رییس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۳ هکتار از اراضی ملی این استان که توسط افراد سودجو تصرف شده بود با حکم قضایی از دست آنان خارج و به دولت بازگردانده شد.
کد خبر: ۹۱۲۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶ 29 October 2020

رییس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۳ هکتار از اراضی ملی این استان که توسط افراد سودجو تصرف شده بود با حکم قضایی از دست آنان خارج و به دولت بازگردانده شد.

محمود حکیمی نیا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: از این سطح اراضی رفع تصرف شده، ۱۰۳ هکتار مرتع، ۵۴.۵ هکتار ساحل و بقیه عرصه جنگلی بود که خلع ید این اراضی با تشکیل ۷۴ پرونده و رای مراجع قضایی در شهرستان های گلستان حاصل گردید.

به گفته وی انگیزه سودجویان از تصرف این اراضی ملی بیشتر تغییر کاربری به زراعی و تفکیک برای ویلاسازی بود.

رییس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از هم استانی‌ها خواست اخبار تخریب و تصرف اراضی ملی را در تماس با شماره ۱۵۰۴ اطلاع دهند تا از بروز خسارت‎های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی، جنگلی و ساحلی استان جلوگیری شود.

آب و هوای مطلوب و همجواری با جنگل و عرصه های مرتعی، یکی از عوامل اصلی تصرف اراضی ملی گلستان و ساخت و ساز در آن است.

روستای زیارت گرگان و پارک ملی گلستان، ۲ نمونه مشهورتر تجاوز متخلفان برای تصرف اراضی ملی و ساخت و سازهای غیرمجاز در آن است.

اهمیت تاریخی و طبیعی روستای زیارت و گستردگی ابعاد تخلفات در آن موجب شده که پرونده ساخت و ساز غیرمجاز این روستا در کارگروه فرا قوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری پیگیری شود.

مستند به آمار اداره امور اراضی گلستان، در روستای زیارت بیش از هزار و ۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آنها مربوط به قبل از دهه ۷۰ شمسی است.

همچنین اهمیت پارک ملی گلستان و اکوسیستم نادر آن موجب شد رییس کل دادگستری گلستان چندی قبل در دستور ویژه‌ به دادستان گالیکش خواستار بررسی ساخت شهرک در کنار محدوده این عرصه ملی شود.

پارک ملی گلستان با مساحتی بیش از ۹۰۰ کیلومتر مربع و میزبانی از ۳۰۲ گونه مختلف جانوری و هزار و ۳۵۰ گیاه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اما علاوه بر مخاطرات ناشی از حضور و تردد انسان در سال‌های اخیر با دست‌اندازی غیرطبیعی و ساخت و ساز بی رویه مواجه است که ساخت مجموعه شهرک افرا در کنار درختان جنگلی نمونه عینی ویلاسازی در این عرصه است .

مسوولان گلستان معتقدند اجرای کامل طرح حدنگاری (کاداستر) در این استان از مشکلاتی مانند ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری می کند.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن ها برپایه کشاورزی استوار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار