کد خبر: ۹۲۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳ 11 December 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

محکومیت سحر تبر به ده سال حبس


فاطمه خویشند معروف به سحرتبر در گفت‌وگو با رکنا گفت: «در دادگاه محاکمه شدم و قاضی من را به تحمل ده سال حبس محکوم کرده است. البته حکم صادر شده قابل اعتراض بود و من اعتراض کردم.» سحر تبر در ادامه گفت: «چهار اتهام به من وارد شده بود که از دو اتهام تبرئه شدم. دلم نمی خواهد عناوین اتهامم حرفی بزنم چون امیدوارم مورد عفو قرار بگیرم.»

جو بایدن و کامالا هریس شخصیت سال تایم شدند


مجله آمریکایی تایم روز جمعه جو بایدن، رئیس منتخب آمریکا و معاون او، کامالا هریس را در کنار یکدیگر به عنوان «شخصیت سال» انتخاب کرد. هفته‌نامه تایم در آخرین روزهای هر سال یک یا چند نفر یا گروه یا سازمان را به عنوان تاثیرگذارترین شخصیت سالی که پایان می‌یابد انتخاب می‌کند.

پاسخ وزیر آموزش و پرورش به انتقادها درباره تغییر در متن هوشنگ‌ مرادی‌کرمانی


وزیر آموزش و پرورش در توییتر خود نوشت: «از تغییر متن نویسنده فاخر کشورمان در کتاب فارسی پایه هفتم، متاسف شدم (هرچند تغییر در دوره مسئولیت من نبوده است). در همان ماه‌های اول مسئولیت، فرآیند دقیق، منسجم و حرفه‌ای را برای بررسی و اصلاح تغییرات تدوین و ابلاغ کردم تا مطمئن شویم در آینده شاهد چنین مواردی نخواهیم بود. همچنین از همکاران خود در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواستم تغییرات دو سال اخیر کتاب‌های درسی را بازبینی و اصلاحات لازم را در چاپ جدید اعمال کنند.»

امام جمعه قم: در برخی روایات آمده اگر قمی ها نبودند دین ضایع می شد


سید محمد سعیدی، امام جمعه قم جایگاه ویژه شهر مقدس قم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: علت هجرت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم این بود که قمی ها از گذشته های بسیار دور، پیرو مکتب اهل بیت(ع) بودند و می دانستند قمی ها در حمایت از اهل بیت(ع) و مبارزه با حکومت جبار عباسی مصمم هستند. وی با بیان اینکه در روایات آمده است، «قم آشیانه شیعیان آل محمد(ص) است»، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) سال ها پیش از تولد حضرت فاطمه معصومه(س) فرموده بودند «خداوند حرمی دارد و آن مکه است، پیامبر اکرم(ص) حرمی دارند و آن مدینه است، امیرمؤمنان(ع) حرمی دارند و آن کوفه است و برای ما اهل بیت(ع) نیز حرمی وجود دارد و آن نیز قم است». سعیدی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در روایتی فرمودند «اهل قم از ما اهل بیت(ع) هستند»، در عنوان کرد: ما باید برخورد، اطاعت از ولی فقیه و مراجع، حفظ و حراست از حوزه، عفاف و حجاب، بازار و رفت و آمدهایمان به گونه ای باشد که در تراز مکتب اهل بیت(ع) قرار بگیریم، وگرنه این روایت نورانی شامل حالمان نخواهد شد؛ همچنین در برخی روایات آمده است که «اگر قمی ها نبودند دین ضایع می شد»، از این رو همه ما باید در حفظ، حراست و صیانت از این شهر مقدس نهایت تلاش را داشته باشیم و موازین را رعایت کنیم.

محسن هاشمی: مصوبه مجلس، دادن علامت منفی به مردم جهت مشارکت در انتخابات شوراهاست


محسن هاشمی با بیان اینکه متاسفانه این مصوبه بر خلاف روح فصل هفتم قانون اساسی در جهت تقویت شوراهاست، افزود: این تصمیم همچنین با سیاست های کلی نظام مبنی بر تمرکززدایی از دولت و واگذاری امور به سایر نهادهای نیز در تضاد است و اگر قرار باشد عوارض توسط وزارت کشور تعیین شود، عملا شورا به ماشین امضای دولت تبدیل می شود و همین اختیارات نصفه و نیم بندی که در حال حاضر شوراها دارند نیز اثرگذاری خود را از دست می دهد. رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیز هر گونه مصوبه شورا در مورد عوارض توسط هیات تطبیق در فرمانداری ها بررسی می شود، گفت: همین حالا نیز اختیار شوراها برای تعیین عوارض منوط به تایید دولت است و گرفتن همین اختیار نیم بند، دادن علامت منفی به مردم جهت مشارکت در انتخابات شوراها و تشریفاتی نشان دادن مردم نهادترین رکن قانونی کشور است. هاشمی در پاسخ به این که این تصمیم علاوه بر کاهش اختیارات شوراها، چه پیامدی برای مردم دارد، افزود: عملا تصمیم گیری در حوزه عوارض شهری از دایره تاثیرگذاری شورا و نمایندگان مردم خارج می شود و توسط دولت و وزارت کشور صورت می گیرد، در موضوع قیمت بنزین و حوادث پس از آن شاهد پیامدهای تصمیمات خارج از اطلاع افکار عمومی و پارلمانی بودیم و اصولا این نوع تصمیم گیری قابلیت اقناع کمتری برای مردم دارد، اما وقتی در جلسات علنی شورای شهر و با حضور موافقین و مخالفین بحث می شود همه جوانب موضوع سنجیده می شود و تصمیم قابل قبول تری گرفته می شود.

واکنش مهران احمدی به حاشیه‌ها درباره سارا و نیکا


ر روز‌های گذشته انتشار خبر‌هایی درباره حذف کاراکتر‌های سارا و نیکا از سریال «پایتخت» که از فصل اول با این سریال همراه بودند و سارا و نیکا فرقانی اصل نقش آن‌ها را ایفا می‌کردند منتشر شد. گفته می‌شود، حذف این دو بازیگر نوجوان به خاطر برخی تصاویر که در فضای مجازی از آن‌ها منتشر شد صورت گرفته است. مهران احمدی بازیگر و کارگردان با انتقاد از این اتفاق کنایه‌ای هم به سازندگان سریال «پایتخت» زده است که در مقابل این اتفاق واکنشی نداشته‌اند. این بازیگر و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون در این‌ باره نوشته است «این دوتا دختر گناه دارن، آنقدر بهشون بی‌احترامی نکنین بیخودی قضاوشون نکنین. شاید اگه شما در شرایط زندگی اونا بودید اشتباهات بزرگتری می‌کردید. اونا نوجوون هستند و گیرم اشتباهاتی ازشون سر زد یعنی هیچ‌ کدوم از ما اشتباه نمی‌کنیم؟ پایتخت کار سخت و پرزحمتیه این دو تا نوجوون که هیچ‌وقت ادعای بازگری نداشتن. فقط کارایی که ازشون خواسته شده رو سعی کردن به بهترین نحو انجام بدن. متاسفم برای ما‌هایی که اینجوری دل دو تا دختر نوجوون رو می‌شکنیم و به خاطر اشتباهاتی که زیاد هم مقصرش خودشون نیستند انقدر مورد بی‌احترامی و بی‌انصافی قرار میدیم. دین ما و مرام ما همیشه به رسم قلندری و محبت و گذشته، نه انتقام و تنبیه و بی‌معرفتی.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا: جریان اصلاح طلب قافیه را باخته


حجت الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا در گفت‌وگویی با انتقاد از «جریان اصلاح طلب» و موضعش در قبال مذاکره گفت: می‌خواهند با اغوای افکار عمومی در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ کسب وجهه کنند. جریان غرب گرا و اصلاح طلب که با همسویی با دولت اعتدال و عدم کارآمدی آن، قافیه را باخته و سوخت شعاری خود را تمام شده و ظرفیت شعوری خود را پر شده می‌بینند همواره در تلاشند مصالح کشور را به نوعی به شرایط سیاسی حاکم بر آمریکا گره زده و در سراب و خیال به قصد دستیابی بر آب حرکت کنند. البته هدف اصلی آن‌ها این است که با شرطی کردن مردم، از این نمد کلاهی برای خود بافته و با اغوای افکاری عمومی در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ کسب وجهه کنند، والّا چگونه می‌شود که این‌ها توجه نداشته باشند که با تسلیم در برابر آمریکا چیزی عاید ما نخواهد شد و چگونه نمی‌دانند تفاوتی بین ترامپ و بایدن نیست؟

تعجب انتخاباتی علی لاریجانی از لیست کارگزاران

عزت الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات گفت: تا این لحظه آقای لاریجانی هیچ تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری بینی و بین الله نگرفته است. وی ادامه داد: آقای لاریجانی با احدی از اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب تا جایی که من اطلاع دارم مذاکره ای نه به صورت شخصی و نه افرادی از طرف ایشان انجام نداده است. یوسفیان ملا گفت: آقایان خودشان لیست تهیه می کنند. از آقایانی که اسم آقای لاریجانی را در لیست قرار داده اند، باید پرسید که آقای لاریجانی با شما تماسی داشته یا کسی از طرف ایشان آمده است که شما نام ایشان را در لیست قرار دادید؟

وی گفت: تا کنون هیچ جلسه و ملاقاتی در خصوص انتخابات نداشته اند؛ البته خیلی ها به دیدار ایشان می رود و می خواهند که در انتخابات شرکت کند اما ایشان هرگز جلسه ای برگزار نکرده که عنوان کند بنده برای انتخابات ریاست جمهوری می خواهم نامزد شوم و شما کمک کنید. اصلا چنین خبرهایی نیست.یوسفیان ملا گفت: باید از حزب کارگزاران پرسید شما که اسم آقای لاریجانی را در لیست خود آورده اید جلسه ای با ایشان داشتید یا کسی از اطرف آقای لاریجانی نزد شما آمد که قطعا مشخص می شود که آقای لاریجانی برنامه ای برای انتخابات دارد یا خیر. این نماینده ادوار مجلس گفت: وقتی که آقای لاریجانی و دوستان آقای لاریجانی لیست اعلامی حزب کارگزاران را دیدند تعجب کردند که این لیست از کجا آمده است. وی با اشاره به امکان ائتلاف علی لاریجانی با اطلاح طلبان در صورت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: آیا ایشان زمانی که در مجلس بودند با اینکه تعدادی آرای دوستان اصلاح طلب بالای ۱۰۰ نفر بود تفاهمی کردند که مثلا بنده رئیس شوم و فلان کمیسیون ها به شما برسد؟ ابدا این گونه نبوده است. وی ادامه داد: در مجلس دهم آقای لاریجانی ۴ بار رئیس شد و خدایا تو شاهدی یک بار قبل از آن هیچ مذاکره ای برای تقسیم قدرت در مجلس صورت نگرفت. اگر بده و بستانی شده است از این به بعد هم می شود.

راز بقا در نظام مدیریت کشور از نظر ضرغامی

عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با نظام مدیریتی کشور توئیت کنایه داری منتشر کرد. عزت الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی کشور با کنایه به رفتارها و اتفاقاتی که در برخی سیستم‌های اجرایی کشور رخ می‎دهد، توئیتی را در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشته و با اشاره به اینکه دولت و مسئولین آینده باید این شیوه کاری را از بین ببرند نوشته است: در نظام مدیریت کشور، راز بقا در سکوت و همراهی است.
"راز رشد" در تئوریزه کردن منویات اصحاب قدرت و "راز حذف" در مشاوره صادقانه و کارشناسانه!
‎دولت آینده باید زیر میز این بازی بزند."

پیشنهاد یک اصولگرا برای رای دادن الکترونیکی از منزل برای انتخابات ۱۴۰۰

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط رای دادن از منزل به صورت الکترونیکی فراهم شود تا شاهد ازدحام مردم در شعب اخذ رای نباشیم. محمدجواد آرین منش در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پیام نظرخواهی وزارت کشور از نخبگان، احزاب و دانشگاهیان درباره چگونگی برگزاری انتخابات در شرایط کرونا این است که وزارت کشور به نظرات دیگران و خرد جمعی در تصمیم گیری و برنامه ریزی بها می دهد و این اقدام گامی است در مسیر مشارکت مردم در امور سیاسی. وی در ادامه افزود: کرونا همه شئون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین شیوه برگزاری انتخابات در تمام دنیا را متاثر کرده است بنابراین بهره گیری از تجربیات سایر کشورها در کنار توجه به نظرات صاحب نظران برای برگزاری انتخابات اهمیت دارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه نمی توان پیش بینی کرد که تا شش ماه آینده وضعیت کرونا چگونه است، تصریح کرد: به همین دلیل وزارت کشور باید دو سناریو طراحی کند. سناریو اول برگزاری انتخابات در شرایط عادی و رفع شدن خطر بیماری کروناست. در این شرایط تاکید من این است که انتخابات باید الکترونیکی برگزار شود.آرین منش ادامه داد: سناریوی دوم در شرایطی است که بیماری همچنان وجود دارد. در این شرایط یکی از راهکارها افزایش زمان برگزاری انتخابات از یک روز به دو روز است که البته به اصلاح قانون انتخابات نیاز دارد. راهکار دیگر افزایش دو برابری صندوق های اخذ رای است. کوتاه کردن فرایند و زمان اخذ رای و انتخابات الکترونیکی از دیگر راهکارها می تواند باشد.

انتقاد مشاور لاریجانی از عجله مجلس برای تصویب مصوبه جنجالی: بی‌تدبیری محض بود

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: نمایندگان مجلس یازدهم در طول شش ماهی که از شروع به کار پارلمان در دوره یازدهم می‌گذرد، بعضا از خود رفتارهایی نشان داده‌اند که با منافع ملی در تضادی آشکار قرار دارد. به عنوان مثال در همین قانونی که درباره واکنش ایران به تحریم‌ها تصویب کردند، بهتر بود پیش از هر تصمیم‌گیری‌ سعی‌ بر ایجاد وفاق ملی درباره این موضوع داشته باشند تا حرف و حدیث‌های این چند روز پیش نمی‌آمد. کمترین توقع از مجلس این بود که مساله را به اطلاع سران قوا می‌رساندند تا بین قوا هماهنگی مناسب و لازم به وجود می‌آمد.نماینده ادوار مجلس در ادامه سخنانش گفت: متاسفانه دوستان ما در مجلس شورای اسامی برای تصویب این موضوع عجله و آنچه خودشان صحیح می‌دانستند را تبدیل به قانون کردند. در حالی که با مشورت و همفکری بیشتر با همه ارکان نظام حتما طرحی به تصویب می‌رسید که در راستای اهداف کشور قرار گیرد و کارایی به مراتب بیشتری داشته باشد.

او همچنین تصریح کرد: به هر حال در شرایط فعلی تنها چاره دولت اجرایی کردن قانونی است که آشکارا ضعف‌هایی دارد و این ضعف‌ها می‌تواند در برنامه‌های هسته‌ای ایجاد مانع کند. این در حالی است که اگر نمایندگان مجلس‌ تدبیر بیشتری به خرج می‌‌دادند و نقطه‌نظرات کل دستگاه‌های مرتبط را در این قانون لحاظ می‌کردند، قطع به یقین می‌شد دستاورد بیشتری را برای کشور حاصل کرد. به هر حال کار از کار گذشته و دولت باید همه تلاش‌ خود را به کار گیرد تا شرایط را به نفع نظام و کشور و البته برای آرامش مردم به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. وی توضیح داد: این قانون و همچنین اختلاف‌هایی که پیرامون آن به وجود آمده، فرصت سوءاستفاده را برای طرف‌های دیگر مذاکره به وجود می‌آورد و آنها می‌توانند به قول معروف از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. آن هم در شرایطی که ما در مساله هسته‌ای از دنیا طلبکاریم و دست بالا را داریم. منصور حقیقت‌پور در پایان گفت‌:‌ عجله مجلس برای تصویب قانونی درباره مساله هسته‌ای بی‌تدبیری محض بود.

اظهارات بانوی اصلاح‌طلب درباره حضور خانم‌ها در عرصه سیاست

فعال اصلاح طلب درباره حضور خانم‌ها در عرصه سیاست توضیحاتی را ارائه داد.زهرا ساعی فعال اصلاح طلب و نماینده ادوار مجلس در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور خانم‌ها در عرصه سیاست، گفت: اکنون چهار دهه از انقلاب ما می‌‌گذرد و خانم‌های کشور ما در حوزه‌های مختلف متخصص شده‌اند، در سطح آموزش عالی پیشرفت کرده و در مسئولیت‌های مختلف هم خوش درخشیدند. او ادامه داد: به بیانی دیگر الان در جامعه فضایی ایجاد شده که به وسیله آن بانوان ما از نظر فکری، سواد و تخصص‌ها صاحب ایده و فکر بوده و در بسیاری از حوزه‌ها تاثیرگذارند، علاوه بر این مدیران خوبی در این مدت پرورش پیدا کرده‌اند که می‌توانند در خدمت توسعه کشور قرار بگیرند و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم. ساعی درباره حضور احتمالی خانم‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: عباسعلی کدخدایی در مصاحبه‌های اخیرش در این باره بسیار امیدوارانه صحبت کرده و گفته که این امری محتمل است، اما باید دید که تا چه میزان اجازه داده می‌شود که این بحث به صورت جدی تصویب شود؛ اما در هر حال این نکته مثبتی برای کشور ماست، زیرا هم خانم‌ها و هم جامعه ما این ظرفیت را دارد؛ کمااینکه موضوع رجل سیاسی هم اصلا در قانون اساسی ذکر و تاکید نشده که نامزدها حتما مذکر باشند.

پیش‌بینی یک اصلاح‌طلب درباره مصوبه مجلس: روحانی متوسل به رهبری خواهد شد

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم گفت: روحانی مسائلی که باعث می‌شود وضعیت مردم سخت شود و فساد و بی عدالتی و بحران ها در کشور شکل گیرد، را تشریح کند و بگوید که چند درصد مقصر دولت است یا در مسائل دیگر، مانند تحریم ها و مسائل مهم در کشور، کالبد شکافی کند.«قاسم میرزایی نکو»، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم، در گفت و گو با برنا در پاسخ به این که "نماینده حق اظهارنظر وتصویب قوانین را دارد؛ اما آیا نسبت به مسائلی که فراقوه ای است و به سطح عالی نظام برمی‌گردد می تواند ورود کند و به تنهایی تصمیم گیرنده باشد، گفت: مجلس در مصوباتی که قابل اجراست می تواند دولت را ملزم به اجرا کند و ضمانت اجرایی هم در این زمینه وجود دارد. چه بخواهیم چه نخواهیم مجلس انتخاب عده ای از مردم است و تصمیمات آن در قانون اساسی و شورای نگهبان تایید شده است و می تواند در قامت قوه مقننه، تصمیم گیرنده باشد. اما باید نمایندگان در نظر داشته باشند طرح هایی را که به تصویب می رسانند، چقدر مثمرثمر و قابل اجراست و منافع ملی را در بر می گیرد و می‌تواند، مشکلات و مسائل منطقه ای و بین المللی کشور را مرتفع کند؛ این همان چیزی است که رییس جمهور در صحبت هایش به آن پرداخته است. چنین طرح هایی باید در جلسه سران قوا به مشورت گذاشته شود. او ادامه داد: نکته حایز اهمیت این است که نمایندگان در صورت عدم اجرای طرح، برای دولت مجازات تعیین کرده اند، در مقطعی احمدی نژاد قوانین را اجرا نمی کرد و اتفاقی هم برایش نمی افتاد. لذا دولت یا باید به مصوبه تن دهد یا آن را اجرا نکند و پی آن را به تن خود بمالد و با پشتوانه 24 میلیون رای که دارد کارها، استراتژی و برنامه هایش را دنبال کند.

میرزایی نکو در پاسخ به این که به نظر شما دولت باید چه تصمیمی در برابر این مصوبه اتخاذ کند، گفت: به نظرم روحانی متوسل به رهبری خواهد شد و پیش بینی من این است که با اذن رهبری مطالب و مصالحی که دولت می خواهد، رقم می خورد. نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که یعنی فکر می کنید که حکم حکومتی نتیجه را به نفع دولت رقم بزند، گفت: بله. به هر حال دولت باید پافشاری کند.

واکنش محمد قوچانی به شعرخوانی اردوغان در باکو

محمد قوچانی با انتشار ویدئوی شعرخوانی اردوغان نوشت: در نبود سیاستمداران و روشنفکران ملی در ایران، ترک‌تازی‌های همسایه صورت تازه‌ای به خود می‌گیرد. در برابر سکولاریسم و میلیتاریسم کمالیست‌های ترکیه، سیاست‌ورزی رجب طیب اردوغان برای من همیشه درس‌آموز و عبرت‌آموز بوده است، اما به عنوان یک ایرانی معتقدم تنها جواب نوعثمانی‌گری، نوصفوی‌گری است. نه احیای حکومت صفویه (که اشتباهات بسیار داشت) که اصلاح آن و احیای میراث آن در عصر مدرن همان‌طور که اردوغان از عثمانی‌گری به "نو" عثمانی‌گری رسیده است. احیای میراثی که ایران زمین را پس از هزار سال تجزیه در اثر حمله تازیان و ترکان متحد ساخت و فارس و ترک و کرد و ارمنی و گرجی و گیلک و لر و عرب را ذیل ایرانشهر قرار داد و کشور کوروش و داریوش را احیا کرد. مرگ امر ملی در ایران چه در میان سیاستمداران چه در بین روشنفکران جهان‌وطن سبب شده است اکنون اردوغان جرات کند و نه‌ تنها به تحریف تاریخ اران و آذربایجان به عنوان جان ایران ادامه دهد، بلکه سودای ارس کند. می‌دانم که پان‌ترک‌ها (نه آذری‌ها و ترکان ایران زمین که رکن این سرزمین از صفویه تا مشروطه‌اند) به این صفحه هجوم می‌کنند اما آیا جای آن ندارد به اندازه حمله به حق هم‌میهنان لر به فلان خانم بازیگر به علت توهین به دختران لر، اکنون همه ما ایرانیان به خصوص آذربایجانیان و ترکان ایران به رییس جمهوری ترکیه یادآوری کنیم و هشتگ راه بیندازیم که آن سوی ارس اگر چه امروز در اثر دست‌اندازی روس‌ها، دولتی مستقل است، هیچ گاه از فرهنگ و تمدن ایران زمین جدا نبوده و نیست که به قول حکیم نظامی گنجوی شاعری که جمهوری آذربایجان او را می‌خواهد مصادره کند:
همه عالم تن است و ایران دل / نیست گوینده زین قیاس خجل
چون ایران دل زمین باشد / دل ز تن به بود، یقین باشد
آقای اردوغان! حتی در دربار عثمانی هم فارسی سخن می‌گفتند ...

واکنش محسن رضایی به اظهارات جنجالیِ اردوغان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنان تحریک آمیز اردوغان در مراسم رژه پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در باکو، واکنش نشان داد و تاکید کرد: آذربایجان در قلب ملت ایران قرار داد. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتر نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و در کنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد. اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است، حرف غلطی است.

تحلیل ابطحی از عملکرد مجلس انقلابی: مقابله با دولت را وظیفه می‌داند

یک چهره سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه در شش ماه اخیر، مجلس در هیچ یک از مشکلات کشور شریک و سهیم نبوده است و کمکی نکرده است، گفت: مجلس انقلابی تا به امروز اقدامی نکرده و تا آزاد می شود به مخالفت و مقابله با برنامه های دولت، برمی‌خیزد.«محمدعلی ابطحی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با اینکه خط مشی کشور را رئیس جمهور تعیین می کند به خبرنگار برنا گفت: تابلوی مجلس مستقر مخالفت با روحانی و دولت فعلی است؛ مجلس از ابتدا حرکتی را با هدف استیضاح رییس جمهور شروع کرد و تقریبا با چنین اهدافی وارد مجلس شدند و آغاز به کار کردند.او افزود: این نوع مقابله با برنامه های دولت به طور طبیعی از این مجلس انتظار می‌رفت چون این نمایندگان عموما از مجموعه های مخالف دولت، انتخاب شده بودند. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: در شش ماه اخیر، مجلس در هیچ یک از مشکلات کشور شریک و سهیم نبوده و کمکی نکرده است. مجلس انقلابی تا به امروز اقدامی نکرده و تا آزاد می شود به مخالفت و مقابله با برنامه های دولت، برمی‌خیزد.او اضافه کرد: به عقیده من مجلس یازدهم بالاخره باید تصمیم بگیرد و از کشمکش بر سر قدرت دست بکشد و تا پایان این دوره از دولت در جایگاه حقوقی آن، برخورد کند تا در ماه های سخت پیش روی، دولت بتواند کار را پیش ببرد. مجلس همچنان بر همان ایده دولت ستیزی ایستاده و مقابله با دولت را وظیفه خود می داند.

ادعای حیدر العبادی درباره ترور سردار سلیمانی

حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق، در یک برنامه تلویزیونی مدعی شده است: حمله جنگنده‌هایی که وارد خاک عراق شده و دو فرمانده، شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار دادند، «با اجازه عراق» صورت گرفت! حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق، در یک برنامه تلویزیونی در ادعایی گفته است: «جنگنده‌هایی که دو فرمانده را در فرودگاه مورد حمله قرار داد، با اجازه عراق وارد خاک کشور شد.» العبادی در این برنامه تلویزیونی تاکید کرد که «می‌توانید بررسی کنید و ببینید. قبلا گفتم و الان هم می‌گویم. من کسی را متهم نمی‌کنم.» نخست وزیر پیشین عراق در پاسخ به این پرسش مجری تلویزیونی که از او پرسید: «می‌گویید جنگنده‌هایی که وارد عراق شد و به فرماندهان حمله کردند با موافقت عراق بود؟» بار دیگر گفت: «بله با موافقت عراق بود اما متهم نمی‌کنم که عراقی‌ها ماموریت جنگنده‌ها را می‌دانستند.» العبادی حاضر نشد به این سوال پاسخ گوید که «چه کسی اجازه ورود به این هواپیماها را داد» و به مجری گفت که این را خودتان بروید و بررسی کنید. شهید سردار قاسم سلیمانی در نخستین ساعات بامداد جمعه، سیزدهم دی ماه، دقایقی پس از ورود به عراق وقتی همراه با شهید ابومهدی المهندس، معاون حشد شعبی عراق و ده نفر دیگر در حال خروج از فرودگاه بغداد بودند، از سوی نیروهای ارتش آمریکا هدف قرار گرفته و شهید شدند. پنتاگون پس از این عملیات، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف قرار دادن سردار شهید سلیمانی از سوی ارتش آمریکا، دستور دونالد ترامپ بوده است.

میرتاج الدینی: گرفتار خود تحریمی هستیم

عضو کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه علت اصلی مشکلات معیشتی مردم «سوء مدیریت» است، گفت: تحریم‌ها زمینه را برای مشکلات ایجاد می‌کند، اما با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق و درست و مدیریت قوی و کارآمد می‌توان از شرایط تحریم‌ها عبور کرد.حجت الاسلام سید محمد رضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مشکلات معیشتی مردم و کمبود برخی از کالا‌ها در سطح بازار، برنامه ریزی غلط و سوء مدیریت در شرایط تحریم‌ها را علت اصلی این مشکلات دانست.وی بر این باور است که تحریم‌ها زمینه را برای مشکلات ایجاد می‌کند، اما با مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق و درست و مدیریت قوی و کارآمد می‌توان از شرایط تحریم‌ها عبور کرد.

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه باید تحریم‌ها را که یک تهدید است، به فرصت تبدیل کنیم، می‌گوید: البته در برخی از حوزه‌ها این اتفاق افتاده است، اما جا‌هایی که سوءمدیریت و برنامه ریزی ناصحیحی صورت گرفته، به مشکلات دامن زده شده است.به گفته نماینده مردم تبریز در مجلس، تحریم‌ها مانع واردات و صادرات ما می‌شود و اگر ما خودمان بدست خود جلوی واردات و صادرات را بگیریم «خودتحریمی» کرده‌ایم و اکنون گرفتار خودتحریمی هستیم. وی یادآور شد: در چند ماه گذشته تا ۸.۵ میلیون تن کالا در کمرگات کشور انباشته شده بود که نیمی از آن‌ها مربوط به کالا‌های اساسی مردم بود. با تصمیمات غلط همچون ارز ۴۲۰۰ که به دلیل عدم وصول ما به تفاوت آن، درب کمرگات بسته و کالا‌ها رسوب کرد و خراب و سپس سبب کمبود کالا در سطح کشور شد.

نیرنگ اردوغان به روایت سفیر سابق ایران

«محسن پاک آیین» سفیر پیشین ایران در باکو عنوان کرد: صحبت‌های آقای اردوغان در مراسم رژه باکو و مخصوصا شعری که قرائت کرد، نه تنها از روی احساسات نبوده، بلکه کاملا هدفمند بوده است.وی افزود: هدف اصلی اردوغان از طرح این مسائل و خواندن شعر ایجاد اختلال در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بوده است.این تحلیلگر مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در زمانی که «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در ایران بود و توافق‌های خوبی در این سفر انجام شد و در مقطعی که روابط دو کشور به خصوص بعد از فرمایش‌های مقام معظم رهبری و مواضع ایران درباره آزادسازی اراضی اشغالی مسیر بسیار خوبی را طی می‌کند، اردوغان با هدف ایجاد اختلال در روابط دو کشور این موضوع را مطرح می‌کند و این موضوع مهمی است که هم ایران و جمهوری آذربایجان باید به این مساله توجه کنند.

پاک آیین گفت: اردوغان در اظهارات خود از سهند و سبلان صحبت می‌کند. سهند و سبلان چه ربطی به قره باغ و چه ربطی به جمهوری آذربایجان و حتی ترکیه دارد؟ اردوغان با طرح این صحبت‌ها می‌خواهد ایران را تحریک کند که عکس العملی علیه جمهوری آذربایجان نشان دهد. بعد شعری می‌خواند که این شعر فولکلوریک است که مردم ایران و جمهوری آذربایجان وقتی یک عزیزی را از دست می‌دهند این شعر را می‌خوانند و می‌گویند ما نمی‌خواستیم از تو جدا شویم ما را به زور از تو جدا کردند.وی ادامه داد: اردوغان این شعر فولکلوریک را به موضوع ارس تبدیل می‌کند و می‌گوید دو کشور نباید از هم جدا می‌شدند و موافقتنامه گلستان و ترکمانچای را یادآوری می‌کند که باعث جداسازی شمال ارس شد و به این شکل جمهوری آذربایجان را تحقیر و استقلال این کشور را زیر سوال می‌برد. این اقدام از سویی در جهت تحریک جمهوری آذربایجان و از سویی در جهت تحریک ایران است.به گفته پاک آیین، اردوغان دنبال این است که فضایی ایجاد کند که دلخوری‌های قبلی جمهوری آذربایجان و ایران دوباره زنده و فضای بهتری برای ترکیه جهت حضور بیشتر در جمهوری آذربایجان در آینده ایجاد شود.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :