رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع در اجرایی شدن طرح معیشتی توسط دولت شد و گفت: باید کاری کرد که مسکن سوداگری نباشد و برخی نیز در پی خریدوفروش آن به دنبال افزایش‌های تصاعدی نباشند.
کد خبر: ۹۲۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷ 05 December 2020

به گزارش تابناک قم، علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در مرکز پژوهش‌های مجلس خط تلاش نخست ما در حوزه اقتصاد، ایجاد ثبات و تأمین معیشت مردم است، اظهار داشت: در این زمینه توزیع مناسب ثروت و ایجاد ساختار بودجه در اولویت برنامه‌ها است و به دنبال اجرای طرح‌هایی هستیم که به سمت عموم مردم باشد.

زاکانی با اشاره به اینکه تأمین نیازها از دیگر برنامه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس است و در این راستا بر روی معیشت، مسکن و سلامت، آموزش و امنیت تکیه داده شده، گفت: جلوگیری از سیاست‌های غلط برخی از عناصر در کشور از دیگر برنامه‌ها است تا بتوانیم از فساد اقتصادی جلوگیری کرده و رفع موانع تولید و افزایش صادرات داشته باشیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: بر این باوریم اگر نمی‌توانیم دست تولیدکننده و کارآفرین را بگیریم نباید پای او را بگیریم که به زمین بخورد، باید خدمت را به شایستگی ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه طرح معیشت ناظر به تأمین نیازهای پایه است افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود داشته این است که به‌واسطه کمبود منابعی که در بودجه‌ها و هزینه‌ها در سالیان گذشته و به‌ویژه در سال گذشته داشتیم، شرایط را به سمتی بردیم که متغیرهای اقتصادی به سمتی رفت که بدون اینکه ارزش پول ملی بالا رود سقوط اساسی کرد و سرمایه‌های ملی تحت‌الشعاع قرار گرفت گرچه بخشی از این به تحریم و مدیریت داخل کشور ما بر می‌گردد.

زاکانی با اشاره به طرح تأمین معیشت مجلس شورای اسلامی گفت: در این طرح برای 40 میلیون نفر ماهانه 60 هزار تومان و برای 20 میلیون نفر نیز ماهانه 120 هزار تومان در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: در شش‌ماهه دوم امسال  نیز30 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شود که از منابع باقی‌مانده در بودجه باید پرداخت شود و به‌طور کامل قانونی بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این طرح پس از رفع ابهام‌های موجود به تأیید شورای نگهبان رسید و به دولت ابلاغ شد و دولت در راستای تأمین معیشت مردم، مکلف به اجرای آن است و باید وزارت رفاه عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه درصورتی‌که طرح معیشتی اجرا نشود مجلس از ابزارهای قانونی استفاده می‌کند تأکید کرد: متأسفانه نگاه دولت به این مسائل سیاسی است و نباید معیشت مردم سیاسی برخورد کنیم و اهداف خاص را دنبال کنیم. ما مسئولیم و باید نوکری مردم را داشته باشیم.

زاکانی به بررسی اجرای طرح ساخت یک‌میلیون مسکن در سال توسط کمیسیون عمران اشاره کرد و گفت: امروز کمبود شدید در این زمینه داریم و به خاطر این است که در هفت سال گذشته بی‌توجهی جدی شده و مسکن به کالای سوداگری تبدیل‌شده است.

وی افزود: باید کاری کرد که مسکن سوداگری نباشد و برخی نیز در پی خریدوفروش آن به دنبال افزایش‌های تصاعدی نباشند، برای این سیاست‌گذاری کردیم که یکی از طرح‌ها موضوع پرداخت مالیات برای خانه‌های خالی از سکنه است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: همچنین کمیسیون عمران  به دنبال اجرای طرحی دیگر است که بر این اساس دولت مکلف می‌شود سالانه تسهیلات لازم برای تأمین یک‌میلیون مسکن ازجمله زمین مورد نیاز،مجوز و امکانات مورد نیاز را تسهیلات دهد.

زاکانی گفت: این طرح در حال بررسی دقیق کارشناسی است و به‌زودی به صحن می‌آید که در صورت تأیید نهایی و رفتن به سمت اجرا، افتخاری برای نمایندگان در باز کردن گره مشکلات مردم در بخش مسکن است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار