مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا با بیان اینکه رسوب چربی در جداره رگ باعث ایجاد پلاک‌هایی در جداره و تنگی آن شده و به دنبال آن خون رسانی به عضو مربوطه دچار اختلال می‌شود، ادامه داد: در سکته مغزی بسته به موقعیت رگ و گستردگی آن عملکرد مغزی فرد و علائم آن متفاوت خواهد بود.
کد خبر: ۹۱۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸ 11 November 2020
مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن‌سینای همدان گفت: «استرس» تیر خلاص سکته قلبی و مغزی است چراکه فرد در شرایط استرسی دچار انقباض عروق و افزایش ترشح یکسری هورمون‌ها می‌شود و در صورت داشتن عوامل دیگر فرد مستعد سکته قلبی و مغزی است.

به گزارش ایسنا، راضیه‌سادات میرمعینی با بیان اینکه سکته مغزی به عنوان نتیجه‌ای از شرایط نامناسبی که در بدن ایجاد شده شناخته می‌شود، اظهار کرد: وجود عوامل زمینه سازی که منجر به تنگی عروق می‌شود، نقش مهمی در بروز سکته مغزی دارد چراکه این تنگی عروق منجر به عدم خون رسانی به مغز یا قلب و ایجاد سکته مغزی یا قلبی در افراد می‌شود.

وی سکته ناشی از عدم خون رسانی به یک عضو یا سکته ناشی از خونریزی یک رگ در آن عضو را از انواع سکته برشمرد و افزود: هر دو مورد تحت عنوان سکته معرفی می‌شوند و ناشی از این عامل هستند که جداره آن رگ در اثر مرور زمان، بالا بودن سطوح چربی خون و وجود فشارخون دچار اختلال و مشکلاتی شده و رسوب چربی موجود در جداره باعث شده رگ عملکرد خود را از دست بدهد.

میرمعینی با اشاره به انعطاف پذیری دیواره رگ بیان کرد: انعطاف پذیری دیواره باعث می‌شود که رگ جریان خون را به راحتی تحمل کند، اما با افزایش سن و بروز عوامل خطری مثل چربی خون، فشارخون، قند بالا و استعمال دخانیات رگ در هر ارگان و عضوی عملکرد اصلی را از دست داده و جداره آن سفت و شکننده شود و در نتیجه رگ تنگ می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا با بیان اینکه رسوب چربی در جداره رگ باعث ایجاد پلاک‌هایی در جداره و تنگی آن شده و به دنبال آن خون رسانی به عضو مربوطه دچار اختلال می‌شود، ادامه داد: در سکته مغزی بسته به موقعیت رگ و گستردگی آن عملکرد مغزی فرد و علائم آن متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در علائم گزارش شده در سکته مغزی فرد به طور ناگهانی دچار کاهش سطح هوشیاری و بیهوشی می‌شود که این علامت نشان دهنده شدیدترین نوع سکته است، افزود: در شرایطی فرد دچار تیک شده و وضعیت طبیعی خود را از دست می‌دهد و ممکن است حرکات صورت فرد یک طرفه تغییر کند و یا عملکرد یک دست و یک پا مختل شود.

میرمعینی با بیان اینکه یک دوران طلایی برای درمان بیمار دچار سکته مغزی وجود دارد که اگر در این دوران طلایی فرد به بیمارستان اعزام شود می‌توان عوارض سکته را کاهش داد، اعلام کرد: امروزه اگر بیماری که دچار سکته مغزی شده است، سریعاً به اورژانس و بیمارستان فرستاده شود کادردرمان به سرعت اقدامات لازم را انجام داده و با تزریق موادی به رگ فرد گرفتگی آن را رفع می‌کنند و بیمار را از عوارض مادام العمر سکته مغزی نجات می‌دهند.

وی با بیان اینکه احساس بی حسی و ضعف ناگهانی در صورت، بازو و یا یک طرف بدن، مشکل ناگهانی در دید یک چشم یا هر دو چشم، هذیان گویی ناگهانی توسط فرد، احساس سرگیجه و عدم تعادل، سردرد‌های شدید و ناگهانی جزء علائم سکته مغزی هستند که مردم باید با آن‌ها آشنا باشند، اعلام کرد: وجود هر کدام از این علائم در فرد ممکن است نشانه‌ای از سکته مغزی بوده و باید فرد را سریعاً به نزدیک‌ترین بیمارستان و اورژانس منتقل کرد.

میرمعینی با بیان اینکه افراد باید باتوجه به سن و در دوره‌های زمانی لازم وضعیت قندخون و چربی خون خود را چک کنند، اضافه کرد: افراد بالای ۳۰ سال باید سه سال متوالی وضعیت قند و چربی خون خود را بررسی کنند و اگر مشکلی در وضعیت آن‌ها وجود نداشته باشد باید هر سه سال یکبار آزمایش خون داده و از وضعیت خود مطمئن شوند همچنین افراد بالای ۴۰ سال باید به طور سالیانه وضعیت قند و چربی خود را بررسی کنند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا با بیان اینکه استعمال سیگار در بروز سکته مغزی بسیار مؤثر است بنابراین افراد باید از سیگار و اشخاص سیگاری دوری کنند، خاطرنشان کرد: مردم باید در وعده روزانه از میوه و سبزیجات استفاده کرده و مصرف غذا‌های چرب و شور را کم کنند.

میرمعینی با بیان اینکه افراد باید در اکثر روز‌های هفته حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند، ادامه داد: اگر پزشک دارویی برای چربی، فشار و قندخون تجویز کرده افراد مقید به مصرف صحیح دارو‌های خود هستند و بدون مشورت پزشک نباید مصرف دارو‌های خود را قطع کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید وزن خود را کنترل کنند در ضمن تغذیه صحیح و فعالیت بدنی در کنترل وزن و کاهش چاقی بسیار مؤثر است، اظهار کرد: افراد برای کسب مشورت‌های لازم در این زمینه می‌توانند به مراکز بهداشت و خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و در صورت احساس سرگیجه ناگهانی رانندگی نکنند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ابن سینا با بیان اینکه در گذشته سکته‌های قلبی و مغزی در سنین بالای ۴۵ و ۵۰ سال مشاهده می‌شد، اما متأسفانه امروزه با رشد عوامل خطر و مؤثر بر سکته این بازه سنی کاهش یافته است، اعلام کرد: غربالگری‌های لازم برای جلوگیری از این قبیل بیماری‌ها از ۳۰ سال به بالا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام مراکز خدمات جامع سلامت خطرسنجی بیماری‌های سکته قلبی و مغزی برای افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود، گفت: افراد پس از مراجعه به این مراکز قند و چربی خون آن‌ها اندازه گیری شده و یک پرسشنامه برای آن‌ها تکمیل می‌شود سپس این پرسشنامه در سامانه سیب ثبت شده و طبق یک نمودار علمی میزان خطر فرد تعیین خواهد شد و براساس میزان خطر و ریسک به فرد مشاوره داده می‌شود.

میرمعینی با بیان اینکه با تعامل خوب فرد با مشاور و پزشک سلامت در مرکز جامع خدمات می‌توان مراکز ریسک را کاهش داد، تصریح کرد: استقبال مردان برای حضور در مراکز خدمات جامع سلامت و طرح‌های غربالگری پایین بوده همچنین مردان به علت استعمال دخانیات و استرس بالا ریسک بالایی در سکته مغزی دارند.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونایی افراد می‌توانند در ساعات خلوت مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده و درخواست کنند تا برای ارزیابی سکته قلبی و مغزی خطرسنجی شوند، تصریح کرد: استرس تیر خلاص سکته قلبی و مغزی است چراکه فرد در شرایط استرسی دچار انقباض عروق و افزایش ترشح یکسری هورمون‌ها می‌شود و در صورت داشتن عوامل دیگر فرد مستعد سکته قلبی و مغزی است.

میرمعینی با بیان اینکه افراد باید مهارت برخورد و کنترل استرس خود را داشته باشند و به کودکان آموزش دهند، یادآور شد: مردم در شرایط کنونی مستعد بیماری‌های روحی هستند که با کنترل استرس می‌توانند برخورد بهتری با مشکلات داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار