تابناک کرمانشاه گزارش می دهد:
این روزها شیوع ویروس منحوس کرونا تمامی وجوه زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده گرچه بشر به همه چیز عادت می کند و ماسک و الکل و سایر محدودیت های ناشی از کرونا هم از این قضیه متثنی نیستند اما مروری بر گذشته، ما را نسبت به تغییرات کنونی و مصائبی که بر زندگی مان وارد کرده، آگاه تر می کند.
کد خبر: ۹۱۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰ 01 November 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ،گردشگری، صنعتی که این روزها بیش از پیش تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته و رشدش در ایران نیز متوقف شده است، کرمانشاه 2020 و برنامه ریزی های مرتبط با آن عامل مهمی بود که امید شهروندان این استان خوش آب و هوا را برای بهبود شرایط اقتصادی بر پایه ی گردشگری و رشد آن دو چندان می کرد اما اکنون سفرها، تفریحات و بسیاری از امور جاری مردم به تعطیلی کشیده شده، بر آن شدیم تا به بررسی وضعیت گردشگری در کرمانشاه و تاثیراتی که شیوع کرونا بر کسب و کار فعالان این بخش گذاشته، بپردازیم.

با وجود اینکه از حدود چند ماه پیش بیشتر سفرها محدود شده اند بعد از گذشت این چند ماه تا حدودی از محدودیت سفرها برای گردشگران کاسته شده اما بخاطر وجود بار روانی و ترس از کرونا خیل بیشتری از گردشگران باز هم ترجیح می‌دهند که سفرهای خود را به تاخیر بیندازند به همین منظور صنعت گردشگری و تمامی صنایع مربوط به آن از حمل و نقل هوایی،ریلی و جاده ای، راهنمایان گردشگری، تورلیدرها و هتلینگ از این رکود در امان نبودند و خسارت های مالی وارده به این صنعت هر روز بیشتر از گذشته افزایش یافته و در تاریخ این صنعت به یادگار خواهد ماند.

در همه جای دنیا صنعت گردشگری از این بیماری منحوس در امان نمانده، استان کرمانشاه هم به عنوان استانی گردشگرپذیر طی ۸ ماه گذشته از خسارات واردهبر پیکره حوزه گردشگری خود در امان نبوده است و فعالین این حوزه خسارات زیادی را متحمل شده اند.

برای پاسخ به سوالات و ابهاماتی که در این راستا برایمان بوجود آمد با مسئولین و کارشناسان به گفتگو نشستیم، 

علی صابر معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در این باره اظهار داشت: اواخر اسفند ماه با آغاز شیوع ویروس کرونا تورهای داخلی هم در حال فعالیت بودند اما در فروردین ماه تصمیم بر تعطیلی و قرنطینه گرفته شد، بر همین اساس بسیاری از فعالیت های گردشگری شامل تاسیسات گردشگری، تورها، هتل ها و رستوران ها تعطیل و با بهبودی اوضاع اواخر فروردین ماه مجددا به فعالیت های خود مبادرت ورزیدند. اخیرا ستاد کرونا متاثر از آغاز موج سوم شیوع کرونا و همچنین اولویت نداشتن گردشگری در زندگی مردم، مجددا درخواست ممنوعیت فعالیت تورها را صادر کرده، ما نیز به تبعیت از تصمیمات ستاد کرونا که لازم الاجراست تمامی فعالیت های تورها را ممنوع اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه دو ماه اسفند و فروردین فرصتی برای فعالین حوزه گردشگری است که رکود حاصل از فصل سرما (پاییز و زمستان) را جبران کنند، خاطر نشان کرد: امسال شیوع کرونا این فرصت را از فعالین این حوزه گرفت و منجر به تحمیل ضررهایی به آن ها شد، اما تصمیمات کشوری شامل تسهیلات با کارمزد ١٢ درصد به دو صورت بیمه ای و غیر بیمه ای و از طریق سامانه کارا متعلق به وزارت کار به آن ها تعلق گرفت که همچنان ادامه دارد، کمکِ دیگر نیز شامل برخورداری از امهال هزینه های آب، برق و گاز بود، اخیرا نیز خبرهایی از ارائه ی مجدد تسهیلات داده شده که جزئیات آن هنوز مشخص نیست.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در خصوص فعالیت های جامعه هتلداران و مهمان پذیران در طول مدت اخیر خاطر نشان کرد: ابلاغ های ما تابع تصمیمات ستاد کرونا است که اعلام کردند مدتی باید تعطیل باشند سپس بنا شد ظرفیت تاسیسات تغییر کند، اتاق ها یک تخته شوند، ظرفیت در بحث اقامت و پذیرایی به ۵٠ درصد تقلیل یابد، مراسم و همایش ها نیز تعطیل شوند، در هتل هایی که دارای سالن هستند نظافت باید به صورت مستمر انجام و مسائل بهداشتی با دقت رعایت شود. نظارت ها به شکل مستمر از طرف اداره ما، بهداشت و اماکن برقرار است.


در ادامه برای دستیابی به پاسخ سوالاتمان به سراغ سیروس گل عنبر رئیس جامعه هتلداران و مهمان پذیران کرمانشاه رفتیم، وی در خصوص نحوه ی فعالیت هتل ها و چگونگی ادامه ی فعالیت‌شان در شرایط کرونا اظهار داشت: گردشگری، هتلداران و سایر خدمات مرتبط با آن مثل آژانس ها یکی از صنوفی بودند که با شیوع کرونا آسیب فراوانی دیدند. هتل ها از اسفند تا خرداد تعطیل شدند، از خرداد تا کنون نیز که بازگشایی شدند عملا حالت تعطیلی دارند و باز بودنشان صرفِ حفظِ نیروها، جلوگیری از خرابی و فرسودگی محل است، اما ظرفیت پذیرش کاهش چشمگیری یافته،


وی با اشاره به اینکه حمایت های دولت از جامعه ی هتلداران کافی نبود و بسیاری از کارگران هتل ها موفق به دریافت کمک معیشتی و بیمه بیکاری نشدند، خاطر نشان کرد: مدیران هتل ها در کمال تعهد اخلاقی و انسانی و با تمام مشقت های موجود به حفظ نیروهای خود مبادرت ورزیدند، اکنون مشکل عمده مرتبط با خانه مسافرها و اقامتگاه های غیرمجاز است که به راحتی در ایام شیوع کرونا حتی ماه های حساس اسفند و فروردین نیز خدمات ارائه دادند، هتل ها و هتلداران به عنوان نهادهای مجاز تحت نظارت دستگاه های ذیربط هستند و عمدتا فعالیت غیرمجازی در آنها صورت نمی گیرد.


وی افزود: مشکل دیگر جامعه ی هتلداران در شرایط کنونی، نبود تسهیلات رایگان برای هزینه های نیروهای خدماتی است، در وضعیت فعلی هتل ها نیازمند حمایت های مادی بلاعوض هستند. شرایط شیوع کرونا امکان نابودی کامل هتل ها را خواهد داشت و نیاز اصلی امروز ما علاوه بر بحث حمایت های مادی بلاعوض، اندیشیدن راهی برای از سرگیری رفت و آمدها و ارائه ی خدمات گردشگری خصوصا در فضای هتل ها و اقامتگاه ها همگام و همراه با ویروس کرونا است. به این معنی که ما با کرونا زندگی می کنیم و این بخش نیز نیازمند ایجاد شرایطی مساعد با هوشمندی برای جلوگیری از نابودی خود است.

رئیس جامعه هتلداران کرمانشاه در خصوص چگونگی ارائه ی تسهیلات به هتل های تعطیل و نیمه تعطیل در ایام شیوع کرونا و بهره برداری از این تسهیلات  یادآور شد: به واحدهای تعطیل شده علاوه بر خدمات سامانه کارا، وامی از سوی سازمان صنعت، معدن، تجارت تعلق گرفت. وام کارا خیلی به نفع کارکنان هتل ها نبود و درآمدی وجود نداشت که بازپرداخت وام صورت گیرد، بنابراین تاکید می کنم ارائه ی تسهیلات بلاعوض در چنین شرایطی به هتلداران که با درآمد های کم یا زیاد باید هزینه های نسبتا ثابت محل اقامتی خود را بپردازند، از نیازهای ضروری آنان است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار