پیمانه اقتصادی
این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، فردا بورس مثبت می‌شود؟، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، تماس‌هایی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده است، واکسن کرونا و سقوط ارزش دلار، قیمت سکه ۴ آذر ۹۹، طلای جهانی ریزش کرد و صعود نفت برنت رکورد زد را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱ 24 November 2020

به گزارش تابناک سمنان این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، فردا بورس مثبت می‌شود؟، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، تماس‌هایی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده است، واکسن کرونا و سقوط ارزش دلار، قیمت سکه ۴ آذر ۹۹، طلای جهانی ریزش کرد و صعود نفت برنت رکورد زد را در بر دارد.

بورس قرمز شد

شاخص کل با 18597 واحد کاهش معادل منفی 1.35 درصد به یک میلیون و 356 هزار و 944 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 4863 واحد کاهش معادل منفی 1.35 درصد به 354 هزار و 866 واحد، شاخص کل هم وزن با 2963 واحد افزایش معادل 0.76 درصد به 390 هزار و 570 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 1940 واحد افزایش معادل 0.76 درصد به 255 هزار و 752 واحد، شاخص آزاد شناور با 2871 واحد کاهش معادل منفی 0.15 درصد به یک میلیون و 853 هزار و 715 واحد، شاخص بازار اول با 12669 واحد کاهش معادل منفی 1.25 درصد به 998 هزار و 559 واحد و شاخص بازار دوم با 41024 واحد کاهش معادل منفی 1.48 درصد به 2 میلیون و 723 هزار و 462 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و 979 هزار نوبت معاملاتی، 22 میلیارد و 883 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 198 هزار و 369 میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز سه شنبه 4 آذر 99 / شاخص هم وزن مثبت ماند!

گزارش بورس امروز سه شنبه 4 آذر 99 / شاخص هم وزن مثبت ماند!

فردا بورس مثبت می شود؟

محمد بامودت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس گفت: بازار طی روز جاری متاثر از ابهامات پیرامون شیوه نامه تنظیم بازار فولاد، شاهد فشار فروش در گروه فولادی بود که این مسئله به سایر نماد های گروه فلزات نیز تسری پیدا کرد. همچنین فشار فروش نماد شستا و اصرار بر حرکت گروهی و هیجانی در بازار سبب شد بازاری منفی را شاهد باشیم. وی افزود: از طرف دیگر اخباری پیرامون احتمال برگشت سریع به برجام و همچنین شروع پروسه انتقال قدرت در کاخ سفید و افزایش نگرانی برخی از فعالین از کاهش نرخ دلار به عرضه ها افزود. بامودت ادامه داد: اصرار بر این تصور که نماد های پالایشی مورد حمایت دولت هستند موجی از تقاضای هیجانی را در این گروه ایجاد کرده بود که در نهایت با فروش و ذخیره سود در این گروه در روز جاری مواجه بودیم، عدم توجه به فاکتور های بنیادی در این گروه و تمرکز بر حاشیه های صندوق پالایش و عدم اطمینان سرمایه گذاران در این مورد موجب شد با افزایش اندک عرضه در این گروه شاهد فشار فروش شدیدی باشیم که این مسئله در نهایت موجب ضرر سهامدارن این گروه و سایر فعالین بازار خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ارتباط با بازار فردا گفت: انتظار می رود شاهد تعادل و افزایش تقاضا در گروه فلزات باشیم به ویژه انتشار احتمالی اخباری مثبت از جلسه معاونت اقتصادی دولت با فعالین معدنی و فولادی می تواند این افزایش تقاضا را تشدید کرده و مجددا این گروه را وارد مدار مثبت کند. روند میان مدت بازار هم چنان مثبت بوده اما این روند همراه با نوسانات کوتاه مدت خواهد بود و به نظر توجه به این نوسات کوتاه مدت موجب زیان هر چه بیشتر سهامداران خواهد شد. چنانچه در روز جاری شاهد بودیم بیش از 5 مرتبه تعداد نمادهای دارای صف خرید و فروش از یکدیگر پیشی گرفته و شاهد چرخش چند باره بازار بودیم ولی بازار با افزایش نسبی تقاضا به کار خود پایان داد.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته با روندی منفی همراه بود و  2.4 درصد کاهش یافت و نسبت به روز گذشته معاملات(دوشنبه 3 آذر 99 ) کاهش 258 هزار و 350 تومانی را تجربه کرد این افت به دلیل روند کاهشی شاخص کل بوده‌است. ارزش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 10 میلیون و 469 هزار و 197 تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش 60 درصد قابل فروش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 6 میلیون و 281 هزار و 518 تومان رسیده است. /نبض بورس

تماس‌هایی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران انجام شده است

ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، آیا نشانه‌ای از بازگشت شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های مهمی برای سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاران خارجی از این ظرفیت غافل نخواهند بود. جمهوری اسلامی علاوه بر برخورداری از بازار ۸۰ میلیونی داخلی، ‌ ظرفیت ۶۰۰ میلیونی بازار همسایگان را دارد و وجود ۶۷ نوع ماده معدنی در کشور، ‌ این یک فرصت کم نظیر و حتی بی نظیردر دنیا و سرمایه گذاران است. جمهوری اسلامی ایران دومین کشور در دنیا است که همسایگان بسیار زیادی دارد و از نیروی انسانی متخصص، منابع انرژی ارزان و مسیرهای ترددی ویژه برخوردار است که این موارد زمینه‌های جذابی است که شرکت‌های خارجی نمی‌توانند نادیده بگیرند.

ربیعی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود با شکستن تحریم‌های ظالمانه امکان حضور شرکت‌های خارجی در بازار بیش از ۶۰۰ میلیونی ما و همسایگان فراهم شود،   تصریح کرد: با شکست فشار حداکثری کشورهای خارجی تمایل به سرمایه‌گذاری دارند و اخیرا نیز تماس‌هایی با از سوی شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی که پیش از تحریم‌ها با آنها کار می‌کردند و برخی از وزارتخانه‌ها انجام شده است. برخی از شرکت‌ها در شرایط فعلی بازگشایی دفاتر خود را دنبال می‌کنند؛ البته برخی دیگر از شرکت‌های خارجی پیش از این در ایران حضور داشتند و با وجود تحریم‌ها کاملا تعطیل نشدند که این سبب می شود امکان حضور و فعالیت آنها در شرایط فعلی بیشتر شود.

کاهش معنادار قیمت دلار و یورو در معاملات امروز

در معاملات چهارمین روز هفته (سه شنبه چهارم آذرماه ۹۹) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به نرخ ۲۳۸۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۵۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۵۰۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۲۹۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۶۵۰ تومان ارزان‌تر شده است.

واکسن کرونا و سقوط ارزش دلار

در معاملات شب گذشته هم شاهد تداوم روند نزولی ارزش دلار در بازار جهانی بودیم و دلیل آن تاثیر اخبار مثبت مربوط به زنجیره تولید واکسن کرونا از سوی برخی شرکت‌های داروسازی بین المللی بوده است. کارشناسان می‌گویند: با تولید واکسن تمایل سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های با ریسک بیشتر افزایش یافته است. در معاملات شب گذشته ارزش دلار در برابر سبد ارزهای مرجع بین المللی 0.1 درصد کاهش یافت و به 92.234 واحد رسید که کمترین میزان در دو سال و نیم گذشته محسوب می‌شود.

پائول دونوان، کارشناس موسسه یوبی‌اس می‌گوید: در شرایط کنونی بازارها به شدت روی اخبار مرتبط با شیوع کرونا متمرکز هستند و به نظر می‌رسد خوش‌بینی ایجاد شده ناشی از تولید واکسن در حال حمایت از دارایی‌های پرریسک است. شرکت داروسازی آستارا زنکا انگلیس شب گذشته اعلام کرد که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد واکسن تولیدی این شرکت می‌تواند تا 90 درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری کند. این شرکت گفته که آماده است تا اطلاعات مربوط به آزمایش واکسن خود را با مقامات دولتی در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. قبل از این شرکت هم چند شرکت دیگر نظیر مدرنا، فایزر و بایونتک نیز مدعی تولید واکسن کرونا با اثرگذاری بالای 90 درصد شده بودند. از همه این شرکت‌ها زودتر هم روسیه اعلام کرده بود که یک واکسن را تولید کرده که 92 درصد اثرگذار است و نام آن را اسپوتنیک وی گذاشته بود. هفته گذشته بانک سی تی آمریکا هشدار داده بود تولید واکسن کرونا و توزیع آن در جهان با توجه به اجرای سیاست‌های پولی انبساطی به کاهش 20 درصدی ارزش دلار طی سال آینده منجر خواهد شد.

قیمت سکه ۴ آذر ۹۹

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز سه شنبه ۴ آذر ۹۹ به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۶۸ هزار و ۸۳۵ تومان رسید.

طلای جهانی ریزش کرد

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر چشم انداز ساخت واکسن کووید ۱۹ و موافقت یک آژانس فدرال با فرآیند انتقال قدرت به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا کاهش پیدا کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۶ درصد سقوط کرد و به ۱۸۲۴ دلار و ۹۱ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه ۲.۲ درصد سقوط کرده و به پایینترین حد در چهار ماه اخیر رسیده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۸ درصد سقوط کرد و به ۱۸۲۳ دلار و ۹۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۱.۹ درصد کاهش، در ۱۸۳۷ دلار و ۸۰ سنت بسته شده بود.

صعود نفت برنت رکورد زد

قیمت نفت برنت روز سه شنبه تحت تاثیر خبر نتایج موفق سومین واکسن کووید ۱۹ که امیدها به احیای تقاضا برای نفت را تقویت کرد و موافقت رسمی با آغاز فرآیند انتقال قدرت به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، به بالاترین سطح از مارس صعود کرد. بهای معاملات نفت برنت ۳۴ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۴۶ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۸ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۴۳ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. برنت اوایل معاملات تا مرز ۴۶ دلار و ۵۶ سنت پیش رفته بود که بالاترین قیمت از اوایل مارس و پیش از آغاز جنگ قیمت عربستان سعودی با روسیه بود که سقوط قیمتهای نفت را رقم زد. هر دو شاخص قیمت روز دوشنبه حدود دو درصد صعود کرده بودند.

مقام مسئول: تغییری در قیمت گندم و آرد نداده ایم

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: دولت به عنوان تأمین کننده گندم که مواد اولیه نان است هیچ تغییری در قیمت گندم و آرد نداده است. یزدان سیف با بیان این مطلب، افزود: گندم با قیمت ثابت و قبلی به کارخانه‌های آرد و نانوانی ها عرضه می‌شود و در مورد آرد مورد نیاز نانوایان نیز هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم. با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل آرد و دستمزد کارگران و سایر نهاده‌ها و آیتم‌های مؤثر در تولید، به استانداران سراسر کشور اختیار داده شده است تا نسبت به بررسی و آنالیز قیمت تمام شده هر کدام از نان‌ها با هماهنگی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اقدام کنند. استانداران در صورت نیاز به تعدیل نرخ با توجه به شرایط متفاوت شهرستان‌ها، اقدام لازم را به عمل می‌آورند. سیف در پایان تأکید کرد: نانوایی  به عنوان یک واحد فعال اقتصادی، تداوم فعالیت‌اش نیازمند پوشش هزینه‌های تولید است.

روش درخواست و شرایط بازپرداخت وام یک میلیون تومانی

متقاضیان دریافت مرحله دوم وام یک میلیون تومانی فقط باید کد ملی خود را از تلفن همراه ثبت شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ ارسال کنند. بنابراین در مرحله نخست، سرپرست خانوار یک هفته (۴ تا ۱۱ آذر) فرصت دارد کد ملی خود را ارسال کند. به پیامک‌های ارسال شده دو هفته دیگر پاسخ داده می‌شود به طوری که پس از ارسال پیامک یک هفته دیگر زمان لازم است تا داده‌های اطلاعاتی پایش شود (از ۱۲ تا ۱۹ آذرماه) و در هفته سوم (از ۲۰ تا ۲۷ آذرماه) به پیامک‌های دریافتی مشمول با سرشماره v.refah پاسخ داده می‌شود.

تسهیلات قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی با نرخ کارمزد چهار درصد از محل باقی‌مانده منابع بسته جبرانی ستاد ملی مدیریت کرونا، با اقساط ۳۰ ماهه و از منابع یارانه معیشتی ماهیانه خانوار خواهد بود. بنابراین کسر این اقساط از محل یارانه معیشتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومانی است که دهم هر ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. مبلغ اقساط ۳۵ هزار تومان خواهد بود.

قیمت بیت کوین در یک قدمی ۱۹ هزار دلار

در معاملات امروز قیمت بیت کوین 3 درصد رشد کرد و به 18 هزار و 918 دلار رسید که در سه سال گذشته بی‌‌سابقه بوده است.

تنها در ماه نوامبر قیمت این ارز مجازی 40 درصد رشد کرده است، از ابتدای سال تاکنون هم 160 درصد رشد قیمت داشته است. افزایش تقاضا برای دارایی‌های با ریسک بالاتر به خاطر اجرای سیاست‌های مالی و پولی برای کمک به اقتصاد کشورها در راستای مقابله با کرونا از جمله دلایلی بود که باعث شد که شاهد افزایش قیمت بیت کوین در معاملات امروز و روزهای گذشته باشیم. از دیگر دلایل رشد قیمت بیت کوین این است سرمایه‌داران انتظار دارند که بالاخره ارزهای مجازی بتوانند در نظام پولی بین الملل جای خوبی را برای خود دست و پا کنند. تاریخ 12 ساله بیت کوین مملو از پستی‌ها و بلندی‌ها بوده و همان گونه که رشد سنگین قیمت داشته، سقوط‌های جنجالی‌ای را نیز تجربه کرده است. رشد امسال قیمت بیت کوین باعث شده تا برخی مدعی شوند که قیمت این ارز مجازی ممکن است تا 5 برابر قیمت کنونی یعنی نزدیک به 100 هزار دلار افزایش یابد. بیشترین قیمت بیت کوین در تاریخ معاملات ارزهای مجازی مربوط به روزهای پایانی سال 2017  است که 19 هزار و 666 دلار را لمس کرد، اما به فاصله چند روز سقوط آن شروع شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار