ایم که به آن اشاره می‌شود؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم، بهارستان و پرند در مجلس شورای اسلامی در این باره اعلام کرد: این موضوع را بنده چندین سال است که پیگر هستم و به‌زودی وضعیت این عوارض و عوارضی  مشخص می‌شود.

نماینده مردم رباط کریم، بهارستان و پرند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد عوارضی اتوبان تهران - ساوه اظهار داشت: در 2 ماه گذشته از وزیر راه و شهرسازی سوالی مبنی بر عوارضی شهر پرند، رباط کریم و بهارستان پرسیده بودم که عنوان شد اخذ عوارضی برای 20 کیلومتر ظلم به مردم این منطقه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قبل از پرسش از وزیر در این خصوص به تعزیرات حکومتی و دادسرا نیز شکایت کرده بودم گفت: متاسفانه این پرونده هنوز متوقف است و هیچ کاری صورت نگرفته است.

نماینده مردم رباط کریم، بهارستان و پرند در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: معاون راه‌های وزارت  راه و شهرسازی نیز وعده دادند که در این زمبنه تا یکم آبان مهلت بدهیم تا مسئله برطرف شود و ما سوالمان را از وزیر پس نگرفتیم و امروز در پیگیری مجدد اعلام شد که در جلسه‌ای این مورد بررسی و تعیین تکلیف شود.

بر اساس این گزارش یکی از معضلات ساکنان شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان دریافت عوارض در عوارضی اول مستقر در آزادراه تهران-ساوه است و درخواست نماینده مردم این شهرستان‌ها همواره در این مورد این بوده است که اگر از این آزادراه 150 کیلومتر به سمت ساوه جابه‌جا شود پرداخت عوارضی معقول است اما مردم برای 5 الی 10 کیلومتر و رسیدن به شهرهای گلستان، رباط کریم نباید عوارض پرداخت کنند.

گفتنی است که این معضل با وزیر راه در میان گذاشته شده و مردم از این امر ناراحت هستند و اعتراض دارند چرا که طبق بیانات نماینده بر اساس این قانون یک اتوبوسی که 10 بار از رباط کریم و یا بهارستان به تهران برود و برگردد باید 80 هزار تومان عوارض بدهد، که صحیح نیست.

 این نماینده مردم در حوزه شهرستان‌های رباط کریم، بهارستان و پرند در مجلس شورای اسلامی چند سالی است که برای حذف عوارضی تهران- ساوه برای شهروندان تلاش و پیگیر می‌کند و در همین زمینه در مهرماه امسال باز شاهد پیگیری‌های وی از وزیر راه و شهرسازی، مدیران و مسئولان ذی‌ربط بوده‌ایم که به آن اشاره می‌شود.

همچنین نماینده مردم شهرستان‌های رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در زمینه عوارضی اتوبان تهران-ساوه اظهار داشت: روزانه هزاران کامیون و وسیله سبک و سنگین از این اتوبان عبور می‌کنند.

وی با ناعادلانه خواندن عوارضی این اتوبان برای مردم جنوب غرب استان تهران گفت: در یک مسیر 20 کیلومتری چهار عوارضی شامل نسیم‌شهر، گلستان، رباط‌کریم و پرند را در نظر گرفته شده و برای هر مسیر مبلغ پانصد تومان پرداخت شود.

نماینده شهرستان‌های رباط‌کریم و بهارستان ادامه داد: در این خصوص با معاون وزیر راه و شهرسازی صحبت کرده‌ایم که از اول آبان امسال گرفتن عوارض متوقف شود.

وی بیان کرد: در حالی که از اتوبان تهران به قم که بیش از 120 کیلومتر است هزار تومان عوارض گرفته می‌شود و از اتوبان تهران کرج که بالای 30 کیلومتر است عوارضی دریافت نمی‌شود. چرا باید در این اتوبان و برای ساکنان حاشیه کلان شهر تهران که غالبا از اقشار مستضعف و کم درآمد هستند عوارض دریافت شود آن هم جاده‌ای که به مراتب وضعیت نامناسبی به نسبت دیگر مسیر‌ها دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار