معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم، رتبه استان را در موضوع میزان ابتلا به کرونا در بین 31 استان کشور، بیست و ششم اعلام کرد. گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد وضعیت قم از شنبه بیست و دوم آذر ماه همچنان در حالت نارنجی کرونایی خواهد بود.
کد خبر: ۹۲۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۱ 12 December 2020

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم، با بیان اینکه روند بستری ها و مرگ و میر کرونایی همچنان نزولی است اظهار کرد: میزان ابتلا به کرونا در قم و در دو هفته اخیر، کمتر از میانگین کشوری بود و البته میزان مرگ و میر کرونایی نیز در همین مدت، تفاوت معناداری با میانگین کشوری پیدا کرد و سبب شد تا قم از حالت قرمز کرونایی به محدوده نارنجی تغییر وضعیت دهد.

وی اضافه کرد: هُشدار اپیدمی در استان نیز – که به معنای میانگین روزانه بستری در دو هفته اخیر در 100 هزار نفر جمعیت است – از 3.1 در دو هفته قبل به 2.3 در هفته اخیر رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت قم با اشاره به اینکه تعداد نمونه های مثبت کرونا در استان نسبت به ماه گذشته کاهش مملوسی پیدا کرده است افزود: در حالی که طی چند هفته گذشته، 72 درصد نمونه ها در قم مثبت بود، تعداد نمونه های مثبت در روزهای اخیر به 30 درصد رسیده است.

محبی در ادامه و با اشاره به نظارت های انجام شده در استان نسبت به مشاغل و اصناف مختلف گفت: برخی موارد مانند نانوایی ها، اماکن ورزشی، بازارروزها، دفاتر پیشخوان، دفاتر پلیس 10+، جایگاه های سوخت و سی ان جی، آرامستان ها، مراکز معاینه فنی، پایانه های مسافربری درون شهری و برون شهری، دفاتر اسناد رسمی، اماکن بین راهی، مطب ها، داروخانه ها و بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود از جمله اصناف و مشاغلی هستند که نمرات رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن ها کمتر از 80 است، اگرچه برخی از این موارد در یک هفته اخیر به سمت بهبود شرایط پیش رفته‌اند.

وی با بیان این که قم هم اکنون در رتبه بیست و ششم کشور از نظر تعداد ابتلا به ویروس کووید19 قرار دارد اذعان کرد: خوشبختانه استفاده از ماسک توسط مردم و در اماکن عمومی استان در هفته اخیر به 92 درصد رسیده است که این امر نشانگر افزایش استفاده از ماسک نسبت به دو هفته گذشته است، اگرچه این آمار نشان می دهد حداقل و همچنان 8 درصد مردم ماسک نمی زنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: طی دو هفته گذشته بیش از 63 هزار مورد بازدید از اصناف و اماکن مختلف از سوی اکیپ های مشترک مرکز بهداشت، اتاق اصناف و برخی دیگر از سازمان ها و نهادها انجام شده که بر این اساس، حدود 5 هزار مورد غیرفعال سازی واحدها و 98 مورد نیز پلمب انجام شده است.

تمدید وضعیت نارنجی کرونایی در قم

گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد وضعیت قم از شنبه بیست و دوم آذر ماه همچنان در حالت نارنجی کرونایی خواهد بود.

بر این اساس حضور کارکنان در دستگاه های اجرایی ضروری قم به میزان دو سوم و برای سایر دستگاه های استان به میزان یک دوم کارکنان خواهد بود.

همچنین لغو مأموریت های اداری غیرضروری، ممنوعیت برگزاری جلسات در فضای بسته و به تعداد بیش از 20 نفر، تعطیلی همه مدارس، آموزشگاه ها و مراکز آموزشی دانشگاهی و حوزوی و حضور کارکنان آن ها مطابق دستگاه های غیرضروری و ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی و ورود خودروهای شخصی با پلاک قم به شهرهای دیگر به عنوان بخشی از مقررات در شهرهای محدوده نارنجی کرونایی اعلام شده است.

در عین حال ممنوعیت تردد خودروهای شخصی از ساعت 21 شب تا 4 بامداد در سطح شهرهای نارنجی و از جمله قم همچنان إعمال می شود و خودروهای متخلف جریمه خواهند شد.

بر اساس این گزارش تنها سه مرکز استان یعنی شهرستان های اردبیل، گرگان و ساری به عنوان مراکز استان قرمز کرونایی معرفی شده اند.

همچنین این گزارش نشان می دهد استان هایی که شهرستان های قرمز کرونایی در آن ها وجود دارد عبارتند از مازندران، گیلان، گلستان، قزوین، فارس، زنجان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و اردبیل.

بر اساس این گزارش به جز اردبیل، گرگان و ساری، سایر مراکز استان های کشور یعنی قم، تهران، اراک، تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، ایلام، بوشهر، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، زنجان، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، سنندج، کرمان، کرمانشاه، یاسوج، رشت، خرم آباد، بندرعباس، همدان و یزد جزو محدوده نارنجی کرونایی تعریف شده اند هنوز هیچ یک از مراکز استان های کشور و از جمله قم به رنگ زرد در نیامده اند.

گزارش معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در عین حال بیانگر آن است که در وضعیت زرد کرونایی، «خطر متوسط» وجود دارد و مشاغل گروه چهار تعطیل خواهند بود.

همچنین رنگ بندی نارنجی کرونایی با عنوان «پُرخطر» و با تعطیلی مشاغل گروه های سه و چهار و رنگ بندی قرمز به معنای «خیلی پُرخطر» و با تعطیلی همه مشاغل به جز گروه یک شغلی همراه است.

در عین حال خروج خودروهای بومی از شهرستان های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود و مشمول جریمه است.

این گزارش بیانگر آن است که اطلاع از وضعیت رنگ بندی رسمی شهرستان های کشور از طریق نشانی https://app.mask.ir/map و همچنین اپلیکیشن ماسک به صورت لحظه ای مُیسّر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار