رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند :توضیحات عمران‌خان در مورد میانجی‌گری میان ایران و عربستان / ایراد دوباره شورای نگهبان به طرح مالیات خانه‌های خالی / حجاریان سرمقاله فردای پیروزی بایدن در روزنامه کیهان را نوشت و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰ 31 October 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پر شدن ظرفیت سالن تطهیر بهشت زهرا شایعه است
 
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا به اخباری مبنی بر پر شدن سالن تطهیر این سازمان واکنش نشان داد و گفت: اخبار منتشره در فضای مجازی به هیچ وجه صحت ندارد، اما دقت داشته باشید که سازمان بهشت زهرا (س) هشت ماه و اندی است که در بحران قرار دارد. سعید خال در مورد انتشار اخباری مبنی بر پر شدن ظرفیت پذیرش سالن تطهیر سازمان بهشت زهرا (س)،  گفت: اخبار منتشره در فضای مجازی به هیچ وجه صحت ندارد، اما دقت داشته باشید که سازمان بهشت زهرا (س) هشت ماه و اندی است که در بحران قرار دارد و ۲۵۰ روز است که همکاران ما از اوایل صبح و حتی خارج از ساعات اداری کار می‌کنند و مشکلی در این زمینه نداریم. وی با بیان اینکه از شهروندان می‌خواهیم به جای توجه به شایعات، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: مدیریت شهری همه تمهیدات را به کار گرفته، کاش مردم داغدار بتوانند پروتکل‌ها را رعایت کنند.

پزشکیان: کسانی که قدرت دارند، نمی‌گذارند لوایح پولشویی تصویب شود
 
پزشکیان در پاسخ به اینکه با وجود تصویب مجلس دهم و اراده دولت چرا دو لایحه پالرمو و CFT به نتیجه نهایی نرسید؟ گفت: به نظر می‌رسد برخی که اطلاعات دارند و آن اطلاعات را ما نداریم یا نظرات و تفکرات خاصی دارند با این مسئله مخالف‌اند و، چون قدرت اصلی دست آن‌هاست طبیعتاً این لوایح تصویب نمی‌شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: همین که نرخ دلار مرتب افزایش پیدا می‌کند و وضعیت معاملات ایران به این روز افتاده است، ریشه در عدم‌تصویب این لوایح دارد. گرفتاری در این راستا از گذشته تا امروز بوده و هست و معنی ندارد بگوییم در آینده بیشتر می‌شود. بایست این لوایح تا پیش از این تصویب می‌شد که شاهد این همه گرفتاری‌ها نمی‌بودیم. پزشکیان در پایان خاطرنشان کرد: در مجلس دهم و با اراده‌ای که وجود داشت دو لایحه پالرمو و CFT تصویب شد، ولی نگاه صدا و سیما و برخی افراد قدرتمند و تصمیم‌گیر که FATF را قبول نداشتند باعث شد جلوی کار گرفته شود. اکنون تفکری که نگذاشت آن دو لایحه تصویب شود در بسیاری از نمایندگان کنونی مجلس وجود دارد و بعید می‌دانم ضرورت تصویب این لوایح در مجلس یازدهم حس شود.
 
غرضی: چپ نمی‌تواند دولت نگه دارد و راست نمی‌تواند ملت نگه دارد
 
محمد غرضی: مردم همیشه در انتخابات ریاست‌جمهوری به وظیفه ملی خود عمل کرده است، زیرا مردم می‌دانند که اگر شرکت نکنند زبان و تیغ دشمن تیزتر می‌شود؛ به همین دلیل همیشه و در هر انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد حضور گسترده مردم بوده‌ایم. حالا اینکه در پی انتخابات گروه‌هایی بر دولت مسلط شده‌اند که حقوق عامه را رعایت نکردند و پیگیر حل مشکلات مردم نبوده‌اند بحث دیگری است. برای مردم بیش از آنکه این دولت یا آن دولت مهم باشد، حفظ کشور مهم است و برای تحقق همین امر هم در سال ۱۴۰۰ شاهد یک انتخابات حداکثری خواهیم بود». غرضی درباره نوع عملکرد دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب در دولت‌های بعد از انقلاب اظهار کرد: «من در گذشته در گفتگو‌هایی به شما هم گفته‌ام که چپ نمی‌تواند دولت نگه دارد و راست نمی‌تواند ملت نگه دارد. در ابتدای انقلاب دولت در اختیار جریان چپ قرار داشت، از اواخر دهه شصت تا اواسط دهه هفتاد دولت نیمه‌چپ-نیمه‌راست بود، تا اواسط دهه هشتاد دولت چپ بود، دولت احمدی‌نژاد کاملا راست بود و دولت روحانی هم در اختیار نیرو‌های چپ است. واقعیت این است که بیشتر دولت‌ها در تاریخ انقلاب اسلامی در اختیار نیرو‌های چپ بوده است. جالب است برایتان بگویم که دولت احمدی‌نژاد ۶۰۰ میلیارد دلار در اختیار داشت و دلار از هزار تومان به سه هزار تومان رسید و دولت روحانی هم همین میزان را در اختیار داشت و دلار به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت. این نشان می‌دهد دولت نتوانست آن‌طور که انتظار می‌رفت عمل کند».
 
عضو شورای شهر: مرگ و میر کرونا در تهران ۱۰۰ درصد افزایش یافته
 
حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهار داشت: آمار مرگ و میر در تهران به دلیل ابتلا به کرونا افزایش یافته و به طور کلی نسبت به قبل از شیوع کرونا آمار فوت و مرگ و میر در پایتخت ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. وی افزود: تهران حدود ۳ میلیون نفر جمعیت شناور دارد که امکانات درمانی در پایتخت و حضور بستگان برخی از بیماران در تهران از دلایل مراجعه بیشتر بیماران کرونایی به بیمارستان‌های پایتخت بوده است. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد مرگ و میر در تهران نسبت به قبل از کرونا به دو برابر رسیده است، گفت: ظرفیت بهشت‌زهرا به صورت کلی تکمیل شده، ولی این سازمان با طرح ابتکار‌هایی پیش‌بینی‌هایی انجام داده تا دفن اموات با مشکل مواجه نشود. خلیل‌آبادی گفت: از گذشته پیش‌بینی می‌شد که ظرفیت بهشت‌زهرا تا دهه ۸۰ تکمیل شود، ولی با اضافه شدن قسمت‌های جدید به بهشت‌زهرا و سه طبقه شدن قبر‌ها همچنین استفاده از موضوع بازسازی قبور قدیمی، ظرفیت بهشت زهرا بیشتر شد.

پیشنهاد جدید به کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰

رئیس اسبق شورای شهر تهران نکاتی را درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ یادآور شد.مهدی چمران رئیس اسبق شورای شهر تهران درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه بهتر است نامزدهای ریاست جمهوری در ابتدا کابینه مد نظر خود را به مردم معرفی کنند،گفت: من با این پیشنهاد موافقم که نامزدها از قبل تیم خود را به مردم معرفی کنند، زیرا اینکه نامزدها افرادی را قبول داشته و آنها را برای دولت احتمالی خود انتخاب کنند رسمی است که در سایر کشورها هم وجود داشته و چندان پیچیده نیست.او ادامه داد: البته اگر آن نامزد بخواهد وزرای خود را به مردم معرفی کند قطعی نخواهد بود، چرا که آنها باید رای اعتماد خود را از مجلس بگیرند؛ اما معرفی تیم نزدیک به دولت احتمالی خود برای مردم بسیار مفید خواهد بود.چمران در پاسخ به این سوال که آیا در این صورت وامدار فرد یا گروهی نخواهند بود؟ گفت: این امر بستگی به آن شخصیت دارد؛ بله برخی‌ها هستند که خود را وامدار افرادی می‌دانند که برایش تلاش کرده‌اند و از همین رو وقتی که بر سر کار می‌آید مجبور به کار با همین افراد هستند.

حجاریان سرمقاله فردای پیروزی بایدن در روزنامه کیهان را نوشت

سعید حجاریان، ئتوریسین جریان اصلاحات در یادداشتی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت: تصور کنیم بعد از انتخابات ۱۳ آبان و اعلام شدن نتایج و پایان دعواهای مرسوم، جو بایدن به‌جای دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود. این موضوع در ایران انعکاس زیادی خواهد داشت از جمله در روزنامه کیهان و سرمقاله آن. من در این یادداشت خود را به‌جای سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌گذارم و سعی می‌کنم از زاویه دید وی به این انتخاب بنگرم. طبعا به‌دلیل اینکه نگارنده جایی در روزنامه کیهان ندارد، متن حاضر در جایی غیر از ستون کیهان منتشر می‌شود! مطلب مزبور چیزی شبیه متن زیر خواهد بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در هر دوره، مع‌الاسف، بخشی از تحلیل‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی-اقتصادی کشور را به خود مشغول کرده است در حالیکه دولتمردان و سیاست‌مداران ایران التفات ندارند که مسئله مسئله‌ها برای جمهوری اسلامی ایران، کشور آمریکاست و نه رئیس کاخ سفید. از این رو، باید به این جماعت یادآور شد که بایدن و ترامپ از شروع رقابت‌های انتخاباتی برای ما تفاوتی نداشتند. در واقع، چه این می‌آمد و چه آن دیگری ابقاء می‌شد، سیاست نظام جمهوری اسلامی تغییری نمی‌کرد.از این گذشته، نباید به دوگانه صوری دموکرات-جمهوری‌خواه رسمیت بخشید چرا که تجربه نشان داده است، دموکرات‌ها اساساً خطرناک‌ترند و نقش اوباما در آغاز تحریم‌ها مؤید این دیدگاه است. مضاف بر این، هر فردی که اندکی سیاست بین‌الملل و مناسبات آمریکا را درک کند درمی‌یابد که ترامپ حتی برای ما گزینه مناسب‌تری بود زیرا وی همواره به‌دنبال جنجال‌ بود اما اکنون بایدن ادعا کرده است می‌خواهد به برجام بازگردد و این خود، آغاز مصائب کشور در طلیعه گام دوم انقلاب است.

باری، ممکن است در این دوره جدید کشور دوباره به دام مذاکره بیفتد اما این‌بار جمهوری اسلامی ایران باید شرط‌های‌ خود را به آمریکا تفهیم کند و سپس وارد مذاکره شود.

چنانکه می‌دانیم پیش‌تر مایک پومپئو از شروط ۱۲گانه آمریکا سخن گفته بود. موضوعی که مذاکره را از محتوا خالی می‌کرد و صرفاً باعث می‌شد آمریکا منویات خود را به ما دیکته کند. اما، اکنون آن مسیر با بن‌بست مواجه شده و دوران اولدروم بلدروم‌ها به پایان رسیده است و نوبت ماست که برای بایدن شرط بگذاریم و بگوییم برای بازگشت به مذاکرات و معاهده برجام چه تکالیفی را بر عهده دارد. شروط ۷گانه ایران به شرح زیر است:

یکم) دولت آمریکا موظف است تمامی ضررهایی را که از قِبل عدم فروش نفت در چهارساله ترامپ به ایران وارد شده است، بدواً و در کوتاه‌ترین زمان پرداخت کند.

دوم) دولت آمریکا موظف است عدم‌النفع و ضررهای تمامی شرکت‌هایی که طی این مدت به‌دلیل تحریم‌ها و بازگشت آن‌ها ورشکسته شده‌اند یا بازار خود را از دست داده‌اند، پرداخت کند. همچنین باید ضرر و زیان کارگران تعدیل و یا اخراج شده این بنگاه‌ها را برعهده بگیرد.

سوم) آمریکا موظف به پرداخت آنی تمامی غرامت‌های ناشی از فوت افراد بی‌گناهی است که در اثر تحریم‌ دارو از قبیل داروهای بیماری‌های خاص، انسولین و همچنین فقدان لوازم تست کرونا از بین رفته‌اند.

چهارم) شهادت ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی به‌عهده دستگاه نظامی آمریکاست. بنابراین این کشور باید آمرین و عاملین این جنایت و در رأس آن‌ها دونالد ترامپ را برای محاکمه به ایران مسترد دارد.

پنجم) آمریکا موظف است تمامی دارایی‌هایی بلوکه شده ایران را که در هر جای دنیا به‌دلیل تحریم راکد مانده‌اند، آزاد کند و علاوه بر این بهره و خسارت تأخیر تأدیه آن را بپردازد.

ششم) آمریکا می‌بایست ظرف مدتی کوتاه، تمامی نیروهای خود را از اطراف ایران اعم از عراق و افغانستان و… خارج کند و در یک کلام، خاورمیانه را ترک کند.

هفتم) آمریکا می‌بایست تحریم‌های اعمال شده بر متحدین منطقه‌ای ایران اعم از حزب‌الله، انصارالله و… را لغو نماید و از این پس در بازیگری منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ایجاد اختلال نکند.

چنانکه در سطرهای فوق خواندیم، شروط ۷ گانه ایران صریح و به‌صورت عملیاتی پیش روی آقای بایدن است و این بار دولت آمریکاست که باید گامی به سوی حل مسئله بردارد. اما سخنی کوتاه با دست‌اندرکان سیاست خارجی و اصحاب مذاکره و توافق! مادام که شرط‌های ۷گانه ایران اجرا نشده است، هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اعم از رئیس‌جمهور و وزیر خارجه حق برقراری ارتباط با هیچ مقام آمریکایی را ندارد چرا که تجربه نشان داده است، رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا دستکش مخملینی است بر دست چدنی این کشور!

در این میان ممکن است آقای بایدن صرفاً به بخشی از شروط فوق تن دهد در چنین وضعیتی و تا زمانی که حتی یکی از شروط فوق پذیرفته نشده باشند، راهبرد سیاست خارجی ما مطابق فرموده رهبر انقلاب «نه جنگ، نه مذاکره» خواهد بود.

تکذیب یک یادداشت منتسب به رهبر انقلاب

یک عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، گفت: متن یادداشت منتسب به رهبر انقلاب و دستخط منتشر شده بر یکی از کتب طب اسلامی و ایرانی جعلی بوده و فاقد اعتبار است.مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، گفت: با توجه به انتشار خبری با موضوع یادداشت رهبر معظم انقلاب اسلامی بر یکی از کتب مرتبط با طب اسلامی و ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، به اطلاع می‌رساند متن و دستخط منتشر شده جعلی بوده و فاقد اعتبار است.وی افزود: یکی از ماموریت‌های این دفتر صیانت از آثار و اندیشه معظم له است، لذا انتظار می‌رود رسانه‌ها در انتساب مطالب به رهبر معظم انقلاب دقت نظر کافی داشته باشند.

فاطمه راکعی: زنان خود را مهیای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ کنند

فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان نواندیش، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: این روزها سالروز درگذشت اعظم طالقانی، زنی است که به طور مُجدانه‌ای تلاش کرد تا مسئولان نظام را به این نتیجه برساند که زنان هم مثل مردان حق شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند. البته چندی پیش سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد زنان هم می‌توانند برای حضور در رقابتِ انتخاباتی ۱۴۰۰ ثبت‌نام کنند. دلیل چنین اظهارنظری هر چه باشد، بازهم چراغ سبز خوبی برای زنان است تا در این زمینه هم فعالیت کنند.فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه سخنانش گفت: در واقع زنانی که می‌دانند کشش لازم و توانایی کافی برای حضور در این سطح از کنش سیاسی را دارند،‌ باید دست به کار شوند و خود را مهیای کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری کنند. البته ممکن است تعدادی از زنان مشمول رجل سیاسی باشند، اما از شایستگی لازم برای شرکت در اتفاق مهمی چون انتخابات ریاست‌جمهوری برخوردار نباشند. اما حتما می‌توان از زنانی یاد کرد که شایستگی‌شان به حدی است که نسبت به خیلی از مردانی که فرصت کاندیداتوری داشتند، اصلح‌تر و شایسته‌تر هستند.نماینده ادوار مجلی شورای اسلامی در ادامه افزود: در واقع با نگاهی به زنانی که در سطح معاونت رئیس‌جمهوری، رئیس ارگان‌های مهم و حتی کسانی که در نقش دبیر کلی احزاب حضور فعالانه دارند، می‌توان گفت جامعه زنان از آمادگی لازم برای جلب رای مردم در جهت رئیس دولت شدن برخوردار است. البته با این شرط که سیستم زنان را در حد ثبت‌نام جدی نگیرد و در هنگام تعیین صلاحیت، فقط شاخص‌های لازم برای شرکت در این عرصه را لحاظ نکنند. نباید اینطور باشد که «زن» بودن موجب شود، حتی پرونده‌شان هم بررسی نشود.فاطمه راکعی در پایان گفت: حضور زنان در جایگاه کاندیداتوری ریاست‌جمهوری می‌تواند شور زیادی در فضای انتخاباتی به وجود بیاورد.

ایراد دوباره شورای نگهبان به طرح مالیات خانه‌های خالی

عضو کمیسیون عمران مجلس از ایراد مجدد شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد.صدیف بدری از ایراد مجدد شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد و اظهار داشت: شورای نگهبان برای دومین بار به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی ایراد گرفت.وی افزود: این طرح چندی پیش به منظور تأمین نظر شورای نگهبان و پس از ایراد اولیه این شورا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد که نهایتا شورای نگهبان برای دومین بار نیز ایراداتی به این طرح وارد کرد.نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: پس از ایرادات دوباره شورای نگهبان، این طرح به کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد و در حال حاضر قرار است در این کمیسیون این ایرادات بررسی و رفع شوند.

توضیحات عمران‌خان در مورد میانجی‌گری میان ایران و عربستان

نخست وزیر پاکستان توضیحاتی در مور تلاش برای میاجی گری میان ایران و عربستان ارائه داد.به گزارش اشپیگل، عمران خان نخست وزیر پاکستان در مورد میانجی‌گری میان ایران و عربستان گفت: از روزی که وارد قدرت شدم پیشنهاد و طرح میانجی‌گری در مورد یمن را دادم. ابتدا با ایران و بعد با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی صحبت کردم. اما حقیقت این است که نمی‌توانیم کسی را مجبور به مذاکره صلح‌آمیز کنیم وقتی اشتیاق و تمایلی به آن وجود ندارد.عمران خان در مورد احتمال جنگ میان ایران و عربستان گفت: جنگ فاجعه خواهد بود. برای تمام کشورهای دنیا به ویژه کشورهای ضعیف نابودکننده و فاجعه‌آمیز است و قیمت نفت به طرز چشم‌گیری بالا خواهد رفت.

رئیسی توئیتر دارد؟

مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد:حساب‌های کاربری منتسب به رییس قوه قضاییه در توییتر جعلی هستند.مرکز رسانه قوه قضائیه در این رابطه اعلام کرد، اخیراً یک حساب کاربری جعلی با اعلام انتساب به رئیس قوه قضائیه، محتواهایی در توئیتر منتشر کرده است. این حساب کاربری و محتوای منتشر شده جعلی هستند و انتساب هرگونه حساب کاربری به رئیس دستگاه قضا در شبکه اجتماعی توئیتر تکذیب می‌شود.

جامعه مدرسین بنایی برای دخالت در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد

آیت الله مرتضی مقتدایی نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرآنلاین، در رابطه با نقش «جامعتین» در هدایت اصولگرایان در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰، گفت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بنا ندارد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دخالت کند.وی تأکید کرد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تمام تلاش خود را برای تشویق مردم در زمینه مشارکت در امر انتخابات به کار خواهد بست، اما در موضوع معرفی کاندیدا، نقشی نخواهد داشت.مقتدایی درباره تحرکات و فعالیت های انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز نیز بیان داشت: به نظر می‌رسد که جامعه روحانیت مبارز فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام خواهد داد. اما بنده از سطح و نوع این فعالیت‌ها اطلاعی ندارم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :