محمد مهدی آرتیمانی معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه فرسایش خاک در استان همدان به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتاردر سال است، گفت: در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان عملیات حفاظتی خاک صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۲۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷ 06 December 2020
محمد مهدی آرتیمانی معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با تأکید بر اینکه فرسایش خاک در استان همدان به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ تن در هکتاردر سال است، گفت: در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان عملیات حفاظتی خاک صورت گرفته است. 

به گزارش تابناک همدان؛ محمدمهدی آرتیمانی، با بیان اینکه سالیان زیادی زمان نیاز است تا یک سانتی‌متر خاک تشکیل شود، اظهار کرد: با عملیات آبخیزداری به کنترل سیل، رسوب و فرسایش خاک کمک می‌شود به طوریکه عملیات حفاظتی شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریتی است.

وی تصریح کرد: با اجرای عملیات مکانیکی رسوبات کنترل می‌شود به طوریکه با این عملیات از رسوب خاک در بند‌ها و سد‌ها جلوگیری به عمل می‌آید و با عملیات بیومکانیکی مانند کپه‌کاری، بذرپاشی و نهال کاری از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود.
آرتیمانی با اشاره به اینکه مدیریت چرا و قرق عرصه‌های منابع طبیعی نیز در حفظ محیط به ویژه مراتع مؤثر است، افزود: ازسال ۷۱ تا سال ۹۸ در استان همدان ۳۰۰ هزار هکتار عملیات حفاظتی در عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده که توانسته به حفظ آب و خاک کمک کند.


کنترل ۸۰ میلیون مترمکعب رواناب در همدان


معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان یادآور شد: با اجرای عملیات آبخیزداری ۲۷۰ مترمکعب در هکتار کنترل رواناب صورت می‌گیرد که دراین مدت ۸۰ میلیون مترمکعب در۳۰۰ هزارهکتارازاراضی استان رواناب کنترل شده است.
وی با تأکید بر اینکه با انجام عملیات آبخیزداری ۸۱ مترمکعب آب در سازه‌ها ذخیره‌سازی می‌شود، بیان کرد: با اجرای عملیات آبخیزداری در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان ۲۵ میلیون مترمکعب آب استحصال شده است.

آرتیمانی با اشاره به اینکه با انجام عملیات آبخیزداری سالانه دو تن کنترل فرسایش در عرصه‌های منابع طبیعی خواهیم داشت، افزود: از سال ۷۱ تا ۹۸ در عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان ۶۳۰ هزار تن کنترل فرسایش صورت گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اجرای عملیات آبخیزداری در روستای گنبد، خاطرنشان کرد: در این حوزه با اجرای عملیات آبخیزداری مانند قرق، کپه‌کاری و بذرپاشی توانستیم تعداد گونه‌ها را افزایش داده و کیفیت مرتع از متوسط به خوب ارتقاء دهیم.

وی با بیان اینکه گونه‌های ایجاد شده در حوضه ۲۰ درصد بیشتر از گونه‌های حوضه شاهد بوده است، گفت: تنوع گونه‌ای حوزه ۱۵۰ هکتاری گنبد ۳۳۷ گونه بوده این درحالیست که در ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های استان همدان ۱۶۵۰ گونه گیاهی وجود دارد.

آرتیمانی از شناسایی ۵۰ گونه جدید در حوضه گنبد خبر داد و ادامه داد: عملیات حفظ و احیای آبخیزداری باعث شده محیط مناسبی برای رشد گونه‌های گیاهی و جانوری ایجاد شود به‌طوریکه ظرف سه سال گذشته ۵۰ گونه گیاهی جدید در این حوضه شناسایی شده که احتمالاً این گونه‌ها در گذشته از بین رفته بوده و در این مدت احیاء شده و یا اینکه از طرق مختلف به این حوضه منتقل شده و رشد کرده، اما در حوضه شاهد این تنوع زیستی شناسایی نشده است.


فرسایش ۱۰ تا ۱۵ تنی خاک همدان 


وی با بیان اینکه فرسایش خاک در استان همدان به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ تن است، تصریح کرد: فرسایش طبیعی خاک در استان دو تن در هکتار بوده که با تخریب و دخل و تصرف بشر به ۱۰ تن در هکتار نیز می‌تواند افزایش یابد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات سازه‌ای، ۵۱ هزار هکتار عملیات بیولوژیکی، یک میلیون مترمکعب عملیات خاکی و ۲۷۰۰ هکتار عملیات بیومکانیکی در عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان انجام شده است.

آرتیمانی با اشاره به اجرای یک میلیون مترمکعب عملیات خاکی در استان، بیان کرد: از سال ۸۰ تا کنون شش سد خاکی در استان احداث شده است که چهار تا پنج میلیون مترمکعب آب ذخیره می‌شود.

 معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدانبا بیان اینکه مطالعه ۶۰ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان همدان انجام شده است، تصریح کرد: دشت قهاوند و کبودراهنگ در مرز بیابانی شدن است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار