لحظه به لحظه با تحولات انتخابات آمریکا
بر اساس گزارش برخی منابع برتری بایدن بر ترامپ در پنسیلوانیا به حدود ۳۱ هزار رای رسیده و وی این ایالت را برده است. در صورتی که بایدن این ایالت را برده باشد، بدون احتساب آرای آریزونا به ۲۷۳ الکترال و با احتساب آن به ۲۸۴ الکترال رسیده است. برای پیروزی ۲۷۰ الکترال کافی ا‌ست.
کد خبر: ۹۱۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶ 07 November 2020
فوری: بایدن رئیس جمهور آمریکا شد/ پافشاری ترامپ: با اختلاف پیروزم!

به گزارش تابناک سمنان جو بایدن بر اساس اعلام نتیجه شمارش آرا در پنسیلوانیا از سوی بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های آمریکایی از جمله آسوشیتدپرس و سی‌ان‌ان،‌ به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده معرفی شد.

نامزد دموکرات‌ها که پیش‌تر با احتساب پیروزی در ایالت آریزونا ۲۶۴ رای الکترال داشت با بدست آوردن ۲۰ رای الکترال ایالت پنسیلوانیا از مرز ۲۷۰ رای مورد نیاز برای پیروزی در انتخابات گذشت تا به صورت قانونی نامزد منتخب مردم آمریکا در این انتخابات شناخته ‌شود.

این درحالسیت که دونالد ترامپ ساعتی پیش از این با انتشار توییتی اعلام کرد که با اختلاف بسیار پیروز انتخابات شده و در فیلادلفیا کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد.

جو بایدن پیش‌تر و با توجه به روند شمارش آرا در ایالت‌های باقیمانده و پیشی گرفتن از دونالد ترامپ اطمینان داده بود که نتیجه نهایی انتخابات پیروزی او و دموکرات‌هاست. دونالد ترامپ در مقابل، رقیبش را از اعلام پیروزی زودهنگام برحذر کرده و گفته بود از آنجا که در روند رای گیری «تقلب و تخلف» شده است از طریق دادگاه پیگیری می‌کند و امکان دارد پیشتازی خود را بازیابد.

***

 

بایدن: رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها خواهم بود
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۲۱:۲۸
 

«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری که دقایقی پیش پیروزی وی از سوی اغلب رسانه‌های آمریکایی اعلام شد در در پیامی در توییتر نوشت: « آمریکا،  افتخار می‌کنم که شما من را برای هدایت کشور بزرگ‌مان انتخاب کردید.»

وی در ادامه این پیام توییتری نوشت: «کار پیش روی ما سخت خواهد بود، اما من این را به شما قول می‌دهم: چه به من رأی داده باشید یا نه، من رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها خواهم بود.ایمانی را که به من دادید حفظ خواهم کرد.»

جو بایدن: «وقت آن است که عصبانیت را کنار بگذاریم و به عنوان یک ملت دور هم جمع شویم»
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۲۰:۵۶
 
 
جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام داشت که به اعتمادی که مردم آمریکا به او و کاملا هریس، معاونش داشته‌اند افتخار می‌کند و مقابل آن سر فرود می‌آورد.
فوری: بایدن رئیس جمهور آمریکا شد/ پافشاری ترامپ: با اختلاف پیروزم!
ترامپ: با اختلاف پیروزم!!
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۲۰:۵۳
 
 
دونالد ترامپ در ادامه پیام‌های توییتری روز شنبه خود دقایقی پیش با انتشار توییتی دیگر مدعی شد که با اختلاف زیاد در انتخابات پیروز شده است.
 
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آقای ترامپ از حیث کسب آرا الکترال هم اکنون ۲۱۴ به ۲۶۴ از رقیب دموکرات خود عقب است. نامزد جمهوری‌خواهان که پس از دعواهای حقوقی آنچنان که باید از سوی هم‌حزبی‌های خود حمایت نشده است در حالی حاضر همچنین در چهار ایالت از پنج ایالت کلیدی که هنوز نتیجه نهایی آنها اعلام نشده از جود بایدن عقب افتاده است.
بایدن رئیس جمهور آمریکا شد
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۲۰:۳۸
 

 رسانه‌های «سی‌بی‌اس» و «سی‌ان‌ان» بایدن را پیروز و رئیس جمهوری منتخب خواندند.

رسانه‌های دیگری نظیر «نیویور‌تایمز»، «یو‌اس‌ای تودی» و «ان‌پی‌آر» نیز پیروزی بایدن در انتخابات را اعلام کرده و وی را چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا دانستند.

 آسوشیتدپرس نیز خبر داد که بایدن در پنسیلوانیا پیروز می‌شود که این ایالت ۲۰ الکترال دارد. 

شبکه خبری ای‌بی‌سی هم بایدن را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواند. 

بر اساس گزارش برخی منابع برتری بایدن بر ترامپ در پنسیلوانیا به حدود ۳۱ هزار رای رسیده و وی این ایالت را برده است. در صورتی که بایدن این ایالت را برده باشد، بدون احتساب آرای آریزونا به ۲۷۳ الکترال و با احتساب آن به ۲۸۴ الکترال رسیده است. برای پیروزی ۲۷۰ الکترال کافی ا‌ست. 

فوری: بایدن رئیس جمهور آمریکا شد/ آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 284- ترامپ 214

شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی هم می‌گوید بایدن برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده است. 

شبکه فاکس‌نیوز نیز که به جمهوری‌خواهان نزدیک است می‌گوید هنوز به نتیجه قطعی درباره پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نرسیده است. 

برخی منابع گزارش دادند که فاکس‌نیوز هم با برآورد اینکه بایدن پنسیلوانیا و نوادا را برده، سرانجام بایدن را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد. 

در صورتی که بایدن پنسیلوانیا، نوادا و آریزونا را برده باشد، تعداد الکترال او به ۲۹۰ می‌رسد اما مشخص نیست که آیا تیم انتخاباتی ترامپ پیروزی بایدن را تایید می‌کنند یا نه؟ ترامپ بر وقوع تقلب در پنسیلوانیا تأکید کرده و خود را برنده انتخابات دانسته است. 

با پیروزی بایدن، «کاملا هریس» به عنوان نخستین معاون رئیس جمهور زن،‌ و اولین آمریکایی آسیایی تبار خواهد بود که در این سمت فعالین خواهد کرد.

ادامه پیشتاری بایدن در جورجیا و پنسیلوانیا
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۱۷:۱۳
 
 
جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پس از آغاز شمارش آرا پستی در دو ایالت جورجیا و پنسیلوانیا از رقیب جمهوری‌خواه خود جلو افتاد و این فاصله نسبت به روز گذشته باز هم اندکی بیشتر شده است.
 
آقای بایدن در جورجیا با بیش از ۴ هزار و بیست رای و در پنسیلوانیا نیز با حدود ۳۰ هزار رای از دونالد ترامپ پیش افتاده است.
 
برتری نهایی در این دو ایالت در صورت تایید نتیجه ایالت آریزونا که برخی منابع خبری از جمله آسوشیتدپرس از پیش آنرا به نام نامزد دموکرات آبی کرده‌اند، می‌تواند کلید کاخ سفید را در دستان جو بایدن قرار دهد. این در حالیست که دونالد ترامپ نتایج اعلام شده را قبول ندارد و جنگی حقوقی را در دادگاه‌‌های ایالت‌های آ‌ریزونا، پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا آغاز کرده است.
آخرین وضعیت شمارش آرای ایالت‌های کلیدی آمریکا
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۱۵:۲۴
 

 

طبق آمار ارائه شده از سوی رسانه‌های مختلفی مانند آسوشیتدپرس، واشنگتن پست و نیویورک تایمز آخرین آمار مربوط به شمارش آرا در 5 ایالت باقیمانده (با در نظر گرفتن آریزونا) در آمریکا به شرح زیر است:

 

بایدن: ما پیروز انتخابات خواهیم شد
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۱۰:۱۰
 

«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امروز (شنبه) طی سخنرانی در ایالت «دیلاور» بدون آنکه مستقیماً اشاره کند که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده گفت که در سه ایالت مهم پنسیلوانیا، آریزونا و نوادا، نیز پیروز خواهد شد.

بایدن در سخنرانی خود از طرفدارانش خواست صبر پیشه کنند و در خصوص روند کند شمارش آراء توضیح داد: «صبر و آرامش خود را حفظ کنید، می‌دانم شمارش آراء کند پیش می‌رود اما این نمایانگر تعداد بالای آراء‌ است و باید صدا و رأی افراد شنیده شود».

وی سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد: «افرادی هستند که می‌خواهند شمارش آراء‌ انتخاباتی متوقف شود، من چنین اجازه ای نمی‌دهم. تمامی آراء شمارش خواهد شد و مهم نیست که چه اندازه این فرایند به طول انجامد».

بایدن در خصوص پیشتازی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت:گ‌«فقط یک نگاهی به آنچه که از دیروز رخ داده بیاندازید. 24 ساعت. ما در جورجیا عقب بودیم، الآن پیشتازیم و در این ایالت پیروز خواهیم شد. 24 ساعت پیش، در پنسیلوانیا عقب بودیم و در پنسیلوانیا پیروز می‌شویم».

وی که برای پیروی در انتخابات به ۲۷۰ رأی الکترال نیاز دارد، در جمع هوادارانش گفت: «من در مسیر کسب بیش از ۳۰۰ رأی الکترال قرار دارم».

وی ادامه داد: «ما رأی 74 میلیون آمریکایی را به دست آوردیم و این بزرگترین رقم در تاریخ انتخابات آمریکا محسوب می‌شود و ما پیروز خواهیم شد».

در حالیکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا وعده دادخواهی داده است، بایدن از پیروزی در انتخابات خبر داد و گفت: «ما در سه ایالت پنسیلوانیا، آریزونا و نوادا پیروز می‌شویم و دیوار آبی (دموکرات‌ها) را بازسازی خواهیم کرد. اعداد روایت روشن و قانع‌کننده‌ای را برای ما بیان می‌کند. ما پیروز خواهیم شد».

وی سپس ضمن ابراز امیدواری درباره پیروزی در ایالت آریزونا که تاکنون همواره به نفع جمهوری‌خواهان رأی می‌داده است گفت: «من اولین نماینده دموکرات‌ها خواهم بود که ظرف 40 سال در آریزونا پیروز خواهم شد».

بایدن در این خصوص توضیح داد: «ما دیوار آبی را در میانه این کشور که چهار سال پیش خرد شده بود، مجدداً بازسازی کردیم: پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، کانون این کشور.»

این نامزد دموکرات علیرغم آنکه مستقیماً پیروزی خود در انتخابات را اعلام نکرد، گفت:‌«این اعداد و ارقام به طور شفاف و قانع‌کننده‌ای داستان را روایت می‌کند. گرچه هنوز اعلام نهایی پیروزی نکرده‌ایم اما ما در این رقابت پیروز می‌شویم».

بایدن خواستار پایان خشونت‌های پساانتخاباتی آمریکا و اتحاد میان مردم کشورش شد و گفت: «شاید ما در خصوص مسائل زیادی اختلاف داشته باشیم اما بیایید خشم و خشونت را پشت سر بگذاریم. اکثریت قریب‌ به اتفاق 150 میلیون آمریکایی که رأی دادند، خواستار خارج شدن نیش و کنایه از سیاست ما هستند».

وی درباره اتحاد کشورش گفت: «رأی دهندگان خواستار تغییر و اتحاد هستند و به د نبال تجزیه‌طلبی در آمریکا نیستند».

نامزد دموکرات  در این خصوص ادامه داد: «هدف سیاست ما جنگ بی‌پایان و بی وقفه نیست. زما آن رسیده است که ما بعنوان یک ملت برای بهبودی گردهم آییم و هدف سیاست حل مشکلات و بهبود زندگی مردم ما است».

جو بایدن در سخنرانی خود به مسئله مقابله با شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: «در همان روز اول طرحی را برای رویارویی و مقابله با شیوع ویروس کرونا آماده خواهیم کرد».

وی همچنین ضمن تأکید بر حمایت از آنهایی که به وی رأی ندادند گفت: «. سیاست ما رفع بحران و متحده کردن کشور است. من نماینده کل ملت هستم. من برای آنهایی که به من رأی ندادند به همان اندازه افرادی که به من رأی دادند، سخت تلاش خواهم کرد».

این نامزد دموکرات ابراز امیدواری کرد که بتواند فردا به وقت محلی برای هواداران خود مجدداً سخنرانی پیروزی کند و گفت: «امیدوارم فردا نیز برای مردم آمریکا صحبت کنم».

اگر ترامپ از ترک کاخ سفید خودداری کند چه خواهد شد؟
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۴:۳۸
 

نشریه «نیوزویک» در گزارشی به بررسی چگونگی خارج کردن «دونالد ترامپ» از کاخ سفید در صورت امتناع وی از این کار پرداخت.

این نشریه در گزارش خود نوشت: «در حالی که "جو بایدن" معاون رئیس جمهور سابق به لطف آرای پستی در انتخابات به پیش افتاده اما "دونالد ترامپ" پیش از موعد اعلام پیروزی کرده است.»

ترامپ از روز پس از انتخابات مدعی وقوع تقلب شده و هیچ نشانه‌ای از آمادگی وی برای تسلیم قدرت به رقیب دموکرات خود وجود ندارد.

یک مقام سابق آمریکا به نشریه نیوزویک گفت در صورتی که ترامپ از ترک کاخ سفید خودداری کند، سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی را بر عهده خواهد گرفت.

 
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۴:۳۵
 
شمارش آرا در ایالت های کلیدی همچنان با برتری جوبایدن در جریان است. اعلام پیروز نهایی این انتخابات اکنون و در این مرحله منوط به اعلام ایالت هایی است که شمارش در آنها در جریان است. هر یک از این ایالت ها قوانین خاصی در شمارش و نحوه اعلام فرد پیروز دارند مسله ای که اعلام  نامزد پیروز را به تاخیر انداخته است. مشارکت در این انتخابات نزدیک 67 درصد بوده که دستکم طی یک قرن گذشته یک رکورد محسوب می شود.
 
ترامپ: مراحل قانونی تازه شروع شده است
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۴:۳۲
 
دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: «جو بایدن نباید به اشتباه ادعای ریاست جمهوری داشته باشد. من نیز می‌توانم این ادعا را نیز داشته باشم. مراحل قانونی تازه شروع شده است.»
آخرین آمار شمارش آرا در سه ایالت کلیدی
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۱:۳۱
 

 

ایالت جورجیا: ۹۹ درصد آرا شمارش شده‌اند.
بایدن با ۱۵۴۴ رای بیشتر پیشتاز است. مسئولان این ایالت اعلام کردند به خاطر نزدیکی آرا بازشماری برگه‌های رای انجام می‌شود.
 
ایالت نوادا: ۸۷ درصد آرا شمارش شده‌اند. بایدن با ۲۰ هزار و ۱۳۷ رای بیشتر پیش است.
رای‌های شهروندان ساکن ایالت نوادا بر اساس قوانین این ایالت در صورت رعایت شدن موازین اعلام شده تا ۹ روز پس از انتخابات قابل شمارش خواهد بود.
 
ایالت پنسیلوانیا: ۹۸ درصد آرا شمارش شده‌اند. بایدن در این ایالت با ۲۰ رای الکترال با ۱۴ هزار و ۷۲۲ رای پیش افتاده است.
 
علاوه بر این ایالت‌ها کار شمارش آرا در ایالت‌های آریزونا، کارولینای شمالی و آلاسکا نیز به پایان نرسیده است. اما آسوشیتدپرس در برآورد خود بایدن را پیروز در ایالت آریزونا اعلام کرده است بنابراین ۱۱ رای الکترال این ایالت در سبد نامزد دموکرات‌ها قرار گرفته است. 
آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 264- ترامپ 214/ترامپ: از مبارزه برای شما دست نخواهم کشید/ بایدن در پنسیلوانیا از ترامپ پیش افتاد/ چرا و چگونه بایدن پیشی گرفت و «دگرگونی آبی» شکل گرفت؟
دونالد ترامپ: از مبارزه برای شما دست نخواهم کشید
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۱:۲۹
 
 
دونالد ترامپ در بیانیه‌ای از سوی کارزار انتخاباتی‌اش منتشر شد، گفت: «معتقدیم که مردم آمریکا سزاوار شفافیت کامل در شمارش آرا و تایید صلاحیت انتخابات هستند.»
 
وی تاکید کرد: «از ابتدا گفته بودیم که همه آرای قانونی باید شمارش شوند و همه آرای غیرقانونی نباید شمارش شوند با این حال در هر مرحله مقاومت دموکرات‌ها برای این اصل اساسی را داشته‌ایم.»
 
وی در عین حال تصریح کرد که این موضوع تنها برای نتیجه این انتخابات نیست بلکه در دفاع از کل نهاد انتخابات و روند قانونی آن است.
 
ترامپ با اشاره به اینکه این فرایند را یا تمام جنبه‌های قانونی آن پیگیری می‌کنند، افزود که با این کار می‌خواهد این اطمینان حاصل شود که مردم آمریکا به دولت اعتماد دارند.
 
وی بیانیه خود را اینگونه به پایان برد: «من هرگز از مبارزه برای شما و ملتمان دست نخواهم کشید.»
اختلاف آرای بایدن با ترامپ در پنسیلوانیا و نوادا بیشتر شد
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۲۱:۰۳
 

 

 
با ادامه شمارش آرا در پنسیلوانیا و نوادا فاصله بایدن با ترامپ در این دو ایالت بیشتر شد.
 
نامزد دموکرات‌ها هم اکنون در پنسیلوانیا ۹ هزار و ۲۷ رای بیشتر از دونالد ترامپ دارد و پیش‌بینی می‌شود با شمارش آرای بیشتر از فیلادلفیا این فاصله بیشتر شود.
جو بایدن در ایالت نوادا نیز با ۲۲ هزار و ۷۶ رای بیشتر پیشتاز است.
آخرین وضعیت شمارش آرا در چهار ایالت
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۹:۳۴
 

 

 
جورجیا (شمارش ۹۹ درصد آرا) بایدن با هزار و ۹۸ رای بیشتر پیش افتاد
 
پنسیلوانیا (شمارش ۹۵ درصد آرا) بایدن با شش هزار و ۸۱۷ رای بیشتر پیش افتاد
 
نوادا (شمارش ۸۹ درصد آرا) بایدن با ۱۱ هزار و ۴۳۸ رای پیشتاز است
 
آریزونا (شمارش ۹۰ درصد آرا) بایدن با ۴۷ هزار و ۵۲ رای پیشتاز است
آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 264- ترامپ 214/ستاد انتخاباتی ترامپ: انتخابات تمام نشده است/ بایدن در پنسیلوانیا از ترامپ پیش افتاد/ چرا و چگونه بایدن پیشی گرفت و «دگرگونی آبی» شکل گرفت؟
فاصله بایدن با ترامپ در پنسیلوانیا افزایش یافت
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۸:۴۳
 

 

آخرین نتیجه منتشرشده از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت پنسیلوانیا نشان می‌دهد که فاصله جو بایدن با دونالد ترامپ اندکی افزایش یافته است. جو بایدن اکنون با ۶ هزار و ۷۳۷ رای از دونالد ترامپ در این ایالت پیش افتاده است. 

نامزد دموکرات‌ها در صورت پیروزی در پنسیلوانیا با کسب ۲۰ رای الکترال این ایالت رئیس‌جمهوری آینده آمریکا خواهد بود. 
تخمین زده می‌شود که هنوز حدود ۱۶۰ هزار رای در پنسیلوانیا شمرده نشده است.
ستاد انتخاباتی ترامپ: انتخابات تمام نشده است
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۸:۱۷
 

 

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ به دنبال تصمیم برخی رسانه‌ها برای اعلام پیروزی جو بایدن در ایالت پنسیلوانیا تاکید کرد که انتخابات «تمام» نشده است. ستاد انتخاباتی نامزد جمهوریخواهان افزوده است که آرای چهار ایالت باقی‌مانده که جو بایدن در آنها پیشتاز است نهایی نیست. 

ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا افزوده است که دونالد ترامپ پس از بازشماری آرای جورجیا در این ایالت پیروز خواهد شد. در بیانیه این ستاد آمده است که در ایالت پنسیلوانیا «تخلفاتی» روی داده است.
بایدن در پنسیلوانیا از ترامپ پیش افتاد
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۷:۳۳
 

 

جو بایدن با شمارش شماری از آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنسیلوانیا از دونالد ترامپ پیش افتاد. نامزد دموکرات‌ها اکنون در این ایالت پنج هزار و ۵۸۷ رای بیشتر از دونالد ترامپ کسب کرده است. جو بایدن در صورت پیروزی در پنسیلوانیا ۲۰ رای الکترال این ایالت را کسب خواهد کرد و رئیس‌جمهوری آینده آمریکا خواهد بود. 

جو بایدن تاکنون سه میلیون و ۲۹۵ هزار و ۳۰۴ رای در پنسیلوانیا به دست آورده است. در مقابل دونالد ترامپ سه میلیون و ۲۸۹ هزار و ۷۱۷ رای به دست آورده است. 

آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 264- ترامپ 214/چرا و چگونه بایدن پیشی گرفت و «دگرگونی آبی» شکل گرفت؟/بایدن در جورجیا پیش افتاد/ پسر ترامپ: بهترین گزینه وارد شدن به یک جنگ تمام عیار است!

جان بولتون: ما جمهوریخواهان در برابر آزمون شخصیتی قرار داریم
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۷:۲۲
 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ می ‌گوید جمهوریخواهان در برابر «آزمون شخصیتی» قرار دارند. به گفته وی نامزدها نباید «دروغ» بگویند اما اگر شواهدی مبنی بر تخلف در دست دارند باید از مجاری قانونی آن را پیگیری کنند. 

چرا و چگونه بایدن پیشی گرفت و «دگرگونی آبی» شکل گرفت؟
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۶:۱۰
 

یورونیوز: در ساعات اولیه پس از پایان رای گیری در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در بسیاری از ایالت های کلیدی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور رای کمتری کسب کرده بود.

اما در ساعات و روزهای بعد جو بایدن فاصله خود را به طرز چشمگیری کاهش داد و به تدریج در ایالت های کلیدی از دونالد ترامپ پیش افتاد. او به این ترتیب توانست در ایالت های ویسکانسین و میشیگان پیروز شود. جو بایدن اکنون نیز در آستانه پیش افتادن از دونالد ترامپ در ایالت های پنسیلوانیا و جورجیا است.

دلیل اصلی این تغییر پدیده ای است که پیش از روز رای گیری نیز ناظران از آن سخن گفته بودند. «دگرگونی آبی» (blue shift) رویدادی است که بسیاری از تحلیلگران از هفته ها پیش درباره آن سخن گفته بودند.

بسیاری از رای دهندگان در این دوره از انتخابات به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا رای خود را با پست ارسال کردند. بحث‌های زیادی طی هفته‌های قبل از برگزاری انتخابات بر سر شرکت در رای گیری با ارسال رای از راه دور صورت گرفته بود. این موضوع یکی از مسائل مورد اختلاف بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکرات او در اولین مناظره انتخاباتی نیز بود.

«دگرگونی آبی» به وضعیتی اطلاق می‌شود که برنده انتخابات در ساعات پس از پایان رای گیری مشخص نمی‌شود و نامزد پیشتاز در روزهای بعد از انتخابات به دنبال شمارش رای‌هایی که با پست ارسال شده است پیشتازی خود را از دست می‌دهد.

از آنجاکه بنا به بررسی‌ها طی دوره‌های گذشته (حداقل از سال ۲۰۰۴ تاکنون) نامزدهای دموکرات در آرای ارسالی با پست پیشتاز بوده‌اند، تغییر نتیجه آراء به «دگرگونی آبی» (رنگ حزب دموکرات) معروف شده است.

یکی از نمونه‌های «دگرگونی آبی» در جریان شمارش آراء برای تعیین یکی از دو سناتور ایالت آریزونا در سال ۲۰۱۸ روی داد. در حالی که نتیجه اولیه از پیشتازی نامزد جمهوریخواهان حکایت داشت در نهایت در روزهای بعد با شمارش آرای ارسال شده با پست رقیب دموکرات او پیروز انتخابات معرفی شد.

دونالد ترامپ در آن زمان این تغییر نتیجه را زیر سوال برد و از «فساد انتخاباتی» سخن گفت. درنهایت اما کرسی ایالت آریزونا در مجلس سنا به دموکرات‌ها رسید.

اداره پست آمریکا ۱۷۰۰ رای شهروندان در پنسیلوانیا را تحویل مقامات داد
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۵:۱۴
 

اداره پست آمریکا اعلام کرد که روز پنجشنبه ۱۷۰۰ رای را که هنوز به دست مقامات مسئول شمارش آراء نرسیده بود تحویل آنها داده است.

آرای رای دهندگان در پنسیلوانیا اگر تا غروب جمعه به حوزه‌های رای‌گیری برسد شمارش خواهد شد. دونالد ترامپ هم‌اکنون حدود ۱۸ هزار رای بیشتر از جو بایدن در پنسیلوانیا کسب کرده است. با این حال هنوز حدود پنج درصد کل آرای این ایالت شمارش نشده است. هواداران جو بایدن بیشتر از طرفداران دونالد ترامپ از ارسال آراء با پست استقبال کرده‌لند.  
فاصله بایدن با ترامپ در جورجیا افزایش یافت
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۵:۰۶
 

آخرین نتیجه منتشرشده از انتخابات در ایالت جورجیا نشان می‌دهد که جو بایدن دو میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۸۰ رای به دست آورده است. در مقابل دونالد ترامپ دو میلیون و ۴۴۸ هزار و ۴۸۴ رای کسب کرده است. به این ترتیب فاصله جو بایدن و دونالد ترامپ در جورجیا به ۱۰۹۶ رای رسید. جو بایدن در صورت پیروزی در این ایالت رئیس‌جمهوری آینده آمریکا خواهد بود. 

بایدن در جورجیا پیش افتاد
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ - ۱۴:۰۰
 

 رسانه «اسپکتیتر ایندکس» می‌گوید که بایدن با اختلاف ۹۱۷ رأی هم اکنون در ایالت جورجیا از ترامپ جلو افتاده است.

آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 264- ترامپ 214/بایدن در جورجیا پیش افتاد/ پسر ترامپ: بهترین گزینه وارد شدن به یک جنگ تمام عیار است!/بایدن: شک نداریم برنده اعلام خواهیم شد

 

 

***

04:10 -جمعه 16 آبان

درخواست پسر ترامپ برای راه اندازی جنگ تمام عیار

پسر رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: پدرم باید به جنگی برای اثبات تقلب در رای‌گیری برود، روندی که زمان طولانی است ادامه دارد.

آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 264- ترامپ 214/پسر ترامپ: بهترین گزینه وارد شدن به یک جنگ تمام عیار است!/بایدن: شک نداریم برنده اعلام خواهیم شد/ترامپ: تمامی ایالت‌هایی که بایدن پیروزی شده را به چالش می‌کشیم/ تنها 6 رای الکترال تا پیروزی بایدن و شکست ترامپ

وی در ادامه توئیت خود گفت: بهترین گزینه برای آینده آمریکا این است که دونالد ترامپ وارد جنگ تمام عیاری با این انتخابات سراسر تقلب، دغل کاری، دارای رای دهندگان مرده و خارج از ایالت، که بیش از حد هم طولانی شده، بشود.

***

04:05-جمعه 16 آبان

سخنرانی کم سابقه ترامپ

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقابل دوربین‌ها در کاخ سفید گفت: اگر فقط آرای قانونی شمرده شوند، ما پیروزیم.

بر خلاف اظهارات ترامپ مقام‌های ایالتی که مسئول برگزاری انتخابات هستند می‌گویند هیچ شاهدی از تحویل آرای "غیرقانونی" در انتخابات مشاهده نشده است.

ترامپ می‌گوید آرای پستی در حال شمارش «غیرقانونی» است و آرایی است که «دیر» رسیده است!

آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 264- ترامپ 214/بایدن: شک نداریم برنده اعلام خواهیم شد/ترامپ: تمامی ایالت‌هایی که بایدن پیروزی شده را به چالش می‌کشیم/ تنها 6 رای الکترال تا پیروزی بایدن و شکست ترامپ

ترامپ هم‌چنین گفت: پیش بینی می‌شد که یک موج آبی (دموکرات‌ها) در انتخابات اتفاق بیافتد اما در واقع یک موج قرمز (جمهوری‌خواهان) رخ داد.

پیشتر پسر او دونالد ترامپ جونیور از پدرش خواسته بود "وارد جنگی تمام عیار بر سر این انتخابات" شود.

به گزارش بی.بی.سی رئیس جمهور آمریکا در مورد انتخابات کنگره که آن هم سه‌شنبه انجام شد، گفت: "زنان جمهوری خواه بیشتری به کنگره راه یافتند که بیش از هر سال دیگری در گذشته بود."

او سپس افزود که جمهوری خواهان تبدیل به "حزب کارگران آمریکا شده‌اند."

ترامپ همزمان با اشاره به انتخابات سنا و مجلس نمایندگان گفت بر خلاف ادعای دموکرات‌ها که منتظر تسخیر مجلس سنا بودند، «ما توانستیم موفق شویم و علاوه بر حفظ سنا نمایندگان جدیدی به مجلس نمایندگان فرستادیم».

وی هم‌چنین نظرسنجی رسانه‌ها را مداخله در انتخابات خواند و با ادعای تقلب دموکرات‌ها در انتخابات گفت: آنها از مدت‌ها پیش برای این کار برنامه داشتند.

او که در چندین ایالت علیه شمارش آرا شکایت کرده، شواهدی برای ادعای خود طرح نکرد اما آرای پستی را که دموکرات‌ها بیشتر از آن استفاده کردند "زمینه ساز تقلب گسترده به نفع جو بایدن" دانست.

ترامپ مدعی شد، در چند ایالت از جمله میشیگان و جورجیا ناظران حزب جمهوری خواه اجازه حضور در مکان شمارش آرا را نداشته‌اند یا محدودیت‌های فراوانی برای آنها ایجاد شد.

وی ادامه داد: ما ۷۰۰ هزار رای در پنسیلوانیا پیش بودیم ولی اکنون می‌گویند ما ۹۰ هزار جلو هستیم و همینطور برگه می‌آورند. در جورجیا هم من با اختلاف زیاد پیروز شدم و ۳۰۰ هزار رای جلو بودم اما ناگهان عقب افتادم. در میشیگان ما خیلی پیش بودیم و در ویسکانسین هم همینطور. در همه موارد آرای‌ ما را کم کردند.

***

01:56-جمعه 16 آبان

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مردم کشورش را به آرامش دعوت کرد.

بایدن تصریح کرد که «همه آرا» در حال شمارش هستند و او و معاونش، «کاملا هریس» احساس خوبی درباره وضعیت فعلی دارند. 

او گفت: «در حال حاضر همه آرا دارند شمرده می‌شوند و من و کاملا هریس احساس خوبی درباره روند فعلی داریم» 

او گفت که شک ندارد برنده اعلام خواهد شد. وی تصریح کرد: ما کماکان احساس بسیار خوبی درباره وضعیت فعلی داریم. شک نداریم برنده اعلام خواهیم شد.از همه می‌خواهم آرامش خود را حفظ کنند. روند شمارش آرا در حال انجام است.»

بایدن اضافه کرد: «همه آرا باید شمارش شوند... دموکراسی گاهی نیازمند قدری صبوری هم هست. در آمریکا، رأی قداست دارد و هیچ چیز و هیچ‌کس غیر از اراده رأی‌دهندگان نمی‌تواند رئیس‌جمهور ایالات متحده را انتخاب کند.»

***

20:54

افزایش فاصله بایدن با ترامپ در ایالت نوادا

شبکه سی‌ان ان گزارش داد که فاصله بایدن با ترامپ در ایالت کلیدی نوادا افزایش یافته و به 12 هزار رای رسیده است.

با شمارش 76 درصد آرای این ایالت، بایدن تا کنون 49.5 درصد آرا و ترامپ نیز 48.5 درصد آرا را در این ایالت بدست آورده اند.

***

20:00

ترامپ: تمامی ایالت‌هایی که بایدن مدعی پیروزی شده را به چالش می‌کشیم

ترامپ در توییتر: تمام ایالت‌هایی که ادعا شده بایدن در آنها به پیروزی رسیده توسط ما بخاطر تقلب مورد چالش حقوقی قرار خواهند گرفت. دلایل زیادی داریم، فقط رسانه‌ها را چک کنید. ما می‌بریم. اول آمریکا.

آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 264- ترامپ 214/ترامپ: تمامی ایالت‌هایی که بایدن پیروزی شده را به چالش می‌کشیم/ترامپ: شمارش را متوقف کنید/ تنها 6 رای الکترال تا پیروزی بایدن و شکست ترامپ/  آغاز دعوای ستادهای انتخاباتی بایدن و ترامپ

***

19:52

ترامپ طی توئیتی نوشت که پیروزی قانونی بزرگی در ایالت پنسیلوانیا برای ستاد وی حاصل شده است.

یک قاضی آمریکایی به ستاد ترامپ اجازه نظارت بیشتر بر شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا داده است.

***

18:00

ترامپ: شمارش را متوقف کنید

رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر خواستار توقف شمارش آرا شد.

آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 264- ترامپ 214/ترامپ: شمارش را متوقف کنید/ اعلام منطقه پرواز ممنوع در اطراف اقامتگاه بایدن/تنها 6 رای الکترال تا پیروزی بایدن و شکست ترامپ/  آغاز دعوای ستادهای انتخاباتی بایدن و ترامپ

***

15:24

آمار غیررسمی نشان می‌دهد که با شمارش ۹۸ درصد آراء مأخوذه در ایالت جورجیا، فاصله بایدن و ترامپ به حدود ۲۳ هزار رأی یعنی ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

***

13:18

اعلام منطقه پرواز ممنوع در اطراف اقامتگاه بایدن

با شدت گرفتن تنش‌های پسا انتخاباتی در آمریکا، اطراف اقامتگاه «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات، منطقه پرواز ممنوع ایجاد شد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «اداره هوانوردی فدرال» آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، دستکم تا روز جمعه، اطراف منزل بایدن و چند نقطه دیگر از شهر »ولینگتون» در ایالت «دلاوِر» را در حالت «حریم هوایی دفاع ملی» قرار داده است.

اداره هوانوردی فدرال، این محدودیت موقتی پرواز معمولاً در یکی از حالت‌های وضعیت خطرناک، محل برگزاری رویدادی خاص یا هشداری کلی برای این نهاد، اعمال می‌شود.

با این حال، این اداره هیچ توضیحی درباره علت اعلام این وضعیت در اطراف اقامتگاه بایدن ارائه نکرد اما می‌توان آن را به عنوان تشدید تدابیر امنیتی در آستانه پیروزی احتمالی او در انتخابات تفسیر کرد.

در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری، اداره هوانوردی فدرال، مناطق اطراف منازل هردو نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات را پرواز ممنوع اعلام کرده بود.

***

01:25

پیروزی سرنوشت ساز بایدن در میشیگان

شبکه فاکس‌نیوز با بیان اینکه بایدن با اختلاف بیش از ۶۰ هزار رأی در ایالت میشیگان پیروز شده، تعدا آراء الکترال او را (با احتساب پیروزی در آریزونا) به رقم ۲۶۴ افزایش داد.

با این حساب، او برای پیروزی در انتخابات فقط به ۶ رأی الکترال دیگر نیاز دارد.

***

01:12

«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) در ایالت زادگاه خود «دِلاوِر» حاضر شده و به همراه «کاملا هریس» معاون خود در جمع هوادارانش به سخنرانی پرداخت.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، بایدن در این سخنرانی گفت: «مشارکت در انتخابات استثنایی بود. بیش از ۱۵۰ میلیون آمریکایی برای دولتی که از بین مردم باشد، رأی دادند. فقط مردم هستند که رئیس‌جمهور را تعیین می‌کنند».

وی ادامه داد: «تا پایان شمارش آراء، اعلام پیروزی نمی‌کنم. بعد از یک شب طولانی انتخابات، گمان داریم که به اندازه کافی رأی به دست آورده‌ایم».

آخرین نتایج آرای الکترال: بایدن 248- ترامپ 214/بایدن: تمام شواهد حاکی از آن است که ما در آستانه پیروزی هستیم/  آغاز دعوای ستادهای انتخاباتی بایدن و ترامپ/  ترامپ: ایالت‌هایی که برده بودم یکی یکی ناپدید می‌شوند!

نامزد حزب دموکرات با بیان اینکه به نتیجه آراء ایالت پنسیلوانیا اعتماد دارد، توضیح داد: « تمام شواهد حاکی از آن است که ما در آستانه پیروزی قرار داریم. من اکثریت آراء مردمی را از آن خود کرده‌ام و ما ۳ میلیون رأی مردمی بیشتر داریم».

بایدن تصریح کرد: «حاشیه پیروزی من در ایالات‌های ویسکانسین و میشیگان از حاشیه پیروزی ترامپ در انتخابات قبلی بیشتر است».

وی همچنین افزود: «واضح است که در حال پیروز شدن در تعداد کافی ایالت برای کسب ۲۷۰ رأی الکترال هستیم».

***

23:05

آخرین نتایج آرای الکترال: ترامپ 213- بایدن 238/آغاز دعوای ستادهای انتخاباتی بایدن و ترامپ/وضعیت در ایالات کلیدی باقیمانده چگونه است؟/  ترامپ: ایالت‌هایی که برده بودم یکی یکی ناپدید می‌شوند!

شمار آرای الکترال جو بایدن به 248 رسید

***

22:48

آغاز دعوای ستادهای انتخاباتی بایدن و ترامپ

ستاد انتخاباتی بایدن: ترامپ در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود است

ستاد انتخاباتی بایدن اعلام کرد که درخواست ستاد ترامپ برای بازشماری آرا در ویسکانسین تلاشی رای سرپوش گذاشتن بر شکست است.

ستاد ترامپ خواستار توقف شمارش آرا در میشیگان شد

ستاد ترامپ اعلام کرد که دادخواستی را به دادگاه میشیگان داده که طی آن خواستار توقف شمارش آرا در میشیگان شده است. ستاد ترامپ مدعی شده که به نمایندگان این ستاد دسترسی کافی برای حضور و نظارت در محل‌های شمارش آرا داده نشده است.

***

20:07

ستاد بایدن: اگر ترامپ به دیوان عالی رجوع کند با «شکست شرم‌آور« مواجه خواهد شد

ستاد انتخاباتی بایدن هشدار داد در صورتی که دونالد ترامپ برای به چالش کشاندن آرای پستی به دیوان عالی رجوع کند با شکستی شرم‌آور مواجه می‌شود.

 ترامپ: ایالت‌هایی که برده بودم یکی یکی ناپدید می‌شوند!

 رئیس جمهور آمریکا گفت، با اینکه در بسیاری از ایالت‌ها پیروز شده بود، شمارش آرای مخدوش (پستی) باعث شد این ایالت‌ها یکی پس از دیگری ناپدید شوند

***

18:13

فرماندار جمهوری‌خواه «ورمونت» به بایدن رأی داد

«فیلیپ اسکات» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت «ورمونت» مجدداً در انتخابات فرمانداری آمریکا پیروز شد.

این پیروزی در حالی است که وی فاش شد که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به «جو بایدن» نامزد دموکرات رأی داده است.

***

14:15

وضعیت ایالات کلیدی باقیمانده

در ایالت مهم پنسیلوانیا با ۲۰ رأی الکترال ، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با اختلاف بیش از ۱۲ درصد و کسب ۵۵.۸ درصد از آراء از «جو بایدن» نامزد دموکرات با ۴۳.۱ درصد آراء جلوتر قرار گرفته است.

در کارولینای شمالی با ۱۵ رأی الکترال نیز با شمارش ۹۴ درصد آراء، ترامپ با کسب ۵۰.۱ درصد آراء از بایدن با ۴۸.۷ درصد آراء جلوتر قرار گرفته است.

در ایالت جورجیا با ۱۶ رأی الکترال، با شمارش ۹۴ درصد آراء، ترامپ با کسب ۵۰.۵ درصد آراء از بایدن با ۴۸.۳ درصد آراء پیشی گرفته است.

در ایالت نوادا با ۶ رأی الکترال، با شمارش ۶۷ درصد آراء، بایدن با کسب ۵۰ درصد آراء از ترامپ با ۴۷.۹ درصد آراء جلوتر قرار گرفته است.

در ایالت میشیگان با ۱۶ رأی الکترال، با شمارش ۸۰ درصد از آراء رئیس‌جمهور آمریکا با اختلاف ۵ درصد و کسب حمایت ۵۱.۷ درصد از رأی دهندگان از «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها با کسب حمایت ۴۶.۷ درصد از رأی دهندگان جلوتر قرار گرفته است.

در ایالت ویسکانسین با ۱۰ رأی الکترال، با شمارش ۹۵ درصد از آراء ویسکانسین با ۱۰ رأی الکترال، جو بایدن با کسب ۴۹.۴ درصد از آراء از دونالد ترامپ با ۴۹.۱ درصد آراء جلوتر قرار گرفته است.

***

12:07

پیروزی بایدن در آریزونا قطعی شد. آسوشیتدپرس می گوید طبق نتایج، یازده کالج الکترال این ایالت از آن بایدن شده است. این برای نخستین بار از سال 1948 است که دموکراتها در این ایالت به پیروزی می رسند.
 

***

12:00

ترامپ: ما پیروز انتخابات شدیم اما تقلب بزرگی در حال رخ دادن است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود در حالیکه شمارش آراء  هنوز به پایان نرسیده است، خود را پیروز انتخابات اعلام کرد و گفت: «ما برای یک جشن بزرگ آماده می‌شویم».

وی با اشاره به احتمال تقلب در انتخابات گفت: «واضح است که ما پیروز انتخابات شدیم اما تقلب بزرگی در حال رخ دادن است که این باعث شرمساری این کشور است. به دیوان عالی خواهیم رفت».

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن قدردانی از میلیون‌ها نفری که به وی رأی‌داد‌اند، گفت که بعضی به دنبال سلب حق آنها هستند.

در حالیکه هنوز شمارش آراء تکمیل نشده است، ترامپ مدعی پیروزی در پنسیلوانیا با 20 رأی الکترال شد.

****

10:37

آخرین وضعیت آرای مردمی

تا این لحظه شمارش آراء در ایالات آمریکا نشان می‌دهد که «جو بایدن» نامزد دموکرات با کسب ۶۵ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۴۸۸ رأی موفق به کسب ۴۹.۸ درصد از آراء مردمی شده است و از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با کسب ۶۳ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۲۵۱ رأی، توانسته ۴۸.۵درصد از آراء مردمی را کسب کند.

***

آخرین نتایج آرای الکترال: ترامپ 213- بایدن 238/ ترامپ: امشب بیانیه صادر می‌کنم: یک پیروزی بزرگ/بایدن: ما در مسیر پیروزی در انتخابات قرار داریم

10:16

نتیجه شمارش ۹۱ درصد آرای جورجیا:

ترامپ ۵۰.۶ درصد

بایدن ۴۸.۱ درصد

***

09:29

ترامپ: می‌خواهند پیروزی را از ما به سرقت ببرند، اجازه نمی‌دهیم

دونالد ترامپ در پیامی که در صفحه توییتر خود ضمن متهم کردن دموکرات‌ها به تلاش برای سرقت انتخابات گفت: «ما بسیار جلوتر قرار داریم اما آنها تلاش می‌کنند انتخابات را به سرقت ببرند. هرگز چنین اجازه‌ای را نمی‌دهیم. بعد از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری دیگر نمی‌توان رأی داد!».

***

09:24

بایدن: ما در راه پیروزی در انتخابات هستیم 

جو بایدن نامزد دموکرات‌ در اولین سخنرانی خود در حالیکه هنوز شمارش آراء به اتمام نرسیده، به هواداران خود گفت که ناامید نشوید و در مسیر پیروزی قرار داریم.

آخرین نتایج آرای الکترال: ترامپ 210- بایدن 237/ ترامپ: امشب بیانیه صادر می‌کنم: یک پیروزی بزرگ/بایدن: ما در مسیر پیروزی در انتخابات قرار داریم

وی در جمع هواداران خود در خصوص پیروزی در انتخابات ابراز امیدواری کرد و گفت: «ما این انتخابات را خواهیم برد، ایمان داشته باشید».

***

09:18

بایدن به زودی سخنرانی خواهد کرد

جو بایدن نامزد دموکرات به زودی سخنرانی خواهد کرد، این نخستین بار است که یک نامزد ریاست‌جمهوری در چنین مرحله‌ای از شمارش آرا سخنرانی می‌کند.

***

09:15

پیروزی ترامپ در فلوریدا

دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در ایالت کلیدی فلوریدا پیروز شد. او به این ترتیب ۲۹ رای الکترال این ایالت کلیدی را به دست آورد. 

***

09:00

ترامپ با پیروزی در ایالات مونتانا، آیووا، تگزاس، اوهایو، فلوریدا، آیداهو، یوتا، کارولینای جنوبی، کانزاس، منطقه نبراسکا، ویومینگ، داکوتای جنوبی و شمالی، نبراسکا، لوئیزیانا، آرکانزاس، ایندیانا، تنسی، اوکلاهما، میسیسیپی، میزوری،‌ آلاباما، ویرجینیای غربی و کنتاکی موفق به کسب 210 آراء الکترال شده است.

از طرف دیگر، جو بایدن با پیروزی در ایالات ورمونت، ویرجینیا، کنتیکت، دیلاور، منطقه کلمبیا، ایلینوی، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، رودآیلند، کلرادو، نیویورک، کالیفرنیا،اورگن، آریزونا، واشنگتن، هاوایی، نیومکزیکو، نیوهمپشایر، مین، موفق به کسب 237 آراء‌ الکترال شد.

***

05:57

جو بایدن همانطور که پیش‌بینی می‌شد در ایالت‌های نیومکزیکو و نیویورک بر دونالد ترامپ غلبه کرد.

***

05:44

ترامپ در ۴ ایالت دیگر پیروز شد

ترامپ در ایالت‌های نبراسکا، وایومینگ، داکوتای شمالی و داکوتای جنوبی برنده شد. این ایالت‌ها روی هم رفته ۱۴ رأی الکترال دارند. تا اینجا بایدن ۱۱۹ رأی الکترال و ترامپ ۹۲ رأی الکترال دارد. 

***

05:32

آخرین نتیجه آرای الکترال ترامپ و بایدن

تا این لحظه ترامپ 92 رأی الکترال و جو بایدن 119رأی الکترال به دست آورده است. 

آخرین نتایج آرای الکترال: ترامپ 949- بایدن 119/ پیشتازی ترامپ در ایالت سرنوشت ساز فلوریدا

***

05:26

ترامپ و بایدن تا این لحظه در کدام ایالت‌ها پیروز شده‌اند؟

دونالد ترامپ:
ترامپ در ایالت‌های اوکلاهاما، آرکانزاس، می‌سی‌سی‌پی، آلاباما، تنسی، کنتاکی، ویرجینای غربی و کارولینای جنوبی پیروز شده است. ترامپ برنده ۶۱ رأی الکترال شده است.

جو بایدن:
نامزد حزب دموکرات در ایالت‌های ایلینوی، ویرجینیا، مریلند، نیوجرسی، رود آیلند، دلاور، کانکتیکات، ماساچوست و ورمونت پیروز شده است. او تا اینجا ۸۵ رأی الکترال به دست آورده است.

***

05:12

دونالد ترامپ همانطور که انتظار می‌رفت در ایالت آرکانزاس پیروز شد.
 

***

05:06

تیجه شمارش ۳۵ درصد آرای تگزاس: 
بایدن ۵۲ درصد
ترامپ ۴۶ درصد

***

04:56

دونالد ترامپ همانطور که پیش‌بینی می‌شد در ایالت می سی سی پی پیروز شد.
 

***

04:48

نتیجه شمارش ۳۴ درصد آرای ایالت کلیدی اوهایو:
بایدن ۵۶ درصد
ترامپ ۴۱ درصد

***

04:36

جو بایدن همانطور که انتظار می‌رفت در ایالت‌های رودآیلند، نیوجرسی، ماساچوست، مریلند، ایلینوی، دلاور و کنتیکت پیروز شد.

***

04:33

دونالد ترامپ در سه ایالت میسوری، آلاباما، تنسی و اوکلاهاما هم به پیروزی رسید.

***

04:28

ترامپ در ایالت کارولینای جنوبی پیروز شد و 9 رای الکترال دیگر کسب کرد.

آخرین نتایج آرای الکترال: ترامپ 13- بایدن 16 / پیشتازی بایدن در ایالت سرنوشت ساز فلوریدا/دونالد ترامپ در ایالات کنتاکی و ویرجینیای غربی پیروز شد/ پیروزی بایدن در ورمونت و ویرجینیا

***

04:21

در ایالت اوهایو با شمارش ۶ درصد آرا جو بایدن با ۷۴ درصد آرا از ترامپ با ۲۴ درصد آرا پیش افتاده است. این ایالت ۱۸ رأی الکترال دارد. 

***

04:17

نتیجه شمارش ۷۲ درصد آرای فلوریدا:
بایدن ۵۰ درصد
ترامپ ۴۸ درصد

***

04:13

جو بایدن در ایالت ویرجینیا پیروز شد و به این ترتیب ۱۳ رای الکترال این ایالت را کسب کرد.
 

***

04:06

پیروزی ترامپ در ویرجینیای غربی

ان پی آر /ترامپ برنده قطعی ایالت ویرجینیای غربی و 5 رای الکترال این ایالت است.

رقابت نزدیک بایدن و ترامپ در ایالت های تعیین کننده/ پیشتازی بایدن در ایالت سرنوشت ساز فلوریدا/دونالد ترامپ در ایالات کنتاکی و ویرجینیای غربی پیروز شد/ پیروزی بایدن در ورمونت

***

04:03

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات پس از شمارش ۴ درصد آراء با کسب ۵۴ درصد در ایالت کلیدی جورجیا پیشتاز است.

***

04:00

نتیجه شمارش ۴۶ درصد آرای فلوریدا:
ترامپ ۴۹.۹ درصد
بایدن ۴۹.۲ درصد

***

03:55

نتیجه شمارش ۳۵ درصد آرای ایالت فلوریدا:
بایدن ۵۰ درصد
ترامپ ۴۸ درصد

***

03:51

نتیجه شمارش ۲۲ درصد کل آراء در ایالت فلوریدا با ۲۹ رای الکترال:
بایدن ۴۹ درصد
ترامپ ۴۹ درصد

***

03:44

جو بایدن همانطور که انتظار می‌رفت در ایالت ورمونت (ایالتی که برنی سندرز سناتور آن است) پیروز شد.
رای‌گیری در ایالت جورجیا پایان یافت. دونالد ترامپ در ایالت کنتاکی پیروز شد.

***

03:30

در برخی از ایالت ها از جمله ایندیانا، نیوهمپشایر، ترامپ فعلا نسبت به جو بایدن رقیب دموکرات خود پیشی گرفته و در ایالت کنتاکی، بایدن پیشتاز است است.

منابع خبری آمریکا، در برخی ایالت های آمریکا، روند اخذ رای به تازگی خاتمه یافته و کار شمارش آرا آغاز شده است.

با توجه به اینکه کار شمارش آرا تازه شروع شده، هنوز درصد بسیاری کمی از رای ها شمارش شده است.

در ایالت کنتاکی تا این لحظه 8 درصد آرا شمارش شده و از این میزان رای شمرده شده، بایدن با کسب بیش از 53 درصد آرا پیشتاز است.

در ایالت ایندیانا، تا لحظه انتشار این خبر تنها سه درصد از آرای ماخوذه شمارش شده که دونالد ترامپ حدود 57 درصد آن را از آن خود کرده است.

روند اخذ رای در دیگر ایالت های آمریکا نیز رو به پایان است.

***

این انتخاب سرنوشت رقابت میان «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور مستقر آمریکا را مشخص خواهد کرد اما علاوه بر آن تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا نیز مشخص خواهند شد.

صندوق‌ها در زمان‌های متفاوتی در ایالت‌های مختلف سراسر آمریکا بسته خواهد شد. آلاسکا آخرین ایالتی خواهد بود که صندوق‌های خود را می‌بندد و  انتخابات در آن پایان می‌یابد. 

در اغلب ایالت‌ها، ساعت ۶ صبح به وقت شرقی (۱۴ و سی به وقت تهران) صندوق‌های رای‌گیری باز و در دیرترین زمان تا ۹ شب به وقت شرقی (۵ و سی دقیقه بامداد چهارشنبه به وقت تهران) بسته خواهد شد.

تایید نتایج ایالت‌ها از ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) آغاز خواهد شد که البته اگر نیاز به بازشماری آرا باشد، در این تاریخ ممکن است تاخیر ایجاد شود. همه ایالت‌ها به استثنای کالیفرنیا باید تا ۸ دسامبر (۱۸ آذر) روند تایید را به پایان برسانند. همه اختلاف‌ها و بازشماری‌ها هم باید تا این تاریخ تعیین تکلیف شده باشد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار