طبق بررسی هایی که در هفته نخست اجرای محدودیت های جامع کرونایی در استان انجام شد ، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل درون شهری تنها در حد ۳۲ درصد است.
کد خبر: ۹۱۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱ 28 November 2020

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حمل‌ونقل عمومی درون شهری و تداوم دورهمی‌های خانوادگی را مهم‌ترین ضعف‌های مقابله با کرونا در این استان اعلام کرد.

 دکتر سید عباس موسوی روز شنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مازندران گفت : رعایت پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل عمومی درون شهری استان نسبت به سایر بخش ها بسیار پائین و نگران کننده است.

وی افزود : طبق بررسی هایی که در هفته نخست اجرای محدودیت های جامع کرونایی در استان انجام شد ، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در حمل و نقل درون شهری تنها در حد ۳۲ درصد است.

این مسئول هشدار داد : با توجه به این که مسافران و رانندگان در ناوگان حمل و نقل عمومی شهری همه موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند ، خطرناک است و می تواند اثرات تمامی برنامه ها و محدودیت های اجرا شده را خنثی کند.

بر اساس آمارهای رسمی ، به طور میانگین روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار مسافر در مازندران با تاکسی ها و مسافرکش های شخصی به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی جا به جا می شوند که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در این بخش به اعتقاد کارشناسان بهداشتی تهدید جدی برای سلامت شهروندان به شمار می رود.

ستاد مقابله با کرونای مازندران در مصوبه اش استفاده از ماسک توسط رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی را اجباری و تاکید کرده است که هیچ راننده حمل و نقل عمومی بدون استفاده از ماسک حق جا به جایی مسافر را ندارد. بر اساس این مصوبه در صورت عدم رعایت این پروتکل ، متخلفان با جریمه سنگین مواجه می شوند که یکی از آنها توقیف خودرو است. با این وصف در مصوبه ستاد بر الزام و برخورد قانونی با رانندگان برای سوار کردن مسافران بدون ماسک تاکید نشده است ، ضعفی که سبب شده است تا میانگین استفاده از ماسک در حمل و نقل درون شهری به پایین ترین حد خود در روزهای اخیر کاهش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از تداوم برگزاری دورهمی های خانوادگی در استان انتقاد کرد و گفت : طبق بررسی های صورت گرفته روند مراجعه و یا بستری بیماری کووید ۱۹ طی یک هفته اخیر در مازندران هنوز کاهشی نشده است و با توجه اطلاعات دریافتی از افراد مراجعه کننده مشخص شده است که ابتلای آنها به خاطر شرکت در دورهمی های خانوادگی بوده است.

نشست های شبانه خانوادگی در مازندران طی فصل پاییز و زمستان با توجه به تعطیلی کار کشاورزی از رسم و رسومات دیرینه برای گذر از شب های طولانی در این دو فصل است.

ستاد ملی مقابله با کرونا با هدف کاهش دورهمی های خانوادگی شبانه طرح ممنوعیت تردد خودروها در شهرهای دارای وضعیت قرمز را از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد به اجرا گذاشته است.

ارتقاء سطح کلی رعایت پروتکل‌ها در هفته نخست

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین در این نشست از ارتقاء سطح رعایت پروتکل های بهداشتی طی یک هفته گذشته در استان خبر داد و گفت طبق بررسی های صورت گرفته میزان رعایت پروتکل ها در نانوایی های استان به ۵۷ درصد رسیده است که نسبت به قبل از اجرای محدودیت های جامع افزایش قابل توجهی دارد.

پیش از این سطح رعایت پروتکل ها در نانوایی ها کمتر از ۵۰ درصد بود.

وی افزود : سطح رعایت پروتکل ها در خودروهای عمومی بین شهری در هفته گذشته به ۶۳ درصد رسید و میزان رعایت در سوپرمارکت ها ۶۵ ، رستوران ها تا ۶۹ درصد و فروشگاه های زنجیره ای هم تا ۸۷ درصد ارتقاء یافته است.

دکتر موسوی نتیجه گیری کرد : وضعیت مازندران به دلیل اجرای برخی طرح های پیشگیرانه از جمله رعایت پروتکل های بهداشتی، افزایش استفاده از ماسک و طرح ردیابی الکترونیکی تا حدودی بهبود یافته است و در مجموع به غیر از رعایت مقررات بهداشتی در بخش تردد افراد در خودروهای عمومی درون شهری ، شاخص ماسک زدن در استان به ۸۷ درصد رسیده است.

وی از اجرای طرح غربالگری روزانه تا یکهزار نفر به عنوان یک نقطه قوت در مقابله با کرونا در استان یاد کرد و گفت : در این ردگیری سیستمی هر بیماری که نتیجه تستش مثبت باشد ، ۶ تا هفت نفر از افرادی که با آنها ارتباط مستقیم داشتند ، شناسایی می شوند و از آنان تست کرونا گرفته می شود.

موسوی افزود : طرح شهید سلیمانی که از سوی سپاه کربلا در محلات در حال اجرا است روند شناسایی و اجرای طرح غربالگری را دو چندان کرده است و در واقع اجرای طرح محدودیت کرونایی و محله محور شهید سلیمانی در شهرها و روستاهای مازندران کمک بزرگی به دانشگاه محسوب می شود.

در حال حاضر سه شهرستان ساری ، آمل و بهشهر در مازندران وضعیت قرمز کرونایی دارند و باقی ۱۹ شهرستان نیز در شرایط نارنجی به سر می برند.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، در حال حاضر بیش از ۸۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار