دکتر مریم یعقوبی متخصص کاشت حلزون توصیه میکند که والدین کودکانی که عمل کاشت حلزون شنوایی را انجام می دهند مراقبت های بعد از جراحی را جدی بگیرند تا از عوارضی همچون عفونت جلوگیری شود.
کد خبر: ۹۲۲۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳ 27 January 2021

طبق آماری که  در کشور عزیزمان منتشر شده است علارغم تمامی غربالگری های دوران بارداری سالانه هزاران کودک به طور مادرزادی ناشنوا به دنیا می آیند زیرا این مشکلات در روش های کنونی و روتین قابل تشخیص نیستندکه با انجام جراحی کاشت حلزون شنوایی می توانند شنوایی خود را به دست آورند.

در سال های پیشین فردی که به طور مادرزاد به دنیا می آمد مجبور بود تا آخر عمر ناشنوا باقی بماند اما امروزه با وجود این تکنولوژی پیشرفته، این بیماری مادرزادی نیز تا حدی قابل درمان شده است.

 

 

کاشت حلزون چیست ؟

 

حواس پنج گانه ما که شنوایی نیز جزئی از آن است نقش مهم را در زندگی ما ایفا میکنند؛ در صورتی که این حواس دچار اختلال شوند در زندگی ما تاثیر زیادی خواهند گذاشت.

احساس شنوایی جزو مهم ترین حواس پنجگانه به حساب می آید و در صورت اختلال موجب قطع ارتباط فرد با محیط پیرامونش می شود.

چیزی که اهمیت حس شنوایی را دو برابر می کند،  تاثیر زیاد آن بر مراکز گفتار مغز است. در صورتی که فرد ناشنوا باشد امکان اختلال در گفتار فرد بسیار بالاست.

عمل کاشت حلزون یکی از روش های درمانی ناشنوایی است که تا حد زیادی می تواند به برقراری ارتباط دوباره افراد با محیط کمک کند. این عمل نه تنها باعث بازگشت شنوایی می شود بلکه با انجام مدتی گفتار درمانی فرد می تواند، صحبت کردن را از سر بگیرد.

سیستم کاشت حلزون به گونه ای است که عملکرد گوش را تقلید می کند. میکروفن در قسمت بیرونی گوش قرار می گیرد، صدا های اطراف را دریافت می کند. پردازنده صدا، صدا را پردازش کرده و به  اطلاعات دیجیتالی تبدیل می کند.

مغز این سیگنال ها را به عنوان صدایی که می شنوید پردازش می کند. کاشت حلزون بر خلاف سمعک به جای تقویت صدا مستقیما صدا را به عصب های حلزون گوش منتقل می کند.

فردی که دارای کاشت حلزون است و تحت آموزش شنوایی فشرده است ممکن است آموزش ببیند که این سیگنال ها را به عنوان صدا و گفتار تفسیر کند.

 

بیشتر بخوانید : چگونه کاشت حلزون گوش به شنیدن کمک می کند؟

عمل کاشت حلزون

سن طلایی عمل کاشت حلزون شنوایی

متخصصان معتقد اند که سن طلایی این عمل جراحی، از شش ماهگی تا یک سالگی است. اما به دلیل شرایط خاص بیهوشی که در کودکان زیر یک سال وجود دارد و همچنین عدم تشخیص دقیق کم شنوایی در این سن، انجام این عمل جراحی را بین سن یک تا دو سال توصیه می کنند.

این نکته قابل توجه است که هر چه سن افراد بالا برود، نتایج حاصل از کاشت حلزون شنوایی کم تر می شود.

 

آیا کاشت حلزون در ناشنوایی عمیق پیشنهاد می‌شود؟

در جواب این سوال باید بگویم بله،  افرادی که کم شنوایی خیلی عمیق و یا ناشنوایی دو گوش (دو طرفه) دارند. در صورتی که مدت زمان ناشنوایی این افراد بیشتر از 10 سال نباشد شرایط لازم رابرای کاشت حلزون شنوایی دارد.

 

 

آیا کودک بلافاصله پس از کاشت می‌تواند بشنود؟

 

خانم دکتر مریم یعقوبی متخصص گوش و حلق و بینی و جراح کاشت حلزون درپاسخ به  این سوال گفتند: خیر، کودکان بلافاصله بعد از کاشت حلزون گوش نمی توانند بشنوند زیرا سابقه شنوایی از قبل ندارند بنابراین تنها در صورتی که مدت زیاد(100 تا200 جلسه) تحت گفتار درمانی و تمرینات شنیداری قرار بگیرند می توانند به تدریج شنوایی خود را به دست بیاورند.

 در این  روش درمانی، بازگشت شنوایی برای افرادی که سابقه شنوایی داشته اند و بعد از مدتی به دلالیل مختلف شنوایی خود را از دست داده اند، سریع تر اتفاق می افتد.

 

کودک ناشنوا

آیا جراحی کاشت حلزون شنوایی عوارضی به‌همراه ندارد؟

این عمل نیز همانند عمل های جراحی دیگر عوارضی را به دنبال دارد.

 اما این نکته حائز اهمیت است که درصد رخ دادن این عوارض بسیار کم است به گونه ای که آمار ها نشان می دهد در بین افرادی که کاشت حلزون انجام میدهند تنها 3 درصد از آن ها دچار  این عوارض می شوند.

دکتر مریم یعقوبی متخصص کاشت حلزون  توصیه میکند که والدین کودکانی که این عمل را انجام می دهند مراقبت های بعد از جراحی کاشت حلزون شنوایی را جدی بگیرند تا از عوارضی همچون عفونت جلوگیری شود.

 

حلزون کاشته شده تا چند سال بدون مشکل کار می‌کند؟

طراحی حلزون شنوایی به گونه است که تا 100 سالگی کار کند. در افرادی که کاشت انجام داده اند، دستگاه داخلی حلزون شنوایی تا 30 سال نیز بدون اشکالی کار کرده است اما در رابطه با بخش خارجی نیاز است که هر 10 سال یک بار به روز رسانی و تعویض گردد.

 

سوالات متداول در خصوص کاشت حلزون

 

چه تفاوتی بین کاشت حلزون و سمعک وجود دارد؟

سمعک برای افرادی که میزان کمی از شنوایی را داشته باشند تجویز می شود اما کاشت حلزون برای افرادی است که شنوایی ندارند، مناسب است. سمعک را نمی توان برای کودکان استفاده کرد این در حالی است که کاشت برای کودکان نیز امکان پذیر است.

عوارض کاشت حلزون چیست ؟

از عوارض جراحی کاشت حلزون  می توان به فلج عصب فاشیال ، خروج مایع مغزی در قسمت باز شده گوش داخلی ، عفونت و یا هماتوم اشاره کرد. اما همانطور که به آن اشاره شد احتمال رخ دادن این عوارض  بسیار کم است.

هزینه کاشت حلزون

هزینه کاشت حلزون که شامل خرید حلزون شنوایی، دستمزد جراح، هزینه های بیمارستان و به اندازه 100 جلسه گفتار درمانی و بازتوانی شنوایی تقریبا نزدیک به 500 میلیون تومان است.

نتیجه گیری

جراحی کاشت حلزون شنوایی، عملی کار آمد، با احتمال خطر پایین و فواید زیادی است. با وجود این نتایج حاصل از جراحی کاشت حلزون شنوایی به عواملی همچون سن، مدت زمان ناشنوایی و وضعیت سلامتی بیمار وابسته است.

افرادی که کاشت حلزون را انجام می دهند، نتایج متفاوتی را نشان می دهند. سن افراد از مهمترین عواملی است که در نتایج کاشت حلزون شنوایی تاثیر گذار است.

به همین خاطر درمان به موقع ناشنوایی با استفاده از کاشت حلزون شنوایی بسیار حائز اهمیت است. شما میتوانید با مراجه به دکتر مریم یعقوبی متخصص کاشت حلزون سریعا اقدام به درمان مشکل ناشنوایی خود یا فرزندتان کنید.

مطلبی که تحت عنوان «رهایی سالانه هزار کودک ناشنوا با عمل " کاشت حلزون"» خواندید، به طور  اختصاصی برای وب سایت خانم دکتر مریم یعقوبی متخصص گوش حلق و بینی تهیه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار