اجرای محدودیت های جدید کرونایی در مازندران که دارای پنج شهر(نور،محمودآباد،ساری،آمل و گلوگاه)با وضعیت قرمز و مابقی شهرستان ها با وضعیت نارنجی است و اعلام‌ قرنطینه در چند روز گذشته سبب شده تا طبق اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، رعایت پروتکل های شخصی بهداشتی مانند زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی دستکم ۱۰ درصد افزایش یابد.
کد خبر: ۹۲۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ 05 December 2020

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران ایسنا، میزان تردد های خودرویی در داخل شهرهای قرمز به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و میزان تردد شهروندان به صورت پیاده تا ۷۰ درصد کاهش یافته و تردد بین شهری هم با کاهش بیش از ۵۰ درصدی همراه بوده است.

هرچند میزان‌ جریمه هم بی تاثیر نبوده به طوری که طبق آمار علیرضا قدمی، رییس پلیس راه استان مازندران تاکنون ۷۵۰ مورد جریمه در حوزه راه اعمال شده است.

در اجرای طرح و به منظور کاهش موثر تردد بین شهری، استان مازندران به سه منطقه تقسیم شده و برای تردد خودرویی ضروری کارت تردد از سوی فرمانداری توزیع شده است .

همچنین با هدف بهینه سازی تردد داخلی در شهرهای قرمز، برچسب های ویژه برای خودروهای دارای پلاک غیربومی اما ساکن در شهرهای قرمز صادر شده و در اختیار قرار گرفته تا کمترین تنش در اجرای طرح ایجاد شود؛ برای رسانه ها هم سهمیه در نظر گرفته شده و کارت ویژه تردد در دو سطح تردد بین منطقه ای و تردد آزاد به سراسر استان صادر شده است تا کار اطلاع رسانی بدون هرگونه ممانعتی انجام شود.

دستور عدم بازگشایی مغازه های غیرضروری در شهرهای قرمز و ‌محدودیت بازگشایی مغازه ها تا ساعت ۱۸ در شهرهای نارنجی از جمله موارد دیگریست که در ستاد مبارزه با کرونا تصمیم سازی شده است اما اینکه این مهم با وجود نظارت ها چقدر اجرایی می شود نیز نیاز به بررسی بیشتری دارد.

در این ‌میان با وجود تمام محدودیت ها اما بازارهای روز همچنان باز هستند و این جای سوال دارد که بازارهای محلی با وجود این حجم از ازدحام آیا شرایط اپیدمی کرونایی را افزایش نخواهند داد؟

در این راستا داوود صیادیان مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌ وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت رعایت دستورالعمل ستاد استانی کرونای از سوی مردم در جهت حفظ سلامت، اظهارکرد: هرچند بازرسی و نظارت ها در مکان های عمومی به لحاظ استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها در مکان های عمومی به دقت در حال انجام است اما برای اینکه استفاده از ماسک‌ کارایی مطلوب خود را نشان دهد، باید ضریب اطمینانی بین ۸۰ تا ۹۵ درصد داشته باشد.

وی افزود: رعایت پروتکل مبتنی بر افزایش و ادامه روند رعایت کردن است به طوریکه اگر شب نشینی ها را کاهش دهیم و دورهمی های خانوادگی را برگزار نکنیم می‌توانیم امید داشته باشیم که به پیک سوم کرونا وارد نشویم و درصورت رضایت بخش بودن‌ نتیجه قرنطینه، آن زمان می توان گفت این محدودیت ها موفق عمل کرده است.

به رنگ بندی ها توجه نکنیم، ملاک رعایت پروتکل است

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: میزان بستری ها، ترخیصی ها و رعایت مردم در استفاده از ماسک در شهرها ملاک رنگ بندی بوده، اما نباید درگیر رنگ بندی ها باشیم و باید توجهمان به رعایت پروتکل ها معطوف شود؛ اینگونه نباشد که چون از ساعت ۲۱ شب قرنطینه اجرا می‌شود و از ساعت ۱۸شهر تعطیل است، مردم مهمانی های خود را در روز برگزار کنند، این ‌مقوله نیازمند فرهنگ سازی جدی است.

مغازه‌ها، زیرپوستی فعالیت می‌کنند

صیادیان با بیان اینکه مغازه ها زیر پوستی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، تاکیدکرد: با وجود مغازه های تعطیل از حجم اتومبیل های پارک شده کنار خیابان ها کم نشده و این حکایت از آن دارد که مغازه ها به ظاهر بسته وکرکره ها پایین است.

نانوایی ها پروتکل را جدی بگیرند

وی ادامه داد: در اوایل پیک، رعایت پروتکل ها به خوبی صورت می گرفت و با نظارت های اعمال شده این مقوله جدی گرفته می‌شد اما گاها مشاهده می شود زمانی که به نانوایی مراجعه می کنیم، خبری از رعایت پروتکل نیست و چون وارد پیک بعدی نشدیم اینگونه تداعی می شود که اوضاع خوب بوده،وقتی به نانوا می گوییم چرا پروتکل را رعایت نمی کنید در پاسخ می گویند، کرونا تمام شده است.

درصورت عدم رعایت پروتکل، بعد از استان های دیگر وارد پیک می‌شویم

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه بیشتر استان های کشور وارد پیک شده اند و باید بسیار مراقب باشیم، گفت: ممکن است با رعایت کردن ها و تعطیلی ها بتوانیم میزان شیوع را کنترل کنیم و وارد پیک نشویم، اما از طرف دیگر ممکن است استان های دیگر کشور زمانی که در پیک سوم روند نزولی پیدا کردند ما تازه وارد پیک شویم؛ پس باید نظارت و دقت در اجرای پروتکل ها بیشتر شود تا بتوانیم نتیجه‌ی این رعایت ها را ببینیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار