رییس بازرسی کل کشور:
رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات خوزستان در بخش‌های مختلف به خصوص آب و فاضلاب، بیکاری و فقر گفت : مشکلات و چالش‌های استان باید مستند و دقیق مطرح شود تا امکان پیگیری و به نتیجه رساندن آن در بخش‌های اجرایی و قضایی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۹۲۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳ 09 December 2020

حجت الاسلام حسن درویشیان روز چهارشنبه در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه‌ها و نگرانی‌های نمایندگان مردم و طرح موضوع‌های مرتبط با معضل آبگرفتگی اخیر که دامن مردم برخی مناطق استان را گرفت اظهارداشت: همه مشکلات استان پس از دسته بندی و تعیین اولویت‌ها پیگیری می شود و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.
وی گفت: بخشی از این مشکلات در استان و بخشی نیز که ملی هستند باید در تهران و مراجع تصمیم گیری و سطح وزارت خانه‌ها پیگیری شود.
رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه افزود:با توجه به ظرفیت هایی که در استان وجود دارد بخش مهمی از مشکلات قابل حل است که البته با تخصیص اعتبارات مورد نیاز می توان مشکلات را پیش پای مردم برداشت.

۲۳۰هزار میلیارد ریال ردیف حق آلایندگی خوزستان       
حجت الاسلام درویشیان با اشاره به تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز که در قانون برنامه بودجه در سنوات گذشته و در برنامه ششم توسعه مطرح شده و به خوزستان داده نشده است افزود: تنها در بخش حق آلایندگی و دیرکرد آن رقمی بالغ بر ۲۳۰هزار میلیارد ریال می‌شود که حتی یک ریال آن به استان داده نشده است.
رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گفت:در بخش اعتبار۲ درصد درآمد نفت برای مناطق نفتخیز و محروم نیزاعتباری قابل توجهی به استان تخصیص نیافته است که این هم قابل پیگیری است.

وی مشکلات خوزستان را در سه بخش آب و فاضلاب ، بیکاری و فقر خلاصه کرد و افزود:مردم خوزستان شایسته خدمت بی‌منت هستند و  دستگاه قضایی نیز حسب وظیفه ذاتی خود با متخلفان برخورد قانونی و متناسب خواهد کرد.

مشکلات استان انباشته شده است
در این نشست سیدکریم حسینی رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز گفت: مشکلات استان از سال‌های گذشته تلنبار و انباشته شده است و گمان نمی‌رود بتوان در کوتاه مدت بر مشکلات غلبه کرد.
وی با بیان مشکلات آبگرفتگی اخیر که ساکنان برخی شهرهای استان را با مشکلات بغرنج و پیچیده‌ای رو به رو کرد افزود:نمایندگان استان با توجه به مشکلات کشور ، تلاش کردند با دولت تعامل و همراهی داشته باشند ولی هم اکنون شرایط به گونه‌ای است که مشکلات استان یکی پس دیگری خودنمایی می‌کند و مردم را به زحمت انداخته است.     
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به مشکلات حاد برخی مناطق خوزستان از جمله کلانشهر اهواز در جریان آبگرفتگی و ضرورت رسیدگی به مشکلات اساسی مردم و رفع چالش‌های پیش رو افزود:تاکنون یک ریال بابت حق آلایندگی از منابع نفت به خوزستان تخصیص داده نشده است.
 

گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری در انتظار تخصیص آب
حسینی به اجرایی نشدن گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سطح ۲۳۰هزار هکتار افزود: گام دوم این طرح ملی که نقش مهمی در پایداری توسعه و اشتغال استان داشته منتظر تخصیص آب از سوی وزارت نیرو و تامین اعتبار مورد است.

وی گفت: این طرح از سال ۱۳۷۵ در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مصوب شد ولی هنوز با گذشت حدود ۲۵ سال به سرانجام نهایی نرسیده است.

 آب مشکل اساسی خوزستان
نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات حاد و پیچیده استان در بخش آب افزود: شهرستان شادگان با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰هزار نفر و ۲۳۰روستا ، هنوز آب سالم ، پایدار و قابل قبولی ندارد.
حجت الاسلام مجید ناصری نژاد با اشاره به پیگیری موضوع آب شادگان از سال ۱۳۸۲ به این طرف و به نتیجه نرسیدن آن گفت: مشکلات اساسی خوزستان بارها طرح و گفته شد ولی عزم و اراده‌ای برای حل آن وجود ندارد.   
وی به مشکل آبگرفتگی اخیر شادگان که بارش ۸۰میلمتری را تجربه کرد اشاره کرد و اظهار داشت: با هماهنگی و بسیج امکانات اداری و گروه های جهاد ، آبگرفتگی در شادگان به سرعت برطرف شد ولی خساراتی به مردم وارد شد که از هنوز باید و شاید به آن پرداخته نشده است.
مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار پیگیری مشکلات ناشی از آبگرفتگی و تسریع در پرداخت خسارات‌ها به مردم شد.
وی بر شناسایی ،معرفی و برخورد با کسانی که در حادثه آبگرفتگی اخیر قصوری داشتند و پیشگیری از این حادثه را انجام ندادند شد.
حجت‌الاسلام درویشیان که از سوی رییس قوه قضا ماموریت یافت تا موضوع آبگرفتگی برخی مناطق خوزستان را بررسی و گزارش ارایه کند، روزهای دوشنبه و سه شنبه نیز از برخی مناطق اهواز که در جریان باران شدید اوایل هفته گذشته دچار آبگرفتگی شده بودند دیدن کرد.

درویشیان که روز دوشنبه وارد خوزستان شد قرار است امروز چهارشنبه از شهرهای خرمشهر و آبادان نیز بازدید میدانی داشته باشد.
شهرهای بندر امام خمینی(ره) ، ماهشهر و اهواز بیشترین خسارت آبگرفتگی ناشی از بارش شدید باران در اوایل هفته گذشته را متحمل شدند.
میزان بارندگی شدید اوایل هفته گذشته در ۲ شهر ماهشهر و بندرامام خمینی(ره) که حدود ۱۵ کیلومتر از هم فاصله دارند ۱۶۷ میلیمتر گزارش شد.
۲۵ آذر ۱۳۹۸ نیز بر اثر بارندگی شدید بخش‌های وسیعی از کلانشهر اهواز ، کارون و آبادان دچار آبگرفتگی شد و خسارت زیادی به مردم و وسایل خانگی آنان وارد گردید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار