دو هزار و دویست و هشتاد و یکمین بسته ویژه خبری «تابناک»
رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: اولین واکنش وزارت خارجه ایران به پیروزی بایدن / نقد خباز به حضور نام‌های تکراری در انتخابات / چه کسی کیف سردار سلیمانی را بعد از ترورش ربود؟ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹ 09 November 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

به گزارش تابناک سمنان جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

خساراتی که ترامپ می‌تواند به آمریکا وارد کند


ریچارد لوسکومب در گاردین به این موضوع پرداخته که روزهای آتی آمریکا خطرناک‌ترین روزهای خود را سپری خواهد کرد که بدترین آن گسترش مرگ و میر کرونایی است.ترامپ قصد اخراج دکتر فائوچی، مسئول مبارزه با کرونای کاخ سفید را دارد و شاهد بزرگترین خشم سیاسی در تاریخ خواهیم بود. چه کسی می‌داند که یک مستبد نشسته در کنج چه کار خواهد کرد؟ در مورد معاملات مالی ترامپ بررسی جدید صورت خواهد گرفت و کلاهبرداری‌های بانکی و بیمه‌ای وی رو خواهد شد. ترامپ به زودی حمایت «بیل بار» دادستان کل را از دست خواهد داد و باید خود را برای عواقب قانونی کارهایی که کرده، آماده کند.

بازداشت ۲۵ کارمند شورای حل اختلاف


صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف: ۱۹۷ محکوم به قصاص طی شش ماهه اول سال جاری از چوبه دار نجات پیدا کردند. حدود ۲۰ هزار پرونده در زندان‌ها بررسی شده و ۱۲ هزار مورد آن‌ها مورد صلح و سازش قرار گرفته و بیش از ۵ هزار زندانی نیز آزاد شده‌اند. هفته گذشته تعداد ۲۵ نفر از افرادی که دچار لغزش شده بودند، شناسایی شدند و در حال رسیدگی به پرونده آن‌ها هستیم. این افراد با حکم مرجع قضایی بازداشت شدند و در حال بازجویی هستند. /تسنیم

فریدون: ذره‌ای خیانت در امانت و دست‌درازی به اموال عمومی نکردم


حسین فریدون در نامه ای، تلاش یک روزنامه برای مرتبط ساختن نام وی با پرونده های دو مقام سابق قوه قضاییه را پرونده سازی تازه این روزنامه دانست و در جوابیه ای برای روزنامه مذکور تاکید کرد که جستجوی نام من در هر پرونده‌ای، نتیجه‌ای نخواهد داشت چرا که من نه امامی را می‌شناسم و نه طبری را که کنار گوش دوستان این روزنامه بود و نمی‌خواستند او را ببینند و جرأت نمی‌کردند درباره او افشاگری کنند./ایسنا

اکثر اصولگرایانی که نامشان برای۱۴۰۰ مطرح است، رای ندارند


رضا روستا آزاد، از چهره های سیاسی اصولگرا به خبرآنلاین گفت: بسیاری از کسانی که امروز به عنوان کاندیدا در بین اصولگرایان مطرح می‌شوند، زمینه اجتماعی برای رئیس جمهور شدن ندارد.در جناح اصولگرا در نهایت سه یا چهار نفر وجود دارند که قدرت اقناع مردم برای جلب نظر ایشان را دارند. مردم از شورای نگهبان یک ذهنیت دارند و هر اقدامی که این شورا انجام دهد، آن ذهنیت تغییر نخواهد کرد. بعید می‌دانم شورای نگهبان در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تغییر رویه دهد، حتی اگر این اتفاق نیز رخ دهد، نگرش مردم به شورای نگهبان تغییر نخواهد کرد. تصور کنیم که اگر حاج قاسم سلیمانی در قید حیات بودند، قطعا چنین فردی می‌توانست با وجود نظامی بودن از سوی مردم مورد استقبال قرار بگیرد.بعید است در سال ۱۴۰۰ یک خانم در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد. احزاب سیاسی در ایران قدرت ندارند که یک کاندیدا را تا پایان انتخابات حمایت کرده و فرد مورد نظر خود را راهی پاستور کنند. این احتمال وجود دارد در انتخابات پیش روی، اصولگرایان شبیه اسفندماه سال ۹۸ در لحظه آخر با یکدیگر متحد شوند.

گمانه‌زنی درباره گزینه‌های احتمالی کابینه بایدن


نشریه پولیتیکو از لیست بلند بالایی از رقبای بالقوه برای کابینه جو بایدن رونمایی کرد.

وزارت خارجه: فهرست دولت بالقوه بایدن شامل خانم «سوزان رایس»، «آنتونی بلینکن» معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا، سناتورها «کریس کونز» و «کریس مورفی» و «ویلیام برنز» معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا و سفیر سابق واشنگتن در مسکو برای پست وزارت امور خارجه می‌شود.

پنتاگون: لیست نشریه پولیتیکو شامل نام خانم «میشل فلورنوی» معاون سابق وزیر دفاع و سناتورها خانم «تمی داکورث» و «جک رید» برای پست وزارت دفاع آمریکا می‌شود.

وزارت خزانه‌داری: نشریه پولیتیکو همچنین از خانم «سارا راسکین» معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا، خانم «لایل براینارد» عضو هیات بانک مرکزی آمریکا، سناتور «الیزابت وارن»، «راجر فرگوسن»، خانم «ملودی هابسون» و «رافائل بوستیک» عنوان گزینه‌های احتمالی وزارت خزانه‌داری آمریکا نام برده است./ایسنا

هاشمی: هیچ شهری در جهان مانند این روزهای تهران مرگ و میر ندارد


رییس شورای شهر تهران گفت: در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می‌شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد و اگر اقدامی نشود، می‌تواند این عدد بالاتر هم برود. ظاهرا مسئولان تصمیم گیرنده جسارت و اراده لازم برای اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه می‌شود، ندارند. /ایسنا

واکنش توئیتری سایت رهبر انقلاب به شکست ترامپ


صفحه توییتر انگلیسی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله خامنه‌ای در واکنش به شکست ترامپ در انتخابات نوشت:«اوضاع در ایالات متحده و آنچه آنها خود در مورد انتخابات خود می گویند یک نمایش است! این نمونه ای از چهره زشت لیبرال دموکراسی در ایالات متحده است. صرف نظر از نتیجه، یک چیز کاملاً واضح است، سقوط قطعی سیاسی، مدنی و اخلاقی رژیم ایالات متحده است.»

چه کسی کیف سردار سلیمانی را بعد از ترورش ربود؟


نجاح محمدعلی روزنامه‌نگار عراقی در توئیتر نوشت: طلال ناجی مسئول اطلاعات فرودگاه بغداد و متهم اصلی در ترور سردار سلیمانی به سفارت عراق در انگلیس فراری داده شد. او متهم به خبرچینی و لو دادن لحظه ورود و خروج سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرودگاه بغداد به آمریکایی‌ها بود و کیف همراه شهید سلیمانی را به سرقت برده است./روزنامه جمهوری اسلامی

روحانی و ظریف ۹ ماه فرصت دارند، امید را به مردم بازگردانند


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:ماجرای انتخابات آمریکا بر تمایل ملتی که با صندوق‌های رأی قهر کرده بود نیز رفته‌رفته تأثیر می‌گذارد و شاید راه باقی مانده تا انتخابات ۱۴۰۰ آن گونه که یک جریان خاص می‌اندیشد، آسان و هموار برایشان نباشد. دولت و دستگاه سیاست خارجی آن نباید به تهدیدات و خط و نشان کشیدن‌های افراطیون اهمیتی بدهند، از جمله آن گونه که یک فعال با انصاف اصولگرا خبر از آتش تهیه آنان علیه شخص وزارت خارجه داده است. دولت آقای روحانی در فرصت نه ماهه باقیمانده هنوز می‌تواند با تدبیر، امید را به مردم برگرداند.

تکذیب مطلع بودن نیروهای آمریکایی از حمله ایران به عین‌الاسد


حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نحوه انتشار خبری به نقل از وی در رسانه‌های صهیونیستی را تکذیب کرد و در این باره توضیح داد: اخبار منعکس شده به نقل از اینجانب که به ویژه در رسانه‌های صهیونیستی بازتاب داده شده، مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قبل از حمله به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در عراق به آمریکا اطلاع داده است، صحت ندارد. دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تصریح کرد: در آنجا گفتم فعلاً فقط انتقام خودروی سردار سلیمانی و همراهانش را با پرتاب ۱۳ موشک بالستیک نقطه‌زن به پایگاه استراتژیک «عین الاسد» آمریکا گرفتیم و انتقام بزرگ در راه است.

واکنش زینب سلیمانی، فرزند سردار سلیمانی به نتیجه انتخابات آمریکا


زینب سلیمانی، فرزند سردار سلیمانی به نتیجه انتخابات آمریکا واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: باخت ترامپ قمارباز و جنایتکار در انتخابات آمریکا امری نیست که خوشحالی خود را از آن پنهان کنیم. خوشحالی از رفتن ترامپ هرگز به معنای رضایت از روی کار آمدن کسی نیست که خود از بانیان داعش است و شهادت سردار ما را «اجرای عدالت» خواند.

مینو محرز: رئیس جمهوری دستور تعطیلی تهران را صادر کرده اما استانداری موافقت نمی کند


به دنبال منتفی شدن تعطیلی تهران که صبح امروز استاندار تهران از آن خبر داد. مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با اشاره به عدم موافقت با تعطیلی شهر تهران گفت: عدم تعطیلی تهران فاجعه است. آیا می خواهند وضعیت از این بدتر شود؟ وی با تاکید بر این نکته که مردم باید خودشان رعایت کنند و از خانه بیرون نیایند و در تجمعات عزا و عروسی و تجمعات شرکت نکنند، تصریح کرد: وقتی کسی برای جان مردم اهمیت قائل نمی شود مردم باید خودشان رعایت کنند. تنها راه این است که مردم خودشان رعایت کنند و فقط برای خرید ضروری از خانه خارج شوند. عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: نمی توانم بفهمم که چرا با تعطیلی تهران مخالفت می کنند. همیشه کشورهایی که در خصوص کرونا گوش به حرف مسئولین بهداشت خود نداده اند، دچار عارضه شده اند که نمونه بزرگ آن آمریکاست. محرز اضافه کرد: وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس آن رئیس جمهور و عالی ترین مقام اجرایی کشور است، دستور می دهند که تعطیل کنند؛ اما استانداری با تعطیلی موافقت نمی کنند خیلی جای سوال دارد و واقعا نمی دانم علت آن چیست. بنده واقعاً از این تصمیم استانداری تعجب می کنم.

مدیرعامل پرسپولیس سرپرست حراست وزارت ورزش شد


وزیر ورزش و جوانان در حکمی جعفر سمیعی زفر قندی را به عنوان سرپرست اداره کل حراست منصوب کرد. در حکم مسعود سلطانی فر به سمیعی زفرقندی آمده است: نظر به تعهد، تخصص و تجربیات ارزشمند جنابعالی، به  موجب این حکم به عنوان سرپرست اداره کل حراست منصوب می شوید. امید است در سایه الطاف الهی و با بهره گیری از رهنمودها و منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید در پیشبرد اهداف و وظایف محوله با همکاری سایر معاونتها، مدیران کل ستادی و استانی در انجام این وظیفه خطیر موفق و موید باشید. پیش از این که سمیعی به عنوان مدیرعامل پرسپولیس انتخاب شود، رئیس کل حراست وزارت ورزش بود.

محسن هاشمی: هیچ شهری در جهان مانند این روزهای تهران مرگ و میر ندارد


رئیس شورای شهر تهران گفت: تلفات و ابتلا کرونا در تهران طی یک‌ هفته گذشته نیز افزایش چشمگیری داشته است و متاسفانه ستاد ملی کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی دو هفته ای تا ۲۰ روزه تهران نداده است که ظاهرا، مسئولین تصمیم گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش های خدماتی در این حوزه می شود، را ندارند.

رئیس شورای شهر تهران امروز در نشست شورا افزود: در حوزه حمل و نقل عمومی نیز با وجود تشدید نیاز به تقویت ناوگان اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و مترو تهران به دلیل ایجاد فاصله اجتماعی و افزایش آلودگی هوا، هیچ اقدام موثری در طول هفت سال گذشته انجام نشده است و اکنون که با آزادسازی برخی از دارایی های ایران و افزایش فروش ارز توسط بانک مرکزی، وضعیت منابع دولت بهبود پیدا کرده از رییس جمهور انتظار داریم که دستور تخصیص حداقل یک میلیارد دلار بصورت فوری برای ساماندهی بحران سیستم حمل و نقل عمومی در تهران را صادر کنند، چون در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد و اگر اقدامی نشود می تواند این عدد بالاتر هم برود.

نتیجه دونوبت تست کرونای قالیباف منفی شد

پزشک معالج دکتر قالیباف با اشاره به نتیجه منفی دو نوبت تست PCR رئیس مجلس گفت: دوره درمان به پایان رسیده و در حال حاضر منعی برای حضور ایشان در جلسات و مجامع عمومی وجود ندارد. دکتر مصطفی قانعی فوق تخصص بیماری‌های ریوی درباره آخرین وضعیت سلامتی رئیس مجلس گفت: در حال حاضر بیماری کنترل شده و خطر سرایت ندارد. پزشک معالج دکتر قالیباف بر همین اساس تصریح کرد: دو نوبت تست PCR طی سه روز گذشته جهت اطمینان از حل کامل مشکل، انجام شد که نتیجه آن منفی بود. وی در ادامه بیماری کرونای رئیس مجلس را از نوع خفیف توصیف کرد و گفت: سیر درمان سر موقع به اتمام رسید و عارضه ای از خود بر جای نگذاشت؛ صرفا مشکل سرفه باقی مانده که ارتباطی با بیماری کرونا ندارد و ناشی از مصدومیت شیمیایی قبلی است که درمان مخصوص تجویز شده است. دکتر قانعی در پایان با تأکید بر اینکه حضور رئیس مجلس در جلسات و مجامع عمومی از لحاظ علمی منعی ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به دو نوبت تست گرفته شده از رئیس مجلس بیماری ایشان بهبود یافته و سرایتی برای دیگران نخواهد داشت و تک سرفه ها نیز ارتباطی با بیماری کرونا ندارد.

پیشنهاد شمخانی به جو بایدن درباره عکس ترامپ در کاخ سفید

دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: بیشتر مردم ⁧آمریکا⁩ بر کارنامه سراسر ناکامیِ تفکری که قلدری و زورگویی را حلال مشکلات می‌دانست، مهر مردودی زدند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتر خود نوشت: ‏پایان ترامپ، شگفتی نیست، حکم مقدر تاریخ است. بیشتر مردم ‎آمریکا بر کارنامه سراسر ناکامیِ تفکری که قلدری و زورگویی را حلال مشکلات می‌دانست، مهر مردودی زدند. آیا دولت منتخب این درک را دارد که زیر قاب عکس او در کاخ سفید به جای عبارت چهل و پنجمین رییس جمهور بنویسد: «عبرت آیندگان»

آذری‌جهرمی خانه‌نشین شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از خانه‌نشین شدنش خبر داد و گفت: کارها را الکترونیکی می‌بینم. محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه اینستاگرام خود از آسیب‌دیدگی در کوه‌نوردی خبر داد. وی بیان کرد: از دیروز راه‌ رفتنم خیلی دشوار شده و بناچار خانه‌نشین شدم. کارها را الکترونیکی می‌بینم و جلسات هم ویدئوکنفرانسی.

پیشنهاد بانوی نماینده: حجاب را تبدیل به قانون کنیم

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد ما این است که اگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب قابلیت اجرا ندارد آن را تبدیل به قانون کنیم تا امکان نظارت مجلس بر حسن اجرای آن بیشتر شود. زهره الهیان، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به کم کاری دستگاه‌های متولی در امر حجاب گفت: موضوع عفاف و حجاب مستقیم به متولیان فرهنگ و سیاستگذاری‌های کلان نظام واگذار شده که متأسفانه در دولت‌های گذشته و کنونی مغفول واقع شده است، در حالی که باید در زمینه عفاف و حجاب، بستر انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به نسل جدید را آسیب‌شناسی کنیم و این اتفاق باید درون خانواده‌ها رخ دهد اما متاسفانه این گونه نبوده و موضوع حجاب و عفاف مدنظر قرار نگرفته است. عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پوشش و عفاف نشان‌دهنده تفکر افراد است و متأسفانه این موضوع هرگز به جامعه ما منتقل نشده اما باید برای کودکان و نوجوانان این امر را تبیین کنیم که پوشش نامناسب نشان از عدم توجه به کرامت انسانی است برای تحقق این امر در برنامه داریم مصوبه عفاف و حجاب را اجرایی و نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن درخواست از کمیسیون فرهنگی گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی باید توجه جدی به مسائل فرهنگی و ساماندهی وضعیت مد و لباس کشور داشته باشند و آن را در اولویت‌ و دستور کار خود قرار دهند چرا که اگر به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم، باید مساله پوشش در جامعه اصلاح شود.

توئیت موسویان درباره نتیجه انتخابات آمریکا

سید حسین موسویان، دیپلمات سابق کشورمان درباره نتایج انتخابات آمریکا اظهارنظر کرد. موسویان نوشت: درباره عبور از شرایط کنونی،‌ دوره ۲۰ ژانویه تا انتخابات ریاست جمهوری ایران تعیین کننده است، نباید کاری کنیم بایدن هو شود و به برجام نگردد، فکر مذاکره با آمریکا نباشیم، بلکه بازگشت امریکا به برجام را تسهیل کنیم، همین کافی است.

برنامه جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات ۱۴۰۰

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: حضور و ورود ما به مساله انتخابات جدی و فعال است اما در عین حال با سایر گروه‌های همسو مشترک خواهد بود و این گونه نیست که به صورت مستقل اقدام کنیم. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو شورای مرکزی و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌و‌گو با ایلنا، درخصوص فعالیت‌های اخیر جامعه روحانیت مبارز پیرامون انتخابات سال آینده و در پاسخ به این که این تحرکات به معنای معرفی کاندیدای مستقل از درون جامعه روحانیت خواهد بود یا نه؟، گفت: بنای ما به عنوان جامعه روحانیت مبارز بر این است که با مجموعه‌ای که با ما همسو هستند، حرکت جدیدی را دنبال کنیم، در واقع حضور و ورود ما به مساله انتخابات جدی و فعال است؛ اما در عین حال با سایر گروه‌های همسو مشترک خواهد بود و اینگونه نیست که مستقل اقدام کنیم. وی در پاسخ این که جامعه روحانیت مبارز یک ساختار جدید ائتلافی متفاوت از «شورای ائتلاف» که در انتخابات مجلس فعال بود را دنبال می‌کند؟ بیان داشت: بله بنا بر این است که ساختار جدیدی بنا گذاشته شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز همچنین درخصوص اینکه فعال شدن و فعالیت این روزهای جامعه روحانیت را می‌توان به دلیل دلخوری از رفتار اصولگرایان در انتخابات مجلس و نادیده گرفته شدن این تشکل پرسابقه دانست، اظهار داشت: خیر فعال شدن جامعه روحانیت به این جهت نبود، جامعه روحانیت در انتخابات مجلس آمادگی برای ورود کامل و جدی به موضوعات نداشت. وی در خصوص احتمال رایزنی و به نتیجه رسیدن با جبهه پایداری برای این ساختار جدید ائتلافی گفت: بنا بر این است که با جبهه پایداری هم گفت‌وگو و از آن‌ها هم خواسته شود که جزو مجموعه‌هایی باشند که شورای سیاست‌گذاری را تشکیل می‌دهند.

خبر مهم دنیا از نگاه رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات

رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات بیان کرد: ‌خبر مهم دنیا نیامدن ترامپ است، نه آمدن بایدن از فرصت ها باید استفاده کرد اگرچه نباید دل به آن بست.محمدعلی ابطحی در حساب شخصی توئیترش درباره انتخابات آمریکا و پیروز جو بایدن نوشت: ‌خبر مهم دنیا نیامدن ترامپ است. نه آمدن بایدن. برای ایران که فربانی فشار حداکثری او بودند. مهمتر است. بایدن برای ایران منجی نیست، ولی فرصت هست.

اولین واکنش ظریف به نتیجه انتخابات آمریکا

وزیر امور خارجه ایران به مشخص شدن نتیجه انتخابات در آمریکا واکنش نان داد. محمد جواد ظریف در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: مردم آمریکا حرفشان را زدند و جهان در حال تماشای این است که آیا رهبران جدید از آزار و اذیت و بی قانونی فاجعه‌آمیز رژیم‌شان دست بر می‌دارد یا خیر و چندجانبه گرایی، همکاری و احترام به قانون را می‌پذیرند. کردار مهم‌ترین چیز است. سوابق ایران: عزت، علاقه و دیپلماسی مسئولانه.

نقد خباز به حضور نام‌های تکراری در انتخابات

عضو حزب اعتماد ملی درباره حضور نام‌های تکراری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطالبی بیان کرد. محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: ما باید ریاست را یک مسئولیت بدانیم، یعنی اگر مسئولیتی به ما واگذار شد به عنوان طعمه به آن نگاه نکنیم تا مشکلات مردم به راحتی رفع شود. او ادامه داد: رسیدن به ریاست جمهوری، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و ... نباید هدف باشد، بلکه باید ابزاری برای خدمت به مردم باشد، به نظر من اگر هم فردی چندین بار در انتخابات خودش را عرضه کرد و مردم از آن استقبال نکردند، دیگر نباید وارد این عرصه شود زیرا جنبه سبکی دارد و شان و جایگاه آن زیر سوال می‌رود و خوب نیست، همچنین ممکن است مردم فکر کنند که این افراد دنبال قدرت و قدرت طلبی هستند.

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: وقتی مردم ما را نمی‌خواهند چرا باید اصرار بیش از حد کنیم؟ حضور افراد تکراری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کار پسندیده‌ای نیست و اینجا دیگر بحث خدمت مطرح نخواهد بود و جنبه هوای نفسانی دارد. خباز تاکید کرد: نیروی جوان و باتجربه در کشور ما فراوان است، برای مثال حجت‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری یک بار نامزد ریاست جمهوری شد، اما رای کافی کسب نکرد، از آن روز به بعد دیگر اعلام آمادگی برای ریاست جمهوری نکرد. او اظهار کرد: افرادی که چندین نوبت وارد انتخابات ریاست جمهوری شدند، باید در حال حاضر وارد اتاق‌های فکر شوند و به نیروهای جوان درس بدهند تا بتوانند با تجربه ارزشمند نیروهای قدیمی و انقلابی به مردم خدمت کنند.

امیرعبداللهیان: مذاکره برای مذاکره، بازی بی‌حاصل است

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به دیدار خود با راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران گفت: دو کشور ظرفیت همکاری زیادی دارند. حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ‏⁧‫«‏یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹/دیدار آقای راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران گفت‌وگویی صریح و سازنده داشتیم. سفیر خواستار مذاکرات بیشتر جمهوری اسلامی ایران است به وی تاکید کردم، بهتر است لندن به تعهدات معوقه خود عمل کند. مذاکره برای مذاکره بازی تکراری و بی‌حاصل است. دو کشور ظرفیت همکاری زیادی دارند.»

رویترز: بازگشت به برجام سریع رخ نمی‌دهد

رویترز در تحلیلی بر روند طولانی بازگشت به برجام تاکید کرد. به گزارش رویترز، ترامپ بعد از این که به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد از توافق هسته‌ای خارج شد و فشار بر ایران را افزایش داد. جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته برگزیده شد. وی وعده داده بود که به این توافق بازخواهد گشت. اما دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران می‌گویند که احتمالا به دلیل دشمنی این دو کشور و اختلاف‌ها و بی‌اعتمادی طولانی هر دو طرف به هم این اتفاق خیلی سریع رخ نمی‌دهد. رابرت اِینهورن، کارشناس مسائل سیاسی گفت: بازگشت به تعهدات مندرج در تواففق ممکن است حدود شش ماه طول بکشد و ممکن است که اصلا آن‌ها به توافق نرسند.

ایران خواستار جبران «ضررهایی» شده که در اثر تحریم‌های آمریکا به آن وارد شده است و به صورت ضمنی تاکید کرده که واشنگتن باید ضررهای عدم خرید و فروش نفت را بپردازد و این چیزی است که برای هر رئیس‌جمهور آمریکا اگر غیرقابل پذیرش نباشد، کمی سخت است. جفری لوییس، کارشناس موسسه مطالعات بین‌الملل میدل بری گفت: توافق هسته‌ای باید احیا و زنده شود. اگر می‌خواهید این اتفاق رخ دهد، می‌توانید راه‌حلی برایش پیدا کنید. گاهی در واشنگتن، مشکلات قابل حل هستند، وقتی افراد تمایلی به رسیدن به جواب و راه حل ندارند، غیرقابل حل می‌مانند.

نماینده مجلس: ظاهراً شر ترامپ کم شد اما زامبی‌ها هنوز هستند

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه ترامپ از مریخ نیامده بود، نوشته است: این زامبی زهرآلود، محصول همین کارخانه لیبرال سرمایه سالاری و مترسک الیگارشی آمریکا بود که پس از پایان تاریخ مصرف، با زور رسانه، روانه زباله دانش می‌کنند اما زامبی‌ها هنوز هستند.سید نظام‌الدین موسوی در پیامی در حساب توئتیری‌اش نوشت: ظاهراً شر ترامپ از سر جهان کم شد، اما شر امپریالیسم آمریکا همچنان باقی است. عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترامپ از مریخ نیامده بود، نوشته است: این زامبی زهرآلود، محصول همین کارخانه لیبرال سرمایه سالاری و مترسک الیگارشی آمریکا بود که پس از پایان تاریخ مصرف، با زور رسانه، روانه زباله دانش می‌کنند اما زامبی‌ها هنوز هستند.

پاسخ رهبر انقلاب به یک استفتاء درباره سهام عدالت

رهبر انقلاب در پاسخ به یک استفتاء شرایط پرداخت خمس سهام عدالت را بیان کردند.رهبر انقلاب به استفتائی جدید درباره خمس سهام عدالت پاسخ دادند. در این استفتاء آمده است: «با توجه به اینکه واگذاری سهام عدالت به صورت اقساط (از محل سود حاصل از سهام)، بوده است، آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟»رهبر انقلاب در پاسخ تصریح کردند: پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود.

واکنش جهانگیری به نتیجه انتخابات آمریکا

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در توییتر نوشت: سرانجام با اعلام نتیجه ‎انتخابات آمریکا، دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ طلب او به پایان رسید. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏سرانجام با اعلام نتیجه ‎انتخابات آمریکا، دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ طلب او به پایان رسید. نقض معاهده‌های بین‌المللی از محیط زیست تا تحریم‌های اقتصادی و ضد انسانی علیه ملت ایران و حمایت از تروریسم و نژاد پرستی، شاکله سیاست‌های ترامپ بود. ملت ایران که با مقاومت در مقابل سیاست فشار حداکثری ترامپ ایستاد، رنج‌های ناشی از اخلال گسترده در معیشت خود، عدم دسترسی بیماران به دارو و ترور سردار ‎سلیمانی عزیز را فراموش نخواهد کرد. امیدوارم شاهد تغییر سیاست‌های مخرب آمریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین المللی و احترام به ملت‌ها باشیم.»

اولین واکنش وزارت خارجه ایران به پیروزی بایدن

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون پیروزی بایدن و سیاست ایران در قبال آمریکا، گفت: منتظر اقدامات عملی آمریکا هستیم.سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با العالم یادآور شد: لیستی از موارد پاسخگویی دولت امریکا نزد ایران محفوظ است، آمریکا چاره ای جز احترام و بازگشت به مسیر قانونمداری ندارد.وی آمریکا را ناقض برجام دانست و گفت: آمریکا در موضع شرط گزاری برای ایران نیست، آنها میلیاردها دلار به ملت ایران خسارت زدند.خطیب زاده تصریح کرد: آمریکا باید توبه کند و جنگ اقتصادی علیه ما را متوقف کند، تفاوت بین اردوگاه بایدن و ترامپ آشکار است اما نظاره گر اقدامات عملی هستیم.سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: میز مذاکرات برجام پابرجاست و برای همه جا هست اگر چه مسیر سخت است.سخنگوی وزارت خارجه میهمان برنامه من‌طهران شبکه العالم بوده است، این برنامه امشب ساعت 20 از همین شبکه و البته ترجمه آن از سایت فارسی العالم پخش خواهد شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار