زنده‌فروشی مرغ و عرضه خارج از شبکه در کنار عواملی همچون گرانی برخی اقلام نهاده‌ها و خروج آن از کرمانشاه، موجب بالارفتن قیمت این ماده غذایی در استان شده که علاوه بر ممنوعیت خروج آن، طرحی برای ساماندهی فعالیت زنده‌فروشی در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۹۱۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶ 29 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،گرانی و نوسان قیمت مرغ که موجب خالی ماندن سفره اقشار متوسط و کم درآمد از این ماده پروتیینی شده به بحث داغ این روزها تبدیل شده است.

تأمین نشدن به موقع نهاده‌های دامی و گران شدن نرخ برخی از این اقلام موجب انگیزه اندک مرغداران برای جوجه ریزی شده است و از سوی دیگر خروج مرغ از استان در این مقطع زمانی نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت مرغ است.

از سوی دیگر بنابه گفته برخی مسوولان و کارشناسان، فعالیت مراکز عرضه مرغ زنده موجب شده تا قیمت مرغ در کرمانشاه به نسبت استان‌های همجوار اندکی افزایش یابد.

چنانچه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در جلسه اخیر تنظیم بازار استان عنوان کرد، عرضه‌کنندگان مرغ زنده یکی از عوامل اصلی بالا رفتن قیمت مرغ در کرمانشاه هستند و راهکار مقابله با این معضل را حمل مرغ با مجوز دامپزشکی بیان کرد تا همه مرغ تولیدی مرغداری‌ها به کشتارگاه روانه شود.

استقبال از خرید مراکز عرضه مرغ زنده دلایل متعددی دارد، برخی مشتریان به دلیل قیمت پایین‌تر خواهان خرید مرغ زنده هستند و برخی دیگر از مشتریان خواهان کشتار مرغ در حضور خود هستند چون گمان می‌کنند تنها با دیدن می‌توانند سلامت مرغ را تشخیص دهند.

با این‌ حال برای سهولت در دسترسی آحاد مردم به این ماده غذایی، مقرر شد شرکت پشتیبانی امور دام با همکاری اتاق اصناف ایران، نسبت به توزیع مرغ منجمد با نرخ مصوب در سراسر کشور به صورت گسترده اقدام کند و تلاش شد این فروشگاه‌ها نقاط حاشیه شهر را نیز پوشش دهند.

مراکز عرضه با نرخ دولتی افزایش یابد

به دنبال کنترل این ماده غذایی و عرضه آن با نرخ دولتی، یک شهروند کرمانشاهی که نزدیک به چهار ساعت مقابل یکی از مراکز عرضه مرغ با نرخ دولتی ایستاده به خبرنگار ایرنا گفت: انتظار در این سرما سخت است اما دشوارتر از آن سفره خالی خانواده است و ناچار هستم برای خرید مرغ منجمد ساعت‌ها در صف بمانم.

وی که خود را «امیرعباس یوسفی» معرفی کرد، ادامه داد: حضور مردم در صف‌های طولانی و رعایت نکردن فاصله اجتماعی برای خرید مرغ در این شرایط، زمینه را برای تاخت و تاز بیشتر ویروس کرونا و شیوع بیش از حد آن مساعد می‌کند لذا از مسوولین تقاضا دارم تا با اضافه کردن مراکز عرضه مرغ و همچنین افزایش میزان عرضه این کالا از انتظار و ازدحام مردم جلوگیری کنند.

در حد نیاز مرغ بخرید

در گوشه‌ای از پیاده رو پیرزن سالخورده‌ای با نایلونی که در آن ۲ عدد مرغ بود به آرامی قدم برمی‌داشت در گفت و گو با ایرنا، از افرادی شاکی بود که بیش از نیاز خود و خانواده‌شان مرغ منجمد خریداری می کنند.

وی گفت: حال که مرغ گرم گران شده و خیلی از مردم توانایی خرید آن را ندارند و مرغ منجمد برای حمایت از اقشار ضعیف وارد بازار شده افرادی هستند که به همراه چند نفر از اعضای خانواده‌شان و در چند مرتبه اقدام به خرید مرغ بیش از میزان نیاز و مصرفشان می‌کنند که همین کار باعث شده بسیاری از افرادی که نیاز دارند نتوانند مرغ تهیه کرده و سفره‌هایشان خالی می‌ماند.

تهدیدات بهداشتی زنده فروشی

از سوی دیگر یک فروشنده و عرضه کننده مرغ به خبرنگار ایرنا، گفت: عامل اصلی گرانی مرغ در کرمانشاه زنده فروشان هستند چرا که هرقیمتی که مرغ درب مرغداری عرضه می‌شود آن را چندین هزار تومان افزایش می‌دهند و باید برای رفع این معضل تصمیمی اتخاذ شود.

«فتاحی» ادامه داد: مرغ مصرفی باید از کشتارگاه‌ها و فروشگاه‌های معتبر که زیرنظر دامپزشکی هستند تهیه شود، این مراکز علاوه بر دامپزشکی، زیرنظر بهداشت، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف هستند، بسته بندی بهداشتی دارند و مورد معاینه قرار گرفته اند.

زنده فروشی در شهر

در ادامه رییس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، در خصوص اینکه چرا قیمت مرغ در استان نسبت به استان‌های همجوار مقداری بیشتر است، گفت: در استان‌های همجوار زنده فروشی مرغ وجود ندارد و یا اندک است، اما در کرمانشاه نسبت به فروش مرغ زنده اقدام می‌شود.

میثم غلامی ادامه داد: قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ گرم در روز گذشته را مبلغ ۲۶ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد.

مرغدار حمایت می‌خواهد

غلامی در خصوص کنترل قیمت مرغ گفت: با توجه به اینکه استان کرمانشاه در زمینه تولید و پرورش مرغ، یکی از مناطق سرآمد و مستعد در کشور است، باید ضمن در اختیار قرار دادن امکانات لازم و نهاده‌ها به مرغدار، از وی حمایت شود که با خیالی آسوده نسبت به جوجه ریزی و پرورش آن و در نهایت تولید مرغ اقدام کند تا قیمت مرغ به صورت خودکار کاهش یابد.

غلامی با بیان اینکه در استان به اندازه کافی مرغ وجود دارد، گفت: از مردم تقاضا داریم که به اندازه نیاز و میزان مصرفشان مرغ منجمد خریداری کنند تا دیگر افراد هم بتوانند از این کالای حمایتی بهره‌مند شوند.

برنامه‌ای برای دریافت سهمیه عرضه مرغ بهداشتی

در پایان فرماندار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: متأسفانه در مناطق غربی و زاگرس نشین علاقه به خریدکردن از مراکز کشتار مرغ زنده به ویژه در مناطق حاشیه شهر زیاد است که برخورد فیزیکی با این قضیه به دلیل شرایط خاص اقتصادی وجود نداشت به همین دلیل از طریق دامپزشکی، بنرها، توصیه‌ها و هشدارهایی در این زمینه صورت گرفت.

فضل اله رنجبر ادامه داد: اتحادیه مرغداران کرمانشاه با هماهنگی کشتارگاه‌ها، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای ارایه داد که از سوی معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه و فرمانداری در دست پیگیری است.

وی افزود: در این برنامه مقرر شده تا اتحادیه، تأمین مرغ را برای کشتارگاه و واحدهای صنفی در نظر بگیرد و واحدهای عرضه مرغ زنده در جعفر آباد و دیگر نقاط شهر جمع آوری شوند و به صورت داوطلبانه با نظارت اتحادیه سهمیه عرضه مرغ بهداشتی را دریافت کنند.

تسهیلاتی برای ساماندهی زنده فروشی لحاظ شود

رنجبر یادآور شد، اگر این اتفاق بیفتد و انبارهای غیرمجاز در حواشی شهر تعطیل شوند به ساماندهی زنده فروشی‌ها یاری رسانده ایم ولی باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا برای دریافت پروانه بهداشتی و یا واحد صنفی دیگر مورد حمایت قرار گیرند.

او تاکید کرد، از این طرح حمایت کرده ایم و امیدواریم این برنامه با همکاری و مشارکت و بدون تنش و درگیری اجرا شود.

برای کنترل قیمت مرغ در کرمانشاه چه کرده ایم؟

فرماندار کرمانشاه در ادامه درخصوص کنترل قیمت اخیر مرغ گفت: ستاد تنظیم بازار به دستور استاندار کرمانشاه مرغ با تعرفه دولتی را به بازار عرضه کرد و مقرر شد از طریق نیروهای امنیتی و نظامی از خروج محموله‌های مرغ بدون بارنامه رسمی و تعیین مقصد جلوگیری شود.

رنجبر ادامه داد: مقداری نهاده دامی از سوی جهادکشاورزی تزریق شده ولی کافی نیست و نیاز مرغداران بیشتر است، عرضه مرغ منجمد با قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان اثرات مطلوبی در بازار دارد و البته بنابراعلام مرکز تأمین نهاده‌های مورد نیاز اقدامات خوبی صورت گرفته که اگر تأمین نهاده‌ها با نرخ مناسب برای مرغداران فراهم شود در کاهش نرخ تأثیرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد، اجناس دیگر در ارتباط با این صنف دچار تورم داشته اند و نمی‌توان انتظار داشت به نرخ گذشته باز گردیم اما این اقدامات در کاهش قیمت مؤثر است.

این مسوول اضافه کرد، جایگاه عرضه مرغ به نرخ دولتی به ۱۰۰ مورد افزایش یافت تا ازدحام به حداقل برسد و خطر شیوع کرونا بیش از این افزایش پیدا نکند.

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: همچنین ۱۰ دستگاه خودرو نیز به صورت سیار کار توزیع مرغ دولتی را در محلات مختلف شهر کرمانشاه انجام می‌دهند.

خروج مرغ از کرمانشاه ممنوع شد

از همین رو معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در نشست ستاد تنظیم بازار استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفت: به منظور تنظیم بازار، خروج مرغ از استان از سوم آذر ممنوع شد.

هدایت حاتمی اظهارداشت: همچنین به منظور جلوگیری از توزیع مرغ زنده در خارج از شبکه و کاهش روند زنده فروشی تردد خودروهای حامل مرغ در سطح استان نیز باید با نظارت دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

وی افزود: دامپزشکی مسوول مستقیم نظارت بر این روند می‌شود و دستگاه‌های نظارتی همچون ناجا نیز با آن همکاری خواهد کرد.

معاون استاندار کرمانشاه با اشاره به دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز بدون برنامه ریزی در زمینه تولید مرغ اقدام کرد زیرا زمانی که جوجه ریزی ها در مهر ماه کاهش پیدا کرده بود، افزایش قیمت مرغ در ماه‌های آینده قابل پیش بینی بود.

حاتمی با تاکید بر اینکه مرغ تولیدی در مرغداری‌ها باید وارد بازار شود، تصریح کرد: در صورتی که مرغداری‌ها مرغ تولیدی خود را در اختیار کشتارگاه‌ها قرار ندهند تعهد خود برای تأمین نهاده‌های دامی را از آنها می‌گیریم.

معاون استاندار کرمانشاه به دستگاه‌های متولی دستور داد: روزی ۴۰ تن مرغ در بازار توزیع شود تا بتوانیم در چند روز پیش رو قیمت مرغ را کنترل کنیم.

در هفت سال گذشته میزان تولید گوشت مرغ در استان کرمانشاه با ۲۲ درصد افزایش به ۷۲ هزار تن رسیده است.

میزان تولید گوشت مرغ در استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۲، در حدود ۵۸ هزار و ۸۵۷ تن بود که اکنون به بیش از ۷۲ هزار تن رسیده است.

در سال ۹۲ تعداد ۴۹۵ واحد مرغ گوشتی در استان کرمانشاه مشغول فعالیت بود که این میزان طی سال ۹۹ به ۵۷۶ واحد رسیده است.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار