شهردار کرج از راه اندازی سایت پیرولیز در حلقه‌دره خبر داد و گفت: این مهم برای اولین بار در کشور محقق شده و با اجرای این طرح کرج به شهر بدون دفن پسماند تبدیل می شود.
کد خبر: ۹۱۳۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵ 01 November 2020

شهر بدون دفن پسماند/ راه اندازی سایت پیرولیز در حلقه‌دره برای اولین بار در کشور

به گزارش «تابناک البرز» علی کمالی زاده با اشاره به ضرورت جلوگیری از دفن زباله‌ها به منظور حفاظت از منابع زیرزمینی و محیط زیست، اظهار کرد: بر همین اساس شهرداری کرج اقدام به راه اندازی سایت پیرولیز (جلوگیری از دفن ضایعات پلیمری و بازگشت آن به چرخه تولید) در مرکز دفن حلقه دره کرده است.

وی به اهمیت گسترده راه اندازی سایت پیرولیز حلقه دره اشاره کرد و گفت: کاربرد گسترده پلاستیک در زندگی امروز مشکلات زیادی به وجود آورده و ورود این حجم عظیم از ضایعات پلاستیکی آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد کرده است.

شهردار کرج ادامه داد: در حال حاضر پسماندهای پلاستیکی و پلیمری و تایرهای مستعمل به دلیل دوام و پایداری زیاد در محیط زیست آلودگی‌های شدیدی را ایجاد می‌کنند؛ با وجودی که این پسماندها تنها ۱۰ درصد وزن پسماندهای جامد را تشکیل می‌دهند، اما به دلیل دانسیته کم، حجمی حدود ۳۰ درصد کل پسماندهای جامد را شامل می‌شوند.

کمالی زاده با اشاره به اینکه مصرف سالیانه پلاستیک در کشور حدود دو میلیون تن بوده که نیمی از آن شامل ظروف یکبار مصرف، و پلاستیک‌های بسته بندی است، گفت: پسماندهای پلاستیکی قابلیت بازیافت ندارند و یا هزینه بازیافت آن بالاست بر همین اساس از چرخه بازیافت خارج شده و به مراکز دفن سپرده می‌شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به پیامدهای زیست محیطی دفن پسماندهای پلاستیکی و هزینه‌های بالای اقتصادی برای بازیافت این ضایعات در سال‌های اخیر محققان به مطالعه روش‌های جایگزین مدیریت آن پرداخته‌اند که پس از آزمودن روش‌های متعدد، فرآیند پیرولیز در بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیا در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار گرفته و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

شهردار کرج گفت: بر همین اساس مجموعه مدیریت شهری کرج نیز در راستای برنامه‌های راهبردی خود جهت استفاده حداکثری از پسماندها و انرژی موجود در آن برای حفظ محیط زیست، بازگشت سرمایه‌های ملی، حفظ بهداشت و سلامت جامعه، اجرای پروژه پیرولیز را در دستور کار خود قرار داده است.

کمالی زاده با اشاره به اینکه مرکز دفن حلقه دره به عنوان محل اجرای طرح انتخاب شده است، گفت: با پیگیری‌های فراوان موفق به دریافت مجوز بهره برداری با ظرفیت تولید ۶۵۰ تن در سال شده و با اجرای طرح پیرولیز سعی در کاهش میزان دفع پسماندهای پلاستیکی به میزان چشمگیری داریم.

وی در تشریح عملکرد سایت پیرولیز در مرکز دفن حلقه دره نیز گفت: یکی از پروژه‌هایی که می‌تواند به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی کمک شایانی در روند مدیریت پسماند کند، پروژه استحصال هیدروکربن از ریجکت خطوط پردازش پسماند به روش پیرولیز است؛ ریجکت یا دورریز خطوط پردازش شامل مواد پلاستیکی، پایه نفتی، منسوجات و … است که متأسفانه در حال حاضر دفن می‌شود.

شهردار کرج گفت: این پسماندها در فرآیند پیرولیز در مجاورت گرما و نبود اکسیژن می‌تواند تجزیه و به روغن پیرولیزی و گاز سنتز تبدیل شود، با پردازش روغن به دست آمده در برج جداساز، امکان تولید هیدروکربن صادراتی وجود دارد.

وی افزود: هوشمندسازی مدیریت پسماند، جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای و استحصال انرژی از زباله از جمله برنامه‌های مدیریت شهری کرج است که با شروع کار سایت پیرولیز، این دستگاه بخش اعظمی از هدف‌های خود در این زمینه را محقق می‌کند.

کمالی زاده با بیان اینکه با این تکنولوژی میزان دفن پسماند به مقدار چشمگیری کاهش می‌یابد و کرج را به هدف شهر بدون دفن پسماند، نزدیک‌تر می‌کند، عنوان کرد: با این روش می‌توان از پسماندها مواد ارزشمندی استخراج کرد که با توجه به هرم استراتژیک مدیریت پسماند، این یک اقدام مثبت تلقی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار