۲ ماه دیگر سالگرد ورود یا بهتر بگوییم اعلام رسمی کرونا به ایران فرا می رسد و در این ۱۰ ماهی که از شیوع کرونا می گذرد یکی از چیزهایی که مسئولان و همینطور هموطنان را بسیار آزار می دهد و دلواپس می کند، برگزاری دورهمی های خانوادگی و جشن های مفصل و برپایی مراسم عزاداری است.
کد خبر: ۹۲۳۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ 10 December 2020

 ایرنا - یکی از این دورهمی های احتمالی برگزاری مراسم شب یلدا است که ۱۰ روز دیگر موعد آن می رسد و مسئولان به ویژه دست اندرکاران درمانی کشور را از حالا به جوش و جلا انداخته است که با مهمانی های خانوادگی چه کنند. مثل دکتر محمد رضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم برگزاری مراسم شب یلدا را به بمب تشبیه کرده است.

البته ناگفته نماند که بیشتر هموطنان رعایت پروتکل ها را جدی گرفته اند و دیار خود را حداقل از وضعیت قرمز ، نارنجی کرده اند و در تلاشند تا به وضعیت سفید برسند مثل مردم گنبدکاووس که به گفته فرهاد بدیعی ،مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس ۹۵ درصد مردم، کسبه و بازاریان این شهرستان به مصوبات ستاد مقابله با کرونا مانند محدودیت اعمال شده از اول آذر عمل کردند که تداوم این شرایط می‌تواند موجب تغییر وضعیت قرمز کرونای این شهر به نارنجی شود.یا مثلا شهر های آذربایجان‌غربی که از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند.
البته متاسفانه برخی مناطق کشورمان هم هستند که همچنان در وضعیت قرمز بسر می برند؛ مثل وضعیت کرونایی شهرستان ساریقرمز مانده است.

در این میان شایعه ای در فضای مجازی پیچیده است که برخی مراکز درمانی جنازه فوتی های کرونا را تحویل نمی دهند یا اشتباهی تحویل می دهند که مرکز آذربایجان شرقی امروز خبری به نقل از دکتر روزبه رجایی معاون درمان علوم پزشکی تبریز منتشر کرد که این مقام مسئول چنین چیزی را منکر شده است.

 

امروز خبرهایی دیگر هم در خروجی ایرنا با سوژه کرونا مثل تمام روزهای گذشته داشتیم مثل غربالگری ۷۰ درصد جمعیت استان اردبیل
یا خسارت ۵ میلیارد ریالی کرونا به ورزش هندبال چهارمحال و بختیاری
مسوولان در مناطقی از کشور هم محدودیت ها برای رفت و آمد را اعمال می کنند و آن را فعلا ادامه می دهند مثل محدودیتهای شبانه در مشهد
یا مثلا مسوولان سیستان و بلوچستانمحدویت ها را تا یکشنبه هفته آینده همچنان ادامه می دهد تا ببینند چه می شود.

و اما آیین نمازجمعه نیز در برخی مناطق کشور برگزار نمی شود مثل خراسان شمالی که نماز جمعه در هیچ یک از شهرهای خراسان شمالی برگزار نمی‌شود
یا استان گیلان که این آیین را در برخی شهرهایش اقامه نمی کند. و اقامه نماز جمعه در سراسر استان یزد لغو شده است

 

شماری از گزارش های امروز پیرامون کرونا در خروجی ایرنا نیز بدین شرح است:
احتیاط بیشتر شرط ورودبه وضعیت بهتر برای مقابله باکرونا درقم
موقوفات، بازوی یاری رسان کادر درمان در مهار کرونا
کرونا در آذربایجان غربی؛ در سراشیبی ابتلا و فوتی
وضعیت نارنجی شکننده و ناپایدار کرونا در خلیل‌آباد خراسان رضوی
عادی انگاری و خطر شعله‌ور شدن کرونا

 

فوت ۲۸۴ هموطن طی ۲۴ ساعت گذشته

امروز متاسفانه براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فوت ۲۸۴ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۱ هزار و ۴۹۶ نفر رسید.لازم به ذکر است که تعداد جانباختگان روز گذشته کرونا در ایران ۲۹۵ نفر بود.

سیما سادات لاری گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰ هزار و ۴۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۴۵۸ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۳ هزار و ۲۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت البته این را هم گفته است که خوشبختانه تاکنون ۷۷۸ هزار و ۱۶۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین پنج هزار و ۷۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

رنگ های کرونایی شهر ها تا این ساعت

بر اساس اعلام لاری، در حال حاضر ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۶۰ شهرستان نارنجی و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار