برای انتقاد تند و ناامیدی زود نیست؟
پس از کسب تساوی استقلال مقابل پیکان، موجی از انتقادات و اعتراضات علیه کادر فنی به وجود آمد درحالی‌که هنوز 4 هفته بیشتر از آغاز لیگ را پشت سر نگذاشته‌ایم.
کد خبر: ۹۲۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ 06 December 2020

به گزارش تابناک سمنان اتفاقات بازی مقابل فولاد و آن شکست تلخ با تمام حاشیه‌هایش علی‌رغم اینکه با یک برد خفیف مقابل ماشین‌سازی در ورزشگاه آزادی تا حدی فراموش شد، اما نمایش پسران آبی در آن بازی خانگی باعث نشد تا هواداران استقلال به‌اندازه کافی به عملکرد تیم خود در ادامه لیگ امیدوار شوند و به همین جهت به امید ارائه یک فوتبال زیبا به استقبال بازی مقابل پیکانِ مهدی تارتار رفتند.


دیداری که در قلعه حسن خان و در ورزشگاه شهدای شهر قدس با یک تساوی بدون گل ودرعین حال فوتبالی کسل‌کننده به پایان رسید، تا دوباره موجی از اعتراضات و انتقادات هواداران استقلال در فضای مجازی مثل آتشی که زیر خاکستر بود شعله‌ور شود و محمود فکری به همراه دستیارانش را بدون دلایل کافی متهم به عدم‌کفایت لازم برای هدایت استقلال کنند. البته طیف دیگر از این جامعه هواداری که هنوز امیدشان را به کاپیتان سابق خودشان از دست ندادند و حوصله بیشتری دارند موضعی دیگر گرفتند. آن‌ها ضمن ابراز حمایت از شخص محمود فکری، خواستار تغییراتی در چیدمان نفرات حاضر روی نیمکت استقلال شدند تا فکری را در جهت مسئولیت سختی که دارد و انتظارات زیادی که باید برآورده کند کمک کند.


 *فکری قربانی تبحر تارتار 


در اینجا ما قصد نداریم از فوتبالی که استقلال در دیدار مقابل پیکان ارائه داد دفاع کنیم، چراکه آمار ثبت شده بعدازاین بازی به‌خوبی مؤید این مطلب است که شاخصه‌های فوتبالی قابل دفاع، مثل خلق موقعیت گل، یا شوت در چهارچوب و یا تعداد پاس در نیمه زمین حریف، گواهی می‌دهد که استقلال مدل 1400 برای تبدیل‌شدن به تیمی در قواره‌های قهرمانی هنوز احتیاج به کار زیادی دارد.


 باوجود تمام این کاستی‌ها، آن دسته از منتقدان این روزهای استقلال فراموش نکنند که استقلال در هفته چهارم روبروی چه تیمی با چه تفکری و کدام سرمربی و در چه زمینی به میدان رفت. شاید اگر با نگاهی دقیق‌تر پاسخ این چهار سؤال مطرح‌شده را بیابیم، متوجه شویم که بخش زیادی از دلایل نتیجه تساوی در دیدار مقابل پیکان و نمایش پرانتقاد آبی پوشان پایتخت به نوع نگرش مهدی تارتار سرمربی موفق پیکان برمی‌گردد که به‌نوعی استاد گرفتن نتیجه صفر بر صفر و متوقف کردن رقبایش است. مهدی تارتار در این چند فصل اخیر به‌خوبی ثابت کرده است که هر وقت اراده کند می‌تواند حریفش را با هر درجه از انگیزه‌ای متوقف کند و اصطلاحاً کار را دربیاورد.


اگر یک‌بار دیگر حوصله به خرج دهید و بازی را دوباره حتی با ریتم تند تماشا کنید، متوجه خواهید شد که این سرمربی باتجربه، تمام روزنه‌هایی را که می‌توانست منجر به باز شدن دروازه‌اش شود را به‌راحتی بست و تنها دغدغه‌ای که داشت ضربات شروع مجدد بود. تارتار برای اینکه تیمش به سرنوشت ماشین‌سازی دچار نشود به شاگردانش توصیه اکید کرده بود که در نقاط خطرناک زمین مرتکب خطا نشوند، که جز دو مورد بازیکنان این تیم هرگز چنین اشتباهی را نکردند. کافی بود عکس‌العمل‌های تارتار را لب خط پس از انجام آن دو خطا مشاهده می‌کردید تا متوجه ضریب حساسیت این سرمربی شوید.


فراموش نکنیم که فصل گذشته تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان تحت هدایت مهدی تارتار درنهایت شگفتی به تنها تیم بدون شکست نیم‌فصل اول بدل شد، تا جایی که حتی در مقطعی از فصل انتظار می‌رفت این تیم کم‌بضاعت بتواند سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را به دست بیاورد، این امر در شرایطی رقم خود که تارتار تیمی را تحویل گرفت که در نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم حتی یک برد را به دست نیاورد و با خوش‌شانسی محض سهمیه لیگ برتر را حفظ کرده بود. ضمن اینکه آن‌ها تنها تیمی بودند که توانستند پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی شکست دهند.


*اتوبوس نه ، دفاع بتنی

 

اگر بازی پیکان مقابل استقلال را یک‌بار دیگر تماشا کنید درمی‌یابیم که استقلال خصوصاً در نیمه دوم کاملاً صاحب توپ و میدان بود و برای باز کردن روزنه خط دفاعی پیکان بارها جناح‌بازی را از چپ به راست و بالعکس به‌خوبی تغییر داد و هنگامی‌که راه به‌جایی نبرد سعی کرد با پاس‌های بلند طولی فضای پشت مدافعان حریفش را هدف بگیرد، اما تارتار با قرار دادن سه مدافع مرکزی متشکل از حجت حق وردی، نادر محمدی و میلاد شیخ سلیمانی و دو مدافع-هافبک چپ و راست به نام‌های محمد ستاری و مجید عیدی که در هنگام دفاع با سه مدافع دیگر، یک دیوار پنج نفره را تشکیل می‌دادند، اجازه نفوذ به بازیکنان استقلال را ندادند. به این 5 نفر شما محمد خدابنده لو و حسین پور امینی را به‌عنوان دو هافبک دفاعی اضافه کنید تا متوجه شوید کار محمود فکری برای گشودن دروازه پیکان با لشگری از مصدومان و همچنین یک زمین بسیار نامناسب، تا چه حدی سخت بود و شاید اگر بگوییم تارتار استاد گرفتن تساوی بدون گل است سخنی به‌گزاف نگفته‌ایم. اگر بازی را از داخل ورزشگاه دنبال می‌کردید متوجه فاصله بسیار اندک خطوط دفاعی، میانی و حمله پیکان می‌شدید که شرط لازم برای بسته نگه‌داشتن دروازه این تیم است.

 


* لشگری از بازیکنان کلیدی مصدوم


هفته گذشته پس از پیروزی استقلال مقابل ماشین‌سازی گفته بودیم که فکری از جهاتی مربی خوش‌شانسی است اما درواقع با اتفاقاتی که در این هفته رخ‌داده است باید اعتراف کنیم که او نه‌تنها اقبال بلندی ندارد بلکه حتی می‌توان او را بدشانس‌ترین مربی هفته بنایم که دو بازیکن کلیدی خودش را (ریگی – رضاوند) نیز به علت مصدومیت در این هفته از دست داد تا لیست مصدومان این تیم کامل‌تر از هر وقتی شود.


فکری تا به این جای فصل سیاوش یزدانی را که قرار بود خط دفاعی این فصل را با محوریت او بسازد را در همان هفته اول از دست داد و این در حالی است که فرشید اسماعیلی را در شرایطی در اختیار ندارد که به‌شدت از نداشتن یک بازی‌ساز رنج می‌برد که حالا با مصدومیت آرش رضاوند تنها داریوش شجاعیان می‌ماند که بتواند جور غیبت این دو بازیکن را بکشد اگرچه گفته می‌شود که اسماعیلی به بازی مقابل نفت آبادان خواهد رسید. همچنین بازی مقابل صنعت نفت به‌احتمال‌زیاد باید شاهد حضور  مهدی مهدی پور هم در ترکیب اصلی استقلال باشیم، بازیکنی که می‌تواند همان حلقه گمشده فکری در خط میانی باشد.


مهم‌تر از تمام این‌ها باید به غیبت شیخ دیاباته آقای گل فصل گذشته لیگ برتر اشاره کرد که البته هیچ آلترناتیوی هم در بین بازیکنان ذخیره برای پر کردن جای این مهره مؤثر وجود ندارد که اگر چنین بازیکنی وجود داشت، فکری مجبور به استفاده از محمد دانشگر در این پست نمی شد. این طورکه پیداست او تا سه هفته دیگر نیز قادر به بازی برای استقلال نخواهد بود و بدترین خبر ممکن برای فکری به شمار می‌رود، چراکه به نظر می‌رسد فکری بخش زیادی از شکل و فرم بازی خود را بر اساس خصوصیات این مهاجم بلندقامت طراحی کرده و بدون شک غیبت او بیشترین ضرر ممکن را به استقلال در دو بازی اخیر زده است.

 


 * انتظاری که از هواداران استقلال می‌رود 


با توجه به نکات اشاره شده، شاید حجم انتقادات درخصوص محمود فکری و دستیارانش تا حدی اجحاف در حق آن‌ها محسوب شود. آیا بهتر نیست هواداران این تیم حالا که حق ورود به ورزشگاه‌ها ندارند به‌جای به راه انداختن موجی از انتقادات و گلایه‌های بعضا بی‌اساس، پالس‌های مثبتی را برای فکری بفرستند؟ ضمن اینکه این دو نکته را هم مدنظر خودشان داشته باشند. اول آنکه هنوز 4 هفته بیشتر نیست که از آغاز لیگ را پشت سر گذاشته‌ایم و دومین نکته قابل‌تأمل امتیازات فعلی استقلال در پایان هفته چهارم است که به نسبت فصل قبل 5 امتیاز بیشتر است. هواداران صبور استقلال قادرند با رعایت هر چه بیشتر احوالات درون تیمی و در نظر گرفتن ملاحظات و محدودیت‌های کادر فنی، به این تیم دررسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده‌اش کمک کنند و از حالا دم از مسائلی نزنند که دودش تنها به چشم تیم خودشان خواهد رفت. فکری همان فرصتی را می‌خواهد که سایر مربیان این تیم در اختیار داشتند نه بیشتر نه کمتر. پس بیاییم به او این فرصت را بدهیم.

 

•  شما هم می‌توانید نظر خود را درباره استقلال فکری زیر همین متن بنویسید و بگویید چه روشی را برای حمایت از استقلال انتخاب کرده‌اید.


کیاوش عزیزی

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار