مدیر دبیرخانه جشنواره سی و سوم:
«سیمون سیمونیان» با تأکید بر افزایش متقاضیان حضور در جشنواره سی و سوم نسبت به دوره گذشته و مقایسه آماری در این زمینه اظهار داشت: ما اولین جشنواره‌ آنلاین سینمایی را برگزار می‌کنیم و این خود خط‌‌‌ شکنی است.
کد خبر: ۹۱۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷ 19 October 2020

به گزارش تابناک به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «سیمون سیمونیان» مدیر دبیرخانه جشنواره سی و سوم، با ارائه آماری در مقایسه با دوره سی و دوم این رویداد سینمایی، اظهار داشت: در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان که سال ۹۸ برگزار شد، فیلم‌های متقاضی حضور در این رویداد ۲۷۷ اثر بودند. از این میان ۲۰۵ اثر با مقررات اعلام شده از سوی دبیرخانه مطابقت داشتند و به جشنواره راه پیدا کردند که در بخش پویانمایی ۶۶ عنوان، کوتاه داستانی ۱۰۵، پویانمایی بلند سینمایی ۶، فیلم‌ سینمایی ۱۲ و فیلم بلند داستانی ۱۶ عنوان بودند. از این میان ۹۸ اثر به بخش مسابقه راه یافتند که در مجموع ۷۶ عنوان اثر پذیرفته شدند که شامل ۹ فیلم سینمایی (سه پویانمایی و شش داستانی)، هفت فیلم بلند داستانی، ۱۰ فیلم کوتاه داستانی، ۱۲ پویانمایی کوتاه و ۳۸ وب‌سری می‌شوند. در بخش المپیاد هم ۵۷۵ اثر به جشنواره سال گذشته راه یافتند.

او افزود: امسال علی‌رغم شیوع ویروس کووید۱۹ و قرار داشتن در شرایط کرونایی، تعداد متقاضیان بیشتر از سال گذشته بود. در این دوره ۴۰۳ اثر متقاضی حضور بودند که از این میان ۳۲۵ اثر با مقررات اعلام‌شده مطابقت داشت. این آثار شامل یک پویانمایی سینمایی، ۱۴ اثر سینمایی، ۱۲۰ کوتاه داستانی، ۶۵ کوتاه پویانمایی، ۱۵ اثر بلند داستانی، ۷۵ وب‌سری، ۳۵ عنوان آثار مربوط به کرونا تحت عنوان «کرونا روایت» است. از این تعداد ۱۰۱ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند که شامل ۱۴ فیلم کوتاه داستانی، ۱۸ پویانمایی کوتاه، ۱۰عنوان داستانی بلند که یکی از آن‌ها پویانمایی است، ۱۱ اثر سینمایی، ۱۵ اثر کرونا روایت، ۳۳ وب‌سری می‌شوند. مجموع آثار پذیرفته شده ۱۰۱ اثر است.

سیمونیان اظهار داشت: در این دوره به دلیل شرایط کرونایی، نمایش فیلم‌ها به صورت آنلاین خواهد بود. ۸۹ نفر از صاحبان آثار موافق پخش آنلاین بودند. تعداد اندکی هم مخالف بودند که به دلیل مخالفت و نبود امکان دیده شدن آثار توسط کودکان و نوجوانان و اعلام نظر آنها به عنوان داور، فیلم‌شان از جشنواره کنار گذاشته شد.

او ادامه داد: امسال در بخش المپیاد ۸۴۲ اثر و ایده به دست ما رسیده است که یک‌ونیم برابر بیشتر از سال گذشته است.

سیمونیان با اشاره به نمایش ۱۱ عنوان فیلم بلند سینمایی ایرانی در خانه جشنواره (سینما فرهنگ) به صورت تک سانس و با حضور صاحبان آثار و حضور خبرنگاران به صورت بسیار محدود، گفت: امسال در خانه جشنواره که یک محل ستادی است، نمایش‌ آثار سینمایی ایران و نشست پرسش و پاسخ این آثار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. اگر طبق تصمیم ستاد کرونا نمایش فیزیکی نداشته باشیم، اختلالی در روند برگزاری ایجاد نمی‌شود زیرا آثار داوری شده‌اند و در نتیجه در صورت دستوری مبتنی بر تعطیلی هم، نتیجه داوری‌ها اعلام و جوایز اهدا خواهد شد.

مدیر دبیرخانه جشنواره توضیح داد: ما اولین جشنواره‌ آنلاین سینمایی را برگزار می‌کنیم و این خود خط‌‌‌شکنی است. سه پلت‌فرم تیوا، نماوا و فیلیمو آثار جشنواره را از روز گذشته برای مردم به نمایش گذاشته‌اند و داوران کودک و نوجوان ۵ تا ۱۵ ساله هم با کد تخفیف رایگان آثار را از همین طریق مشاهده می‌کنند و سپس نظر خود را در سه گزینه خوب، متوسط و ضعیف اعلام می‌کنند. نهایتا براساس مجموع آرا آن‌ها، فیلم منتخب داوران کودک و نوجوان انتخاب می‌شود. علاوه بر این گروه سنی تمامی مردم ایران می‌توانند با مراجعه به پلت‌فرم‌ها و تهیه بسته‌های نمایشی سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را دنبال کنند اما رای دادن مختص متولدین ۸۴ تا ۹۴ است. ساعت پخش آثار از ۱۰ تا ۲۲ هر روز است و هر اثر از هر پلت‌فرم، یک‌بار پخش می‌شود.

او در مورد پرداخت حق نمایش به آثار (اسکرین‌فی) توضیح داد: به صاحبان آثار اطلاع داده‌ایم که برای فیلم‌های کوتاه پنج میلیون تومان و ۳۵ میلیون تومان برای فیلم‌های بلند داستانی به عنوان حق نمایش پرداخت خواهد شد. علاوه بر این تمام درآمد حاصل از فروش آنلاین فیلم‌ها نیز به صاحبان آثار تعلق می‌گیرد. اکران آنلاین در جشنواره‌های سینمایی ایران تجربه جدیدی است و امیدوارم تجربه موفقی باشد. باید این واقعیت را پذیرفت که اکران آنلاین شرایطی فراهم کرده تا شاهد مشارکت بیشتر مردم باشیم.سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان به شکل مجازی و به دبیری «علیرضا تابش» برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار