عضو تیم ملی فوتبال ساحلی با انتقاد از مکان زمین فوتبال ساحلی کرمانشاه، گفت: چه منطقی احداث زمین فوتبال ساحلی را در دهکده المپیک قبول می‌کند؟.
کد خبر: ۹۱۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 19 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه و به نقل از فارس،سال‌های زیادی از زمانی که ستاره‌های همانند اریک کانتونا فرانسوی، خولیو سالیناس اسپانیائی و روماریو، زیکو و جونیور در اوایل دهه 1990 در سواحل تفریحی خود همراه با شنیدن آهنگ به فوتبال می‌پرداختند نمی‌گذرد، اما این رشته به ورزش محبوبی تبدیل شد و از سال 2005 وارد ایران شد، عضو تیم ملی فوتبال ساحلی ایران، عدم پیشرفت و بهبودی در وضعیت فوتبال ساحلی استان و نداشتن زمین مناسب برای تمرین این رشته را حاصل سوء‌مدیریت مسئولین دانست و گله می‌کند که چرا تنها استان هایی که زمین فوتبال ساحلی ندارند کردستان و کرمانشاه است و در این حال کردستان با جدیت تمام پیگیر حل این موضوع است.

هادی فرهمند متولد اسفند‌ماه سال ۱۳۷۳، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از کرمانشاه با تاکید بر اینکه فوتبال ساحلی ورزشی است که می‌توان با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را داشته باشیم.

در ذیل گفت‌و‌گو را با این جوان ورزشکار می‌خوانید.

فارس: شما از فوتبال چمنی شروع کردید؟چگونه به فوتبال ساحلی علاقمند شدید؟

فرهمند: فوتبال حرفه‌ای را از تیم عقاب زاگرس استان کرمانشاه شروع کردم و در سال ۱۳۹۰ زیر نظر آقای محبی در لیگ سه استانداری کرمانشاه بازی می‌کردم و با توجه به اینکه سن سهمیه جوانان را هم داشتم در آن سال برای توسعه فوتبال ساحلی به هر استان یک سهمیه داده می‌شد و به همین منوال به استان کرمانشاه هم سهمیه حضور در مسابقات رودسر در جمعی که ۱۰ تیم برتر کشور بودند داده شد.

بنده به همراه مربیان وقت تیم آقای علی محبی و محمد صالحی توانستیم در آن مسابقات مقام دوم کشور را کسب کنیم و من هم توانستم ۱۳ گل بزنم و آقای گل شدم. سپس پس از یک‌ماه به تیم ملی جوانان دعوت شدم، اما باید ذکر کنم که اولین قرارداد را با تیم تاک تیران استان اصفهان بستم و استارت فوتبال ساحلی من زده شد.

فارس: در آن سال بازیکنان زیادی از استان کرمانشاه به همراه شما ستاره شدند و اما از ادامه راه بازماندند. به نظر شما چرا این اتفاق افتاده است؟

فرهمند: در فوتبال ساحلی سال‌های درخشان زیادی داشتیم و حتی تا لیگ یک کشور هم رفتیم و چند بازیکن دیگر نیز به تیم‌های مطرح کشور همچون پیام کوثر اردکان رسیدند، اما باید صادقانه گفت چند مشکل در ادامه راه وجود دارد اول اینکه ذهنیت خوبی نسبت به فوتبال ساحلی وجود ندارد و دوم اینکه عدم حمایت مالی و وجود اسپانسر باعث شد تیم فوتبال ساحلی ما از ادامه مسیر باز بماند و سومین مساله این بود که در استان کرمانشاه محوطه و زمین مناسب برای پرداختن به این رشته ورزشی وجود ندارد و من با مشکلات جنگندیم، در لیگ برتر ماندم و به بازی خودم ادامه دادم و به تیم ملی نیز دعوت شدم.

فارس: در تیم استان کرمانشاه بازی کرده‌اید؟ چرا ادامه ندادید؟

فرهمند: من در سال ۹۴ یک دوره بازگشتم که در تیم کرمانشاه که برای برادرم بود در لیگ یک کشور بازی کنم، اما اصلا زمین مناسب و استانداردی در دسترس نبود چرا که ماسه بی‌کیفیتی را از لرستان آورده بودند و حتی ابعاد زمین هم کاملا غیراستاندارد بود و ما به اجبار بازی‌ها را در شهرهای دیگر برگزار می‌کردیم و عملا تمام بازی‌ها را میهمان بودیم نه میزبان، باز هم ششم کشور شدیم و در سال بعد هم به دلیل نبود اسپانسر در مسابقات شرکت نکردیم.

فارس: این رشته ورزشی در بین ورزشکاران کاملا ناآشنا است، چه تفاوتی باعث تمایز فوتبال ساحلی با فوتبال چمنی می‌شود؟

فرهمند: فوتبال ساحلی از سال ۲۰۰۵ وارد ایران شده است اما نسبت به این سابقه پیشرفت خوبی داشته است و طرفداران زیادی هم دارد و بعد از پنج سال فوتبال ساحلی شکل رسمی گرفت و تحت نظر فدراسیون فوتبال است در این رشته در حال حاضر در رده اول آسیا و پنجم جهان هستیم.

فوتبال ساحلی با فوتبال چمنی از صفر تا صد تفاوت دارد مثلا ما فوتبال ساحلی را در سه وقت ۱۲ دقیقه‌ای مفید بازی می‌کنیم و اگر نتیجه بازی مساوی شود به سه دقیقه وقت اضافه کشیده می‌شود که امتیاز کمتری دارد و پس از آن ضربات پنالتی تیم برنده را مشخص می‌کند و نسبت به وقت اضافه امتیاز کمتری دارد به عبارتی دیگر در هر صورت فوتبال ساحلی مساوی وجود ندارد البته باید توجه داشت همین سه وقت ۱۲ دقیقه مفید تقریبا یک تا یک و نیم ساعت زمان می‌برد.

فارس: برای موفقیت در این رشته ورزشی چه معیارهای ملاک هستند؟

فرهمند: فوتبال ساحلی دو بعد دارد، یکی قدرت بدنی و دیگری بعد فنی این رشته است. در خصوص قدرت بدنی همه ما می‌دانیم و کارشناسان امر نیز به آن اعتراف کرده‌اند که چون استان کرمانشاه در وضعیت کوهستانی قرار دارد در خصوص این گزینه مشکلی نیست، اما بعد فنی به کیفیت ماسه و زمین ساحلی باز می‌گردد همین مسئله سبب شده است که از نظر فنی کیفیت بازیکنان کرمانشاه پایین بیاید و آن‌طور که باید و شاید بازی نکنند.

با عنایت به همت مسئولین در این هشت ساله که ما پیگیر هستیم در این خصوص کاری انجام نمی‌دهند؛ در حالی‌که تا سال گذشته می‌توانستیم با ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان یک زمین استاندارد بنا کنیم و حتی می‌توانستیم اردوهای تیم ملی را هم برگزار کنیم با توجه به این مهم که در فصول گرم سال شهرهایی مثل بوشهر و بندرعباس هوا بسیار گرم است استان کرمانشاه بهترین منطقه برای برگزاری اردوهای تیم ملی است.

فارس: راه رفتن در شن به نظر خیلی دشوار به نظر می رسد شما چگونه در این زمین فوتبال بازی می‌کنید؟

فرهمند: حتی راه رفتن عادی هم در زمین ماسه‌ای با کیفیت هم بسیار دشوار است چه برسد به دویدن و بازی کردن به طوری که اکثر تیم‌های مطرح جهان مثل بارسلونا و بایرن مونیخ تمرینات بدن سازی پیش فصل خود را در یک زمین ماسه‌ای انجام می‌دهند تیم‌های مطرح جهان از زمین ماسه‌ای برای بدنسازی استفاده می‌کنند. از طرف دیگر با توجه به محاسبه وقت مفید در بازی، هر رقابت بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد همین مساله از بازیکنان این رشته ورزشکاران با قدرت بدنی بالا می‌سازد.

 

فارس: انتظار برای فوتبال ساحلی بالا است و با بودجه در نظر گرفته شده برآورده کردن این انتظارات بسیار مشکل است، نظر شما در این باره چیست؟

فرهمند: به همراه تیم در ورزشگاه امام خمینی (ره) در بلوار طاقبستان تمرین می‌کردیم اما این زمین از لحاظ ابعاد و کیفیت شن استاندارد نبود به همین دلیل برای فوتبال ساحلی در دهکده المپیک استان در نظر گرفته شد، اما مسئولین با اولویت دادن به مسائل حاشیه‌ای همچون دوش و یا رختکن از تامین شن غافل ماندند در حالی در خیلی از شهرهای ایران و حتی شهرهای مطرح در این ورزش در کنار یک زمین مناسب ماسه‌ای از کانکس به عنوان رختکن استفاده می‌شود؛ دقیقا به خاطر دارم که کارشناس اعزامی از فدراسیون در خصوص وضعیت و محل قرارگیری زمین دهکده المپیک در سال ۱۳۹۵ به من صراحتا گفت این زمین هیچگاه به بهره‌برداری نخواهد رسید، اما مسئولین اداره کل ورزش از آن زمان تا کنون علی‌رغم تمام مشکلاتی که دهکده المپیک دارد تاکید به احداث زمین فوتبال ساحلی در این مجموعه داشته و مرتب تاکید دارند کارشناسان این مکان را تایید کرده‌اند، مهمترین سئوال من این است چه کسی احداث زمین فوتبال ساحلی را در دهکده المپیک منطقی دانسته و کارشناسی کرده است؟.

فارس: انتقاد اصلی شما نسبت به مکان‌یابی این زمین است؛ در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهید؟.

فرهمند: باتوجه به جذابیت‌های بصری و حتی پخش موسیقی در حین بازی، این رشته مخاطبان بسیار زیادی را می‌تواند به خود جذب کند، در شهر اصفهان زمین فوتبال ساحلی در مرکز شهر و در یک فضای پارک احداث شده است و علاقمندان به راحتی برای تماشای این رشته حاضر می‌شوند، در تمام شهرهای که به عنوان بازیکن حاضر بوده‌ام این فاصله زمین از مرکز شهر را مشاهده نکردم و چه منطقی احداث زمین فوتبال ساحلی را در پنج تا ۱۰ کیلومتر خارج از شهر و در فضای دهکده المپیک قبول می‌کند.

فارس: تامین شن همواره به عنوان مهمترین فاکتور در مصاحبه شما و مربیان این رشته مطرح می‌شود، برطرف کردن این مشکل هزینه بسیار زیادی دارد؟

فرهمند: تامین ماسه اولویت اصلی رشته فوتبال ساحلی است و باید به این مساله قبل از احداث رختکن و دوش و یا هر مساله دیگری توجه می‌شد؛ تامین ماسه مناسب هزینه خاصی نداشته و با تامین وسیله حمل به راحتی و با کمترین هزینه می‌توان آن را از استان‌های دارای شن استاندارد تهیه کرد، با تامین ماسه برخی از شهرهای بزرگ و حتی صنعتی ایران فوتبال ساحلی را به رشته اول خود تبدیل کرده‌اند و در کنار آن افتخار‌آفرینی می‌کنند، استان ما نیز می‌توانست تنها با تامین ماسه به یکی از قطب‌های این رشته تبدیل شود.

فارس: برنامه‌تان در زندگی شخصی چیست؟

فرهمند: از لحاظ تحصیلی در مقطع کارشناسی حقوق فارغ‌التحصیل شده و منتظر نتایج کارشناسی ارشد هستم در بعد شخصی نیز اگر مجدد مشکلی پیش نیاید به یاری خدا سیزدهم آبان‌ماه ۱۳۹۹ ازدواج می‌کنم، همسرم ورزشکار نیستند البته ورزش دوست هستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار