معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم از توزیع تست های سریع کرونا –که به عنوان یک تولید ملی و در طی فقط نیم ساعت به منفی یا مثبت بودن تست کرونا می رسد – خبر داد.
کد خبر: ۹۲۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶ 05 December 2020

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی با اشاره به میانگین آمار نزولی مراجعه به اورژانس، بستری و مرگ و میر مشکوک یا قطعی کرونایی در قم اظهار کرد: در هفته گذشته تعداد 346 مراجعه به اورژانس در استان و به عنوان بیمار مشکوک به کرونا وجود داشته که از این تعداد تنها 251 نفر بستری شده اند.

وی با بیان این که تعداد نمونه گیری های انجام شده در استان از 2 هزار و 203 مورد در دو هفته گذشته به یک هزار و 542 مورد در هفته گذشته کاهش نشان می دهد گفت: این کاهش تعداد نمونه گیری به دلیل کاهش مراجعه مردم بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: البته در شرایط فعلی همچنان بیشتر نمونه گیری ها در استان یعنی 72 درصد نمونه گیری ها در مراکز سرپایی یعنی همان مراکز بهداشت نُه گانه گرفته می شود و خوشبختانه مثبت بودن نمونه های گرفته شده نیز از 47 درصد به 44 درصد کاهش داشته است.

محبی تصریح کرد: هُشدار اپیدمی در استان نیز – که به معنای میانگین روزانه بستری در دو هفته اخیر در 100 هزار نفر جمعیت  است – از 3.8 به 3.1 رسیده است.

وی درباره امتیاز رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط اصناف و مشاغل گوناگون نیز خاطر نشان کرد: البته در هفته گذشته برخی از اصناف و مشاغل مانند مجتمع های تجاری و پاساژها کاملا تعطیل بوده و در این امتیازدهی ثبت نشده اند و خوشبختانه برخی دیگر نیز مانند مراکز شماره گذاری خودرو، پیشرفت بسیار قابل توجهی در رعایت شیوه نامه ها داشته و نمره بسیار خوبی کسب کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم سپس به برخی مشاغل و اصنافی که نمرات کمتر از 75 کسب کرده اند اشاره کرد و افزود: ادارات و سازمان ها، دفاتر پیشخوان، صنایع و اصناف، دفاتر پلیس+10، جایگاه های سوخت و سی ان جی، آرامستان ها، مراکز معیانه فنی، پایانه های مسافربری درون شهری و برون شهری، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، زندان ها، اماکن بین راهی، مطب ها، داروخانه ها و بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود از جمله این اصناف و مشاغل هستند.

محبی چالش روز رعایت شیوه نامه های بهداشتی را در سه عرصه نانوایی ها، بازارروزها و اماکن ورزشی استان دانست و خواستار توجه جدی و نظارت های شدیدتر در این موارد شد.

وی درباره مساجد نیز گفت: متأسفانه هنوز برخی از مساجد اقدام به برگزاری نماز جماعت می کنند که این امر نیز باید توسط نهادهای مسؤول و ذیربط مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم استفاده از ماسک در بین مردم استان را افزایشی خواند و گفت: درصد استفاده از ماسک در میان مردم از 80 به 86 درصد رسیده و نشان می دهد همچنان و حداقل 14 درصد مردم استان ماسک نمی زنند.

وی تعداد بازرسی های انجام گرفته از اول تا دهم آذر ماه را نیز حدود 48 هزار مورد عنوان کرد.

محبی با اشاره به ورود قم به منطقه نارنجی کرونایی تصریح کرد: اجرای درست طرح محله محور حاج قاسم سلیمانی (ره) در کنار رعایت شیوه نامه های بهداشتی سه گانه توسط عموم مردم می تواند ضامن عدم بازگشت قم به منطقه قرمز باشد.

وی همچنین از ورود تست های ایرانی سریع کرونا به قم خبر داد و گفت: این تست ها در مدت نیم ساعت، ابتلا یا عدم ابتلای فرد تست دهنده را مشخص می کنند و از این رو می توان در مدت زمان کوتاهی به مثبت یا منفی بودن تست ها دست یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین یادآور شد: قم در بین استان های کشور از نظر شیوع کرونا در رتبه بیست و چهارم قرار دارد و این در حالی است که استان های یزد، همدان، مرکزی، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در صدر این جدول هستند.

وی در عین حال ضرورت ارائه کد ملی بر اساس کارت شناسایی معتبر توسط افراد را برای استفاده از خدمات دستگاه های اجرایی گوشزد کرد و گفت: البته بدیهی است که این دستگاه ها باید به سیستمی متصل باشند که از ارائه خدمات به افراد با تست های مثبت کرونا خودداری کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار