این روزها عادی انگاری و بی تفاوتی به شیوه‌نامه های کرونا روالی معمولی برای مردم تلقی می شود و آن امیدهایی که در روزهای نخست شیوع برای ریشه کنی این ویروس داشتیم رنگ باخته است.
کد خبر: ۹۱۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ 08 November 2020

به گزارش تابناک مازندران ، شیوع و روند افزایشی بیماران کرونایی این روزها به دغدغه مردم و مسوولان تبدیل شده که با محدودیت های جدید در فعالیت برخی اصناف انتظار می رود تا موج سوم بیماری کووید ۱۹ کنترل شود.

بر اساس این گزارش، این روزها عادی انگاری و بی تفاوتی به شیوه‌نامه های کرونا روالی معمولی برای مردم تلقی می شود و آن امیدهایی که در روزهای نخست شیوع برای ریشه کنی این ویروس داشتیم رنگ باخته است.

تجربه ۹ ماهه نشان می دهد که سفر همچنان موثرترین عامل سرایت ویروس کشنده و خطرناک کرونا ارزیابی می‌شود، در حالی که به رغم اعلام محدودیت‌های جدی از سوی دولت برای قطع زنجیره انتقال کرونا در روزهای تعطیل همچنان ورودی‌ و خروجی‌های شهرها از خودروهای مسافری انباشته می شود.

با همه محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی، بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خزان جان ۴۵۹ نفر از هموطنان شد و ۹ هزار و ۲۳۶ بیمار جدید را مبتلا کرد. آماری که نشان می دهد ابتلا به این بیماری حتی نسبت به فصول بهار و تابستان رشد جهشی گرفته و همچنان در نقطه اوج قرار دارد.

تا به امروز بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ۳۸ هزار و ۲۹۱ نفر در ایران بر اثر همین بیماری راهی دیار ابدی شده اند و در آرامستان ها آرمیده‌اند.

اما این نکته را هم فراموش نکنیم که از بین ۶۸۲ هزار و ۴۸۶ نفر از هموطنان آمار قطعی مبتلایان به کووید ۱۹ برابر ۵۲۰ هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران نفر بهبود یافته و زندگی عادی خود را باز یافته اند؛ یعنی اینکه هنوز امیدها به بهبودی و شکست این ویروس منحوس از بین نرفته است هرچند که همچنان پنج هزار و ۵۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت قرار دارند.

وزارت بهداشت استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند؛ یعنی هیچ کجای ایران از دست این ویروس در امان نیست.

اینها آمار تکان دهنده ای است، اما می تواند با ایجاد محدودیت های بیشتر در شهرهای مختلف و رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم از ابتلای بیشتر افراد به این ویروس جلوگیری کرد.

پیگیری خبری ایرنا تازه‌ترین وضعیت کرونایی استان‌ها را نشان می دهد بر این اساس محدودیت ها در کهگیلیویه و بویر احمد از امروز باری دیگر تمدید شد و رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان در این زمینه گفت: این محدودیت ها از امروز شنبه تا دو هفته آینده در همه مناطق استان ادامه دارد و تمام واحدهای صنفی و خدماتی ملزم به رعایت شیوه نامههای بهداشتی هستند.

سالار حسین پور اظهار داشت: براساس مصوبه ستاد استانی مبارزه با کرونا فعالیت کلیه صنوف به جز اتحادیه میوه وتره بار، خواربارفوشان، قصابان و نانوایان ممنوع اعلام شده است.

همچنین شمار بستری بیماران در آی سی یو بیمارستان های زنجان نیز روند افزایشی نشان می دهد که بیش از ۵۵ درصد را بیماران بدحال تشکیل می دهند که بیشترین فوتی ها نیز به این بخش اختصاص دارد.

پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این باره اظهار کرد که هم اکنون میزان بستری بیماران کرونایی استان نسبت به فوتی ها شیب تندی تری یافته و در کل میزان بستری های مثبت منطبق با میانگین کشوری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و این در حالی است که استان به لحاظ این بیماری نسبت به کل کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد.

اما شیوع ویروس کرونا در شهر زیارتی مشهد همچنان روند افزایشی را دارد به طوری که بخش های ویژه بیمارستان قائم (عج) مشهد برای بیماران کرونایی افزایش یافت و برای این منظور طبقه منفی ۲ این بیمارستان، بخش اعصاب یک کرونا و سی. سی. یو تازه تاسیس شده بیمارستان در قالب ای. سی. یو کرونا با ۱۴ تخت آماده خدمت رسانی به بیماران کرونایی است. علاوه بر این در بخش آنفلوآنزا نیز ۱۴ تخت برای این بیماران در نظر گرفته شده است.

حسن خداپرست مدیر مرکز آموزشی - پژوهشی درمانی قائم (عج) مشهد در این باره افزود: بیماران بسیاری هستند که با علایم سکته مغزی یا ناراحتی کلیوی به این بیمارستان مراجعه می کنند که پس از آزمایشات لازم مشخص می شود مبتلا به کرونا هستند بنابراین آموزش به تیم درمان برای حساس سازی نسبت به این دسته از بیماران نیز انجام شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی نیز از کاهش پلاسما برای بیماران کرونایی در این استان خبر داد و افزود: در حال حاضر میزان درخواست چند برابر اهدای پلاسما است و انتظار می‌رود بهبودیافتگان کرونا توجه خاصی به اهدای پلاسما داشته باشند.

ابراهیم میری مقدم افزود: از ابتدای امسال ۱۷۱ نفر نیز برای اهدای پلاکت به روش پلاکت فرزیس مراجعه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸.۵ درصد افزایش داشته است.

از استان اردبیل نیز خبر می رسد که قرارگاه مبارزه با کرونا در استان با محوریت فرمانداران آغاز به کار کرد و این قرارگاه مصوبات جلسه ستاد کرونا را اجرایی می کند و ارگان‌های زیرمجموعه در صورت اقدام به موقع تشویق و در صورت کوتاهی بازخواست می‌شوند، ضمن اینکه شرایط کرونایی خلخال در این استان نگران‌کننده است و فرماندار این شهر در این زمینه گفت که سیر صعودی شمار مبتلایان به کرونا و ادامه این روند همراه با کاهش سطح رعایت موارد پیشگیرانه از سوی مردم در این شهرستان مشکل ایجاد کرده است.

فریدون بابایی افزود: وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان خلخال قرمز و امکانات درمانی تنها بیمارستان موجود منطقه نیز محدود است.

وضعیت کرونا در استان یزد نیز بسیار نگران کننده است به طوریکه معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به یزد گفت: یزد، آلوده‌ترین استان کشور به لحاظ شیوع کرونا است و جزو استان‌هایی است که با توجه به جمعیت آن، شیوع مبتلایان به کرونا در آن بسیار بالاست و ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان به مدت ۲ هفته دیگر تمدید شده و خروج خودروها از استان منعی ندارد ضمن اینکه اتوبوس‌های خط واحد و سیستم حمل و نقل عمومی تا اطلاع ثانونی تعطیل هستند.

خبرهای رسیده از استان آذربایجان شرقی نیز حاکی از این است که وضعیت استان همچنان قرمز است و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛ روزانه ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی می‌شود.

عباسعلی درستی اظهار کرد: ۱۰ شهرستان از جمله تبریز وضعیت بدتر از قرمز دارند و شهرهای اهر، مراغه و مرند نیز قرمز بوده و سه شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند و اصلا شهرستان سفید نداریم.

استان البرز در وضعیت فوق العاده کرونایی قرار دارد و با وجود تلاش های بی وقفه مدافعان سلامت، ۲۱ بیمار دیگر کرونا در این استان طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و با مرگ این تعداد بیمار کرونایی، شمار جان باختگان این بیماری از ابتدای شیوع تاکنون در البرز به یک هزارو ۸۶۲ نفر رسیده است.

اما در استان خوزستان تردد قطار محلی خوزستان - لرستان به علت شیوع کرونا از امروز متوقف شد و بنا به گفته مدیرکل راه آهن ناحیه زاگرس؛ تردد قطار محلی در مسیر استانهای لرستان و خوزستان در راستای حفظ سلامت مردم در شرایط کرونایی با تصمیم ستاد کرونا استان لرستان تا اطلاع بعدی لغو شد.

حسن زیودار افزود: قطار مذکور روزانه دوبار به صورت رفت و برگشت در مسیر اندیمشک، دورود تردد داشت.

از طرفی با افزایش موج دوم شیوع ویروس کرونا در خوزستان، سه بیمارستان تامین اجتماعی امیرالمومنین(ع) اهواز و بخش‌هایی از۲ بیمارستان تامین اجتماعی ماهشهر و بهبهان، دوباره به چرخه بستری و درمان بیماران کرونایی بازگشتند.

هم اکنون شهرهای اهواز، کارون و مسجدسلیمان در شرایط حاد و قرمز کرونایی قرار دارند و بنا است از ۲۰آبان ماه محدودیت‌های سختگیرانه تری در این شهرها به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا شروع شود.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به روند افزایش مبتلایان به کرونا در استان و لزوم بستری شدن بخشی از آنها، گفت که افزایش تخت‌های بیمارستانی به خصوص در بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

محمودرضا مرادی افزود: بر این اساس بخش اطفال به بیمارستان محمد کرمانشاهی منتقل خواهد شد، بخش زنان به بیمارستان معتضدی، بخش داخلی به بیمارستان امام خمینی (ره) و بخش‌های جراحی و مغز و اعصاب و ارتوپدی به بیمارستان طالقانی و بخش بیماران قلبی به بیمارستان امام علی (ع) منتقل خواهد شد.

آخرین وضعیت منحنی ابتلا و بستری موارد جدید و بستری در پایتخت نیز گواه این موضوع است که در پیک سوم کرونا متاسفانه هیچ کاهشی نداشته و وضعیت آمار سیر فزاینده را می پیماید و ناهید خداکرمی امروز یکشنبه در دویست و چهل و هفتمین جلسه شورا، به شهردار درباره عدم اجرای شیوه نامه های کرونا تذکر داد و گفت: برغم شیوع کرونا، در شهرداری هر روز شاهد برنامه افتتاحیه و بازدید هستیم.

وی اظهارداشت:‌ دیگر کم کم به مرگ‌های روزانه ۲۰۰ نفر در در تهران می‌رسیم و در حال حاضر ۶ هزار نفر در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که نزدیک ۳ هزار نفرشان به دستگاه متصل هستند و به همین دلیل امکان بالارفتن آمار مرگ و میر وجود دارد.

خداکرمی با بیان اینکه بنابراین می‌طلبد که سخت گیری بیشتری در باب اجرای پروتکل‌ها اجرا شود، گفت: متاسفانه با وجود درخواست‌ها به تعطیلی دوهفته‌ای تن داده نشد، اما دستورالعمل ناقص و ضعیفی توسط ستاد مقابله با کرونا ابلاغ شد که آن هم اجرا نمی‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار