آزادسازی سوسنگرد؛ نقطه عطفی در اتحاد نیروهای مسلح
فرمانده قرارگاه منطقه ای نزاجا درمراسم پاسداشت عملیات آزادسازی سوسنگرد گفت: عملیات آزادسازی سوسنگرد به عنوان یک مصداق مهم اتحاد نیروهای مسلح در دفاع مقدس مطرح است.
کد خبر: ۹۱۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶ 16 November 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، امیر سرتیپ دوم حاجیلو با اشاره به این که پاسداشت عملیات های دفاع مقدس در واقع پاسداشت ایثار ، شهادت و مقاومت است افزود: این حماسه ها باید به نسل های جدید منتقل شود.

امیر حاجیلو با تشریح نحوه عملیات آزادسازی سوسنگرد به اهمیت این عملیات اشاره کرد و گفت : پس از شکست محاصره سوسنگرد، ارتش بعث از حالت «تهاجمی» به حالت «دفاعی» تغییر روش داد و در تمامی منطقه ها، اقدام به ایجاد مواضع مستحکم پدافندی کرد و اینگونه پرونده بلندپروازی‌های حزب بعث برای اشغال خوزستان بسته شد.

تقدیر از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و همچنین رونمایی از چهار عنوان کتاب دفاع مقدس در تالار مهدیه ارومیه از برنامه های جانبی این مراسم بود .

در آخرین روز شهریور ۱۳۵۹ خورشیدی و در حالی که یکی ۲ ساعت از ظهر گذشته بود، ارتش رژیم بعثی با استعداد بالغ بر ۱۲ لشکر به سراسر نوار مرزی غرب ایران از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین آن هجوم آورد و با توجه به آمادگی قبلی و برتری تجهیزات خیلی سریع توانست پاسگاه‌های مرز ایران را یکی پس از دیگری اشغال و در ادامه طی هشت روز با پیشروی در خاک ایران بخش‌هایی از شهرها و روستاهای مرزی به ارتفاعات مهم ایران را اشغال کند. همزمان نیز هواپیماهای جنگنده‌اش ضمن تجاوز به حریم هوایی شهرهای مختلف کشور، برخی از تأسیسات اقتصادی و مناطق استراتژیک مانند فرودگاه‌ها و پادگان‌های نظامی را بمباران و مردم را دچار اضطراب و وحشت کردند.

در این تهاجم، ارتش بعث با استعدادی شامل لشکرهای ۳، ۹ و ۱۰ زرهی ۱ و ۵ مکانیزه و تیم‌های ۳۱ و ۳۳ نیروی مخصوص از سه محور به جبهه جنوب حمله کرد. هدف اصلی متجاوزان در محور شمالی جبهه جنوب، دستیابی به شهر راهبردی دزفول در محور میانی اشغال شهر اهواز و در محور جنوبی افزون بر تصرف سواحل شمالی اروندرود، اشغال شهرهای خرمشهر و آبادان در قسمت شرقی اروند رود بود.

هنگامی که خبر اشغال سوسنگرد به امام خمینی(ره) می رسد، ایشان در پاسخ فرمودند: فردا سوسنگرد باید آزاد شود. به همین دلیل در حالی که جبهه سوسنگرد وضعیت بحرانی و حساسی داشت، رزمندگان جوان و انقلابی به پیام مراد خود لبیک گفتند و برای اجرای فرمان امام(ره) برای دفع تجاوز دشمن آماده شدند. آنها با درک این پیام کوتاه دریافتند که ارزشمندترین مولفه لشکر برای شکست دشمن استفاده بهینه و به موقع از زمان و اقدام فوری و غافلگیرانه علیه قوای دشمن است. از این رو ضمن آنکه به دلیل اعتماد رهبرشان به توانایی آن‌ها نیرو و انرژی مضاعفی پیدا کرده بودند، همه آماده اجرای دستور فرمانده برای مقابله با دشمن شدند.

پس از وخامت اوضاع سوسنگرد و محاصره این شهر، طرح شکستن محاصره سوسنگرد در جلسه‌ای در اهواز با حضور آیت‌الله خامنه‌ای نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع، آیت‌الله شهید مدنی، سرلشکر فلاحی جانشین وقت ریاست ستاد مشترک، سرلشکر ظهیر نژاد فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش، محمد غرضی استاندار وقت خوزستان و افراد دیگری مطرح و تصمیم به اجرای عملیات آزادسازی سوسنگرد گرفته شد و واحدهای نظامی شرکت‌کننده در عملیات نیز مشخص شدند.

سرانجام عملیات در ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح ۲۶ آبان ۱۳۵۹ خورشیدی به وسیله تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی و کمک بقیه رزمندگان اسلام آغاز شد. در محور جاده حمیدیه سوسنگرد همزمان با اجرای آتش روی عقبه دشمن، نیروهای عمل کننده با پیشروی به موازات جاده، روستای ابوحمیظه را آزاد کردند و با حمایت هوانیروز ارتش، تانک‌های دشمن را که مدافعان شهر را تحت فشار قرار می‌دادند منهدم کردند. در نتیجه محاصره، جنوب و شرق شهر شکسته شد و در ساعت ۱۱ نخستین دسته از تانک‌های بعثی به سمت جنوب گریختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار