صدایش شبیه معلم و همهمه کودکان شبیه دانش‌آموز، جنس حرف‌زدن به کلاس ریاضی می‌خورد از مخرج و تفریق و جمع می‌گویند و بچه‌ها اجازه می‌گیرند؛ شک ندارم که کلاسی در این اطراف برپاست اما تنها صدایشان شنیده می‌شود و به چشم نمی‌آیند تا اینکه یکی از اهالی محل می‌گوید این صدای کلاس خانم یعقوب‌نیا است.
کد خبر: ۹۱۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ 07 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،به کمک اهالی محل به جایی شبیه پارکینگ می‌رسیم، کلاس خانم «یعقوب‌نیا» با ۹ دانش‌آموز دختر و پسر در فضایی ۹ متری دایر است؛ کرکره پارکینگ را پایین کشیده‌اند تا سر و صدا و سرما دانش‌آموزان را اذیت نکند اگرچه برخی از کودکان بازیگوش محل حواسشان را از درس پرت می‌کنند و برایشان ادا در می‌آورند.

خانواده یکی از دانش‌آموزان پارکینگ خانه‌اشان را به کلاس درس تبدیل کرده و هر روز آنها خودروشان را بیرون می‌آوردند تا دانش آموزان وارد کلاس درس شوند. مادر این دانش‌آموز می‌گوید پسرش گوشی هوشمند دارد اما متاسفانه نمی تواند از آن به خوبی استفاده کند و از درس جا مانده و ما هم سواد نداریم تا او را کمک کنیم از این رو تصمیم گرفتیم این مکان را به مدرسه‌ای کوچک برای تحصیل دانش‌آموزان محل تبدیل کنیم.

کلاس اختیاری است و علاقه مندان به صورت رایگان می‌توانند بر سر کلاس درس خانم یعقوب‌نیا حاضر شوند اما این معلم ایثارگر می‌گوید چون فضا محدود و شرایط به دلیل کرونا نامناسب است امکان حضور بیشتر از ۹ نفر در این کلاس وجود ندارد و از این لحاظ محدودیت داریم.

 

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه بیش از ۳۵۰ هزار دانش‌آموز دارد و با وجود محرومیت، داشتن ۱۱۰ نقطه کور و عدم پوشش شبکه اینترنت در برخی از روستاها، توانست با زیرپوشش‌بردن ۸۰ درصد دانش‌آموزان در شبکه آموزشی شاد در جایگاه سوم کشور از نظر پوشش این شبکه آموزشی قرار گیرد اما همچنان ۲۰ درصد از دانش آموزان این استان به دلایل مختلف به شبکه شاد دسترسی ندارند.

با شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ و تعطیلی فعالیت‌های آموزشی مدارس به صورت حضوری، شبکه آموزشی شاد از سوی وزارت آموزش و پرورش به منظور استمرار فرایندهای آموزشی در فضای مجازی و برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین طراحی شد و دانش‌آموزان در سراسر کشور فعالیت‌های آموزشی خود را از این طریق ادامه می‌دهند.

فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان کرمانشاهی هم مانند سایر نقاط کشور اکنون در این شبکه آموزشی انجام می‌شود اما دانش‌آموزان برخی از روستاها و حتی شهرهای استان به دلیل نداشتن گوشی هوشمند و تبلت و یا ضعیف بودن شبکه اینترنت امکان دسترسی به این شبکه را ندارند.

کرمانشاه از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی تاکنون نزدیک به هزار نفر از مردم استان براثر ابتلای قطعی به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و هزار و ۲۰۰ نفر نیز اکنون در بیمارستان‌ها بستری هستند.

برخی از معلمان دلسوز و ایثارگر در مناطق سخت‌گذر و محروم کرمانشاه دست به کار شده‌اند و با برپایی کلاس‌های حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دانش آموزان درس می‌دهند تا از روند آموزش عقب نمانند اگرچه این کار خیرخواهانه آنها از نظر ستاد کرونا خلاف است اما این معلمان معتقدند چاره‌ای غیر از ندارند چرا که دانش‌آموزان زمان را از دست می‌دهند و اگر آموزش نبینند دیگر نمی‌توان آنها را به آموزش بازگرداند.

اینجا «جعفرآباد» یکی از محلات فقیرنشین در دل کلانشهر کرمانشاه است؛ محله‌ای که ساکنان آن از لحاظ مالی وضعیت مناسبی ندارند و در این ایام کرونا معیشت و زندگیشان به سختی می‌گذرد. شغل اغلب ساکنان آن کارگری و فاقد درآمد ثابت و بیمه هستند و این موضوع بر درس و تحصیل فرزندانشان نیز تاثیر گذاشته است.

دانش‌آموزان یکی از کوچه‌های این محله که گوشی هوشمند و تبلت ندارند و نمی‌توانند از برنامه شاد تحصیلشان را ادامه دهند بر سر کلاس حاضر می‌شوند. مادران آنها دست به کار شده‌اند و معلمی پیدا کرده‌اند تا به فرزندانشان درس بدهد.

 

دانش‌آموزان فاقد امکانات نیازمند کمک خیرین

خانم «یعقوب نیا» معلم نهضت سوادآموزی است و برخی از مادران این دانش آموزان ارتباط دارد. او می‌گوید که یکی از این مادران به من گفت که برخی از دانش‌آموزان این محله دسترسی به برنامه شاد ندارند و از درس جا مانده‌اند و من هم تصمیم گرفتم به آنها کمک کنم.

کلاس درس هر روز غیر از جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ دایر است. مادر دانش‌آموزان هر روز با فرزندانشان به این مدرسه (پارکینگ) می‌آیند. آنها هر روز موکت ۹ متری قهوه‌ای رنگ را با خود می‌آوردند و قبل از پهن کردن آن محیط را کاملا آب و جارو و ضدعفونی و سپس فضا را برای نشستن دانش‌آموزان مهیا می‌کنند برخی از مادران همانجا تا آخر کلاس در کنار بچه هایشان می‌مانند.

خانم معلم وقتی وارد کوچه می‌شود دانش آموزان ذوق زده می‌شوند همه با هم به سوی کلاس می‌روند و پس از بالا رفتن کرکره برقی صاحبخانه خودرو رو بیرون می‌آورد و دانش‌آموزان نیز با زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و سایر پروتکل‌های لازم وارد کلاس درس می‌شوند و با فاصله و بر سر موکت می‌نشینند.

خانم معلم قبل از شروع درس لزوم رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از کرونا را به آنها یادآور می‌شود و آنها نیز به دقت گوش می‌دهند. یکی از مادران می‌گوید این نکات بهداشتی که در کلاس می گویید بسیار در رفتار بچه ها تاثیر گذاشته و ما را هر روز به رعایت آن تشویق می‌کنند.

بخشی از پارکینگ به دلیل وجود اسباب و وسایل صاحبخانه قابل استفاده نیست اما در همین فضای محدود کلاس شور و حال خاصی دارد. یکی از والدین وایت‌بُرد را بر روی دیوار آویزان می‌کند و کلاس رسما آغاز می‌شود.

کلاس که شروع می شود هم دانش آموزان کتاب و دفترشان را بیرون می آورند و بر روی زمین مشغول می شوند خانم معلم با صبر و حوصله به آنها درس می‌دهد و از آنها می‌خواهد اگر سوالی دارند بپرسند و سوالات شروع می‌شود و بیشتر آنها در ریاضی سوال دارند.

ما در گوشه‌ای از کلاس مشغول عکاسی و یادداشت‌برداری هستیم و نمی‌خواهیم زیاد جلب توجه کنیم تا حواس دانش‌آموزان پرت شود. از صبوری معلمان نهضت سوادآموزی زیاد شنیده بودم اما به چشم خود نیز این صبر و ایثار را مشاهده کردم.

رعایت همه پروتکل‌ها در کلاس درس

بعد از هر نیم ساعت درس خانم معلم استراحت می‌دهد و بچه‌ها پس از ضدعفونی کردن دستهایشان خوراکی ها را از کیفشان بیرون می‌آوردند و مشغول خوردن می‌شوند اما دیگر اجازه بیرون رفتن و بازی کردن ندارند.

«انسیه یعقوب‌نیا» معلم جوان کرمانشاهی مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی دارد. او به مادران بیسواد و کم سواد آموزش می‌دهد و معلمی و روانشناسی برای کمک بهتر به آموزش به خدمت می گیرد. او اکنون علاوه بر مادران به فرزندان آنها نیز درس می‌دهد تا از روند آموزش عقب نمانند.

کلاس ساعت ۹ تا ۱۲ است، خانم معلم به همه دانش آموزان مقطع ابتدایی تدریس می‌کند او در نهضنت سواد آموزی درس می‌دهد و می گوید که بیشتر به دنبال رفع اشکالات دانش‌آموزان است مثلا کسانی که در درس ریاضی مشکل دارند با انها کار می‌کنم تا تقویت شوند.

او به صورت رایگان به دانش آموزان درس می دهد و هر روز مسافت طولانی را از آن طرف شهر طی می‌کند و به عشق سوادآموزی به جعفرآباد می‌آید. او عاشق تدریس و آموختن سواد به مردم است و به همه درس می‌دهد و معتقد است که اگر بتواند یک نفر را باسواد کند شاهکار کرده است.

کلاس به پایان می‌رسد و خانم معلم از دانش آموزان می‌خواهد تکالیفشان را انجام دهند و سپس مادران و بچه‌ها از خانم معلم تشکر می‌کنند آنها موکت را جمع می‌کنند و پارکینگ را به حالت اول در می‌آورند و از این فضا بیرون می‌روند و تا فردا و کلاسی دیگر از هم خداحافظی می‌کنند.

پس از پایان کلاس ما هم خود را به معلم و والدین رساندیم و خسته نباشید گفتیم. مادر یکی دانش‌آموزان با قدردانی از تلاش این معلم ایثارگر و فداکار به خبرنگار ایرنا گفت: ما اهالی این محله توان مالی برای خریداری تبلت و گوشی هوشمند نداریم و از این رو با توافق جمعی و دعوت از این خانم معلم از او خواستیم تا زمان برپایی کلاس‌های حضوری به دانش‌آموزانمان درس بدهد تا از روند آموزش جا نمانند.

آنها با قدردانی از این تلاش و زحمات خانم یعقوب نیا، گفتند که این کار خانم معلم با هیچ زبانی قابل جبران نیست و امیدوارم همه معلمان و مسوولان به فکر دانش آموزان فاقد امکانات باشند.

 

کار با بچه‌ها را دوست دارم

خانم یعقوبنیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سابقه هفت سال تدریس در نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: مدرک کارشناسی‌ارشد روانشناسی دارم و در مناطق محروم کرمانشاه مشغول به تحصیل هستم. زنان در این مناطق فاقد سواد هستند و نیاز به آموزش دارند و از این رو به آنها درس می‌دهم و معتقدم مادران در این مناطق برای پرورش فرزندانشان باید باسواد باشند.

او می‌گوید با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس یکی از مادران از من خواست به فرزندانشان کمک کنم تا از درس جا نمانند چرا که گوشی و تبلت ندارند و آنهایی هم که دارند سواد استفاده از آن را ندارند و منم هم قبول کردم.

وی اظهار داشت که هر روز غیر از جمعه‌ها به صورت رایگان در این فضای محدود اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۹ دانش‌آموز درس می‌دهم اما اگر فضا بزرگتر باشد می‌توانیم تعداد بیشتری را در کلاس پذیرش کنیم.

این معلم ایثارگر می‌گوید کار با بچه‌ها را دوست دارد و از همه مردم و به خصوص خیرین می‌خواهد در این ایام کرونا به خانواده فقیر و محروم کمک کنند تا آنها نیز بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

یعقوب‌نیا با بیان اینکه دانش‌آموزان برای حضور در کلاس بسیار مشتاق هستند، گفت: بنده ابتدایی اول و دوم را تدریس می‌کنم و با توجه به اینکه کرونا دانش‌آموزان را از درس دور کرده از این رو باید بیشتر با آنها کار کنیم تا به سطح مناسب برسند.

او گفت: دانش‌آموزان پایه اول که سال گذشته نیز تنها چند ماه به کلاس رفته‌اند بیشتر مشکل دارند و باید بیشتر برای آنها وقت بگذارم.

همه برای شکست کرونا دست به کار شوند

این معلم کرمانشاهی در ادامه با بیان اینکه کرونا دنیا را تحت شعاع خود قرار داده است، گفت: برای شکست کرونا و پایان دادن به این بحران جهانی همه باید دست به کار شوند و هر کس به نوبه خود در این راستا تلاش کند.

یعقوب‌نیا به معلمان و خیرین نیز پیشنهاد داد که در قالب گروه‌های کوچک هفت تا ۹ نفره به دانش‌آموزان بی بضاعت که دسترسی به شبکه شاد ندارند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آموزش دهند تا آنها از درس عقب نمانند.

او گفت: همه برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی و باسواد کردن همه اقشار جامعه به خصوص کودکان باید تلاش کنیم.

 

دنبال فضای بزرگتر برای تبدیل به کلاس هستیم

مسوول شعبه ایتام خیریه آبشار عاطفه‌های کرمانشاه نیز در گفت و گو باخبرنگار ایرنا با بیان اینکه این موسسه در مناطق محروم شهر کرمانشاه فعالیت خیریه انجام می‌دهد، گفت: بسیاری از دانش‌آموزان در محله جعفرآباد توان مالی برای استفاده از گوشی هوشمند و آموزش از طریق مجازی را ندارند و از این رو ما از خیران می‌خواهیم که ما را در تامین هزینه اجاره مکان بزرگتر همراهی کنند.

«زینب قربانی» با قدردانی از همکاری خانم یعقوب‌نیا معلم ایثارگر و دلسوز در تدریس به دانش‌آموزان محله جعفرآباد، افزود: فضای فعلی بسیار محدود است و ما فضای بزرگتری در نظر گرفته‌ایم که هزینه اجاره آن ماهانه حدود ۵۰۰ هزار تومان است که از خیرین می‌خواهیم برای تامین هزینه اجاره آن به ما کمک کنند.

وی اظهار داشت: در صورت یافتن مکان بزرگتر می‌توانیم دانش آموزان بیشتری را تحت آموزش ببریم و با این اقدام مشکل آموزش دانش آموزان فاقد امکانات دراین محله برطرف می‌شود.

قربانی از همراهی خیرین با این موسسه خیریه نیز قدردانی کرد و گفت: اکنون ۲۱۰خانواده زیرپوشش این موسسه خیریه هستند و تمام نیازهای موسسه از محل کمک‌های خیرین تامین می‌شود و تاکنون کمک دولتی دریافت نکرده‌اند.

به گفته او، موسسه خیریه آبشار عاطفه‌ها به شماره ثبت ۲۳۱۰ از مهرماه سال ۹۳ پس از اخذ مجوز از وزارت کشور و استانداری کرمانشاه در این شهر فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

در این استان ۳۳۰ هزار دانش آموز و چهار هزار و ۶۰۰ مدرسه و ۲۶ هزار فرهنگی دارد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار